Shortcuts i X, hvilket program står for de~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-11-04 22:24

Hej.

Jeg har før brugt XFCE4 som DE, men har på en ny installation kun
installeret små bider af XFCE som jeg egenligt kun havde brug for (kun
XFWM4 - window manageren).

Min DE består af fbpanel som er en fin letvægtspanel med menu og taskbar
funktion, XFWM4 (window manageren fra XFCE4) til at håndtere vinduer
og workspaces samt xsetroot til at sætte en behagelig beggrundsfarve :)

Men hvad med genveje? Da jeg havde XFCE4 installeret som DE havde den jo
nogle indbyggede genveje.

Har nu prøvet mig frem og det eneste der sker når jeg prøver løs på
F-knapperne er ctrl+F1 samt F2 til at skifte workspaces med.

Men hvilket program styrer normalt genveje? Kan man få et genvejsprogram
til at sammearbejder med den opsætning jeg har nu?

Bruger Debian Testing.
Håber nogen kan hjælpe, forsat god aften.

Mvh
Stig

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-11-04 22:37

Stig Sørensen <ingen@spam.tak> writes:

> Men hvilket program styrer normalt genveje? Kan man få et
> genvejsprogram til at sammearbejder med den opsætning jeg har nu?

Windowmanagerne plejer normalt at få tastetryk før programmet i det
aktive vindue og kan ad den vej implementere genvejstaster.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-11-04 23:06

Peter Makholm wrote:

> Windowmanagerne plejer normalt at få tastetryk før programmet i det
> aktive vindue og kan ad den vej implementere genvejstaster.

Okay, tak for svar.
Når jeg kigger i de respektive xml filer i ~/.config mappen som hører
til XFCE4 synes jeg ikke der er noget om genvejstaster.

Prøver at se hvad jeg kan finde ud af.

Mvh
Stig

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-11-04 23:18

Stig Sørensen wrote:
> [...]
> Når jeg kigger i de respektive xml filer i ~/.config mappen som hører
> til XFCE4 synes jeg ikke der er noget om genvejstaster.

Jamen jeg fandt hurtigt ud af det.
Kopierede filen keythemerc fra usr/share/themes/Default/xfwm4/keythemerc
til .themes/$NAVN/xfwm4/ og rette den til.

$NAVN = navnet på det window theme jeg har valgt.

Tak for hjælpen.

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-12-04 12:34

Stig Sørensen <ingen@spam.tak> writes:

> Men hvilket program styrer normalt genveje? Kan man få et
> genvejsprogram til at sammearbejder med den opsætning jeg har nu?

Som du har fundet ud af er det normalt windowmanageren der styrer det,
men hvis man har brug for genveje til programmer og windowmanageren
ikke kan levere det, så kan man bruge programmet xbindkeys.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-12-04 13:16

On Wed, 01 Dec 2004 12:33:47 +0100, Kim Hansen wrote:

> Som du har fundet ud af er det normalt windowmanageren der styrer det,
> men hvis man har brug for genveje til programmer og windowmanageren
> ikke kan levere det, så kan man bruge programmet xbindkeys.

Tak for det. Det er noteret til evt. senere brug.
Mvh
Stig Sørensen