Æ, ø og å sorteres forkert med "ORDER BY t~
Fra : Steen

Dato : 30-11-04 23:23

Jeg har en række sider liggende i en Access-db, men når jeg giver følgende
SQL-string:

"SELECT * FROM sider ORDER BY titel"

så får jeg alle siderne i alfabetisk orden efter titel, men æ ø og å er
blandet ind i mellem de andre sider, så f.eks. "Æresmedlemmer" kommer mellem
"Adresseændring" og "Aktiviteter".

Hvad pokker kan det skyldes? Jeg har været inde i selve databasen og kigge,
og det er et rigtigt "Æ" der ligger der. Men hvis jeg kører samme query inde
i Access får jeg samme resultat. Det er MS Access 2003 til Win XP Pro. Excel
kan godt finde ud af at æ, ø og å skal til sidst.

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-04 13:13

Steen skrev:

> Jeg har en række sider liggende i en Access-db,

Der er svaret i Access-gruppen
(<news:Xns95B276AC959F0jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>)

Det er generelt en dårlig ide at sende samme indlæg til flere
grupper - og i alle tilfælde en dårlig ide hvis man ikke
krydsposter når man gør det.

Læs venligst siden her: <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen

Dato : 01-12-04 15:10

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er generelt en dårlig ide at sende samme indlæg til flere
> grupper - og i alle tilfælde en dårlig ide hvis man ikke
> krydsposter når man gør det.

Nå for pokker - jeg gjorde det med vilje, fordi jeg generelt ser folk der
krydsposter blive skældt hæder og ære fra. Men nu kan jeg se, at det
åbenbart ikke er strengt forbudt. Så blev jeg så klog. Tak for linket

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-04 16:26

Steen skrev:

> Nå for pokker - jeg gjorde det med vilje, fordi jeg generelt
> ser folk der krydsposter blive skældt hæder og ære fra.

Det er rigtigt at krydspostning ofte er ugleset - men det gælder i
endnu højere grad for parallelsending af et indlæg til flere
grupper. Krydpostning kan i sjældne tilfælde være en måde at
inddrage flere grupper i et spørgsmål på. Parallelsending er
derimod *aldrig* en god måde at skrive på.

> Men nu kan jeg se, at det åbenbart ikke er strengt forbudt.

Nej, det er ikke streng forbudt - men det er alligevel noget man
normalt bør holde sig fra.

Dit spørgsmål var primært relateret til Access - hvad du selv havde
nået frem til ved at køre din asp-forespørgsel direkte i Access-
basen. Derfor vil Accessgruppen være den mest velegnede til
spørgsmålet.
Havde du spurgt her i asp-gruppen (og kun her), ville du sikkert
også have fået et svar da der er et vist overlap mellem grupperne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen