hundesele update
Fra : Nana Sørensen

Dato : 30-11-04 20:12

Hej igen...

Jeg har nu fået købt en hundesele til Peanut. Og han HADER den. Gik lige en
kort tur med ham, så han kunen vænne sig til at have den på udenfor. Først
nægtede han at gå, så gik han 100 m, så rystede han sig, satte sig og
nægtede igen at gå, rystede sig, nægtede at gå, gik fire meter, rystede sig,
gad ikke at gå igen osv.

Kan det være fordi at den ikke sidder rigtigt? jeg vurderer at den ikke
sidder for stramt, kan få tre fingre ind under selen overalt uden problemer.
Det er ligesom om at den rem der går frak halsbåndet og ned til brystremmen
på ryggen, skøjter lidt rundt. Skal den det? Remmen der skal sidde midt på
ryggen, sidder i hvertfald ikke hele tiden på ryggen, men lidt nede af
brystet sommetider.

ARGH! Hvad skal jeg gøre? Han lagde ud med at få undermunden ned om den, så
han faktisk sad fast, det lille skravl. Mange har sagt at hundeseler er
bedst, frem for halsbånd. Men jeg vil sgu ikke plagde hans største lykke fra
ham, ved at give ham selen på hvis han ikke kan lide den. Vænner han sig til
det? Han PEV sgu, da han ikke gad at gå mere. Og han piver ellers
aldrig...

Hvor skal brystremmen sidde? Sådan rundt om brystet, men hvor? Lige nu
sidder den lige bagved der hvor hans ben sidder fast på kroppen. Skal den
det, og er det det der irriterer ham? Prøver at tegne det for jer, og smider
det så i binaer.
Kan ikke tage når han piver, føler mig som vedens aller-ondeste menneske.

Mvh. Nana

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 20:21

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> jer, og smider det så i binaer.
> Kan ikke tage når han piver, føler mig som vedens aller-ondeste

Hej Nana

Jeg har jo også sådan en lille Chihuahua ting med egen personlighed
Han giiiiiiiiiiiiiiiiiiiider heller ikke have frakke hhv. sele på, og kan
hverken gå, stå, tisse eller noget som helst....ser sjovt
ud .........MEN han har efterhånden lært, at det er okay med frakken, for
han gider heller ikke gå, når han er ved at blive væltet omkuld af lidt
blæst
Så nu har vi vænnet os til frakken, og jeg tror, at selen kommer ganske
automatisk.
Hvordan den skal sidde kan jeg ikke hjælpe dig med, for det er kæresten, som
er *sele-træner* og mig -sagde hunden - der står for
frakke-træningen...hihihihi!!!

Tina
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.
www.heart-and-soul.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 30-11-04 20:25

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smider det så i binaer.
> Kan ikke tage når han piver, føler mig som vedens aller-ondeste menneske.

Så ligger billedet i binaer- Og det er tilladtat grine af min ubehjælpsomme
tegning.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 20:38

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

*KLIP*

> Så ligger billedet i binaer- Og det er tilladtat grine af min
ubehjælpsomme
> tegning.

*LOL* Du er super til at tegne Den er dælme sød!

Hilsen Camilla

Fra : Nana Sørensen

Dato : 30-11-04 21:12

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse

> "Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>

> *KLIP*

> ubehjælpsomme
>

> *LOL* Du er super til at tegne Den er dælme sød!
>
> Hilsen Camilla

LOL... desværre ser Peanut sådan ud i virkeligheden. LOL

Hmm... Aner ikke hvad jeg skal gøre med den sele. Tog den bare lige frem for
at jjustere den, og Peanut kiggede på mig med angsten lysende ud af øjnene.
Han hader den.

Fra : Birgitte

Dato : 30-11-04 22:21

Hej Nana

Vi brugte altid sele til vores D/S gårdhund, fordi hun vred sig ud af et
alm. halsbånd hvis hun blev skræmt.

> Kan det være fordi at den ikke sidder rigtigt? jeg vurderer at den ikke
> sidder for stramt, kan få tre fingre ind under selen overalt uden
> problemer.

Jeg syntes nærmest det lyder som om det sidder noget for løst. Selen skal
sidde til uden at stramme.

> Men jeg vil sgu ikke plagde hans største lykke fra ham, ved at give ham
> selen på hvis han ikke kan lide den. Vænner han sig til det? Han PEV sgu,
> da han ikke gad at gå mere. Og han piver ellers aldrig...

Han skal nok vænne sig til det, men du må ikke ynke ham. Fortæl ham at han
er en superflot fyr, med sådan en sele og hvis du giver ham det på hver gang
han skal ud, finder han jo hurtigt ud af at der sker noget godt, når du
finder selen frem. Find på noget sjovt så han glemmer den.
Det er jo akkurat det samme, når en hvalp skal have halsbånd på første gang,
og første gang de får en line hæftet på halsbåndet.

