Godt gået!
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-11-04 20:54

Her må jeg lige skrue kæben på plads igen over noget, der vel nærmest
kan betragtes som et fuldbevidnet åndsmirakel i denne "snævre og
marginaliserende informationstidsalder":

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1618884&forside

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-11-04 21:07

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> kan betragtes som et fuldbevidnet åndsmirakel i denne "snævre og
> marginaliserende informationstidsalder":

Først troede jeg lige at det var een af Mogens' venner, men så så jeg
lige den verserende diskussion i dk.politik om samme emne.

Der er een eller anden yderst befriende ironi i hvor grotesk denne
situation umiddelbart synes, set med kristne øjne...

En BLIND AUTIST hacker sig igennem en - for alle os andre! - ellers
afsindigt vanskelig ABSTRAKT VISUEL kommunikationsstruktur?

Hallelujah! (Eller for dèn sags skyld "Allahouakbar"?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-11-04 00:47

meddelelse news:41a4e9fd$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> afsindigt vanskelig ABSTRAKT VISUEL kommunikationsstruktur?
>
> Hallelujah! (Eller for dèn sags skyld "Allahouakbar"?)

Du kender åbenbart ikke meget til autister?
I mine ører lyder det ikke spor mærkeligt,
manden er jo ikke "dum", han har problemer
af en helt anden karakter.

Mvh.Bodil.

Fra : Brian Knudsen

Dato : 25-11-04 19:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41a51d5f$0$47657$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du kender åbenbart ikke meget til autister?
> I mine ører lyder det ikke spor mærkeligt,
> manden er jo ikke "dum", han har problemer
jeps men til gengæld kender han telefonens numretastatur rimeligt godt.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-11-04 14:32

Bodil Grove Christensen wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:41a4e9fd$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Du kender åbenbart ikke meget til autister?

Jeg ved at autister er gode til repetativ rutine og rigid logisk
tænkning - her ment positivt.

I mine "egne" historikerkredse på universitetet har jeg hørt om en
autist, som arbejder frivilligt med at indeksere materiale på et
lokalmuseum i provinsen til stor glæde for begge parter: Dels fordi han
selvfølgelig selv nyder at kunne bruge sine særlige evner konstruktivt,
dels fordi han er enormt god til at udføre et stykke arbejde, som de
fleste andre ville betakke sig.

Også derfor virker det ret overraskende med dèn slags - om end
umiddelbart noget uheldige - meget kreative brug af autistiske evner,
når en autist, som endda er blind, kan hacke et avanceret og måske
egentligt ret abstrakt computersystem.

> I mine ører lyder det ikke spor mærkeligt,
> manden er jo ikke "dum", han har problemer
> af en helt anden karakter.

Dèt har jeg skam heller aldrig påstået. Men jeg er stadig forundret over
at en autist, som tilmed er blind (hvilket for de fleste andre mennesker
ville gøre det direkte umuligt at betjene et oftest direkte visuelt
medie som en moderne computer) kan omgå et computersystem så dygtigt.

Jeg har godt nok hørt om computerprogrammører med Asperger's Syndrom (en
bestemt autismeform), men alligevel virker det for mig at se som en
slags "menneskets sejr over maskinen", når en mand, der i dén grad
normalt ville opfattes som handicappet (blandt andet på grund af sin
blotte blindhed) alligevel kan udmanøvrere et ellers temmeligt abstrakt
og topsikret computersystem: Han synes nemlig ikke bare at tænke strengt
logisk, men også at benytte sine evner til også at sætte sig ud over dèn
strenge logik, som de fleste autister mig bekendt desværre synes
uvilkårligt fanget i og ufrivilligt underlagt på en mere kedelig,
neurotisk, indespærret måde.

Han synes således at kunne, om ikke ligefrem "se" i normal forstand, så
i hvert fald alligevel visualisere sig ting på en helt anden måde end
andre og jeg kommer næsten til at tænke på "The Matrix", hvor der sjovt
nok også optræder blinde med en ekstra "magisk" begavelse som
kompensation for deres nedsatte syn...

Anders Peter Johnsen