firewall ?
Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 17-05-01 21:49

Hej

Kan man godt få ipchains til at virke på en wol forbindelse ?

-----router(192.168.1.1)--------linuxbox(eth0:192.168.1.2 eth1:
10.0.0.1)-------intern net

Hvordan for man det til at virke jeg har prøvet med HOWTO ipchains men kan
ikke rigtig lure hvor jeg gør det galt.
Så hvis der sider en med en lille hurtigt skub i den rigtig retning ville
det være kannon

M.v.h Nicklas Uhlen

Fra : Kim L.T.

Dato : 17-05-01 22:49

Først... Ja, man kan sagtens få IPChains til at virke i det skitserede setup...
Jeg har haft en box kørende udelukkende med det formål i ½ år+!

Men jeg vil anbefale dig, at sætte dig ind i Netfilter (IPTables) i stedet for,
da dette er det "nye" firewall-lag i Linux kernen - I stedet for IPChains!
Netfilter har eksisteret siden de tidlige 2.3.x kerner, og er nærmest selvsagt
en del af den nye Kerne 2.4.x!

Der er efterhånden ved at være en række gode tutorials derude, så prøv en
søgning på www.google.com

Jeg fandt bla. følgende
"http://www.boingworld.com/workshops/linux/iptables-tutorial/" hvor der også er
et afsnit omkring kernel-opsætning!

Hvis du løber ind i problemer, efter du har læst, og prøvet og læst igen ,
skal du da være meget velkommen til at skrive, da jeg netop har gennemført en
opgradering (fra tidligere 2.2.x box med IPChains til 2.4.3 box med Netfilter)!

Håber det kan hjælpe dig i gang!

/Kim T.

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 18-05-01 08:52

In article <9FWM6.18223$zv2.2055137@news010.worldonline.dk>, "Nicklas
Uhlen" <nicklas@uhlen.dk> wrote:

> Hej
>
> Kan man godt få ipchains til at virke på en wol forbindelse ?

> [...]

Hej,

Du skal IKKE NAT'e på din linux-boks - det gør din WOL-router.

Konfigurer Linux'en, så den kan forwarde IPV4 datagrammer og sørg for at
din WOL Cisco 677'er har en statisk route til 10.0.0.0/8 via 192.168.1.2.

Husk også at Linux'en skal have en statisk route til 0.0.0.0/0 via
192.168.1.1.

Hvis du endelig vil beskytte dig lidt, kan du bruge IPTABLES på Linux'en.

mvh. Palle

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-05-01 09:07

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-05-01 11:06

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Bliver det ikke næsten overflødigt, når man er NAT'et? Men selvfølgelig
> - har man alligevel den stående, kan man da lige så godt firewall'e på

Ikke hvis al indgående trafik NAT'es videre til linuxmaskinen, hvilket
det ser ud til er tilfældet i det aktuelle tilfælde.

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-05-01 11:10

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 21-05-01 22:50

Tak for svarene jeg har fået hul igenem til internettet juhuuuu! nu skal jeg
bare have en firewall op at køre.

Tak for nu Nicklas