> Hvor skal brystremmen sidde? Sådan rundt om brystet, men hvor? Lige nu
> sidder den lige bagved der hvor hans ben sidder fast på kroppen.

Det lyder ikke helt forkert.. prøv at se om det ikke hjælper når du får
tilpasset selen lidt bedre.

Venlig hilsen
Birgitte

Fra : Zirfelt

Dato : 01-12-04 18:39

Hej.
Måske skulle du prøve at lade ham blive inden dørs når du vænner ham til
selen. Prøv at rose og evt. lege med ham så han tænker på alt andet end
selen. Når det går godt kan du jo prøve også at sætte snor i, igen med
masser af ros, og så først der se hvad der sker når snoren pludselig bliver
stram på en gå tur.

--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Andersen

Dato : 03-12-04 11:10

> [...]
> smider det så i binaer.
> Kan ikke tage når han piver, føler mig som vedens aller-ondeste menneske.

Hej Nana

Hvis vi lige tager problematikken med halsbåndet frem for det at bruge sele
på sin hund !
Halsbåndet sidder på hundens hals (smart ikke ?) men der hvor det sidder er
der lige under et stresspunkt, som du også kender fra dig selv. Det er et
punkt som kan blive meget ømt (infiltrations agtigt), og når du så går tur
med din hun, har den en større tendens til at ville halske for at komme
frem, det er oftest fordi, at den vil væk fra halsbåndet, da det jo gør ondt
det hvor det sidder og rammer stresspunktet.
Selen, den har den fordel, at den ikke rammer det stresspunkt i nakken, men
der er en rem over ryggen. Remmen over ryggen, trykker jo lidt på hunden. Og
det som overlegne hunde kan gøre ved underlegne hunde for at vise hvem som
bestemmer, er netop at ligge tryk på hundens ryg. Så det du gør ved at bruge
en sele er bla. at vise hunden, at du er overlegen. Når den har accepteret
det, vil du sansynligvis have en hun som ikke trækker nær så meget.

Men det var ikke det dit spørgsmål gik på, men du fik alligevel en
forklaring på det.

Selen, skal sidde til, men ikke så den strammer, jeg vil sige at du skal
kunne køre en finger ind under alle remmene. Brystremmen skal ikke sidde
lige bag benene, men gerne lidt fra. Forestil dig, at du fik et par kraftige
nylon trusser på, af samme materiale som hundens sele, som sad og kørte frem
og tilbage hver gang du tog et skridt. Jeg ser selv lidt på det som om, at
man skal forestille sig, at man har det samme på som hunden, og hvordan man
så selv ville ønske at det sad. Så vil det oftest sidde rigtigt.

Det med at Peanut ikke vil acceptere selen, det skal nok komme. Hvis han er
en lidt dominerende hund, så kan jeg godt forstå at han ikke kan lide den.
Men træn lidt med ham med selen. Lad ham snuse til den uden at du giver ham
den på, gør det i et lille stykke tid så han ikke bliver bange for selen.
Prøv det i en uges tid. Så gå over til at prøve at give ham den på inde, men
uden at lukke den, bare så den sidder løst, og lad ham vænne sig til den
stille og roligt, ved bare at trisse rundt inden for og hygge sig med den
på. Prøv det i en uges tid også. Når han så har vænnet sig til den indenfor
med den over ryggen og ikke længere er bange for den, så luk den, sæt snoren
i, og gå en tur med ham.

Grunden til, at jeg syntes du skal prøve at gøre det på den måde er netop,
at Peanut ser ud til ikke at ville acceptere den stakkels sele fordi den er
dominerende overfor ham. Så, få den forbundet med noget som er positivt, hav
nogle godbidder parat når du tager den frem. Lig den på gulvet og lad den
ligge der, ikke noget med pludselig at tage den op, bare lad den ligge, så
han kan se at den ikke er farlig, og lok ham så stille og roligt over med
nogle godbidder. Lad ham snuse til den, ros ham når han gør det. Skæld ham
ikke ud, hvis han undgår den, han skal nok komme hen til den på et
tidspunkt. Og det skal nok lykkes jer at få Peanut til at gå i den :)

Mvh
Dennis
---------------
Som har to hunde som begge går med sele (og går pænere end med halsbånd)

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-12-04 13:00

snip snip

Vil du ikke være sød at kigge på tegningen om den sidder rigtigt?

Mvh. Nana

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-12-04 13:57

> snip snip
>
> Vil du ikke være sød at kigge på tegningen om den sidder rigtigt?
>
> Mvh. Nana

Hmm... Jeg har lige prøvet den anden sele på ham. Vi købte to, da vi snart
få tæppetisser no. 2.
Den her kan reguleres under brystet, det kunne den anden ikke, og den her
passer meget bedre. Nu sidder den perfekt. Den anden model passede ham
simpelthen ikke. Han ser ikke anklagende på mig nu, efter han har fået den
på.