Barsel - igen igen
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 16:57

Min kærestes barsel er nu udløbet, og jeg er begyndt at arbejde for længst.
Men kæreste har ikke noget job - er på kontant-hjælp.

Hun har så været til møde med arbejdsmarkedsafdelingen i dag, hvor de
fortæller hende at:

De mener hun skal uddanne sig. (Yeah right - vi har da sefølgelig råd til at
gå 6.000 netto ned i indtægt)

Så siger han guhjælpemig at så kunne hun jo smide mig ud få så får hun jo
langt mere i indtægt pga de nye SU-regler + mere i boligstøtte osv!

Så fortæller de hende at hvis hun er på kontanthjælp fra nu af _SKAL_ vores
datter i kommunal dagpleje uanset hvad, da hun ellers ikke vil stå til
rådighed for arbejdsmarkedet osv. Problemer her er bare at hendes mor og
lillesøster og lillebror gerne passer hende til at starte med - for de skal
ikke have 2400 om måneden som kommunen skal - og som vi ikke har råd til
alligevel.

"Jamen så find dig et job inden på torsdag, så er der vel ingen problemer?"

Ehhh jo. For det første hænger jobs ikke på træerne - ikke engang
"skod-jobbene" - sådan et som jeg har fået mig *suk* For det andet er vi
først tilbudt kommunal dagpleje-plads fra 1-3-2005.

Så situationen er den: Hvis ikke min kæreste finder et job inden torsdag
(hvor de skal mødes igen) ja så står hun uden indtægt, da kommunen ganske
enkelt ingen dagplejepladser har - og hvis de havde og vi blev nødt til at
betale den, ville vi blive nødt til at lukke for alt - telefon - tv -
internet - licensbetalinger, sælge den gamle bil osv, hvilket således ville
bevirke at jeg ikke kan komme på arbejde da der ingen offentlig transport er
på det pågældende sted.

Så situationen er vel sådan set den at jeg er nødt til at flytte hvis hun
ikke har job inden torsdag (for så må svigermor jo nemlig gerne passe vores
datter) ???

Det kan sgu da være rigtigt... eller hvad?

Envidere må det være en besynderlig tanke for min kæreste at:

På kontanthjælp får hun ca 8000 udbetalt.

Hun har ingen uddannelse så det job hun kan få ligger der måske 10.000
udbetalt i pr mdr. Når tiden så kommer hvor vores datter skal i kommunal
dagpleje - ja så mister hun faktisk penge på at arbejde hvis man trækker
udgiften til dagplejen fra. Fedt at stå op om morgenen og tænke "nu tager
jeg på arbejde i 8 timer - og mister penge på det... hmmm

Hvad gør vi synes i ?

Fra : Gitte

Dato : 02-12-04 17:22

Hejsa

> [...]
>ikke have 2400 om måneden som kommunen skal - og som vi ikke har råd til

Lige den her del af det, forstår jeg simpelt hen ikke... Da jeg i sin
tid afsluttede min barsel med den store, havde vi heller ikke nogen
dagplejeplads. Dvs. vi havde helt bevidst valgt at søge om en plads,
fra et senere tidspunkt, da vi vidste at jeg skulle i gang med en
uddannelse nogle måneder efter endt barsel, og formentlig skulle gå
ledig indtil. Og pengene ville vi jo godt spare de måneder.... Vi
havde dog taget bedsteforældrene i ed på, at de ville passe ham, hvis
behovet imod forventning skulle opstå. Og da min a-kasse "krævede" at
jeg skrev under på en erklæring om, at jeg havde pasning - netop for
at stå til rådighed, spurgte jeg dem, om det skulle være
dagplejeplads. Nej, de var sådan set ligeglade, hvordan jeg fik ham
passet - bare jeg kunne påtage mig et job, hvis det blev aktuelt... Så
jeg kan ikke se, hvorfor kommunen skulle have problemer med, hvordan I
får jeres datter passet, bare muligheden er der.

> [...]
>bevirke at jeg ikke kan komme på arbejde da der ingen offentlig transport er

Når nu jeres økonomi er lidt trængt, kunne der så ikke være mulighed
for at I kunne få hel eller delvis friplads?

>Så situationen er vel sådan set den at jeg er nødt til at flytte hvis hun
>ikke har job inden torsdag (for så må svigermor jo nemlig gerne passe vores
>datter) ???

Det lyder besynderligt, at pasningen kommer an på, om I er sammen
eller ej.
I øvrigt undrer det mig gevaldigt, at kommunen ligefrem opfordrer jer
til at gå fra hinanden - når der nu ikke er anden grund til det, end
at de siger det. Det kan jo kun blive en rent pro-forma ting så. Så på
den måde opfordrer de jer jo nærmest til socialt bedrageri.... Det
lyder lidt underligt.

> [...]
>udgiften til dagplejen fra. Fedt at stå op om morgenen og tænke "nu tager
>jeg på arbejde i 8 timer - og mister penge på det... hmmm

Ja, det er surt. Men desværre nok sandheden for mange, der ikke har en
uddannelse... Så det må nok være et valg, om man vil "ofre" nogle
penge på at tage en uddannelse, for så senere at kunne tjene mere,
eller om man vil sætte penge til på at gå på arbejde...

>Hvad gør vi synes i ?

Tja, jeg ville nok prøve at snakke med kommunen igen, om det med
pasningen/dagplejeplads nu kan være helt rigtigt. Og måske spørge dem,
om jeres alternative pasning kan godkendes, hvis de er villige til at
skrive under på, at de står til rådighed for pasning? For jeg har lidt
svært ved at tro, at kommunen kan stille krav om, at det skal være
dagpleje.

MVH
Gitte

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 17:41

> [...]
> jeg kan ikke se, hvorfor kommunen skulle have problemer med, hvordan I
> får jeres datter passet, bare muligheden er der.

Det var jo også sådan jeg troede det var. Det kan være jeg skal skrive dem
et lille brev. Hmmm der er vel ikke nogen lov-tekster om emnet eller hvad?

> Når nu jeres økonomi er lidt trængt, kunne der så ikke være mulighed
> for at I kunne få hel eller delvis friplads?

Jo en 3-400 kr sparer vi ved en delvis men det er jo ikke meget, den er
nemlig indtægtbestemt. For kan som sådan godt gå med den indtægt vi har nu
som er rimelig, problemet er for meget gæld, og kommunen kigger på indtægter
og ikke på rådighedsbeløb ;(

> Det lyder besynderligt, at pasningen kommer an på, om I er sammen
> eller ej.

Ja det synes jeg skam osse.

> [...]
> at de siger det. Det kan jo kun blive en rent pro-forma ting så. Så på
> den måde opfordrer de jer jo nærmest til socialt bedrageri.... Det

Præcis. Men hvis det er sådan de vil ha det ja så må de jo ha det sådan. Vi
kan jo ikke rigtigt gøre så meget andet. Når de ligefrem beder os om det!

> [...]
> penge på at tage en uddannelse, for så senere at kunne tjene mere,
> eller om man vil sætte penge til på at gå på arbejde...

Tjahh... men vi har bare ikke nogen penge at "ofre" af... man kan jo ikke
skippe alt og flytte i klub-værelse når man har barn vel ;)

> [...]
> skrive under på, at de står til rådighed for pasning? For jeg har lidt
> svært ved at tro, at kommunen kan stille krav om, at det skal være

Også min tanke. Jeg må sætte mig ned og forfatte dem et brev her i
weekenden.

Tak for dit svar.

Fra : Mette

Dato : 02-12-04 18:05

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgiften til dagplejen fra. Fedt at stå op om morgenen og tænke "nu tager
> jeg på arbejde i 8 timer - og mister penge på det... hmmm

Ja, det er sørme en lidt speciel situation, I er havnet i. For det første
kan det ikke være meningen, at komnunen forlanger dagpleje fra på torsdag
som betingelse for kontanthjælp, når de ingen pladser har!! Det er jo helt
bagvendt. Det er også helt bagvendt at man opfordres til at splitte
familien af økonomiske årsager, eller indirekte opfordrer til socialt
bedrageri.
Når det er sagt: der er rigtigt mange, der oplever at det knapt nok kan
betale sig at arbejde efter kontanthjælp eller su for enlige forsørgere. Når
alle tilskud er lagt til min SU som enlig mor har jeg efter nytår en indtægt
på 15.500 udbetalt! Når jeg engang får arbejde (krydser fingre) er
startlønnen ca. 20.000, og efter skat vil jeg nok have ca. 13.000 i hånden
inkl. børnepenge (som alle får). Så det er noget, der kan mærkes!!
Men sådan er det altså i Danmark, og løsningen er enten at sætte lønningerne
kraftigt op over hele linien eller at sætte kontanthjælp og SU ned igen, så
man ikke bliver fattigere af at komme på arbejdsmarkedet.

MHT. Uddannelse og indtægter: de 4 år, jeg har været under uddannelse som
enlig mor har jeg modtaget den alm. SU plus lån. Det er 6000 kr om måneden.
(Efter skat - jeg betalte kun 500 kr i skat).

Hvis din kæreste gik på SU ville hun få:
SU: 4618
SU-lån: 3546
Derudover vil I kunne få et forsørgertillæg, fordi kun den ene af jer af på
su. Dette udbetales samtidigt med den kvartårlige børnecheck. Dvs:
ca. 2000 pr måned ialt.

Så er vi oppe på ca. 10.000 kr. Træk dagpleje fra og I har 8500 tusind. Ja,
I skal tage lån, men ærligt talt, det er der mange der gør, jeg ville ikke
have overlevet uden.

Med andre ord: man kan, hvad man vil.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 20:07

> [...]
> kraftigt op over hele linien eller at sætte kontanthjælp og SU ned igen,

> man ikke bliver fattigere af at komme på arbejdsmarkedet.

100% enig.

> [...]

Ja,
> I skal tage lån, men ærligt talt, det er der mange der gør, jeg ville ikke

Fire års uddannelse med su-lån giver over 170.000 gæld + renter! Og så er
der min studie gæld - jeg uddannede mig til i 4 år og fik et pænt 10-tal ved
fagprøven... som salgsassistent... Det er over 2 år siden jeg blev færdig.
Men sjovt nok vil butikkerne ligeså gerne - nej hellere - have ufaglært
personale for de er billigere, så jeg har ikke haft et eneste jo inden for
mit eget fag siden jeg blev færdig - og det på trods af den pæne karakter
fra Niels Brock Business College.

> Med andre ord: man kan, hvad man vil.

Ja til en hvis grænse... jeg kunne da godt tænke mig et smut jorden rundt ;)

Jeg ka da godt se i bagklogskabens ulideligt klare lys at det måske nok var
dumt at flytte hjemmefra som 16-årig, dumt at stifte for megen gæld (som dog
snart er halveret men har 2 års løbetid endnu - for slet ikke at tale om
SU-lånet som jeg end ikke er begyndt at afdrage på endnu), dumt at tage job
hos de forkerte arbejdsgivere (har haft 4 forskellige siden jeg var 18 og
ingen af dem har overholdt loven på den ene eller anden måde - tag mit nye
jov fx. Ingen ansættelseskontrakt, Det er en fabrik, så jeg står i en slags
lagerhal hvor man ikke har råd til at fylde olie på fyret, så vi står i 4-6
grader hele dagen... - og endelig så er overtidsbetaling samt weekend-tillæg
ikke opfundet.

Man kan hvad man vil - ja vist... men jeg ka sgu ikke meget mere end jeg gør
nu! Jeg sidder altså ikke i sofaen hele dagen... !

Fra : Mette

Dato : 02-12-04 21:06

> [...]
> fra Niels Brock Business College.

> Ja til en hvis grænse... jeg kunne da godt tænke mig et smut jorden rundt
;)

Så begynd at spare op nu. 400 kr om måneden i opsparing giver dig ca 100.000
i hånden - om 20 år. Så er ungerne fløjet fra reden og I kan starte jeres
anden ungdom Alt kan lade sig gøre, det er bare ikke alt der kan lade sig
gøre her og nu. Sådan er livet altså. Jeg vil da også gerne tjene 25.000 i
mit første job, så jeg har råd til at gå på nedsat tid. Den dag kommer nok,
men den kommer ikke med det samme. Men derfor skal man ikke give op på
forhånd og droppe al fremdrift, fordi det bliver hårdt økonomisk i en
periode.

