Nødvendigheden af meta tags?
Fra : Kewin Pedersen

Dato : 22-11-04 10:17

Jeg tænker lidt på, om man skal tilføje nogle meta tags til ens hjemmeside,
for f.eks. at få en bedre rangering blandt diverse søgemaskiner. Jeg har
været ved at skifte mit site ud fra gammel tabel-layout til nyt
XHTML/CSS-layout, og allerede ud fra denne betragtning burde siden jo
placeres bedre. Jeg har i hvert fald læst om, at det hjælper at ens
hjemmeside er 'semantisk' korrekt, og søgemaskinerne derfor ikke skal kigge
så mange nested tabeller og spacer gifs igennem, og hvad der ellers er
generende ting.

Jeg faldt over siden www.metamaten.dk - I kender den sikkert nok - og den
for jo diverse meta tags til at se forståelig ud! Derfor tænker jeg på, om
det er en god ide at inkludere nogle af disse meta tags til ens hjemmeside,
og i givet fald hvilke? Indtil videre har jeg tænkt på at inkludere følgende
meta tags i min kode:
Title - Description - Keywords - Robots og Revisit-After...

Hvad synes I om de ovennævnte tags - kunne det være en god ide? For mig
lyder det måske lidt underligt, at der også her skal være en Title, når man
allerede har angivet det med <title> og </title>, men måske der er en grund
hertil? Jeg tænker også på, hvor tit diverse crawlere skal besøge ens side
med Revisit-After tag'et.

Hvad er det "Dublin Core" halløj, som Metamaten også generere? Er det
nødvendigt at det står to gange, én med og én uden DC? Når jeg skriver min
side i XHTL, som jeg har valgt at gøre, skal alle meta tagsene så ikke også
stå med småt? Kan se at det gør de ikke på Metamaten, men den er jo også fra
2001, og bruger hellere ikke XHTML, så det skal måske lige rettes til? Men
hvad så med selve "indholdet" i koderne, skal de så også stå med småt hele
vejen??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-04 12:12

Kewin Pedersen skrev:

> [...]
> det er en god ide at inkludere nogle af disse meta tags til ens hjemmeside,

Metakoder er ikke hvad de har været - forstået på den måde at mange
søgemaskiner i dag enten helt ignorerer metakoder eller også kun bruger
ganske få af dem.

Som middel til at få en bedre ranking på en søgemaskine, mener jeg at
metakoder er passé. Men derfor kan der stadig være nogle af metakoderne
der kan være relevante at bruge.

> Title - Description - Keywords - Robots og Revisit-After...

Title skal som "almindeligt" element (altså <title>Din
sidetitel</titel>) altid være på en side - og dén er særdeles vigtig,
både for søgemaskiner og som oplysning til dine brugere om hvad de ser
på (det er fx sidetitlen der vises som titel ved bogmærker og som
vinduestitel).

Description bruges vist nok stadig af nogle søgemaskiner - og den kan
være udmærket til at give en kortfattet beskrivelse hvad siden handler
om (hvis det ikke implicit fremgår af de første par sætninger på siden).

Keywords er dén metakode der er blevet mest misbrugt i forhold til
søgemaskiner - og derfor også én man skal passe på med at bruge. Hvis en
søgemaskine helt ignorerer keywords kan det selvfølgelig være hip som
hap, men nogle søgemaskiner kigger efter keywords i kombination med hvad
der står på selve siden. Det foregår sådan at hvis søgemaskinen finder
nøgleord placeret i metakoden uden at de samme nøgleord findes i selve
teksten på siden, så kan den tolke det som et forsøg på misbrug af
nøgleord - og følgelig vælge at lægge siden helt ned i bunden af
søgeresultatet på de givne nøgleord.

Robots skal man bruge hvis man vil forhindre dele af ens site i at blive
indekseret - ellers ikke.

Revisit-after tror jeg ikke bliver brugt for alvor af søgemaskinerne,
men jeg har ikke nogen referencer til det. Det vil næppe skade at bruge
det.

[metakoder i xhtml]

> hvad så med selve "indholdet" i koderne, skal de så også stå med småt hele
> vejen??

Nej - det er valgfrit. Elementer (fx <meta ...> og attributter (fx name)
skal altid skrives med småt. Det man skriver inden i elementerne eller
atributterne er der ingen restriktioner på.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 22-11-04 12:30

Kewin Pedersen wrote:
> [...]
> meta tags i min kode:
> Title - Description - Keywords - Robots og Revisit-After...

Titlen står allerede i title elementet i head sektionen, så den er
overflødig.

Description og keywords bør også stå på selve siden, som almindelig
HTML-kode, p og hx elementer. Det er indholdet af siden der bør tælle og
ikke meta-tags. Ofte er det også at folk sætter den samme description og
keywords på samtlige undersider på en hjemmeside, hvilket gøre dem ret
overflødige. Skal de endelig sættes skal de være individuelle til hver
enkel underside. Men jeg syntes stadig at de er spild af tid.

Robots kan sættes i "robots.txt" og som standard indeksere alle
søgemaskiner din hjemmeside. Det er yderst sjældent at man ikke er
interesseret i at stå i en bestemt søgemaskine.

Sæt ikke Revisit-after, hvis en søgemaskine har løst til at indeksere
din side hver dag, så lad den gøre det. Og kommer den kun engang om
måneden så kan du ikke tvinge den med meta-tag til at komme oftere.

Den her side fortæller om min egen personlige mening angående meta-tags.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/html/meta/index.html

Personligt syntes jeg det er spild af tid at vedligeholde disse
meta-tags. Så jeg sætter ikke nogen.

> [...]
> hvad så med selve "indholdet" i koderne, skal de så også stå med småt hele

Så vidt jeg ved bruges dublin core kun af bibliotek søgemaskiner, hvis
det er din målgruppe så værsgo at gå i krig. Personligt er det ikke
relavant for mig.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 23-11-04 09:27

Okay... Så holdning til de ældre meta tags er måske ikke umagen værd? Jamen
tak for det! Dog kommer jeg lige i tanke om noget. Når man skriver sin
side i XHTML, så _skal_ man da godt nok tilføre det meta tag, hvori der står
ens character encoding, right? Mener validatoren laver fejl hvis man ikke
gør, så vil lige have det helt på det rene...

Fra : torsten

Dato : 23-11-04 10:04

Kewin Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Okay... Så holdning til de ældre meta tags er måske ikke umagen værd?

jo det skal være der

> [...]
> ens character encoding, right? Mener validatoren laver fejl hvis man ikke
> gør, så vil lige have det helt på det rene...

netop
vm i design
http://snot.1go.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-04 10:15

Kewin Pedersen wrote:
> [...]
> tag, hvori der står ens character encoding, right? Mener validatoren
> laver fejl hvis man ikke gør, så vil lige have det helt på det rene...

Der er gode grunde til at have den metakode med:

1. Tegnsættet *skal* defineres, for at kunne validere siden.

Det kan godt nok gøres serverside (hvis ens server giver mulighed for
det) - husker ikke syntaksen - men en serverside-defineret tegnsæt-
anvendelse vil ikke komme med, hvis en bruger gemmer siden på egen
harddisk til offline læsning. Da vil browserens defaulte
tegnsætopsætning træde i stedet og den er måske ikke den samme som
sidens oprindelige. Derved vil nogle af sidens tegn komme til at se
underlige ud - siden bliver måske direkte ulæselig.

2. Man kan også i xhtml definere tegnsæt med noget kode over DTD
[1] men det vil sætte IE i quirks-mode. Siden ser så sikkert helt
forkert ud.

[1] <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk