Forskellen på "til" og "cc" i Outlook
Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 01:33

Hvad er det lige, der er det smarte ved at kunne indele sine modstandere i
direkte afsendere (til) og til at modtage som kopi (cc)?

Jeg kan ikke finde logikken i det, da der vel ingen forskel er for de to
modtagertyper

Dette er udelukkende et spørgsmål for at få stillet min nysgerrighed, om der
skulle være et aspekt eller mulighed, som jeg ikke lige har kunnet finde
selv. Men man bliver jo aldrig klogere uden at spørge, og nu har det
"spørgsmål" irriteret mig længe nok

/Michael

Fra : Gunnar

Dato : 22-11-04 08:30

> Jeg kan ikke finde logikken i det, da der vel ingen forskel er for de to
> modtagertyper

Der er vist ingen, men så kan du bruge den næste som hedder bbc, der sender
du en kopi uden at andre adresser kan se hvem der mere modtager mailen. det
er ret smart. vælg alle brevhoveder så er den der .
Gunnar

Fra : MFO

Dato : 22-11-04 08:37

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> modstandere i direkte afsendere (til) og til at modtage som kopi (cc)?
>
> Jeg kan ikke finde logikken i det, da der vel ingen forskel er for de

Der er den logik, at man kan se hvem mailen er henvendt til, og hvem
der får en kopi.
F.eks. kunne man være interesseret i, at ens kollegaer var informeret
om indholdet i en henvendelse til en kunde eller lignende. Med feltet
cc er der ingen tvivl om, hvem mailen er henvendt til, og hvem der
"bare" skal læse med.

--
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 21:35

"MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om indholdet i en henvendelse til en kunde eller lignende. Med feltet
> cc er der ingen tvivl om, hvem mailen er henvendt til, og hvem der

Tak for det. Jeg kunne heller ikke finde andre ting.

Fra : Basil

Dato : 27-11-04 18:42

MFO wrote:

> [...]
> om indholdet i en henvendelse til en kunde eller lignende. Med feltet
> cc er der ingen tvivl om, hvem mailen er henvendt til, og hvem der

Rigtig god forklaring.
Tak for den.
Kai

Fra : Klaus

Dato : 27-11-04 22:28

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Rigtig god forklaring.
> Tak for den.
> Kai

Hvis du sender den samme mail til flere brugere spreder du deres
adresser. Sender du i stedet via BCC kommer kun den enkeltes adresse
frem sammen med mailen.

Klaus

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 27-11-04 18:38

> [...]
> finde selv. Men man bliver jo aldrig klogere uden at spørge, og nu
> har det "spørgsmål" irriteret mig længe nok

CC står for "Carbon Copy" (kul-kopi), og går ud fra, at BCC står for Blind
Carbon Copy.

Personligt sender jeg aldrig kopier (da jeg ikke har brug for funktionen),
og i programmeringsmæssige situationer, sender jeg bare to e-mails, hvis jeg
selv skal have en kopi af f.eks. en brugerregistrering...

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-11-04 11:39

> Hvad er det lige, der er det smarte ved at kunne indele sine
> modstandere i direkte afsendere (til) og til at modtage som kopi (cc)?

Jeg går ud fra du mener modtagere.

> Jeg kan ikke finde logikken i det, da der vel ingen forskel er for de
> to modtagertyper

Du skal takke skaberne af nogle af de første mail-programmer. De har ladet
sig en inspirere af almindelig klassisk brevkorrespondance. Så hvis du vil
blive klogere på dit mail-program, skal du se på den korrekte udformning af
breve mht. opstilling, forkortelser o.lign. Og for at efterligne almindeligt
kontorarbejde hedder det også en "indbakke" og en "udbakke"

Førhen blev breve skrevet på maskine på gennemslagspapir. Så fik modtagerene
originalen og arkivet eller regnskabsafdelingen kopien.

Det samme er tænkt med CC-funktionen. Du sender mailen til f.eks. kunden og
relevante afdelinger får en kopi (Carbon Copy). CC-muligheden tydeliggør
sådan set bare for modtagerne, hvem der får "originalen" og "kopien".
Dengang kopien var et gennemslag var der ikke tvivl, da det lignede en kopi
og papiret ofte havde en anden farve.

Af samme grund står der "Re:" når der svares. Det gjorde der også, dengang
breve blev skrevet på makskine. Det står ikke (som mange tror) for "reply",
men derimod for "res", hvilket er latin for vedrørende. Altså en
international konvention, der kan forstås af (i hvert fald uddannede
sekretærer) i hele verden på linje med "p." (pagina og ikke page, som mange
tror) og "et al" (med flere) i fodnoter i videnskabelige artikler.

BBC er vist en decideret e-mail opfindelse, der bruges til at sende til
mange, med hvor kun afsenderen er tydelig og alle de andre modtagere er
skjulte.

Til gengæld er "Att.:" overflødig i e-mails, da de jo altid (i teoerien) er
rettet direkte til modtageren og ikke skal over postafdelingen i et firma.

Man kan også diskutere relevansen af "Emne", når man skriver personlige
mails. Det er måske lige formelt nok og de færreste ville skrive en
emneoverskrift i et personligt brev, men i forretningskorrespondance er det
essentielt og i øvrigt meget praktisk, når man skimmer sin "Indbakke".

Mark

Fra : Gunnar

Dato : 30-11-04 16:32

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det essentielt og i øvrigt meget praktisk, når man skimmer sin "Indbakke".

Tak for en meget fyldig og godt forklaring, jeg tror vi er mange der aldrig
har tænkt på baggrunden for det her.
Nu blev vi så meget klogere.
Gunnar