Jeg kommer da også til at skulle betale min SU tilbage. Det bliver nok med
1000 kr hver måned i _mange år_. Men på det tidspunkt har jeg nok i kraft af
min uddannelse lidt flere penge at rutte med. Og det har været det hele
værd.
Det koster at leve, og det koster at bevæge sig op over forsørgelsesstadiet.
Desuden vil det være alle tiders at studere mens din datter er lille. Der er
ingen problemer med sygedage og hun kan tage al den frihed hun behøver. Hun
behøver jo ikke uddanne sig i butik, hun kan blive pædagog eller lærer eller
frisør eller noget andet.
Det er bare vigtigt at huske på, at man selv har valgt det liv man har pt.
Og det _er_ ens eget ansvar at komme videre i systemet og UD af systemet.
Det koster noget, men tilgengæld er tilfredsheden noget større, når man kan
begynde at give noget tilbage til samfundet og ikke bare modtage. Det er
også godt for din kærestes personlige udvikling.

> [...]
> snart er halveret men har 2 års løbetid endnu - for slet ikke at tale om
> SU-lånet som jeg end ikke er begyndt at afdrage på endnu),

Det nytter ikke noget at se tilbage. Du skal se frem. Du har kun to års
løbetid tilbage. Fedt!! Det er da _ingenting_ i det store billede. Når du
bliver firs år, vil fire-fem hårde hårde år være en saga blot. Se frem
Martin.

> [...]
4-6
> grader hele dagen... - og endelig så er overtidsbetaling samt

Har du ikke en fagforening?? Hvis ikke, så se at få en. For det er jo
sådanne forhold, en fagforening kan udbedre.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 21:54

> Så begynd at spare op nu. 400 kr om måneden i opsparing giver dig ca
100.000
> i hånden - om 20 år. Så er ungerne fløjet fra reden og I kan starte jeres
> anden ungdom

Gider sgu nok ikke liiiiige uddanne mig som advokat og starte på gymnasie
som 43-årig ;)

> [...]
> men den kommer ikke med det samme. Men derfor skal man ikke give op på
> forhånd og droppe al fremdrift, fordi det bliver hårdt økonomisk i en

Næææ... men det er nu heller ikke så meget den overordnede situation - vi
kan godt klare os som det er nu, men hvis vi lige skal rive 2400 væk til
dagpleje - ja så er der intet eksistensgrundlag tilbage. Meget fint med det
der "så luk telefonen, internet osv" Jubii så sparer vi 5-700 kr der pr mdr.
Det hjælper bare ikke det store vel.

> [...]
af
> min uddannelse lidt flere penge at rutte med. Og det har været det hele

Ja nu ved jeg ikke lige hvad du er ved at uddanne dig til ;)

> [...]
Hun
> behøver jo ikke uddanne sig i butik, hun kan blive pædagog eller lærer

Jeps. Optimalt. Der er bare lige det at vi hverken kan gå 6- 8000 ned i
indkomst pr måned. Hvis jeg nu flytter så går vi ikke 6-8000 ned i indkomst
men stiger tværtimod. At det så ikke er lovligt... men når de nu selv
opfordrer en til det ; )

> [...]
> begynde at give noget tilbage til samfundet og ikke bare modtage. Det er
> også godt for din kærestes personlige udvikling.

100% korrekt. Alt hvad hun har er desværre et 1-år på social og
sundhedsskolen og en masse erfaring fra 2 års praktik i børnehaver.
Underligt. Kommunen vil gerne aktivere hende i børnehaver, her havde hun
bladt andet at gøre med et adfærdsvanskeligt barn som hun dannede et
utroligt tæt forhold til. Hun var nærmest barnet et og alt, og forældrende
var ekstemt glade for hende (gav hende gaver og alt muligt for at hjælpe og
støtte så meget)... men så udløb praktik-perioden - og så vil kommunen
hellere have hende på kontanthjælp end ansætte hende. Jeg kan sgu ikke se
logikken. Hun gjorde et kanont stykke arbejde og fik brillianter udtalelser
med. Men så vil man hellere have hende på kontanthjælp. Pengene kommer fra
den samme kasse. Hvorfor så ikke ansætte hende og give hende de 3000 mere om
måneden, så kan hun da komme igang og gøre stor nytte for børnene? Næhh nej.

> [...]
> løbetid tilbage. Fedt!! Det er da _ingenting_ i det store billede. Når du
> bliver firs år, vil fire-fem hårde hårde år være en saga blot. Se frem

Jow... det var heller ikke meningen at det skulle være det "store billede"
jeg taler om - men her-og-nu situationen hvor de siger få et job eller en
dagplejer inden torsdag - eller du får ingen penge...!

> [...]
>
> Har du ikke en fagforening?? Hvis ikke, så se at få en. For det er jo
> sådanne forhold, en fagforening kan udbedre.

Jo det har jeg skam. Og de har i hvert eneste tilfælde måttet ende med at
røvpule samtlige arbejdsgivere lang ned i halsen. Jeg ved sgu ikke hvorfor
jeg er så uheldig med alle mine jobs. Den forrige indbetalt ikke min løn.
Han påstod jeg stjal fra stedet, så mente HK jeg havde en dårlig sag og
tilbød ham at skrive en tilbagedateret opsigelse således manden blot skulle
aflevere 4000 kr. Han var dog tavs som graven og endte med at måtte af med 3
mdrs opsigelse + den måned jeg ikke fik for + feriepenge ialt næsten 100.000
kr før skat. Nå det var en helt anden snak...

Her og nu vil jeg ikke gøre bøvl før jeg har været der i 3 mdr. Så er jeg
nemlig dagpengeberettiget på højeste sats - hvor jeg tidligere har været på
laveste. Så laver jeg bøvl og bliver sgu sikkert fyret lissom jeg plejer
fordi jeg står på min ret.

Ser du jeg er typen som udadtil virker sådan lidt "dum" og uintelligent",
men i virkeligheden rummer jeg langt mere end jeg ser ud til. Mit job er at
kopiere video-bånd, fylde 500 båndi 500 videoer, optage på dem, og pille dem
ud igen og forfra. Røvsygt. Derfor tror hele flokken at jeg er en spasser
som ikke kan finde ud af andet.

Har en eller anden fornemmelse af at jeg bliver fyret i denne måned da den
som var der før mig er på barsel som udløber i denne måned. Og mit brok over
manglende varme sætter nok prikken over i´et.

Så ryger jeg til fagforeningen, og så skal jeg satme rive dem rundt hehe ;)

Det helt vildt derude. Vi er 2 personer som rent faktisk producerer noget.
Dog er der 11 ansatte i alt. De andre 9 sidder i køkkenet i 5-7 timer
omdagen og snakker om huse og sådan noget. Jeg er den første der kommer og
den sidste der går, på trods af at jeg er på helt alm 37 timer normalt....
ingen kommer før 8 aller er gået 14.30

Fatter sgu ikke det kan hænge sammen. Nå det var lidt OT sorry ;)

Fra : Holst

Dato : 02-12-04 22:55

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> der "så luk telefonen, internet osv" Jubii så sparer vi 5-700 kr der pr mdr.

Nej, men det hjælper sgu lidt så! Sparer I lidt her og lidt der, så
vender eksistensgrundlaget måske pludselig tilbage igen.

Fra : Mette

Dato : 02-12-04 23:47

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gider sgu nok ikke liiiiige uddanne mig som advokat og starte på gymnasie
> som 43-årig ;)

Hvorfor ikke? Min far bliver 53 på mandag. Han startede på lærerseminariet
da han var 43. Han gik ud af 7. kl. men brugte 20 år på stille at roligt at
tage 9.kl. og HF-enkeltfag. Han er nu en glad lærer. Min mor har samme
historie.
De var meget fattige i vores barndom, men nu høster de i den grad frugterne
af deres offer. For de gad godt uddanne sig som 43årige...

> [...]
indkomst
> men stiger tværtimod. At det så ikke er lovligt... men når de nu selv

Læs lige mit indlæg igen. På SU får hun 10.000 kr og afhængigt af din
indtægt kan i få betalt omkring 800-1000 af dagplejen.

> [...]
> jeg taler om - men her-og-nu situationen hvor de siger få et job eller en
> dagplejer inden torsdag - eller du får ingen penge...!

Dum situation, som kun kommunen kan gøre noget ved. Måske er de mere villige
til at strække den, hvis din kæreste tropper op og siger "Jeg starter på
uddannelse den og den dato? Så ser de fremdrift...

> [...]
dem
> ud igen og forfra. Røvsygt. Derfor tror hele flokken at jeg er en spasser

LOL... det passer i hvert fald ikke med de sproglige og skriftlige evner du
lægger for dagen her på ng'erne...der har du virkelig en force, Martin.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-12-04 17:13

> LOL... det passer i hvert fald ikke med de sproglige og skriftlige evner
du
> lægger for dagen her på ng'erne...der har du virkelig en force, Martin.

Korrekt. Måske jeg skulle søge ind i en slags branche hvor man forfatter
breve eller lign?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-12-04 19:34

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad gør vi synes i ?

Martin, vi har før diskuteret det her i gruppen, f.eks. i den tråd, du
startede 16. april:
Denne gang er svaret lige som tidligere:

Du KAN ikke forvente, at det offentlige vil betale dig eller din kæreste for
at gå hjemme og hygge jer med barnet.

Dit barns mors barselsorlov er slut nu.
Den er ikke så lang, som den kunne have været, fordi DU ikke rigtigt følte
for at skulle på arbejde i foråret og sommeren, men foretrak at bruge
barselsorlov SAMMEN med barnets mor.
Ikke fordi du var nødt til det.

Det svier nu.
Men du skal ikke komme og sige, at vi ikke advarede dig.

Det, I gør nu er:
Tag dig sammen.
Vis dig som et mandfolk (hvis du kan) og la' vær' med at klynke.
Indse, at ansvaret for jeres lille familie ligger hos blandt andet dig - og
du kan ikke tørre den af på kommunen.
Beslut dig/jer til, hvad I kan og vil - og trop op på kommunen med den
holdning, at I er klar til at "ta' et taw" og har viljen til at gøre det
færdigt, selv om det gør ondt.
Og hold aftalerne i stedet for at udskyde ubehagelighederne.

Ang. svigermor som barnepasning: Har du overvejet, om der kan være en grund
til, at jeres kommune holder på, at det er vigtigt for jeres datter at komme
i professionelle hænder?
Tidligere tråde kunne godt give mig en anelse om det.

Hilsen Inger

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 19:57

> Du KAN ikke forvente, at det offentlige vil betale dig eller din kæreste
for
> at gå hjemme og hygge jer med barnet.

Næææ... men det hele skulle jo gerne hænge bare lidt sasmmen alligevel ikke.
Jeg siger heller ikke at hverken mig eller min kæreste skal gå hjemme og
hygge længere. Men det er sgu da lidt svært at kommunen på den ene side
kræver dagplejeplads _NU_ og på den anden side først tilbyder den fra 1.
marts ik.

> [...]
> Den er ikke så lang, som den kunne have været, fordi DU ikke rigtigt følte
> for at skulle på arbejde i foråret og sommeren, men foretrak at bruge

Ikke korrekt. Årsagen (som du også kan se hvis du læser en af de tidligere
tråde jeg har haft om barsel) viste sig at være en misforståelse fra
kommunens side. De mente da jeg kom og snakkede om barsel at da min kæreste
ikke var dagpenge berretiget alligevel, havde hun ret til 52 ugers fravær -
uden dagpenge - men på kontanthjælp, og at derfor kunne jeg sådan set lige
så godt bruge alle 52 uger, da min kæreste ikke ville blive sendt ud i noget
alligevel. Altså 2 perioder men kun en med dagpenge. Dette blev jeg jo så
opmærksom på i August ikke passede. Og da afbrød jeg min orlov.

> Det svier nu.
> Men du skal ikke komme og sige, at vi ikke advarede dig.

Mod hvad? Kommunen?

> Det, I gør nu er:
> Tag dig sammen.

Er gjort - arbejde 8-10 timer pr dag nu og har gjort det nu i snart 3 mdr.

> Vis dig som et mandfolk (hvis du kan) og la' vær' med at klynke.
> Indse, at ansvaret for jeres lille familie ligger hos blandt andet dig -
og
> du kan ikke tørre den af på kommunen.

Ja så må jeg jo flytte. Med et rådighedsbeløb på 3500 kr til os alle 3... og
så kommer dagplejen og nupper 2400... ej vel. så er det sgu umuligt.

> Beslut dig/jer til, hvad I kan og vil

Have det til at fungere... nåååå ja så opfinder vi da bare lige en gratis
dagplejemor... selvfølgelig. Go idé der...

- og trop op på kommunen med den
> holdning, at I er klar til at "ta' et taw" og har viljen til at gøre det
> færdigt, selv om det gør ondt.

