online registrering
Fra : Dj Uncas

Dato : 30-11-04 23:00

Hej alle

Jeg er igang med et større projekt med et cimmunity, og man kan pt. lave en
bruger, logge ind og skrive i forummet, samt ændre sin profil.

Det jeg gerne vil lave er noget mht. registreringsprocessen. Man skal kunne
skrive sin e-mail og et kodeord, og derefter skal man trykke på et link i en
e-mail man får tilsendt for at aktivere sin bruger og udfylde resten af
oplysningerne.
Ved nogen hvad teknikken er? Kender i evt nogle gode artikler om emnet?

På forhånd tak

-----
fan.aoa.dk - The Official AoA fan Club

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 01-12-04 13:52

> [...]
> kunne skrive sin e-mail og et kodeord, og derefter skal man trykke på
> et link i en e-mail man får tilsendt for at aktivere sin bruger og

Du kunne f.eks:

Siden du har login m.m. går jeg ud fra at du har en database til
rådighed.
Når brugeren opretter sig som bruger har du et felt i din database med
navnet 'aktiveret' og deri gemmer du værdien 'nej'.

Så sender du mail til brugerens emailadresse med et link til din side +
en querystring f.ks. brugerens email. Linket kunne se sådan her ud:
www.ditdomæne.dk/aktivering.asp?email=brugerns@email.com

når brugeren så kommer til siden 'aktivering.asp' bruger du
emailadressen til at finde den rigtige post i din database og ændre
feltet 'aktiveret' til værdien 'ja'.
Fremover skal du så bare ved logon chekke om 'aktiveret' ´har værdien
'ja'.

Det er kun et forslag, har ikke selv afprøvet det. Håber du får det til
at virke.

--
Simon Moore Højer
http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

Fra : Dj Uncas

Dato : 01-12-04 19:58

> Det er kun et forslag, har ikke selv afprøvet det. Håber du får det til
> at virke.

Hmm, det var også noget i den retning jeg havde tænkt på, men tænkte at der
nok var en eller anden løsning man altid brugte i den slags situationer...
Nå, jeg prøver!

Fra : Dj Uncas

Dato : 01-12-04 23:33

> Nå, jeg prøver!

Tjaa, hvad ken jeg sige? Det virker ikke!
Jeg har lavet det sådan at man skriver sin mail og ønsket kode i en formular
på en side (register.asp). Når man submitter bruger formularen new.asp, hvor
den henter e-mail og kode og sætter det ind i database, samt et 0 i feltet
active. Derefter skal jeg så sende mailen, men jeg kan sgu ikke regne ud
hvad jeg skal gøre! Jeg bruger JMail hvis der er nogle der har forslag. Alt
er velkomment!

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 02-12-04 01:16

> Derefter skal jeg så sende mailen, men jeg kan sgu ikke regne ud hvad
> jeg skal gøre! Jeg bruger JMail hvis der er nogle der har forslag. Alt
> er velkomment!

På samme side hvor du indsætter brugerens data i databasen skal du
indsætte denne kode som så sender mailen:

<%
Set msg = Server.CreateOBject( "JMail.Message" )

msg.Logging = True
msg.Silent = True
msg.From = "afsender@domaine.dk" 'Afsender e-mail
msg.FromName = "Afsender navn"
msg.Charset = "iso-8859-1"

msg.AddRecipient "modtager@domaine.dk", "Modtager navn"
msg.Subject = "Dette er emnet på e-mailen"
msg.Body = "Hej" & vbCrLf & vbCrLf & "Tryk her for at aktivere:
www.ditdomæne.dk/aktiver.asp?email=" & request.form("email") & " &pass="
& request.form("pass") & " din tilmelding."

if not msg.Send("mail.dandomain.dk" ) then
Response.write "<pre>" & msg.log & "</pre>"
else
Response.write "Meddelelsen er nu sendt!"
end if

Set msg = nothing
%>

Du må selv lige rette den til så den har de rigtige oplysninger.

Ideen er så at du på aktiver.asp opdatere din database
(http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion22.asp) ved at hente info ned
fra URL'en (http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp).

God arbejdslyst...