MS Windows
briani 27239
Hvordan gør jeg HD'en bootable?
Fra : Jack L.

Dato : 22-11-04 12:00

Bleh, jeg kunne ikke finde det danske ord for 'bootable'.

Men ja, jeg har fjernet en Linux-partition samt LILO. Sidstnævnte har
betydet at systemet er ikke i stand til at starte min WinXP Pro uden at jeg
har min bootdiskette (indholdende boot.ini, ntldr og ntdetect.com) isat i
diskettedrevet. Så læser den lidt i disketten og derefter ser jeg WinXP
splash-skærmen. Har jeg ikke disketten i maskinen ved opstart, så ser jeg
bare en sort skærm (før så jeg "ntldr is missing"). Hvad kan jeg gøre så jeg
ikke behøver disketten?

Jeg har prøvet at gå i Recovery Console og skrevet "fixboot c:" og "fixmbr
c:" flere gange uden held. Jeg har endvidere også kopieret filerne på
disketten ind på harddiskens rod-bibliotek.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Kevin Kruse Rasmusse~

Dato : 22-11-04 14:58

Jack L. wrote:

> [...]
> c:" flere gange uden held. Jeg har endvidere også kopieret filerne på
> disketten ind på harddiskens rod-bibliotek.

Hej Jack. Har du prøvet med bootdisken i drevet, men i command Prompt mode
at skrive: "sys c:"(C er her blot default, men er angivet som den aktive
partition)? Det vil overføre command til din aktive partition og gør din hd
bootable.

MVH
Kevin Rasmussen.

Fra : Steen Gellett

Dato : 22-11-04 21:47

"Kevin Kruse Rasmussen" <kevin@lld.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at skrive: "sys c:"(C er her blot default, men er angivet som den aktive
> partition)? Det vil overføre command til din aktive partition og gør din

Det kræver jo at sys.com filen ligger på hans bootdisk ( det gjorde den i
"gamle" dage ) men den findes mig bekendt ikke til winxp.......måske der
findes noget tilsvarende til winxp

Fra : Kevin Kruse Rasmusse~

Dato : 23-11-04 12:28

Steen Gellett wrote:

> [...]
> "gamle" dage ) men den findes mig bekendt ikke til winxp.......måske der

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan han ellers ville boote hvis ikke
kommandoerne liggger på boot devicet. Jeg vil næsten væde på sys.com stadig
ligger på winxp boot disketten. Måske er den bot integreret i noget andet,
så den ikke umiddelbart er lige til at overføre. Men hvis ikke den ligger
på disketten, forstår jeg slet ikke hvorfor han overhovedet kan
boote...

Fra : Jack L.

Dato : 23-11-04 01:25

Jack L. wrote:
> Bleh, jeg kunne ikke finde det danske ord for 'bootable'.

Hej, ellers tak for jeres hjælp. Desværre tror jeg ikke at 'sys'-kommandoen
eksisterer i WinXP.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-11-04 21:54

Jack L. wrote:
> Desværre tror jeg ikke at 'sys'-kommandoen eksisterer i WinXP.

Jeg mener den fundes i recovery consolen...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Edmund

Dato : 23-11-04 15:41

Jack L. wrote:

> Jeg har prøvet at gå i Recovery Console og skrevet "fixboot c:" og
> "fixmbr c:" flere gange uden held. Jeg har endvidere også kopieret
> filerne på disketten ind på harddiskens rod-bibliotek.

Også boot.ini ´en

Har du haft flere harddiske.

Har du husket at gøre disken aktiv
Med Fdisk eller under XP´s computeradminnistration / Diskhåndtering
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/aktiv.png
--
Mvh Edmund

Fra : Jack L.

Dato : 23-11-04 19:18

Edmund wrote:
> Jack L. wrote:
>
> Også boot.ini ´en

Jepper.

> Har du haft flere harddiske.

Nej, kun én harddisk med to partitioner. Linux-partitionen er dog nu
fjernet, det samme med LILO.

> Har du husket at gøre disken aktiv
> Med Fdisk eller under XP´s computeradminnistration / Diskhåndtering
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/aktiv.png

Er også gjort.

Men tak for dine forslag. :)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-11-04 00:27

Jack L. wrote:

> Jeg har prøvet at gå i Recovery Console og skrevet "fixboot c:" og
> "fixmbr c:" flere gange uden held. Jeg har endvidere også kopieret
> filerne på disketten ind på harddiskens rod-bibliotek.

Hvad med denne ikke så elegante metode?
Boot på wincd'en og start en ny installation. Når pc'en booter første gang
afbryder du installation. Nu kan du boote på harddisken. Der kommer en
bootmenu, hvor du kan vælge den eksisterende win eller den ikke færdig
installerede win. Det kan du rette i boot.ini. Den mappe som er blevet
oprettet i roden af C: kan du bare slette med indhold.

mvh
Henning