Hvad tænker du på her? Hvad er det vi skal tage "et taw" med? Med arbejde op
til 50 timer om ugen og derefter masser af børnepasning efter en lang dag
mener jeg nu nok at jeg fint tager et "taw med"... eller det var rmåske
noget andet du mente?

> Og hold aftalerne i stedet for at udskyde ubehagelighederne.

Hvilke aftaler?

> [...]
grund
> til, at jeres kommune holder på, at det er vigtigt for jeres datter at

Nu får du det decideret til at lyde som om der skulle være noget galt rent
børnepasnings-mæssigt. Men jeg kan berolige dig med at sundhedsplejersken er
mere end tilfreds med hende på alle punkter - og det er vi for øvrigt også
selv. Så det behøver du ikke at spekulere på.

> Tidligere tråde kunne godt give mig en anelse om det.

Mine spørgsmål omkring barsel jeg har stillet tidligere på året eller hvad?
Eller om at hun ikke sover igennem endnu? Eller hvad mener du?

Jow jow jeg tager det skam som en mand og flytter således min kæreste kan få
betalt halvdelen af huslejen, få friplads, ekstra børnetilskud, mulighed for
en uddannelse efter de nye SU-regler, samt forhøjet børnecheck.

Det må være konklusionen jo.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-12-04 22:11

> [...]

> ikke.
> Jeg siger heller ikke at hverken mig eller min kæreste skal gå hjemme og

- klip -

> Ikke korrekt. Årsagen (som du også kan se hvis du læser en af de tidligere
> tråde jeg har haft om barsel) viste sig at være en misforståelse fra
> kommunens side.

Martin, jeg citerer lige, hvad du SELV skrev i foråret:

16. 4. 2004:
Citat: Jeg skal selvfølgeligt ha et jo på et tidpunkt når hun er lidt større
og kan
komme i vuggestue eller lign, men sgu ikke den type job!
16. 4. 2004:
Citat: Det kan jeg slet ikke forestillet mig. Jeg har ikke oplevet at være
frisk
endnu - i hvertfald ikke så meget ovenpå til også at klare et job. - men jeg
ved godt at for nogle er det at få barn noget man bare lige snupper som en
rutinesag... det kan også være det føles så krævende og overvældende fordi
det er den 1. og vi ikke er så gamle som de fleste er når de får børn.
16. 4. 2004:
Citat: Selvfølgelig, men med den 1. ska man sgu lige ovenpå igen og vænne
sig til
alt det nye...!
>Tag udfordringen og mand dig op!
Det gør jeg skam også - ved at prioritere min nye familie højere end
latterlige job i et stykke tid.
16, 4, 2004:
Citat fra en anden:
> Eller er det i dine øjne rimeligt, at du
> arbejder 37 timer om ugen, mens hun arbejder 24/7? Det synes jeg ikke!
Citat fra Martin:
Det er jo netop det jeg vil undgå, ved at undgå aktivering således at jeg
kan hjælpe til herhjemme.
16, 4, 2004:
Citat: > Men de fleste andre klare altså både et job + at give en hånd med
> derhjemme....
Citat fra Martin: Tjahh... sådan er vi jo alle så forskellige, så må jeg jo
bare erkende at
omstædighederne gør at jeg er en dovenlars.....

Om du er en dovenlars skal jeg ikke kunne sige - det ved du bedst selv.
Men du udviser i hvert fald en påfaldende standhaftighed til at fastholde
din mangel på lyst til arbejde. Og til at fastholde, at det er
omstændighedernes og "de andres" skyld.

> Mod hvad? Kommunen?

16. 4. skrev Bettina Svendsen - og det er gentaget af flere siden:
Citat: Du har ret til at holde 2 ugers fædreorlov indenfor de første 14
uger.
Derudover kan din kæreste og du dele uge 14-46, som det passer jer. I kan
også holde samtidig, men så bliver den skåret ned til halvdelen.

> Er gjort - arbejde 8-10 timer pr dag nu og har gjort det nu i snart 3 mdr.

Fint.
Hold fast i det.

> [...]
> til 50 timer om ugen og derefter masser af børnepasning efter en lang dag
> mener jeg nu nok at jeg fint tager et "taw med"... eller det var rmåske

Feks. lade være med at fifle med feriepenge (
F.eks. dette: Klip fra dk.videnskab.jura 16. 8. 2004:
Martin Nielsen, Fårevejle skrev:
> Hej.
>
> Jeg har egenligt lyst til at blive jurist.

Hvis man søger under Martin - Fårevejle så får man nogle advarsler om
mandens handler, er det derfor du ønsker at blive jurist?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-12-04 22:41

> [...]

> ikke.
> Jeg siger heller ikke at hverken mig eller min kæreste skal gå hjemme og

- klip -

> [...]

> og
> så kommer dagplejen og nupper 2400... ej vel. så er det sgu umuligt.

Suk!
Martin, her klynker du igen og lægger du igen ansvaret på kommunen.
Du skriver i dit svar til Mette:
Citat: Fire års uddannelse med su-lån giver over 170.000 gæld + renter! Og
så er
der min studie gæld

Har du tænkt på, at set med kommunens optik, kunne det se sådan ud: "Den her
mor har simpelt hen ikke råd til at have ham gående! Hun kan evt. klare sig
selv og barnet, men vi vil ikke finansiere, at hun har fælles økonomi med en
mand, der på så kort tid forgælder sig dybt. Der er en stor risiko for, at
de ydelser, der egentlig var tænkt til mor og barns underhold, forsvinder i
et bundløst hul af gæld."??

> [...]
> til 50 timer om ugen og derefter masser af børnepasning efter en lang dag
> mener jeg nu nok at jeg fint tager et "taw med"... eller det var rmåske

Jeg skriver I - ikke du.
Din kæreste er nødt til at have en eller form for uddannelse eller arbejde.
Kontanthjælp er udsigtsløst i længden.
Meeen: Det er dig og ikke hende, der giver udtryk for utilfredshed.
Det kunne være rart at vide, hvad hun selv mener - men du skriver på hendes
vegne, både når det gælder P-piller, muligheden for at kunne blive
dagplejemor - og nu kontanthjælp eller ej.

> Hvilke aftaler?

Feks. dette (citat fra 16. 4. 2004: Så begyndte hun også at spørge mig om
alt muligt ang ferie. Mine feriepenge har jeg fået udbetalt "udenoms"(hvis i
ved hvad jeg mener), så hvad gør jeg
smartest her? - siger vel bare at jeg ikke ønsker at afholde ferie?

F.eks. dette: Klip fra dk.videnskab.jura 16. 8. 2004:
Martin Nielsen, Fårevejle skrev:
> Hej.
>
> Jeg har egenligt lyst til at blive jurist.
Svar:
> [...]

> for
> en uddannelse efter de nye SU-regler, samt forhøjet børnecheck.

Tja, det er jo da i det mindste et valg

Hilsen Inger

Fra : TriDane

Dato : 04-12-04 00:46

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

- snip -

> Tja, det er jo da i det mindste et valg
>
> Hilsen Inger

Imponerende som du kan bruge kræfter på at nedgøre andre mennesker. Jeg
håber det får dig til at føle dig bedre tilpas for det giver mig en dårlig
smag i munden. Men bare du har noget at skyde på gør dig vel glad?

mvh.
Kim

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-12-04 07:28

Uheldigvis faldt TriDane over tasteturet og skrev bl.a.:
> Imponerende som du kan bruge kræfter på at nedgøre andre
> mennesker. Jeg håber det får dig til at føle dig bedre tilpas
> for det giver mig en dårlig smag i munden. Men bare du har
> noget at skyde på gør dig vel glad?

Inger prøver bare på at huske Martin på hvad han har sagt
tidliger i denne gruppe.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : TriDane

Dato : 04-12-04 08:35

"Lars Raaby" <Lars@8840.dk> wrote in news:41b158e8$0$167
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Inger prøver bare på at huske Martin på hvad han har sagt
> tidliger i denne gruppe.

Til hvilken nytte? At hun selv får luft for sine frustrationer eller
hvad? Jeg kan ikke forestille mig, der kommer noget godt ud af den
retssag Inger er i gang med. Hun kunne jo overveje at lade emnet ligge i
stedet for at komme med den gang moralprædiken hun har gang i.
Nedladende og ubehagelig tone, der overhovedet ikke forekommer
nødvendig.

mvh.
Kim

mvh.
Kim

Fra : David T. Metz

Dato : 06-12-04 11:23

TriDane wrote:

> Nedladende og ubehagelig tone, der overhovedet ikke forekommer
> nødvendig.

Mit indtryk er at Inger er træt af klynk over hvad der i hendes øjne er en
selvforskyldt og forudselig knibe. Jeg kan ikke se at det er værre end dit
brok.

David

Fra : Mus

Dato : 04-12-04 13:01

Jeg må også ærligt indrømme at dit indlæg her er nedgørende - synes ellers
du plejer at være meget fornuftig

Men at sidde og klippe en masse gamle citater sammen - det synes jeg altså
er for meget.

Jeg synes også selv Martin har en tendens til at opgive for hurtigt.

Og synes da helt sikkert også det er for dårligt fa kommunen at de forlænger
barenet skal i dagpleje når delv samme kommune ikke har en dagplejeplads.
Tror altså det beror på en fejltagelse. Ville troppe op på kommunen mandag
og prøve at tale med en anden - og så sørge for selv at have en positiv
indgangsvinkel. dvs ikke selv sætte begrænsninger op eller komme med ønsker
og krav men simpelthens spørge åbent og imødekommende, hvad kan vi gøre i
vores situation nu. Vi har pasning i dagpleje fra marts, men min
kone/kærestes barsel stopper nu. Lad dem tale i første omgang - lad være at
afbryd.(der er nemlig ikke noget mere irriterende).

Vil også sige i nok er lidt sent ude mht at have kontaktet kommunen når
barslen allerede udløber på torsdag - men fred være nu med det.

LN

Fra : Brian k

Dato : 06-12-04 18:01

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> kan få betalt halvdelen af huslejen, få friplads, ekstra
> børnetilskud, mulighed for en uddannelse efter de nye SU-regler, samt

Hej

Måske nogle ting i skulle have tænkt på FØR i fik børn (specielt hvis mor er
uden uddannelse).

Jeg kan på ingen måde se at kommunen / arbejdsformidlingen handler forkert
(mht penge).

I sidste ende er det dem der "har styr på tilværelsen" der skal betale for
jeres (selvvalgte) situation, hvilket jeg ikke syntes er rimligt.

/brian

/brian

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 09-12-04 18:03

> Måske nogle ting i skulle have tænkt på FØR i fik børn (specielt hvis mor
er
> uden uddannelse).

Man kan jo altid være bagklog ;)

> Jeg kan på ingen måde se at kommunen / arbejdsformidlingen handler forkert
> (mht penge).

Muligvis ikke.

> I sidste ende er det dem der "har styr på tilværelsen" der skal betale for
> jeres (selvvalgte) situation, hvilket jeg ikke syntes er rimligt.

Næhhh...

Problemet er bare - hvad gør vi så nu? Jeg kan sgu ikke abejde mere end jeg
gør, og konen vil tabe penge på at begynde på det... Nu bliver hun jo så
tvunget til det. Så ender vi med et rådigheds-beløb der siger ca. øv.

Altså: hvad gør folk som regel når det viser sig at tidligere dumheder (mht
at stifte gæld) til sidst gør at ens rådigheds-beløb er negativt? - udover
at arbejde mere altså ( over 50 timer står jeg af...!)

Fra : Brian k

Dato : 09-12-04 18:10

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> dumheder (mht at stifte gæld) til sidst gør at ens rådigheds-beløb er
> negativt? - udover at arbejde mere altså ( over 50 timer står jeg

Se jeg har samme problem, da jeg ligger i en FM retsag som suger mine penge
op af pungen. Derfor har jeg feks solgt mit tv, så jeg sparer licens, og
yderligere udgift på ca 200 kr om mdr til kabeltv. I de dage jeg ikke har
børnene hjemme sparer jeg ALLE steder, spiser rugbrød, slukker ALT lys i de
værelser jeg ikke sidder i. Man kan ALTID finde steder at spare, hvor i mod
man ikke altid kan tjene flere penge.

Det er et spørgsmål (efter min mening) om at prioritere hvad der er vigtigt
i ens liv.

/brian

Fra : Mette

Dato : 09-12-04 22:32

> [...]

> gør, og konen vil tabe penge på at begynde på det... Nu bliver hun jo så
> tvunget til det. Så ender vi med et rådigheds-beløb der siger ca. øv.

Som sagt er kontanthjælp ikke et alternativ til arbejde. Det er overlevelse
for dem, der ikke kan få arbejde. At lønnen er så lav, at I har færre penge
i hånden skyldes flere faktorer: 1) Kontanthjælpen er for høj 2) Lønnen som
man kan tjene som ufaglært er lav.
Den første årsag kan I ikke gøre noget ved, men den anden årsag kan I gøre
noget ved. Hun tager sig en uddannelse og får SU og lån. Se mit regnestykke
længere oppe/nede. 10.000 rare kroner I hånden...nammenam.

> [...]
> at stifte gæld) til sidst gør at ens rådigheds-beløb er negativt? - udover
> at arbejde mere altså ( over 50 timer står jeg af...!)

Man går i banken, man får gældssanering, man taler med kreditorer om at
nedsætte afdragene, eller stille nogle af lånene i bero. Jeg har benyttet
mig meget af Nesa´s og TDCs velvillighed til at lave afdragsordninger, så
jeg kunne fordele pengene lidt. Ja, det sløjfer ikke ens gæld, men det gør,
at pengene strækker bare _lidt_ længere.

Fra : TriDane

Dato : 02-12-04 23:11

> [...]
> datter at komme i professionelle hænder?
> Tidligere tråde kunne godt give mig en anelse om det.

Mage til nedladende pladder. Giv dog Martin et ordentligt svar i stedet for
din personlige, arrogante moral prædiken.

mvh.
Kim

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 03-12-04 09:40

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Martin, vi har før diskuteret det her i gruppen, f.eks. i den tråd, du
> startede 16. april:
> Denne gang er svaret lige som tidligere:

<snip>

Har en idé om at Martin og konen er unge forældre... Er det tilfældet er jeg
nødt til at spørge... Inger, har du et personligt problem med unge forældre
siden du er nødt til at formulere dig så nedladende over for Martin?

Bare et spørgsmål, vi har jo alle en form for fordomme over for nogen eller
noget!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Christian

Dato : 03-12-04 10:03

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote in message
> [...]
> forældre
> siden du er nødt til at formulere dig så nedladende over for Martin?

Kommer til at tænke på at systemet så må være nedlandende,-jeg fik en
lønstigning på kr 30.000 da jeg fik lavet skatten om var mine arb.bidrag +
skatter steget kr 20.000 dvs kr 10.000 til mig...det er da nedlandede over
for dem som kniber læberne og forrest, dem som rent faktisk skaffer penge
hjem til Danmark,- dem har vi vel rigtigt meget brug for!.

Fra : Mette

Dato : 03-12-04 10:36

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for dem som kniber læberne og forrest, dem som rent faktisk skaffer penge
> hjem til Danmark,- dem har vi vel rigtigt meget brug for!.

Det er da løgn... betaler du 2/3 i skat?? Hvor er det langt ude. Så er det
ikke så underligt, at man ikke kan blive rig i Danmark.

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 10:48

Mette wrote:

> Det er da løgn... betaler du 2/3 i skat?? Hvor er det langt ude. Så er det
> ikke så underligt, at man ikke kan blive rig i Danmark.

Ja, når man når op til topskatten, så tjener man ikke meget på en
lønforhøjelse. Så får man en lønforhøjelse på 30.000 kr. og tjener du i
forvejen over grænsen for topskat, ja, så får du kun udbetalt omkring
10.000 kr.

Fra : Cat

Dato : 03-12-04 10:50

"Mette" <mette@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da løgn... betaler du 2/3 i skat?? Hvor er det langt ude. Så er det
> ikke så underligt, at man ikke kan blive rig i Danmark.

Det er vi en del der gør af den sidst tjente krone. Af de første kr. betaler
vi det samme som de lavtlønnede. Nogle gange spørger jeg såmænd også mig
selv hvorfor jeg gider, men man skal jo yde efter evne og nyde efter behov,
så jeg knokler videre.

Tine

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 10:54

Cat wrote:

> [...]
> selv hvorfor jeg gider, men man skal jo yde efter evne og nyde efter behov,

Men derfor er lønnen jo også typisk så meget større. Skulle man betale
den samme procentsats i skat af både den førsttjente krone og den
sidsttjente krone, så ville man f.eks. ikke som her nævnt få en
lønforhøjelse på 30.000 kr. Så havde den måske kun været på 20.000 kr.

Fra : Christian

Dato : 03-12-04 11:21

"Holst" <newsdec04@shelter.dk> wrote in message

Cat wrote:

> [...]

sidsttjente krone, så ville man f.eks. ikke som her nævnt få en
lønforhøjelse på 30.000 kr. Så havde den måske kun været på 20.000 kr.

men så er arbejdsindsatsen jo heller ikke 'kun' 37 timer om ugen
fast...faktisk skal man kun gøre det fordi man syntes det er sjovt.

men hvad så med feks en sygeplejerske som tager en masse vagter (pga der er
mangel på sygeplejersker), lige pludselig skal vedkommende til at betale
mere i skat for at udføre nøjagtigt det samme job, og bruger enddag mere tid

Fra : Mette

Dato : 03-12-04 12:54

> [...]
> mangel på sygeplejersker), lige pludselig skal vedkommende til at betale
> mere i skat for at udføre nøjagtigt det samme job, og bruger enddag mere

Hvor meget skal man minimum tjene for at skulle betale de der skrækkelige
68%? Jeg synes det er fint at betale skat. En trækprocent på 38% plus det
løse er sådan set OK. Men at tage næsten 70 procents af folks penge, det
synes jeg faktisk er noget griseri. Især fordi de penge, der så er tilbage
skal bruges til bl.a. at købe varer, der i forevejen er belagt med 25% moms.
Som jeg har det nu, gider jeg ikke kæmpe for at gøre karriere. Jeg vil gerne
have et dejligt arbejde, som jeg er glad for i 37 timer om ugen, men det kan
ikke betale sig at arbejde 50 timer om ugen på bekostning af min familie for
i sidste ende at få det samme udbetalt som havde jeg bare bibeholdt et
normalt lønniveau.

Fra : David T. Metz

Dato : 03-12-04 14:18

Mette wrote:
En trækprocent
> på 38% plus det løse er sådan set OK. Men at tage næsten 70 procents
> af folks penge, det synes jeg faktisk er noget griseri.

Det gør man jo heller ikke. Ikke engang af sidst tjente krone.

David

Fra : Mette

Dato : 03-12-04 14:33

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Mette wrote:
> En trækprocent
>
> Det gør man jo heller ikke. Ikke engang af sidst tjente krone.

Nu ved jeg ikke meget om skat, men hvor er det så lige de 68% kommer ind i
billedet?

Fra : David T. Metz

Dato : 03-12-04 15:19

Mette wrote:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke meget om skat, men hvor er det så lige de 68% kommer
> ind i billedet?

I folks fantasi? Nej, seriøst: Skatteloftet er på 59 %. Men man betaler jo
også bruttoskat (AM-bidrag) på 8 %. Dvs. er man oppe i topskatten så kan man
komme til at betale først 8 % og så 59 % af resten af sidst tjente krone.
Det giver: (1-0,08*1)*0,59+0,08=62,28 % af sidst tjente krone. Er man medlem
af Folkekirken kommer kirkeskatten oveni. Jeg har dog endnu ikke hørt om en
kirkeskat på over 5 %.

Ovst. beregning handler kun om lønindkomst. Har man positiv og negativ
kapitalindkomst mudrer det billedet en hel del. Men kort sagt skal man op i
en temmelig høj indkomstklasse før man samlet betaler bare 50 % i skat.
Tager vi fx en enlig, medlem af Folkekirken i Kbh, der tjener 600.000 og
ikke har nogen fradrag (temmelig usandsynligt!) skal vedkommende i år betale
samlet 298.291 i skat og AM-bidrag, dvs. man skal tjene mere end det for at
komme op på over 50 % (jeg orker ikke at opstille en formel der beregner
skæringen præcist). Dvs. ca. 2-4 % af dem der har en indtægt kan potentielt
betale 50 % i skat, men reelt er tallet lavere pga. fradrag.

David

Fra : Cat

Dato : 03-12-04 15:43

> [...]
potentielt
> betale 50 % i skat, men reelt er tallet lavere pga. fradrag.

Vi talte om den sidst tjente krone - der gør fradraget ikke så megen gavn.

Tine

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 15:50

Cat wrote:

> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

fradrag.

> Vi talte om den sidst tjente krone - der gør fradraget ikke så megen gavn.

Ja, men det omtalte David da også ganske fint i det første afsnit, han
skrev i sin mail. Det afsnit, som du i dit svar ganske fint klippede
bort? Hvorfor mon du gjorde det? Læste du det slet ikke?

Fra : Cat

Dato : 03-12-04 16:04

> [...]

> skrev i sin mail. Det afsnit, som du i dit svar ganske fint klippede
> bort? Hvorfor mon du gjorde det? Læste du det slet ikke?

Tråden handlede om, hvordan man kunne komme til at betale 2/3 i skat af en
tjent krone. Og om hvorfor en lønforhøjelse ikke altid giver så meget, som
man skulle tro.

Derfor var det ikke særligt relevant, hvad man i gennemsnit betaler.
Overvejelserne kan gå på, om man skal tage de ekstratimer eller det
ekstrajob, eller man skal lade være.

Tine

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 16:18

Cat wrote:

> [...]
>
> Derfor var det ikke særligt relevant, hvad man i gennemsnit betaler.
> Overvejelserne kan gå på, om man skal tage de ekstratimer eller det

Prøv igen at læs Davids indlæg. Navnlig det afsnit, du klippede bort i
dit svar på hans indlæg. Nemlig afsnittet:

[...]

Hvilket jo i høj grad handler om de sidsttjente krone.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-12-04 11:26

Cat wrote:

> Vi talte om den sidst tjente krone - der gør fradraget ikke så megen
> gavn.

Jep, jeg satte bare lige tingene i perspektiv. Pointen var at det er en
ekstremt lille minoritet der betaler mere end 50 % i skat af deres samlede
indkomst.

David

Fra : Mus

Dato : 04-12-04 13:15

Mette <mette@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b053da$0$56306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
for
> i sidste ende at få det samme udbetalt som havde jeg bare bibeholdt et

Lønforhøjelsen er som regel også noget højere når man er oppe omkribg
topskatten. Arbejdsgiver er jo også klar over at der skal en større
lønforhøjelse til får at medarbejderen mærker anerkendelsen. Så mon ikke det
egentlig går lige op netto.

Der er vel ikke så mange lavt eller middellønnet der får 2-3000 i
lønforhøjelse om måneden.

Jeg har det på samme måde som dig. Er også stået af ræset. Har også været
helt oppe og tjene de mange penge(dog uden at erbejde 50 timer om ugen).
Men det er et personligt valg man træffer. Men selvfølgelig er det ærgerligt
der, hvor det ikke er et personlig valg - dvs som tidligere nævnt feks en
sygeplejereske der har overarbejde pga sygdom. Ved ikke hvor stort et
problem det er eller om de kan få afspadsering i stedet for?

LN

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 13:29

Mus wrote:

> [...]
> egentlig går lige op netto.
>
> Der er vel ikke så mange lavt eller middellønnet der får 2-3000 i

Ikke at forglemme, at mange højtlønnede får løn på anden måde.

En af mine venner fortalte engang, hvad han fik af hans daværende
arbejdsgiver af goder, som den almindelige kassemedarbejder i Netto,
pædagog i børnehaven, sygeplejerske på hospitalet og lignende ikke får.
Det var ting som:

- gratis ad libitum kaffe, te og sodavand
- fælles morgemad i afdelingen fredag morgen
- yderst billig kantine med stor buffet (han klarede sig med et par
flade rugbrødsmader om aftenen, når han kom hjem)
- mobiltelefon (*)
- avisabonnement
- abonnement på et par fagrelevante tidsskrifter
- bærbarcomputer (**)
- ADSL (**)
- motionsrum på arbejdspladsen til fri afbenyttelse
- en gang om året eller så tog afdelingen på "personaletur" for ligesom
at ryste afdelingen sammen. 1-2 overnatninger. Han nåede vist at være
i Stockholm, Estland og Paris.

(*) han sad på sin plads i firmaet og rejste ikke rundt til kunder, så
han havde egentlig ikke noget behov for en firmabetalt mobiltelefon

(**) han arbejde ikke hjemmefra normalt

Og der har sikkert været andre ting, som jeg ikke husker. Med hans løn
nok i omegnen af 35.000 kr. om måneden vurderede han selv, at han før
skat nok skulle tjene op mod 10.000 kr. ekstra, hvis han selv skulle
betale for de goder, som firmaet gav ham på forskellige måder, og som
lavtlønnede typisk ikke får.

Fra : Cat

Dato : 03-12-04 13:15

> [...]
>

> men så er arbejdsindsatsen jo heller ikke 'kun' 37 timer om ugen
> fast...faktisk skal man kun gøre det fordi man syntes det er sjovt.

Nej, den er 35 (faktisk)

Tine

Fra : Mus

Dato : 04-12-04 13:05

Mette <mette@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b0338a$0$56306$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da løgn... betaler du 2/3 i skat?? Hvor er det langt ude. Så er det
> ikke så underligt, at man ikke kan blive rig i Danmark.

ja det er når man er oppe og betale topskat - så er man ikke længere så
forhippet på lønstigninger. Men man har jo stadig en god løn, så nok ikke så
meget at klage over.

LN

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-12-04 21:33

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> Har en idé om at Martin og konen er unge forældre... Er det tilfældet er
> jeg
> nødt til at spørge... Inger, har du et personligt problem med unge
> forældre

Nej.

Hilsen Inger

Fra : Madsen

Dato : 02-12-04 19:39

> [...]
> udgiften til dagplejen fra. Fedt at stå op om morgenen og tænke "nu tager
> jeg på arbejde i 8 timer - og mister penge på det... hmmm

I kan da aldrig MISTE penge på at arbejde!! Det er da en umulighed. Som
borger i dette land, må det da være enhvers pligt at forsørge sig selv. At
der så er et socialt apparat, der sørger for at dem som ikke KAN forsørge
sig selv bliver hjulpet er en anden sag.
Hvis din kærest KAN arbejde, så har hun også en pligt til at prøve at
forsørge sig selv.

Jacob

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 20:21

> I kan da aldrig MISTE penge på at arbejde!!

Øhhh jo... 10000 - 2400 er 7600 som mig bekendt er mindre end 8000,-

Det er da en umulighed.

Næ.

> [...]
> sig selv bliver hjulpet er en anden sag.
> Hvis din kærest KAN arbejde, så har hun også en pligt til at prøve at

Se det er jo så en helt anden snak. Ja vi må alle 3 flytte ind i et lille
klubværelse med larmende teenagere som naboer, begge tage nye uddannlser,
begge få over 100000 i su-gæld, arbejde ved siden af, passe barn som ikke
kan sove pga af naboerne, lukke telefonen, skrue varmen ned på 15 grader,
sælge bilen så jeg skal cykle 19 km på arbejde hele vinteren, lukke
internettet, sælge fjernsynet så vi ikke skal betale licens. For så har vi
nemlig råd til dagplejepladsen ;)

Moralsk set har du da fuldstændig ret. Men som du kan se fungerer det ikke
altid i praksis. Vil du have jeg skal tage min datter med på arbejde så min
kæreste kan arbejde og så kan vi skiftes til at have hende med eller hva?

Nåå nej det skal være kommunal pasning, som de ikke kan tilbyde endnu, så
det kan vi jo ikke. Hun kunne vel også passe sig selv de 8 timer - nej vel.
Og så er der jo også lige det med at finde et job. Når jeg slår op på af.dk
i 60 km radius, er det eneste hun kunne påtage sig et rengøringsjob om
natten på en skole 40 km væk - som hun i øvrigt ikke kan komme til for det
er for tidligt til at der er kører offentlig traffik. Ellers er der tømrere,
snedkere, og alt muligt andet som kræver uddannelse. Pædagoger osv.

Nej du det ikke bare lige så nemt som det måske ser ud til for en som ikke
har prøvet det selv...>

Fra : Holst

Dato : 02-12-04 20:39

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> sælge bilen så jeg skal cykle 19 km på arbejde hele vinteren, lukke
> internettet, sælge fjernsynet så vi ikke skal betale licens. For så har vi

Martin, du er da vist en klynker. Det virker mest af alt som om du tror,
at du kan få det hele serveret af kommunen og helst samtidig leve i luksus.

Er pengene ikke til det, så luk dog telefonen. En telefon er dyr i
drift, da den jo koster en mindre formue blot i abonnement. Anskaf så en
mobiltelefon med et taletidskort til nødopkald, hvis barnet skulle blive
syg eller lignende. Drop internettet, det koster også dyrt. Drop
fjernsynet og leg med dit barn og tal med din kæreste i stedet. Man kan
hurtigt spare rigtig mange penge, hvis man har viljen til det.

Jeg har ikke en skid forstand på kontanthjælp og andre regler, så jeg
vil ikke råde dig desangående. Men jeg kan sige, at jeg synes, at du
skal mande dig op.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 21:00

Martin, du er da vist en klynker. Det virker mest af alt som om du tror,
at du kan få det hele serveret af kommunen og helst samtidig leve i luksus.

Jaja så siger vi det. Husk lige på at jeg ikke modtager overførselsindkomst
af nogen art.

[...]

Ja vi kunne jo også tage at flytte i campingvogn og spise ris nu vi er i
gang, så er vi jo nærmest rige !

Jeg har ikke en skid forstand på kontanthjælp og andre regler, så jeg
vil ikke råde dig desangående. Men jeg kan sige, at jeg synes, at du
skal mande dig op.

Mande mig op til at fjerne samtlige helt almindelige "luksus-ting"? Er det
luksus at have et TV? At have en telefon som man bruger for 3-400 kr i
kvartalet? Taletiden bliver da hurtigt dyr. Kun til nødopkald sir du. Ja lad
os da grave os helt ned nu vi er i gang ;)

Fra : Holst

Dato : 02-12-04 22:49

Martin / Fårevejle wrote:

> Jaja så siger vi det. Husk lige på at jeg ikke modtager overførselsindkomst
> af nogen art.

Muligvis, men derfor klynker du stadig og forventer, at kommunen så i
hvert fald til dels servicerer dig i hoved og røv.

> [...]
> kvartalet? Taletiden bliver da hurtigt dyr. Kun til nødopkald sir du. Ja lad
> os da grave os helt ned nu vi er i gang ;)

Og så klynker du igen. Man høster jo i høj grad, som man sår. Når jeg
hører dig fortælle, at du efter fire års studier har en SU-gæld på over
170.000 kr., så kan jeg kun ryste på hovedet.

Jeg har selv studeret i otte år, ak ja, men jeg endte såmænd med kun at
have SU-lån på 70.000 kr. eller så. Den gang droppede jeg nogle af
luksustingene. Fjernsyn og licens var der ikke lige råd til, så det
måtte jeg undvære. Det har du sikkert ikke gjort, og så står du i dag
med problemet.

Hvis du vil have råd til alle luksustingene - og jeg kan da bestemt godt
forstå, hvis du vil det, så når I nok længst, hvis I mander jeg lidt op
i stedet for blot at klynke.

Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle spare ting væk, som man
har været vant til, for det har jeg selv prøvet. Men det kan jo være
nødvendigt, hvis man ikke kan få det til at hænge sammen på anden måde.

Fra : Madsen

Dato : 02-12-04 23:02

Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle spare ting væk, som man
har været vant til, for det har jeg selv prøvet. Men det kan jo være
nødvendigt, hvis man ikke kan få det til at hænge sammen på anden måde.

Jeg er enig. De må sgu tage sige sammen og forsørge sig selv. De gør vi
andre.

Hvad med at sælge den gamle møgspand af en bil. Den giver dig alligevel kun
problemer (jvf. dk.fritid.bil)

Fra : Holst

Dato : 02-12-04 23:10

Madsen wrote:

> [...]
> andre.
>
> Hvad med at sælge den gamle møgspand af en bil. Den giver dig alligevel kun

Der var jo lige de 19 km til arbejde, som Martin har talt om. Det er
navnlig langt at cykle her på denne tid af året. Men okay, en knallert
kunne så været et godt alternativ, skønt koldere, der på alle områder
ville være en billigere løsning.

Fra : Cat

Dato : 03-12-04 08:21

> [...]
> navnlig langt at cykle her på denne tid af året. Men okay, en knallert
> kunne så været et godt alternativ, skønt koldere, der på alle områder

Jeg tjener i nærheden af 1/2 mille om året, har to børn (som jeg dog
forsørger ligeligt sammen med manden). Jeg har valgt ikke at have bil, men
en registreringspligtig knallert (knallert-45, øvert). Lige nu har jeg 13 km
til arbejde - for et par år siden var det 17. Med den rigtige beklædning
(motorcykeltøj) kan det godt gå, og jeg er endda en frossenpind.

Mit valg er truffet på baggrund af en høj studiegæld (200.000) - banklån, så
renterne var horrible, et valg om at sætte børn i privatskole, og et par
stykker til, som er sagen uvedkommende. Men man har faktisk næsten altid et
valg. Vores levestandard er nok lidt højere end Martins, men f.eks. lukker
vi aldrig en flaske vin op fredag aften. Man har altid lidt frihedsgrader.
Vi ryger heller ikke.

TV er en luksus, hvis man ikke har pengene. Mobil er ofte billigere end
fastnet (vi skrottede vores sidste år) - især hvis man både har fastnet og
mobil, så kan det bedre betale sig at tale *LIDT* mere i mobil og skrotte
fastnettet. Kan selvfølgelig være vanskeligt, hvis man ikke har ADSL, men så
må man måske også vente et par år med hjemmeinternetforbindelse. Op på
knallerten og på biblioteket.

Hvis man virkelig vil det og kan se en plan med det, så kan der gå sport i
at få enderne til at mødes.

Tine

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-12-04 07:43

Madsen skrev bl.a.:
> Hvad med at sælge den gamle møgspand af en bil. Den giver dig
> alligevel kun problemer (jvf. dk.fritid.bil)

LOL

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Mette

Dato : 02-12-04 23:48

[...]

Min kæreste har også kun ca. 70.000 i SU gæld. Jeg har LAAAAAAAAAAAANGT
mere. Men jeg har også et barn at forsørge. Men igen, det er prisen man
betaler for et bedre liv på længere sigt.

Fra : Karoline Larsen

Dato : 03-12-04 08:15

> Ja vi kunne jo også tage at flytte i campingvogn og spise ris nu vi er i
> gang, så er vi jo nærmest rige !

Med mindre du kan tjene nok til at forsørge hele familien må løsningen være
at din kæreste selv kommer i gang. Hvis hun vil studere så overvej om det
for en periode ikke er værd at leve skrabet, for til gengæld at kunne styre
jeres liv uafhængigt af kommunen i fremtiden. Når gælden er betalt og din
kæreste har uddannet sig, stiger jeres rådighedsbeløb formodentligt
væsentligt og i kan så gøre noget af alt det i gerne vil.

Skriv alle jeres udgifter ned, overvej hvilke der er nødvendige, og hvilke i
midlertidigt kan skære ned på. At flytte i
campingvogn..........tja..........., men måske kan i finde en billigere
bolig, den er sikkert også mindre, men det er kun for en periode. Lav de
fleste af jeres indkøb i en discountforretning, i stedet for det dyrere
supermarked eller tankstationen. Hvis I ryger så prøv at stoppe, det vil I
sikkert være glade for på længere sigt. Drop fjernsynet og find ud af at man
faktisk går glip af en masse timer foran det. Drop fastnettelefonen og nøjes
med en mobil der tankes op, det er faktisk ofte billigere. Skær ned på
indkøb af tøj, legetøj, mobiltelefoner, computerudstyr og hvad I ellers
måtte anskaffe. Med mindre i bor langt ude på landet, så overvej at sælge
bilen og anskaffe en knallert i stedet. Drop de dyre julegaver til hinanden,
jeres datter (hun er nok ligeglad i år) og andre I nu er på julegave med,
folk kan godt forstå man ikke har råd til det hele, og små overvejede gaver
kan rent faktisk være langt bedre. Og meget meget mere.....

Find ud af hvad I kan/vil skære ned på og lev med det i en periode til
økonomien er kommet på plads. Arbejd på at komme ud af kommunens
system.............

mvh Karoline

Fra : Mette

Dato : 03-12-04 10:02

"Karoline Larsen" <SLETDETTEkml@greenleaf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kæreste har uddannet sig, stiger jeres rådighedsbeløb formodentligt
> væsentligt og i kan så gøre noget af alt det i gerne vil.

Helt enig, som jeg også skrev til ham, men jeg tror ikke, at Martin har lyst
til at se så langt ud i fremtiden Især ikke med de presserende problemer.
Men jeg vil give dig 100% ret i, at man hurtigst muligt skal ud af systemet.
Jeg er sådan set stadig i systemet som studerende og enlig mor, men puha,
hvor jeg glæder mig til at komme ud på arbejdsmarkedet og kunne bidrage og
ikke modtage.
Det har været nogle hårde år og min gæld er skyhøj, men jeg sidder her i min
varme lejlighed, jeg har alt hvad jeg ønsker mig og mit liv er godt, gælden
vil jeg ikke ligge søvnløs over, den er der jo uanset om jeg giver den megen
opmærksomhed eller ej. Men jeg forestiller mig en fremtid om tyve år, hvor
min datter er 26 og hvor mit næste barn er ved at flytte hjemmefra, min
kæreste er 54 og jeg er 47 og vores andet liv lige er begyndt og vi kan være
"unge" igen Tiden går så stærkt...

