Bookmarks - hvordan?
Fra : Mia Eriksen

Dato : 29-11-04 10:11

Hej.

Jeg har en side som er meget lang. Jeg vil derfor gerne lave det
sådan, at man kan klikke på et link i toppen af siden, som så får
eks. midten af siden til at komme frem i vinduet. Altså så man er
fri for at scrolle. (Håber det er til at forstå).
Jeg har fået at vide af en veninde, at det er bookmarks jeg skal
bruge, men jeg har ikke kunne finde noget om det.

Det skal bare være ganske simpelt, og helst i html, hvis det kan
lade sig gøre.

Håber der en nogen der kan hjælpe.

Hilsen

Mia

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Steen

Dato : 29-11-04 10:25

Mia Eriksen wrote:

> Håber der en nogen der kan hjælpe.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/links.asp
-og scroll ned til "Links til andre steder på samme side"

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-04 10:24

Mia Eriksen skrev:

> [...]
> eks. midten af siden til at komme frem i vinduet. Altså så man er
> fri for at scrolle. (Håber det er til at forstå).

Du skal bruge interne links.

Et internt link laves ved at definere et id for et element på
siden. Hvis du fx midt på siden har overskriften
<h2>Kødpølser</h2>, så kan du gøre det muligt at linke direkte til
overskriften ved fx at skrive: <h2 id="kodpolser">Kødpølser</h2>.

Når man skal henvise til sådan et link, bruger man havelågen - #.
Fra samme side vil det se sådan ud:

Man kan også henvise direkte til et anker på en anden side. Det kan
fx se sådan ud:

På siden her kan du se mere om links:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/links.asp#hop>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 29-11-04 10:26

"Mia Eriksen" <mia@myen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan, at man kan klikke på et link i toppen af siden, som så får
> eks. midten af siden til at komme frem i vinduet. Altså så man er

Du kan bruge <a> tagget sammen med <id> eksempelvis således:

Selve linket øverst i dokumentet: <a href="#link1">Linktekst</a>

Linkmålet i dokumentet: <h1 id="link1">overskrift</h1>

Du tilføjer blot id="noget" til linkmålet og #noget til selve linket

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden