Helt ny PC vil ikke boote/starte overhoved~
Fra : Elmer

Dato : 25-11-04 15:34

Hei!

Min nye PC, asus a8v deluxe, 1x 512 mb ddr 3200, Saphire Radeon 9600
128ddr, amd xp 64 1,8ghz 3000+, vil ikke starte op - Der sker _intet_
når jeg prøver at tænde den.
Har prøvet uden ram og grafik, og intet hjalp. ATX-power-on knap er
rigtigt monteret... strømforsyning afprøvet på anden maskine - fungere
fint...

Ram sidder i B1, som de skal (single)
HD kører på alm. SATA...

Hvad kan der være galt? Bundkort eller CPU?

det skal lige nævnes at den har startet blæsere og HD, men ej sendt
signal til skærmen, 2 gange, meget underligt... slukkede da, og
tjekkede forbindelser uden at røre noget, prøvede at tænde igen, men
denne gang skete der _intet_ igen.

HJÆLP - Hvad kan der være galt? Min forhandler vil have timeløn for at
finde problemet, siger det er min fejl...

Er elektronikmekaniker, og ved hvad der er hvad og hvor og hvorfor..!
kan dog ikke finde løsningen på dette problem?

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe

Mvh. Elmer

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 25-11-04 16:17

On 25 Nov 2004 06:33:40 -0800, peer_p@hotmail.com (Elmer) wrote:

> [...]
>
>Er elektronikmekaniker, og ved hvad der er hvad og hvor og hvorfor..!
>kan dog ikke finde løsningen på dette problem?

sidder skærmkort helt nede ? prøv evt. m. noget pci skærmkort

kedelig situation !

mvh

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 25-11-04 16:38

1) Prøv med anden blok ram klods
2) Pøv med anden strømforsyning
3) Pøv med andet bundkort
4) Prøv med andet grafikkort
5) Prøv med anden harddisk

Desværre har du nu oplevet, hvad der er os selvbyggere mareridt - din
selvbyg pc virker ikke :((

Derfor BØR vi selvbyggere have ekstra dele klar til, når vi oplever disse
situationer - men desværre sælger vi jo ud af vores dele for at hive lidt
af det tabte ind igen - jeg føler med dig, og ved, hvor surt det er for
dig.

Håber du får dit problem løst ved at afprøve ovenstående.
Ved godt, at det koster penge at have en masse ekstra dele stående, men
skal u til at have en pro tiln at kigge på den, der basalt det kun har den
fordel over os amatører, at han har ubegrænset mægde reservedele på lager,
så løber prisen op i 500 kr før du har blinket med øjnene 2 gange.

Så jeg ville for de 500 kr starte me dat indkøbe en billig PSU og en lille
blok ram - så har du til, når næste gang noget går galt.

Viser det sig så at være grafikkkot eller bundkort, så er de 500 kr hældt
ud ad vinduet, men så kan du jo beholde delene og have dem som reservedele,
næste gang noget går galt og du skal tjekke, hvor problemet ligger.

Held og lykke herfra.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Elmer

Dato : 25-11-04 22:29

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message news:<5twfq5d7imf7$.1ok3dcjthwvrt.dlg@40tude.net>...
> 1) Prøv med anden blok ram klods
> 2) Pøv med anden strømforsyning
> 3) Pøv med andet bundkort
> 4) Prøv med andet grafikkort
> 5) Prøv med anden harddisk

Ja, strømforsyningen virker som skrevet. Grafik er det ikke, ej heller
HD eller ram, da computeren bør starte blæsere ligemeget hvad! Og
INTET starter.

Der i grønt lys i bundkortet ved tilslutning af 230V. Har prøvet at
resette bios også... Der sker bare INTET.. har også prøvet at
kortslutte ATX-power-ON! - uden hjælp... intet kører bare..? - Og der
har jo været gang i kølerne én gang... prøver nu med andet grafik -
TAK FOR RÅDENE!

Mvh. Peer

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 23:27

Hey!

> [...]
> kortslutte ATX-power-ON! - uden hjælp... intet kører bare..? - Og der
> har jo været gang i kølerne én gang... prøver nu med andet grafik -
Har prøvet noget til svarende, hvor at blæserne startede engang imellem, jeg
kom til den konklusion at bundkort var røget... Cpu'en og alt andet
virkede... Testede ikke bundkortet med en anden cpu....

Det var også et asus bundkort....

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-11-04 08:30

Elmer skrev:

> Der i grønt lys i bundkortet ved tilslutning af 230V. Har prøvet at
> resette bios også... Der sker bare INTET..

Er det et genbrugskabinet?
Jeg har oplevet noget tilsvarende da jeg glemte
at fjerne en messingdut i kabinettet.
Messingdutten skulle bruges af det gamle mobo, men
kortsluttede altså det nye...

Peter Schrøder

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-11-04 08:56

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
> Er det et genbrugskabinet?
> Jeg har oplevet noget tilsvarende da jeg glemte
> at fjerne en messingdut i kabinettet.
> Messingdutten skulle bruges af det gamle mobo, men
> kortsluttede altså det nye...