Fra : Mus

Dato : 04-12-04 13:50

> Ja vi kunne jo også tage at flytte i campingvogn og spise ris nu vi er i
> gang, så er vi jo nærmest rige !

rolig nu - hvorfor går du helt over i den anden grøft. Slå nu lige lidt
koldt vand i blodet. I skal jo nok klare det på den ene eller anden måde.

> [...]
lad
> os da grave os helt ned nu vi er i gang ;)

Det er jo ikke at grave sig ned, søde ven. Prøv at se om ikke der er et
eller andet i kan undvære.
Andre kan jo ringe jer op og så kan i selv nøjes med kune at bruge telefonen
til nødopkald. Kan i spare bare 200 kr her er det da også penge.

LN

Fra : TriDane

Dato : 04-12-04 19:53

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

- snip -

> [...]
> Andre kan jo ringe jer op og så kan i selv nøjes med kune at bruge
> telefonen til nødopkald. Kan i spare bare 200 kr her er det da også

Som en anden der også har en meget lang uddannelse bag mig
(civilingeniør) kan jeg kun være enig. En af de ting jeg har lært, mens
jeg var fattig studerende, var at spare, hvor jeg kunne og nøjes med de
ting jeg havde råd til. Til gengæld vidste jeg jo, at tiden ville komme,
hvor jeg tjente rigtig gode penge - og det er den så nu.

Som også Thomas siger i denne tråd skal man ikke kun arbejde på grund af
de penge man tjener, men også den meget store tilfredstillelse det er
selv at være med til at skabe sin indkomst, og hvad der ellers følger
med af socialt netværk osv.

Jeg synes nu stadig at Martins kommune er ude på dybt vand, hvis
rådgiveren siger hun skal flytte fra sin kæreste og barnets far - der er
kommunen ude hvor den ikke kan bunde efter min mening.

For et par år siden så jeg i et program (DR eller TV2), at der var et
ungt par der havde fået tvangsfjernet et barn af Horsens kommune. Da den
unge mor var blevet gravid igen stod kommunen klar på fødegangen for at
tvangsfjerne babyen! Parret flyttede til nabokommunen Sejlflod, hvor de
fik en anden sagsbehandler, som gav dem hjælp og støtte i stedet for
trusler og tvang. Året efter var begge i arbejde og kunne selv passe
begge børnene. Min pointe: Det kan være meget godt med pisken, men nogle
mennesker har brug for lidt støtte i en periode af deres liv, og jeg er
stolt af at leve i et land, hvor man kan give denne støtte i de fleste
kommuner.

mvh.
Kim

Fra : Mus

Dato : 04-12-04 20:59

> Jeg synes nu stadig at Martins kommune er ude på dybt vand, hvis
> rådgiveren siger hun skal flytte fra sin kæreste og barnets far - der er
> kommunen ude hvor den ikke kan bunde efter min mening.

Ja de opfordrer jo til socialt bedrageri.

Forstår heller ikke kommunen kan sige der ikke er støtte, når der fra selv
sammen kommune ikke er pasningsmulighed. Tror altså der er sket en fejl.

LN

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 21:51

Mus wrote:

> Forstår heller ikke kommunen kan sige der ikke er støtte, når der fra selv
> sammen kommune ikke er pasningsmulighed. Tror altså der er sket en fejl.

Nok nærmere en misforståelse. Fra sagsbehandleren siger, hvad hun synes,
til vi hører det, har det jo været igennem ret så mange øre og munde.

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 21:54

TriDane wrote:

> [...]
> de penge man tjener, men også den meget store tilfredstillelse det er
> selv at være med til at skabe sin indkomst, og hvad der ellers følger

Men hvad så med dem, som ikke ser nogen tilfredsstillelse i det? Jeg har
mødt folk, som vel nærmest må betegnes som arbejdssky, og som var ganske
godt tilfreds med at sidde derhjemme og blot blive "vartet op" af
kommunen ...

> [...]
> mennesker har brug for lidt støtte i en periode af deres liv, og jeg er
> stolt af at leve i et land, hvor man kan give denne støtte i de fleste

Helt enig. Man opnår ikke meget blot med pisken. Jeg tror, at Martin og
hans familie behøver et par veltilrettelagt spark i røven for at få
taget sig sammen til at få styr på deres liv og så nogle gode råd. Og
han har fået begge dele her i gruppen. Nu er det lidt op til dem selv.
Gør man ikke noget selv, så kommer man ingen vegne.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 05-12-04 00:15

On 04/12/04 21:53, in article 41b223ec$0$305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]

> mødt folk, som vel nærmest må betegnes som arbejdssky, og som var ganske
> godt tilfreds med at sidde derhjemme og blot blive "vartet op" af

Men er de født sådan ?
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Holst

Dato : 05-12-04 00:27

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Men er de født sådan ?

Sikkert. Det er ikke folk, som jeg har kendt særlig godt. Men generelt
er de dovne, kan ikke tage sig sammen til noget og lignende. Godt
tilfreds med blot at flade ud og tulle rundt og lave ingenting. De har
næppe haft andet end en 10. klasse, for andet har de ikke kunnet tage
sig sammen til.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 05-12-04 10:09

On 05/12/04 0:26, in article 41b247b7$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> [...]
> tilfreds med blot at flade ud og tulle rundt og lave ingenting. De har
> næppe haft andet end en 10. klasse, for andet har de ikke kunnet tage

Men det siger jo meget mere om dig end om dem ;-((

Fra : Holst

Dato : 05-12-04 10:40

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Men det siger jo meget mere om dig end om dem ;-((

Nå, og hvad siger det så?

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 05-12-04 15:31

On 05/12/04 10:39, in article 41b2d773$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> Nå, og hvad siger det så?

En hel del, først og fremmest at du dømmer andre uden at kende dem, men også
at du generelt mener at mennesker er født med negative egenskaber som
dovenskab og at være arbejdssky.
Du skelner ikke til begreber som betingelser, opvæskst, social arv osv.
Og så mener du at de og deres situation skal bruges som argument.

Fra : Holst

Dato : 05-12-04 16:02

Kevin Vilhelmsen wrote:

> [...]
> Du skelner ikke til begreber som betingelser, opvæskst, social arv osv.
> Og så mener du at de og deres situation skal bruges som argument.

Det var dog utroligt, som du kan udlede af, at jeg ikke lige gad bruge
meget mere tid end blot at skrive "sikkert".

Jeg vil naturligvis aldrig benægte, at opvækst og lignende kan have en
betydning, endog meget væsentlig betydning.

Men dermed ikke sagt, at jeg ikke tror, at vi mennesker er født med
nogle egenskaber, de være sig gode eller dårlige. Fuldstændig ligesom vi
ikke allesammen fødes med rødt hår, så tror jeg heller ikke, at vi
allesammen fødes med en vild lyst til at arbejde 40 timer om ugen.

Men samtidig er jeg da overbevist om, at opvæksten i høj grad også kan
være væsentlig en medspiller, både den ene vej og den anden vej.

Jeg mødte engang i S-toget en fyr på min egen alder. Han var helt klart
ikke tabt bag en vogn og ville sikkert kunne have klaret enhver
uddannelse. Og så var det egentlig lidt skræmmende for jeg og min
kammerat, begge ingeniørstuderende, at sidde over for ham i toget og
høre ham fortælle, at grunden til at han ikke sad sammen med os, men
derimod kl. 11 om formiddagen lugtede småilde og sad med en bajer i
hånden, skyldtes, at han var vokset op i et underklassehjem, hvor moren
fik bank, begge forældre drak og blev naturligvis skilt, fik ingen hjælp
med skolearbejdet derhjemme og blev absolut ikke ansporet til at nå
nogen vegne i sit liv og så videre og så videre.

Han var bestemt godt klar over, at han var smart nok til at blive
ingeniørstuderende ligesom jeg og min kammerat, men sådan var livet bare
ikke gået, og så var der ikke noget at gøre ved det. Jeg er da
overbevist om, at en intensiv indsats fra kommunens side, sikkert 5-10
år tidligere, ville have kunnet gøre underværker for ham, så han ikke
skulle være på overførselsindkomster i dag.

Vi er ikke alle lige gode til alt, og jeg tror ikke, at vi kan opdrage
eller uddanne os alle til at være ens.

Men en diskussion om arv kontra miljø kunne bestemt være interessant,
men det må blive engang efter nytår, for førend det får jeg næppe tid
til større diskussion derom.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-12-04 10:29

Holst wrote:

> Det var dog utroligt, som du kan udlede af, at jeg ikke lige gad bruge
> meget mere tid end blot at skrive "sikkert".

Lige som je skal kunne gætte om mennesker mener at de hader eller ikke
hader hvis de Ikke har tid eller ikke gider at skrive benægtelsen, ikke?

DET er dovenskab, eller hvordan var det nu lige du definerede det? )

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 10:51

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Lige som je skal kunne gætte om mennesker mener at de hader eller ikke
> hader hvis de Ikke har tid eller ikke gider at skrive benægtelsen, ikke?

Det forstod jeg ikke meget af. Prøv at omformuler eller skær det ud i
pap, så selv jeg kan forstå.

> DET er dovenskab, eller hvordan var det nu lige du definerede det? )

Måske. Det afhænger lidt af, hvad du egentlig mente ovenfor.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-12-04 14:09

Holst wrote:

> Det forstod jeg ikke meget af. Prøv at omformuler eller skær det ud i
> pap, så selv jeg kan forstå.
Hvor skulle jeg vide fra at du mente noget andet?
Du skriver at du kun gad at skrive "sikkert" som svar på et spørgsmål
omhandlende at mennesker er født dovne osv.
Så skriver jeg at jeg jo ikke kan svare på andet end det du skriver? det
kan man jo aldrig, du mener så jeg overfortolker.
Eks...
Hvis du skriver; jeg hader børn, så må jeg gå ud fra at du mener det.
Så er det du svarer at du ikke gad at skrive IKKE, eller nogengange
eller under visse omstændigheder, altså at du IKKE altid hader børn, så
er der jo enorm forskel på udsagnet.!!

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 14:26

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Hvor skulle jeg vide fra at du mente noget andet?

Okay, vi flueknepper altså bare.

Du kunne jo bare læse mit første indlæg igen.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-12-04 16:04

Holst wrote:

> Okay, vi flueknepper altså bare.
Typisk svar fra debattanter der ikke fatter hvad de selv har rodet sig
ud I af selvmodsigelser eller uunderbyggede påstande.

> Du kunne jo bare læse mit første indlæg igen.
Det ændrer da ikke noget ved denne del af diskussionen!

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 16:31

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Typisk svar fra debattanter der ikke fatter hvad de selv har rodet sig
> ud I af selvmodsigelser eller uunderbyggede påstande.

Tjah, ligesom det er typisk for debattanter som dig at begynde på
flueknepperi, når de ... nå, lad det ligge.

Hvis du nu lagde selvmodsigelserne og de uunderbyggede påstande på
bordet, så kunne jeg tage stilling til det. Det gør du ikke rigtig. Du
knepper bare fluer.

> Det ændrer da ikke noget ved denne del af diskussionen!

Du kunne jo læse det igen. Nu skal jeg klippe det for dig:

[...]

Som du ser, har jeg skrevet "Jeg har mødt folk ...". Jeg skriver på
intet tidspunkt, at det gælder alle folk. Så når du spørger, om de er
født sådan, ja, så er de folk, jeg omtaler, nok født sådan. Jeg
formulerer det som følger:

[...]

Her bedes du bide mærke i ordet "generelt", hvilket jo ligesom viser, at
det er en generalisering, og en sådan vil naturligvis aldrig dække alle
mennesker.

Det er flueknepperi, og det gider jeg ikke blive ved med, så EOD herfra.
Så kan du jo selv kneppe videre, hvis du vil det.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-12-04 19:51

Holst wrote:

> [...]
>

> Det er flueknepperi, og det gider jeg ikke blive ved med, så EOD herfra.
> Så kan du jo selv kneppe videre, hvis du vil det.

