Erfaring m. Mandrake 10.1 Linux
Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 01-12-04 09:25

Hej

Jeg installerede fornylig det styresystem. Internet virkede, og alt
var på dansk.

Men jeg savnede et CD- og DVD-brænderprogram !

Hvorfor kan man ikke downloade en linux version fra www.nero.com ?

Eller hvad gør man ?

Jeg fik heller ikke en Canon i865 til at spille. Den sidder ikke på
printerporten, men er forsynet med en RJ45 printerserver, og har en
fast ip-adresse.

Dette er lige det sidste, der mangler. Bortset fra også en
dvd-afspiller og cd-afspiller.

Er det bare mig, der ikke kan finde det ? i Mandrake 10.1

På forhånd tak

John

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-12-04 10:00

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> writes:

> Men jeg savnede et CD- og DVD-brænderprogram !
>
> Hvorfor kan man ikke downloade en linux version fra www.nero.com ?

Det må du spørger firmaet bag Nero om.

> Eller hvad gør man ?

De fleste af os ville nok bruge et af de gaske gode programmer der er
skrevet til Linux. Der er mange der taler pænt om k3b som er et
grafisk værktøj. Personligt er jeg mere til cdrecord som er rent
komandolinjebaseret.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-04 10:46

JK (at mail dot dk) wrote:

> Jeg installerede fornylig det styresystem. Internet virkede, og alt
> var på dansk.

Kunne du lide det på dansk? Personligt hader jeg det på dansk... det er
simpelthen alt for fordansket.

Du burde overveje at køre engelsk. Stort set al hjælp du finder på nettet er
på engelsk og du vil få grå hår af at skulle sidde og oversætte hele tiden
- det gør fejlsøgning en del sværere.

> Men jeg savnede et CD- og DVD-brænderprogram !

Det lyder mærkeligt. K3B er da medleveret.

> Hvorfor kan man ikke downloade en linux version fra www.nero.com ?

Fordi de er nogle hundehoveder

> Jeg fik heller ikke en Canon i865 til at spille. Den sidder ikke på
> printerporten, men er forsynet med en RJ45 printerserver, og har en
> fast ip-adresse.

Har du forsøgt med printerdrake?

Normalt under Linux kan man lige så godt smide en Canon printer ud af
vinduet - det har man mere gavn af - måske man rammer en kriminel. Det dur'
bare ikke under Linux. Møg firma.

Men da du kører via printserver "burde" det bare være at adde en tcp/ip
printer i printerdrake.

> Dette er lige det sidste, der mangler. Bortset fra også en
> dvd-afspiller og cd-afspiller.

KsCD ?

> Er det bare mig, der ikke kan finde det ? i Mandrake 10.1

Enten er der sket en fejl under installation (så de ikke er kommet med)
eller også har du ikke kigget i menuen

I min KDE 3.2.2 *bugner* menuen af de programmer du ønsker - dette på en
default installation.

--
Martin L. Johansen
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-12-04 11:29

"JK (at mail dot dk)" wrote:

> Hvorfor kan man ikke downloade en linux version fra www.nero.com ?

Spørg Nero.

> Eller hvad gør man ?

Jeg plejer at bruge cdrecord. Det er næppe det nemmeste at
gå til for en nybegynder, men jeg har brugt det de sidste
ca. seks år og ser ikke nogen særlig grund til at skifte.
Det er et kommandolinie program, hvis man vil bruge noget
grafisk ved jeg, at der findes et ved navn xcdroast, jeg
har dog aldrig prøvet det.

> Jeg fik heller ikke en Canon i865 til at spille. Den sidder ikke på
> printerporten, men er forsynet med en RJ45 printerserver, og har en
> fast ip-adresse.

Ved du hvilke protokoler printserveren understøtter?

> Dette er lige det sidste, der mangler. Bortset fra også en
> dvd-afspiller og cd-afspiller.

Til afspilning af dvd'er plejer jeg at bruge ogle. Der
findes et hav af andre muligheder, blandt andet xine og
mplayer. Det er længe siden jeg sidst har afspillet en
CD, men så vidt jeg husker var det kscd jeg plejede at
bruge. Hvis jeg vil høre en CD plejer jeg først at
kopiere den ind på min harddisk, til det formål bruger
jeg cdparanoia.

--
Kasper Dupont