Printer-deling
Fra : Rander

Dato : 17-05-01 20:36

Okay, så rendte jeg lige på et problem mere med min Redhat 7.1...

Jeg har en maskine der kører Windows98SE. På den maskine er koblet en
printer, Lexmark Z22. Den vil jeg gerne kunne skrive ud på fra Linux-boxen.

Jeg har været inde i KDEs printconf og sat den op - den havde "indbygget"
en driver til printeren, så det var ikke så svært - det virker bare ikke!

Når jeg beder den om at printe en ASCII-testside bliver den da sat godt nok
i kø på Windows-maskinen, men kan det passe at en ASCII-testside skal fylde
18KB i køen?

Printeren tager papir ind og laver et antal lodrette streger hen over
toppen af papiret, alle ca. 1 cm lange, og så "dør" printeren - den står
bare og blinker med dioderne og nægter at lave mere - den spytter ikke
engang papiret ud!

Windows giver så en fejl om at printeren ikke kommunikerer ordentligt, og
den eneste måde jeg kan få liv i printeren igen er ved at slukke den og
tænde igen...

Den gør iøvrigt nøjagtig det samme hvis jeg beder om en PostScript-testside
hvilket jeg til nød kan forstå, da printeren jo ikke understøtter
PostScript.

Printeren virker dog upåklageligt når jeg printer fra Windows.

Nogen der har en god idé til hvad jeg har lavet galt?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Lam vil springe med faldskærm (Fyns Amts Avis)

Fra : Kent Friis

Dato : 17-05-01 21:02

Den Thu, 17 May 2001 21:36:25 +0200 skrev Rander:
> [...]
>
>Den gør iøvrigt nøjagtig det samme hvis jeg beder om en PostScript-testside
>hvilket jeg til nød kan forstå, da printeren jo ikke understøtter

Er du sikker på at den understøtter ascii? Lexmark er SVJV en af de
firmaer der hovedsageligt laver win-printere...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - nu med Elgo-billeder

Fra : Mickey

Dato : 17-05-01 21:18

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse
> Den Thu, 17 May 2001 21:36:25 +0200 skrev Rander:

> Er du sikker på at den understøtter ascii? Lexmark er SVJV en af de
> firmaer der hovedsageligt laver win-printere...

lezmarks nye printer er lavet til at ku bruges på linux

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Kim L.T.

Dato : 17-05-01 22:53

Tsk, tsk, tsk... Get your facts straight:

http://www.lexmark.com/printers/linuxprinters.html

Sikke en masse dejlige printere...

/Kim T.

Fra : frank damgaard

Dato : 18-05-01 08:16

Kim L.T. <klt@forum.dk> wrote:

> Tsk, tsk, tsk... Get your facts straight:
> http://www.lexmark.com/printers/linuxprinters.html
> Sikke en masse dejlige printere...

And try to quote correct : http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

I øvrigt Lexmark Z32 virker fint med linux, hvis man tilslutter parallelport.
Jeg købte netop en sådan da den gamle canon BJC600 stod af, og lexmark
annoncerede netop med linux driver til Z32/Z52.

Z22 er ikke understøttet i linux, men hvis ghostscript i linux
kan udskrive et binært format til Z22 så måske der via SMB printerdeling
i windows være muligt at udskrive den fra linux.
Dog skal man i windows sikkert vælge "raw" printerformat og ikke windows
printer format (et sted i opsætning).

Eller kan man jo hente ghostscript til windows, og så i linux gemme
udskrifter i postscript og så via ghostscript i windows udskrive
filerne. (det bliver så ikke automatisk)
Men man kan jo også købe en nyere printer der er understøttet af linux.

--
Frank Damgaard

Fra : Rander

Dato : 19-05-01 01:09

18 May 2001 07:16:26 GMT brugte frank damgaard 26 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

>Z22 er ikke understøttet i linux, men hvis ghostscript i linux

Så er der ngoet jeg ikke forstår, for når jeg i printconf vælger "Printer
driver", så kan jeg under Lexmark vælge Z22, Z31 eller Z32. Jeg har
naturligvis valgt Z22 da det er sådan en jeg har, men det virker stadig
ikke...?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Forskellen på et kæledyr og en kæreste er,
at et kæledyr kan ikke sladre. (Barbara, 8 år)

Fra : Kent Friis

Dato : 18-05-01 17:47

Den Thu, 17 May 2001 21:53:28 GMT skrev Kim L.T.:
>Tsk, tsk, tsk... Get your facts straight:
>
>http://www.lexmark.com/printers/linuxprinters.html
>
>Sikke en masse dejlige printere...

Sjovt nok står Z22 ikke på den side (og heller ikke den Z12 jeg var
lige ved at købe for 14 dage siden, men som _heller ikke_ var
supporteret). Og når man clicker på en af de viste printere, for at se
hvad man skal bruge af driver, står der kun "supported: pc, mac", og
i den sammenhæng plejer PC at betyde windows/i386 - det er nok umuligt
at sikre sig at en printer virker på alt hvad der kan køre på en "pc"
- windows 1.0 - XP, linux, BEOS[1], solaris, DOS 3.3, you name it.

[1] Eller kører den stadig kun på PPC?
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - nu med Elgo-billeder

Fra : Rander

Dato : 19-05-01 01:09

Thu, 17 May 2001 20:01:39 +0000 (UTC) brugte Kent Friis 26 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Er du sikker på at den understøtter ascii? Lexmark er SVJV en af de
>firmaer der hovedsageligt laver win-printere...

Korrekt, men den kan printe fra DOS. Hver gang den skriver ud åbner den et
lille program ved navn "Lexmark Z22 kontrolprogram", ligegyldigt hvad den
skriver ud. Når udskrivningen er færdig lukker den det igen...

Og ja, den åbner det _også_ når jeg forsøger at printe fra Linuxen...

Fra : frank damgaard

Dato : 19-05-01 03:46

Rander <ldNOSPAM@rander.dk> wrote:

> Korrekt, men den kan printe fra DOS. Hver gang den skriver ud åbner den et
> lille program ved navn "Lexmark Z22 kontrolprogram", ligegyldigt hvad den
> skriver ud. Når udskrivningen er færdig lukker den det igen...

Det er en windoze DOS-box, ikke true-dos.
Så det er en windows driver der modtager dos-input, det vil
næppe virke i "rå" dos, eller f.eks. MSDOS 6, DRDOS 7 osv.

> Og ja, den åbner det _også_ når jeg forsøger at printe fra Linuxen...

ok, men så er der måske nogle windows-indstillinger et sted
der skal finpudses i forbindelse med printerdeling/spool indstillinger.

Og den RH/printconf opsætning, laver den overhovedet brugbar output
til windows printeren ?

--
Frank Damgaard