Det siger jo ligesom det hele, først kvajer du dig og derefter står du
ikke ved det, og til sidst vil du ikke diskuretere det.
Sådan lige som eleverne i 6.7 klasse vil jeg tro. LOL

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Mette

Dato : 05-12-04 10:07

"TriDane" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting jeg havde råd til. Til gengæld vidste jeg jo, at tiden ville komme,
> hvor jeg tjente rigtig gode penge - og det er den så nu.

Men det er ikke alle grupper, der får det bedre økonomisk ved at komme i
arbejde efter endt uddannelse. F.eks. enlige mødre som jeg, der efter nytår
får 15.000 i hånden udbetaltt inkl SU, SU-lån, Børnepenge, børnecheck,
børnetilskud og boligsikring, og naturligvis 100% friplads i daginstitution.
HVIS jeg får et arbejde, er min startløn omkring 20.000 kr og når skattefar
har været der, er den vel ca. halveret. Læg dertil børnecheck og
børnetilskud. Så er vi oppe på ca. 13.000. Af det beløb skal der så betales
fuld husleje (5000), SFO (1000) osv. Så jeg får et faktisk hårdere i en
periode, indtil jeg om 4-5 år har oparbejdet nok ancienitet til at kunne
tjene 25.000 - så begynder det at lysne.
Men alligevel mener jeg, at det er det hele værd. Jeg brugte før mine
arbejdsomme forældre som eksempel. De har slidt, de har været fattige og de
har uddannet sig og sidder nu i starten af 50'erne og høster frugterne. De
synes bestemt ikke, at livet er ved at være slut Samtidigt er det et godt
eksempel at stille for min datter, at man kæmper for det, man vil, ofrer sig
i nogle år og tilsidst høster frugterne... Og det giver livskvalitet at
studere, det udvider horisonten og gør én rig i det indre liv først og
fremmest.

Fra : Cat

Dato : 05-12-04 10:36

> [...]
> får 15.000 i hånden udbetaltt inkl SU, SU-lån, Børnepenge, børnecheck,
> børnetilskud og boligsikring, og naturligvis 100% friplads i

Hvis du får 15.000 i hånden på overførselsindkomst, så kan jeg godt forstå,
at jeg betaler så meget i skat.

Jeg har en indtægt på 500.000, og jeg får kun 22.000. Der er immervæk ganske
langt mellem overførselsindkomst og 1/2 mille (jeg har ikke taget
børnechecken med, dog)

Hvordan i alverden kommer man dog derop?

Tine

Fra : SE

Dato : 05-12-04 12:13

"Cat" <dd@gg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> langt mellem overførselsindkomst og 1/2 mille (jeg har ikke taget
> børnechecken med, dog)
>
> Hvordan i alverden kommer man dog derop?

Det er nemt nok - det er jo kun SU'en der er skattepligtig. Alt det andet er
direkte ned i foret. Kender selv en 2 i samme situation, og det er helt
vildt - især hvis de har flere børn. Den ene har 2 børn og får forhøjet
tilskud fra faderen. Hun scorer kassen.........

/se

Fra : Mette

Dato : 05-12-04 13:29

> [...]

> langt mellem overførselsindkomst og 1/2 mille (jeg har ikke taget
> børnechecken med, dog)
>
> Hvordan i alverden kommer man dog derop?

Tja..indtil august måned dette år, fik selv enlige forsørgere kun den alm.
SU. Så fik vi et tilskud og efter nytår er selve SU'en fordoblet. Denne er
så skattepligtig.

Dvs: Dobbelt SU efter skat: ca. 7000
SU-LÅN: ca. 3500
Boligsikring: 2500
Børnepenge fra fader/kommune: 1000
Børnecheck: 1000/mdr
Ektraordinær børnecheck: ca.500/mdr.

Ialt: 15.500 i hånden.
Børnechecken får alle med børn, børnebidrag får alle uanset indkomst, hvis
de ikke bor sammen med den anden forælder, de får også de ekstraordinære
tillæg og mit SU-lån skal betales tilbage, så reelt får jeg som gave 9.500
efter skat (som en borger i arbejde ikke får). Før de nye SU regler fik jeg
reelt 6.500 kr.
Jeg får mange tilskud, men det gør fuldtidsarbejdende enlige forsøgere også
(børnebidag, ekstraordniær fam.ydelse og alm. fam.ydelse). Det er jo ikke
sådan, at jeg får en check på 15.000 kr ind ad døren kvit og frit hver
måned. Meget skal betales tilbage og mange tilskud er for alle, selv
direktøren i Hellerup.

Fra : Mette

Dato : 05-12-04 13:29

Fra : TriDane

Dato : 05-12-04 15:53

"Mette" <mette@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in

> [...]
> jo ikke sådan, at jeg får en check på 15.000 kr ind ad døren kvit og
> frit hver måned. Meget skal betales tilbage og mange tilskud er for

Jeg under dig hver en krone og synes det er sejt gået at uddanne sig og
være enlig mor samtidig. Selvom økonomien er på plads må det stadig være
hårdt arbejde.

mvh.
Kim

Fra : Mette

Dato : 05-12-04 17:37

> [...]

> Jeg under dig hver en krone og synes det er sejt gået at uddanne sig og
> være enlig mor samtidig. Selvom økonomien er på plads må det stadig være

Tusind tak... Det er dejligt at studere mens man har børn, for man er
ikke så ofte plaget af bekymringer om barnets sygedage osv. Men det er meget
svært at få ro til at læse om aftenen og i weekenden... Sådan er det jo
bare.

Fra : Anita

Dato : 05-12-04 17:51

Mette wrote:

> [...]
> er ikke så ofte plaget af bekymringer om barnets sygedage osv. Men
> det er meget svært at få ro til at læse om aftenen og i weekenden...

Ja, jeg misunder dig ikke. Havde besvær nok med at få enderne til at mødes
som studerende uden børn.

Men nu hvor jeg er fædig med studierne er det ikke en fordel at søge job som
26 årig kvinde uden børn. Men jeg håber da på, at kunne få afløst mit
vikariat af en fast stilling til sommer.

Venligst Anita

Fra : Mus

Dato : 05-12-04 21:01

Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b33a9c$0$14223$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> 26 årig kvinde uden børn. Men jeg håber da på, at kunne få afløst mit
> vikariat af en fast stilling til sommer.

Ja med den viden jeg har i dag, vil jeg råde kvinder til at få børn mens de
læser, hvis de er parate og har partneren selvfølgelig.

LN

Fra : Mette

Dato : 05-12-04 21:34

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja med den viden jeg har i dag, vil jeg råde kvinder til at få børn mens
de
> læser, hvis de er parate og har partneren selvfølgelig.
>
> LN

Ja, helt klart. Min datter var 17 mdr, da jeg startede min uddannelse og jeg
har følt en helt enorm frihed hele vejen igennem mit studie, hvor jeg kunne
tage alle de sygedage og fridage med hende som nødvendigt, og hvor jeg kunne
komme tidligt hjem og møde sent osv. Det har da sat sine begrænsninger i
forhold til fredagsbar osv., men jeg føler bestemt ikke, at jeg er gået glip
af noget.
Faktisk frygter jeg det virkelige liv med 8-16 og en times transport i begge
ender - især fordi min datter må betale prisen i form at mange timer i
SFO...

Fra : David T. Metz

Dato : 06-12-04 11:38

Mette wrote:

> [...]
> 100% friplads i daginstitution. HVIS jeg får et arbejde, er min
> startløn omkring 20.000 kr og når skattefar har været der, er den vel

Nej, der tager du fejl. Som tidligere nævnt skal du op på en månedsindtægt
over 50.000 før du nærmer dig en halvering efter skat. Du kan evt. selv
meget let regne ud hvor meget du ville have tilbage på:
http://www.tastselv.toldskat.dk/fskbrgn/sk2004profil.asp

Derudover tager du yderligere fejl idet du tilsyneladende indregner et lån
som en økonomisk gevinst. Det er en byrde. Alt i alt stilles du, ikke
overraskende, bedre økonomisk hvis du får et job til 20.000, selvom mængden
af penge mellem hænderne på dig vil være mindre i et stykke tid. Men du vil
vel heller ikke kalde en person der køber ind på sit AcceptCard "økonomisk
velstillet" vel?

David

Fra : Mette

Dato : 06-12-04 14:47

> [...]

> over 50.000 før du nærmer dig en halvering efter skat. Du kan evt. selv
> meget let regne ud hvor meget du ville have tilbage på:

Det vil jeg lige kigge på..jeg har nemlig ingen forstand på sådan noget, men
bygger meget på formodninger, så tak for linket

> [...]
vil
> vel heller ikke kalde en person der køber ind på sit AcceptCard "økonomisk

LOL. Nej, men det er fordi jeg ser på, hvad jeg reelt har mellem hænderne,
og det er jo mindre, når man ikke alene _ikke_ har 3500 kr ekstra, men
derimod skal afdrage med 1000-2000 hver måned. Men igen, det er et valg jeg
har truffet og jeg tuder ikke over det, men konstaterer det blot. For jeg
ved, at den dag vil komme, hvor jeg kommer til at have flere penge, når jeg
har været i job i længere årrække. Som ufaglært er der derimod en reel
risiko for, at man hele livet slæber sig igennem med minimumsindkomst og det
ønsker jeg ikke. Det handler jo om det store billede - og livet er jo ikke
slut, når jeg er 40 eller 50 og jeg kan godt vente så længe

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 03-12-04 08:03

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> sælge bilen så jeg skal cykle 19 km på arbejde hele vinteren, lukke
> internettet, sælge fjernsynet så vi ikke skal betale licens. For så har vi

Det er vi jo nogen der har gjort. Hvis du får udbetalt 8000 kr. på
kontanthjælp, så tænk på studerende der får udbetalt 4000 kr. i årevis. Det er
ikke nemt, slet ikke hvis man har børn. Men, så bor man i det der værelse, så
har man ikke nogen computer, så har man ikke nogen mobiltelefon, så har man
ikke noget fjernsyn, så lapper man sit tøj i stedet for at købe nyt, så bliver
man klippet af sin kone/kæreste, og så låner man penge, arbejder som
rengøringshjælp, eller sorterer post om natten. (Ja, jeg har gjort det hele).

Jeg synes ikke det er fedt, men omvendt: Hvis man ikke har taget en uddannelse,
kan man nok ikke forvente at have lige så meget til rådighed som de der har.

Og, ja, jeg har langt over kr. 100.000,- i studiegæld - og bor i øvrigt i en
kommune hvor en vuggestueplads koster over kr. 3300 om måneden. Og, jeg har
stadig ikke rigtigt råd til nyt tøj - det kommer til at tage et stykke tid.

Bortset fra det: Hvis I tjener så lidt som du lægger op til, kan I formentlig
få reduceret betaling.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
It is strange to claim that video games should influence children. If for

- Anonym

Fra : David T. Metz

Dato : 03-12-04 14:39

Martin / Fårevejle wrote:

> Øhhh jo... 10000 - 2400 er 7600 som mig bekendt er mindre end 8000,-

Hvor lang en periode har du beregnet det tab over?

Et job er også en investering i ens fremtidige indtægt. Jo mindre man
arbejder, jo mindre bliver den fremtidige indkomst også. Problemet med dit
"regnestykke" er at det kortsigtet (du ser på en måned ad gangen). Se på fx
to år ... Hvad bliver din kærestes pension hvis hun forbliver på bistand
hhv. får et job?

Derudover vil I formodentlig, som en anden har nævnt, kunne få delvis
friplads, hvis jeres indkomst er så lav som du antyder. For hver ca. 2.500,-
jeres indtægt ligger under ca. 352.000 vil i få en procents "rabat".

David

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-12-04 07:42

Martin / Fårevejle skrev bl.a.:
>vi kan lukke internettet,
Det er vi nogle der glæder os til *g*

> [...]
> min datter med på arbejde så min kæreste kan arbejde og så kan
> vi skiftes til at have hende med eller hva?

Skulle din kærste ikke til at være dagplejemor?

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-12-04 19:28

> Skulle din kærste ikke til at være dagplejemor?

Næhhh... for vi opfylder ikke kravene. Vores hus er ikke stort nok.

Fra : Mus

Dato : 04-12-04 13:43

Martin / Fårevejle <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41af6b35$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Øhhh jo... 10000 - 2400 er 7600 som mig bekendt er mindre end 8000,-
>
> Det er da en umulighed.
>
> Næ.

Hvorfor er der ikke det? Et elle andet kan i kan spare 400 kr på. Mener da
feks at maden til barnet i dagtimerne er inkluderet i prisen. Det giver da
lidt.