Jep, den er klassisk !
--
Peter J

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 25-11-04 20:40

Hej

Er det et 1.5V AGP grafikkort, du kan ikke bruge et 3.3V med det bundkort

Har du sat begge powerstik i?

Mvh. Jacob

Fra : Elmer

Dato : 26-11-04 00:31

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk> wrote in message news:<41a63487$0$81701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hej
>
> Er det et 1.5V AGP grafikkort, du kan ikke bruge et 3.3V med det bundkort
>
> Har du sat begge powerstik i?
>
> Mvh. Jacob

Hej -Ja, det er et 1,5V - Har prøvet med to nu - og fik faktisk gang
i bios lige før -og kunne tænde og slukke op mod 10 gange uden
problemer.. Så tog jeg 230V fram for at montere det "rigtige" grafik
kort - Og UDEN at jeg satte det rigtige kort i, kunne jeg ikke tænde
igen! - Altså, jeg havde ikke rørt noget, kun taget 230V fra og sat
det til igen - Så gentager missæren sig, og nu kan jeg ikke få liv i
noget som helst. PSU er dobbelttjekket og er ok - Bundkortet genkendte
min CPU perfekt i bios- og den blev ej for varm - Så mon ikke det er
bundkortet der skal tilbage til min forhandler, med forlangende om at
få et nyt igen?

Mvh. Peer - Det er FEDT I gider at hjælpe!

Fra : ///JJ

Dato : 26-11-04 10:28

Elmer wrote:
> [...]
> få et nyt igen?
>
> Mvh. Peer - Det er FEDT I gider at hjælpe!

Det er altså ikke unormalt at visse bundkort slet ikke starter op uden
korrekt grafikkort. Så jeg ville nok satse på at sætte et grafikkort i under
dine tests.

///JJ

Fra : Brian Lund

Dato : 25-11-04 22:26

> [...]
> signal til skærmen, 2 gange, meget underligt... slukkede da, og
> tjekkede forbindelser uden at røre noget, prøvede at tænde igen, men

Prøv at hive grafikkortet ud og sætte det _godt_ i igen som JK skriver...

Prøv også at nulstille BIOS!

Brian

Fra : Martin Franch

Dato : 26-11-04 09:01

Hvad kan der være galt? Bundkort eller CPU?

Jeg har selv siddet og revet mig i håret sammen med en bekendt som havde
købt ind til selvbyg. Den kom aldrig til at virke og da han indleverede den
til rep så viste det sig at både CPU og bundkort var defekt selv om det var
spritnyt !!!
Mvh Martin Franch

Fra : FedeDorit

Dato : 26-11-04 16:29

"Martin Franch" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
> til rep så viste det sig at både CPU og bundkort var defekt selv om det

jeps har osse oplevet samme dog kun med bundkort SPRITNY og "DBA" (Dead By
Arrival)

Fra : Elmer

Dato : 26-11-04 14:08

> Prøv at hive grafikkortet ud og sætte det _godt_ i igen som JK skriver...
>
> Prøv også at nulstille BIOS!
>

> Brian

Hey Brian!

Ja, det har jeg også prøvet, begge dele. Har talt med min forhandler,
og venter på svar - det er en periodisk fejl, så sagen kan komme til
at vare rigtig lang tid = øv..! Og, ALT er nyt, ingenting
kortslutter...
Og ligemeget hvad der er galt, hvis der er noget andet en bundkort
eller psu, så SKAL blæsere altså starte.. Derfor må konklusionen være;
nyt bundkort.

Endnu en gang tak til alle der deltager - Mvh. Elmer

Fra : Brian Lund

Dato : 26-11-04 14:28

> [...]
> Og ligemeget hvad der er galt, hvis der er noget andet en bundkort
> eller psu, så SKAL blæsere altså starte.. Derfor må konklusionen være;

Hvis CPUen er færdig sker der heller intet...?

Ihvertfald ikke på det bundkort jeg engang prøvede med defekt CPU...

Brian

Fra : Peet

Dato : 26-11-04 20:37

"Elmer" <peer_p@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:8338142a.0411260508.57628361@posting.google.com...

> Ja, det har jeg også prøvet, begge dele. Har talt med min forhandler,
> og venter på svar - det er en periodisk fejl, så sagen kan komme til
> at vare rigtig lang tid = øv..!

Nej, du har krav på et nyt med det samme ! benyt dig af det i stedet
for, du har vel betalt for en vare der dur i det mindste ved købet.

Fra : Kim

Dato : 26-11-04 16:14

Sidder dine jumpers til " CMOS" rigtigt ?
Det har hjulpet en bekendt fra ligende situation.

Hilsen Kim

Fra : Elmer

Dato : 28-11-04 18:40

> Sidder dine jumpers til " CMOS" rigtigt ?
> Det har hjulpet en bekendt fra ligende situation.
>
> Hilsen Kim

Jumpers til CMOS??? Cmos er i min verden noget der hører 386-tiden
til...? Men hvis du tænker på BIOS, så ja... de eneste jumpers der har
med BIOS at gøre, er dén til at resette den med, og den sidder
korrekt...

