Dual-ram problem ?
Fra : Steen

Dato : 22-11-04 02:07

Jeg kan ikke få 2 stk. Corsair CMX512-3200C2 a´512 MB til at køre
Dual-channel.
Mit bundkort er et Asus A8V DELUXE med en AMD Athlon 64 3200+.
Ramblokkene virke fint hver for sig og de registreres også hvis de sidder i
begge to i en sort og en blå sokkel men når jeg sætter dem begge i samtidigt
i de blå sokler, starter maskinen slet ikke op.
Jeg har været inde i BIOS og kan ikke finde noget at rette, men er der noget
jeg har overset ??? (jeg er ikke nogen "BIOS-nørd")

Mvh Steen

Fra : Mads

Dato : 22-11-04 07:32

On Mon, 22 Nov 2004 02:07:02 +0100, "Steen"
<steen.nissen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har været inde i BIOS og kan ikke finde noget at rette, men er der noget
>jeg har overset ??? (jeg er ikke nogen "BIOS-nørd")

Hej

Jeg kender ikke lige dit bundkort, men på mit kort har
"Master soklen" en anden farve og sokkel 1 og 2 er ens.
For at køre Dual Channel, så skal jeg ihvertfald placere
mine RAM moduler, så den ene sidder i Master soklen og
den anden i sokkel 1, altså IKKE med RAMmen i 2 ens sokler.

Check evt din manual for at se om ikke du skal gøre det samme.

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-04 09:14

Steen wrote:

> Jeg kan ikke få 2 stk. Corsair CMX512-3200C2 a´512 MB til at køre
> Dual-channel.

Et godt råd:
http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

Jesper G. Poulsen

Fra : Steen

Dato : 22-11-04 14:05

Tak Jesper.

Den er kørt ind på lystavlen.

/Steen

Fra : SDi

Dato : 22-11-04 22:40

Har du tjekket at BIOS er mindst ver. 1007

Mvh.
Søren

Fra : Jan Dennis Blach Han~

Dato : 23-11-04 01:37

"Steen" <steen.nissen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget
> jeg har overset ??? (jeg er ikke nogen "BIOS-nørd")

Hejsa

Så vidt jeg ved skal ram ikke placeres på 939 som på P4 dual systemer, sad
selv og roede med mit msi nforce3 board, troede også de skulle sidde en ram
i dimm af samme farve. Viste sig dog de skulle sidde i dimm 1 og 2,
forøvrigt samme ram jeg har. Deruover kunne jeg se ud fra min maual at
400mhz ram af 512 mb kun kan sidde på en måde, mon ikke det er det samme med
din? Du nævner at den godt kan starte op med begge ram i, i de sorte dimm,
prøv at tjek når den booter op, om der står dual eller single channel ram på
skærmen. Ellers så prøv at læs manualen som Mads foreslår, der står gerne
med ram kombinationer.

Hygge

Dorthe

Fra : Steen

Dato : 23-11-04 10:02

"Jan Dennis Blach Hansen" <blach@sleepy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> dimm, prøv at tjek når den booter op, om der står dual eller single
> channel ram på skærmen. Ellers så prøv at læs manualen som Mads foreslår,

I bundkortet er 4 dimm sockets,A1(blå) A2(sort) - B1(blå) B2(sort)

I manualen står, Single-channel : DIMM B1
Dual- Channel : DIMM A1 - DIMM B1.

Som jeg køre nu, sidder de i B1 og B2, men som sagt når jeg sætter dem i B1
og B2 (de blå) er maskinen død.
I manual: Use the blue DIMM slots first.

/Steen