Hvad er jeres husleje på?
Spar lidt på el(det er dyrt).
Hvad med en ugentlig grøddag.
Ryger i?
Køb brugt tøj. Også til barnet.
Lad være at købe de dyreste bleer.
Prøv at se om i ikke kan finde bare en lille smule billigere bolig, hvis det
er muligt. Og her er alternativet vel ikke et klubværelse.
spis evt en gang i mellem hos jeres forældre hvis de er villlieg til at
hjælpe på den måde.

> [...]
> sælge bilen så jeg skal cykle 19 km på arbejde hele vinteren, lukke
> internettet, sælge fjernsynet så vi ikke skal betale licens. For så har vi

altså nu var der kun tale im en forskel på 400 kr. Lad være at se så sort på
det - bare et lille råd.
Hvis alternativet er et klubværelse så går det nok også men så sidder i
forhåbentlig også så meget bedre i det at i ikke behøver at lukke for
telefon mm
At cykle 19 km er sundt

> [...]
min
> kæreste kan arbejde og så kan vi skiftes til at have hende med eller hva?

Skrev du ikke at bedsteforældre kunne tage datteren i starten. Og så er der
jo dagplegeplads senere.
I må vel godt få barnet passet privat når hun er i arbejde.

> [...]
> snedkere, og alt muligt andet som kræver uddannelse. Pædagoger osv.
>
> Nej du det ikke bare lige så nemt som det måske ser ud til for en som ikke

Jeg har prøvet det selv - det er svært - men altså ikke umuligt, medmindre
man er for kritisk eller på forhånd har opgivet. Er selv arbejdsløs nu og i
deltids job på tilkaldebasis. Men har da også her mens jeg er gravid været
ude at gøre rent hos ISS. Fast stilling får jeg jo ganske naturligt ikke
lige nu. Men jeg springer da til når der er noget.
Her i den søde juletid kan der være brug for juleassistance i butikkerne.
Hun må ud og gå fra butik til butik. Kontakt ISS mht. rengøringsjob. Hun
bør også skrives op i diverse vikarbureauer - ved ufaglært arbejde kan det
gå meget stærkt - især hvis man ikke har høje lønkrav. Lad barnet blive
passet hos bedsteforældrene.
Jeg ved det er let at sige - fordi jeg sidder her i den anden ende med
masser af overskud - som det virker til i ikke har lige nu - men prøv
alligevel. Lav en liste over havd hun/I skal nå mandag tirsdag og onsdag.
Men ville alligevel lige tage på kommunen mandag og tale med en anden.
forklar dem at i ingen dagplegeplads har før marts og konen stopper med
barsel torsdag. Det kan jo være i har misforstået hinanden.

LN

Fra : Katja Andersen

Dato : 09-12-04 19:40

Husk nu at hvis din kæreste ikke er på kontanthjælp kan der jo også søges
boligsikring.
Det må da som minimum kunne gi de 400 i kommer til at mangle.
Plus delvis friplads til dagpleje/vuggestue.
Det er så vidt jeg ved kun selve SU´en og ikke lånet der bliver brugt som
beregningsgrundlag når der udregnes boligsikring og friplads, så det giver
jo et mindre beregningsbeløb, hvilket jo må udløse et større tilskud.
www.netborger.dk kan man udregne hvor meget man ca. kan få i tilskud, det
kunne i jo prøve og se om det er så meget i mister.

Hilsen Katja

Fra : Judith Janniche

Dato : 02-12-04 19:59

> [...]
>hun kan få ligger der måske 10.000
>udbetalt i pr mdr. Når tiden så
>kommer hvor vores datter skal i kommunal

Hej...Det må da være en umenneskelig kommune i bor i....så vidt
jeg er orinteret, må kommune ikke gøre det du skriver, så længe i
ikke har fået plads, har den af jer der går hjemme "Krav" på, at
passe barnet, især når det er kontanthjælp vi taler om...Om ikke
andet burde de bestemt støtte jer i, at kunne være sammen som
familie, og ikke opfordre jer til andet...Kan ikk se hvad de har
imod, at et eventuelt, familiemedlem passer jeres barn....
Jeg vil råde jer til, at gå på biblioteket, og låne bistandsloven
....Held og lykke...En masse varme tanker til jer:0)
CoolAngel

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 02-12-04 20:13

> Hej...Det må da være en umenneskelig kommune i bor i....

Det er det skam osse ;)

> [...]
> Jeg vil råde jer til, at gå på biblioteket, og låne bistandsloven
> ...Held og lykke...En masse varme tanker til jer:0)

Ja jeg må lige ha det undersøgt nærmere...

Takker for svaret som jeg er 100% enig i!

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 03-12-04 15:12

Martin / Fårevejle wrote:

> "Jamen så find dig et job inden på torsdag, så er der vel ingen problemer?"
>
> Ehhh jo. For det første hænger jobs ikke på træerne - ikke engang
> "skod-jobbene"

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige at det kan lade sig gøre hvor I
bor, men jeg har skaffet et job på en eftermiddag og vil vove den
påstand at jeg kan gøre det igen.

Fremgangsmåde:

Find din telefonbog (den af papir )
Slå op under "Rengøring".
Start fra toppen af rubrikken.
Ring op til den første.
Lyd motiveret og interesseret.
Fortsæt nedad i rubrikken til du har et job.

Det er muligt at man ikke umiddelbart kan finde fuldtidsbeskæftigelse,
men så er der jo flere på listen, så det er bare at klø på. Det er også
muligt at arbejde for mere end et firma eller påtage sig flere opgaver i
samme firma.

Inden du forsvarer dig med at det er skodarbejdstider, vil jeg indskyde,
at jeg kom lige fra barsel og stod op 4.30, mødte 5.00 og arbejdede til
12.00 og igen fra 17.00-19.00.

Ja, det er svært at få til at hænge sammen med pasningstider, men det er
ikke det samme som umuligt.

For mig var det et spørgsmål om at ville bestemme over mit eget liv og
ikke være underlagt instanser som kommune, AF og A-kasse. Jeg er ikke
for fin til at gøre rent og det er såmænd ikke dårligere betalt end så
meget andet.

Marianne Feddersen

Fra : Christian

Dato : 03-12-04 19:57

> Hvad gør vi synes i ?

Martin,-det er sgu noget skidt, det du/I skal gøre at at finde ud af at få
en plan der fungere...dvs. planlægge jeres fremtid!, ikke noget med at hoppe
fra 'isflage' til 'isflage' for at holde hovedet højt,-dvs at I måske skal
bide i det sure æble og finde en SIKKER og mere stabil fremtid!, for du ved
jo godt selv at vhis I fortsætter med samme spor skal I mere eller minde
altid gøre jer meget afhængige systemet og dvs. man styre ikke sit eget
liv!.

Fra : Mette

Dato : 04-12-04 09:27

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

Martin og alle andre: dette er et strålende eksempel på, hvor vigtigt det er
at planlægge sin fremtid, før man får børn. Hvis man ikke rigtigt ved, hvad
man skal med sit liv og hvordan det bliver økonomisk, bliver det endnu mere
kompliceret, når man har et barn. Det kan du selvfølgelig ikke bruge til
noget nu, men man kan sige, at sin kæreste har haft sin barselsorlov til at
tænke tingene igennem. Det kan godt være, at I er unge, men det er der også
mange andre, der er. Jeg fik min datter, da jeg var 21. Min mor havde to
børn, da hun var 21. Det jeg har lært, er at man må se på det store billede
og ikke bare leve fra dag til dag. Du siger, at du fik at vide at
skæringsdagen var torsdag, men hvorfor undersøgte du/I ikke allerede fra
starten, hvordan det hele ville bleve efter endt barsel? Så kunne I nå at
planlægge, istedet for at få et chok, når virkeligheden banker på døren.
Det er derfor det er så vigtigt at se frem, planlægge, forberede sig. Det
hjælper dig ikke i jeres nuværende situation, men det kan måske hjælpe jer i
fremtiden.

Fra : Thomas G

Dato : 04-12-04 16:37

> [...]
> udgiften til dagplejen fra. Fedt at stå op om morgenen og tænke "nu tager
> jeg på arbejde i 8 timer - og mister penge på det... hmmm

Jeg er helt enige i at i er i en besværlig situation, men da jeg ikke har så
meget erfaring i den retning kan jeg ikke komme med noget forniftigt råd.

Dog vil jeg lige øffe over din sidste udtagelse ...

De 8000 din kæreste får er en "gave" samfundet har besluttet at give til
mennesker der desværre er havnet i en situation hvor de ikke selv kan klare
sig (og en ting jeg absolut er glad for at samfundet har besluttet sig at
gøre).

At hun vil få mindre til sig selv ved at få et lavt betalt arbejde er ikke
en staf. Tænk over at den eneste løsning på problemet med at man taber penge
ved at tage et lavt betalt arbejde er at give de arbejdsløse færre penge i
understøttelse ........ (eller giv alle andre mere i løn ... hvilket
medfører det samme resultat ... de arbejdsløse har effektivt færre penge).

mvh Thomas G

p.s. håber i finder en løsning på jeres problem

Fra : marlene

Dato : 05-12-04 21:11

uden at have læst alle de øvrige svar du har fået, er mit svar bare.
skynd jer så at finde et job, også selvom det koster penge.
til gengæld kommer I ud af kløerne på de kommunale skrankepaver.
frihed kan ikke købes for penge.
jeg har også "skodjob" og 3 børn m. 10.500 ud pr. mdr.
men jeg bestemmer selv,
og det er også lettere at få et bedre betalt job, når ansøgninger sendes i
eksisterende job.
der er altid udgifter forbundet med at gå på arbejde.
held og lykke

Fra : Brian k

Dato : 06-12-04 17:56

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
> man trækker udgiften til dagplejen fra. Fedt at stå op om morgenen og
> tænke "nu tager jeg på arbejde i 8 timer - og mister penge på det...

Hej

Så det du siger er at systemet skal betale for din kones arbejdsløshed /
ønske om længere barsel?

Kan aldrig blive systemets problem, enten må hun finde et arbejde, eller
også må i spænde livremmen ind.

/brian

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-12-04 21:53

> Så det du siger er at systemet skal betale for din kones arbejdsløshed /
> ønske om længere barsel?

Nej.

> Kan aldrig blive systemets problem, enten må hun finde et arbejde, eller
> også må i spænde livremmen ind.

Jeg synes såmænd bare at det burde kunne betale sig at arbejde.

Fra : Anita

Dato : 06-12-04 22:03

Martin / Fårevejle wrote:

> Jeg synes såmænd bare at det burde kunne betale sig at arbejde.

Hermed siger du vel at din kones bistandshjælp er for høj...

Venligst Anita

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 00:12

Anita wrote:

> Hermed siger du vel at din kones bistandshjælp er for høj...

Hehe

Jeg øver mig stadig i den argumentations teknik (elsker den), men kan bare
ikke lære den! (øv)

/brian

Fra : Cat

Dato : 06-12-04 21:57

> Nej.

> Jeg synes såmænd bare at det burde kunne betale sig at arbejde.

Det kan det da også: man får værdighed, stolthed ved at kunne klare sig
selv, glæde ved at bidrage til fællesskabet i stedet for hele tiden at
skulle modtage, uafhængighed af kommunen, bliver et godt eksempel for sine
børn.

Der er masser af fordele

Tine

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 00:11

Martin / Fårevejle wrote:

> Nej.

så modsiger du dig selv i dit nedenstående svar

> Jeg synes såmænd bare at det burde kunne betale sig at arbejde.

???, systemet er lavet så de der UBERETIGET er havnet i en umulig situation
kan få midlertidig hjælp. Hvorvidt det skal kunne betale sig eller ej, har
intet at gøre i argumentationen for om man skal begynde at arbejde.

/brian

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-04 09:13

Martin / Fårevejle wrote:

> Jeg synes såmænd bare at det burde kunne betale sig at arbejde.

Det kan jo også betale sig. Problemet er, som jeg skrev tidligere, at du ser
alt for kortsigtet på det. Selvom indtægten falder en smule umiddelbart så
vil den stige meget på længere sigt, hvis du sammenligner at blive på
bistand hhv. tage et job.

David

Fra : Mette

Dato : 07-12-04 09:40

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

> Jeg synes såmænd bare at det burde kunne betale sig at arbejde.

Måske virker det lidt som om du ser bistandshjælp som et alternativ til
arbejde. Og i den tankegang kan jeg godt se, at det ikke kan betale sig at
arbejde, da man jo får mere i hånden på kontanthjælp end ved et lavtlønnet
arbejde. Men bistandshjælp er ikke et alternativ til arbejde. Det er en
hjælp for dem, der ikke kan finde arbejde, og altså ikke en mulighed man kan
vælge til, hvis man ikke synes at ens job giver nok i lønningsposen.