Problem med "SELECT COUNT..." og "if NOT..~
Fra : Tina Revsbæk

Dato : 29-11-04 21:48

Jeg er ved at lave et fotogalleri på vores hjemmeside. Det er
lavet i asp (VBScript) med en tilknyttet Access-database.
Siden er (indtil videre) kun testet i IE6.0. Det er meningen at
der skal være et link til forrige billede og næste billede, når
billederne ses enkeltvis (=billedsiden). På det første billede
skal der ikke være et link til forrige billede og på det sidste
billede skal der ikke være et link til næste billede.
Billederne vises enkeltvis fra et album (=albumsiden), med
thumbnails, hvor det sidst uploadede billede står forrest. <a
href="http://www.revsbaeks.dk/photogallery/album.asp?album_id=1&m
onth=11&year=2004&days=&archive=">Eks. på album</a>
Jeg kan godt få den til at vise "forrige billede" på alle
billeder undtagen det første, men jeg har problemer med at få den
til at vise "næste billede" på alle billeder undtagen det sidste.
<a
href="http://www.revsbaeks.dk/photogallery/album.asp?album_id=1&m
onth=11&year=2004&days=&archive=">Det sidste billede, som er et
eksempel på nedenstående kode</a>

Jeg bruger en database, hvor tabellerne PHOTO og ALBUM er
"knyttet sammen" via album_id.
På albumsiden tælles billederne således at det sidst uploadede
billede har picCount=1
PicCount hentes på billedsiden med

<%
picCount=request.querystring("picCount")
%>

For at vide hvormange billeder der er ialt i det album
(albumsiden), som billedet er fra bruger jeg følgende kode

<%
Set rsphoto = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "SELECT COUNT(*) AS photo_total FROM photo WHERE
photo.album_id = "& rsalbum("album_id")
rsphoto.Open SQL, adoCon
photo_total = rsphoto("photo_total")
%>

For at fjerne "næste billede" på det sidste billede gør jeg
således (response.write-sætningerne er der blot for at se
værdierne af hhv. picCount og photo_total):

<%
response.write(picCount)
response.write(photo_total)
if NOT picCount = photo_total then
%>
<%
response.write(picCount)
response.write(photo_total)
End if
%>

Men det virker ikke...
"næste side" skrives på alle billeder. Hvorfor?

Hvis jeg erstatter photo_total med 4 (som er det samlede antal
billeder i dette album), så virker det fint. "næste billede"
vises på alle billeder undtagen det sidste. Men
response.write(photo_total)=4???

HJÆLP!

Mvh.

Tina

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tina Revsbæk

Dato : 29-11-04 21:57

Hmmm! Jeg glemte vist at tænke mig om

> [...]
href="http://www.revsbaeks.dk/photogallery/album.asp?album_id=1&mont
h=11&year=2004&days=&archive=">Eks. på album</a>

Her er linket til "Eks. på album":
> [...]

> href="http://www.revsbaeks.dk/photogallery/album.asp?album_id=1&m
> onth=11&year=2004&days=&archive=">Det sidste billede, som er et

Her er linket til "Det sidste billede, som er et eksempel på
nedenstående kode" Linket er muligvis delt!:
http://www.revsbaeks.dk/photogallery/photo.asp?photo_id=1&picCount=4

Fra : Chrisser

Dato : 30-11-04 08:57

Tina Revsbæk wrote:
> <%
> response.write(picCount)
> response.write(photo_total)
> if NOT picCount = photo_total then
> %>
> <%
> response.write(picCount)
> response.write(photo_total)
> End if
> %>

Hvis din picCount returnerer det du forventer, synes jeg du i din if skulle
caste begge dine variable til samme datatype ( variable sendt med
querystring opfattes som strenge ).
Altså:

if NOT CInt(picCount) = CInt(photo_total) then

Eller hvis du ikke er helt sikker på altid at have tal i de to variable:

if NOT CStr(picCount) = CStr(photo_total) then

Mvh
Chrisser

Fra : Tina Revsbæk

Dato : 30-11-04 09:10

> [...]
> querystring opfattes som strenge ).
> Altså:
>
> if NOT CInt(picCount) = CInt(photo_total) then

Det virker *SSS*

> Eller hvis du ikke er helt sikker på altid at have tal i de to variable:
>
> if NOT CStr(picCount) = CStr(photo_total) then

Det skal jeg huske fremover!

Jeg var ikke klar over at det kunne være et problem, da både picCount og
photo_total viste et tal.
Men så er jeg da (heldigvis) blevet så meget klogere!

Tak for hjælpen!

Fra : Chrisser

Dato : 30-11-04 09:22

Tina Revsbæk wrote:
> Jeg var ikke klar over at det kunne være et problem, da både
> picCount og photo_total viste et tal.
> Men så er jeg da (heldigvis) blevet så meget klogere!
>
> Tak for hjælpen!

var så lidt
Chrisser