Mvh. Peer

Fra : ///JJ

Dato : 28-11-04 20:00

Elmer wrote:

> [...]
> til...? Men hvis du tænker på BIOS, så ja... de eneste jumpers der har
> med BIOS at gøre, er dén til at resette den med, og den sidder

Det var da sjovt - for min spritnye pc har da stadig en CMOS chip....
Jeg tror ikke helt du ved hvad du snakker om. CMOS findes i enhver pc der
har BIOS (fordi BIOS ligger i CMOS'en)! (Okay, det er muligt der er få
undtagelser)

///JJ

Fra : Brian Lund

Dato : 29-11-04 00:08

> [...]
> Jeg tror ikke helt du ved hvad du snakker om. CMOS findes i enhver pc der
> har BIOS (fordi BIOS ligger i CMOS'en)! (Okay, det er muligt der er få

CMOS er et navn for den teknologi en chip er opbygget med...

CMOS = Complementary Metal Oxide Semiconductor

Det er vist ikke helt unormalt et en EEPROM er opbygget på CMOS kredsløb, og
BIOS ligger altså i en EEPROM!

Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 28-11-04 22:20

> *KLIP*KLIP*
> Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe

Er der ikke nogle dioder, eller andet hvor du kan aflæse hvad der er galt,
eller sådan noget? Men hvis der overhovedet ikke kommer gang i sagerne, så
er der et eller andet med strømmen som er gal vil jeg mene. Det kan f.eks.
være:

PSU'en er røget sig en tur, gjorde min engang, hvordan aner jeg ikke, men
skulle skifte bundkort, ram, og CPU, efter udskiftning var den død.

Dit diskette strømkabel er vendt forkert, har jeg også prøvet, så tændte den
slet ikke.

Diverse indstikskort, eller ledninger sidder ikke korrekt(PCI, RAM, AGP,
diverse fladkabler(HD, floppy osv.).

Du kan jo teste din PSU ved at se om den kan tænde. Se her hvordan:
http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html
Du skal så kortslutte pin14 til en "ground"... Dvs. du tager din psu, sørger
for den ikke er tilsluttet andet end 230v fra stikkontakten, så fixer du
f.eks. en klips, eller lille ledning, og så kortslutter du pin14 og en
"ground". Hvis den ikke tænder, så er har du en defekt PSU. Husk lige at
tænde PSU'en bagpå, hvis den har en lille knap der:D

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Peter Pan

Dato : 28-11-04 23:21

"Elmer" <peer_p@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hei!
>
> Min nye PC, asus a8v deluxe, 1x 512 mb ddr 3200, Saphire Radeon 9600

Ifølge http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=socket939&page=3
kræver A8V Deluxe kortet 2 ens ramklodser i dual channel for at boote op.
Mon ikke det er der problemmet ligger?

> HJÆLP - Hvad kan der være galt? Min forhandler vil have timeløn for at
> finde problemet, siger det er min fejl...

De skal jo også leve.....

Mvh
Anders

Fra : Elmer

Dato : 29-11-04 12:35

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:<codik5$3pl$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
> Ifølge http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=socket939&page=3
> kræver A8V Deluxe kortet 2 ens ramklodser i dual channel for at boote op.

-Nej, for som skrevet er der én stang i, monteret i B1, som den skal
for at være single channel, jeg vil ikke kører dual endnu... Og nej,
strømfosyningen fejler altså stadig ikke noget -Den ER testet. Og
den eneste diode der lyser, er den der lyser grønt på bundkortet...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-11-04 14:06

Elmer skrev:

> [...]
> strømfosyningen fejler altså stadig ikke noget -Den ER testet. Og
> den eneste diode der lyser, er den der lyser grønt på bundkortet...

Hmmm. Får mig til at huske... Er der ikke noget
med Asus mobos, som skal bootes med en jumper
kortsluttet?

Peter Schrøder

Fra : Elmer

Dato : 29-11-04 23:42

Peter Schrøder <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message news:<41ab1ec5$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Hmmm. Får mig til at huske... Er der ikke noget
> med Asus mobos, som skal bootes med en jumper
> kortsluttet?

mobus = ikke forstået?

Mvh. Peer

Fra : Mads

Dato : 30-11-04 01:07

On 29 Nov 2004 14:41:35 -0800, peer_p@hotmail.com (Elmer) wrote:

>mobus = ikke forstået?

mobos er slang for motherboard (mobo)

mvh Mads

Fra : Peter Pan

Dato : 29-11-04 19:35

> -Nej, for som skrevet er der én stang i, monteret i B1, som den skal
> for at være single channel, jeg vil ikke kører dual endnu... Og nej,

Som jeg læser dette, kan bundkortet slet ikke køre single channel.

Hvis jeg var dig, vil jeg låne mig 2 ens klodser, og se om det gør en
forskel.

Mvh
Anders