Duron 1,4 vs 1,6
Fra : qwert qwert

Dato : 22-11-04 19:30

Der haves et Abit kt7 og en bios som kan styre en cpu op til 1,4 gHz.
Nu har jeg chancen for at få en Duron 1,6 cpu, så nu spørger jeg bare
lige ud i luften: tror I der sker noget ved at proppe den i mb'et i
forventning om at den kører problemfrit med 1,4 gHz?

pft

Klaus Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-04 21:47

qwert qwert wrote:

> lige ud i luften: tror I der sker noget ved at proppe den i mb'et i
> forventning om at den kører problemfrit med 1,4 gHz?

Der sker ikke noget ved at prøve. Men 14% ydelsesforbedring er i en
størrelsesorden der knapt kan mærkes. Hvis du skal opgradere, så lav en
opgradering der _virkeligt_ kan mærkes.
Selv er jeg gået fra Duron 1400 til Barton 2500+ - det har været en
meget begrænset gevinst, må jeg indrømme.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 23-11-04 08:53

On 22 Nov 2004 18:30:12 GMT, qwert qwert <vandvarmer@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lige ud i luften: tror I der sker noget ved at proppe den i mb'et i
>forventning om at den kører problemfrit med 1,4 gHz?

Dit bundkort er med kt133 chipset, og kan derfor kun køre fsb100,
eller med andre ord trække såkaldte fsb200 cpu'er.

Duron 1400 er en fsb200 cpu, 14x100, men duron 1600 og opefter er
fs266, 12x133=1600.

Så du vil kun køre 1200 MHz med en duron 1600.

http://www.abit-usa.com/products/mb/techspec.php?categories=1&model=92

Jeg tror det er 6 år siden, jeg havde a7v133 med kt133a chipset, - det
kan fsb133. Unægteligt længe siden.

Abit KT7a ville selvsagt være selvskreven til duron 1600.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 10:30

JK (at mail dot dk) wrote:

> Dit bundkort er med kt133 chipset, og kan derfor kun køre fsb100,
> eller med andre ord trække såkaldte fsb200 cpu'er.

Kan du beslutte dig?

Skal det være FSB100 eller FSB200?

> Duron 1400 er en fsb200 cpu, 14x100, men duron 1600 og opefter er

Nej. Duron 1400 er FSB266.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 24-11-04 13:09

On 24 Nov 2004 09:29:56 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Kan du beslutte dig?
>
>Skal det være FSB100 eller FSB200?

såkaldte dækker over, at 200=2x100, - så jeg har været besluttet hele
tiden for fsb100. Jeg kan ikke gøre for, at AMD kalder det fsb200
cpuer. Men de er jo dual-pumped.

>Nej. Duron 1400 er FSB266.

Jamen, det er den da også. Den kan næppe købes i DK.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 13:46

JK (at mail dot dk) wrote:

> tiden for fsb100. Jeg kan ikke gøre for, at AMD kalder det fsb200
> cpuer. Men de er jo dual-pumped.

Sæt enheder på, så kan alle forstå det.

> Jamen, det er den da også. Den kan næppe købes i DK.

Hvad mener du?

Min er købt i DK (FSB266/133MHz).

Jesper G. Poulsen

Fra : Carsten

Dato : 23-11-04 10:00

Enig med de de andre omkring CPU opgraderingen det kan ikke mærkes/virker
måske ikke (Duron 1400 til 1600 Mhz).

Men en opgradering fra SDRAM ved 133 Mhz til DDR-RAM ved 200 effektivt 400
Mhz er noget jeg kunne mærke og det skete først i april 2004 hos mig.
Et skift for mig fra AMD 2000+ og 1024MB PC133 på a7v133-c til til AMD 2400+
og 1024 MB PC3200 på Abit AN7 kunne mærkes fordi jeg med det samme hævede
FSBRAM hastighed til 200 effektivt 400 Mhz.

Hilsen Carsten

Fra : qwert qwert

Dato : 24-11-04 13:33

> [...]
>lige ud i luften: tror I der sker noget ved at proppe den i mb'et
>forventning om at den kører problemfrit med 1,4 gHz?

Tak for svarene - glemte i øvrigt at skrive at der pt sidder en
Duron 800 mHz i mb'et...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 13:47

qwert qwert wrote:

> Tak for svarene - glemte i øvrigt at skrive at der pt sidder en
> Duron 800 mHz i mb'et...

Så kan du ikke få mere end en Duron 1300 i.

Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 24-11-04 15:12

> Så kan du ikke få mere end en Duron 1300 i.

Eller en Athlon 1400 med 100 MHz FSB!

Men en Athlon 1200 med 100 MHz FSB er nok nemmere at få fat på... Den anden
er vidst ret sjælden!

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 15:26

Brian Lund wrote:

> Eller en Athlon 1400 med 100 MHz FSB!

??

Underclocket?

> Men en Athlon 1200 med 100 MHz FSB er nok nemmere at få fat på... Den
> anden er vidst ret sjælden!

Sjælden?

Duron 1400 har 133MHz FSB.

Jesper G. Poulsen