CSS: Problemer med "background-image"
Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 17:47

Hejsa,

Som relativ nybegynder inden for webdesign er jeg løbet ind i et for mig
uløseligt problem: Jeg har "layout'et" min side med et eksternt CSS, og det
virkede da efter hensigten, lige indtil jeg ville tilføje et
background-image for at friske siden op. Men billedet vises simpelthen ikke.
Ja, det er faktisk underordnet, hvilket billede jeg vælger. Der sker intet.

Det jeg har tilføjet til style sheet'et er følgende:

body { background-image: url ("Baggrund1.jpg");
background-repeat: repeat;
}

For mig at se skulle der ikke være noget galt med det - eller er der?

Testsiden ligger på http://home19.inet.tele.dk/livetihavet/
Style sheet'et kan jeg - hvis det ønskes - lægge ud på dk.binaer.

Mvh.

Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-11-04 18:26

hej Martin

Martin Nystrup Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Det jeg har tilføjet til style sheet'et er følgende:
>
> body { background-image: url ("Baggrund1.jpg");

Det ligner at du ikke har den rigtige sti (/adresse) på den url.
Stylesheetet ligger på
http://home19.inet.tele.dk/livetihavet/Style/style.css, så med
ovenstående adresse vil der blive ledt efter billedet i mappen /Style/.
Du bør enten sætte relativ adresse

body { background-image: url ("../Baggrund1.jpg");

eller absolut fra roden

body { background-image: url ("/Baggrund1.jpg");

- begge eksempler påregner at billedet ligger i roden og ikke i en
særskildt mappe til billeder (hvilket nu ellers vil være smart, men når
først du har princippet er det nok let nok at føre videre ud i livet .

Hvis det ikke er ovenstående der er galt er en mulig fejlfaktor at der
er forskel på store og små bogstaver i det du skriver i css og det
aktuelle filnavn.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phoenix - Danish folk-music up front - <http://www.phonixfolk.dk/>
The Hans Christian Andersen Center <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 20:52

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
<Klip>

> Hvis det ikke er ovenstående der er galt er en mulig fejlfaktor at der
> er forskel på store og små bogstaver i det du skriver i css og det
> aktuelle filnavn.

Hej Jesper,

Tak for svaret!

Jeg har ændret på tingene, så "baggrund1.jpg" nu ligger i roden på
http://home19.inet.tele.dk/livetihavet/. I første omgang gjorde det
overhovedet ingen forskel. Så jeg valgte at pille CSS'et fra hinanden for at
lokalisere fejlen. Det viser sig (og det vidste jeg såmænd ikke), at det har
overordentlig betydning, hvor de forskellige definitioner står i det
eksterne CSS. Placerer jeg fx. definitionen for "body" (med
"background-image") nederst i stedet for øverst på siden, så opstår
problemerne med, at baggrundsbilledet forsvinder...

Mvh.

Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-04 12:35

Martin Nystrup Rasmussen skrev:

> [...]
> "background-image") nederst i stedet for øverst på siden, så opstår
> problemerne med, at baggrundsbilledet forsvinder...

Det lyder ikke sandsynligt - det omvendte havde været mere logisk. Det
har bestemt betydning i hvilken rækkefølge man skriver css-koderne -
hvis der er flere koder der vægtes lige højt, vil den sidst læste (den
nederste) være den der benyttes.

Eksempel:

body{ background-color: white; }

body{ background-color: silver; }

- her er det den nederste linje der gælder.

En mulig årsag til at det virker anderledes hos dig, kunne være at du
har fejl i dit css-ark. Der skal ikke stå <style ...> og </style> i en
ekstern css-fil.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 15:47

> [...]
> har bestemt betydning i hvilken rækkefølge man skriver css-koderne -
> hvis der er flere koder der vægtes lige højt, vil den sidst læste (den

Ja, det er logisk, men her får body jo også en ny definition. Jeg har kun
een definition af body (kun med angivelse af back-ground image), men
alligevel har placeringen i mit dokument øjensynligt en betydning. I
princippet burde jeg vel kunne placerer body, hvor jeg vil, med det samme
resultat (?). Man kan selvfølgelig så diskutere, om det ikke er "dårligt
webdesign" ved at placere den nederst - eller øverst?

> [...]
> En mulig årsag til at det virker anderledes hos dig, kunne være at du
> har fejl i dit css-ark. Der skal ikke stå <style ...> og </style> i en

Takker. Det (<style>...</style>) "lugter" jo også af html.

Mvh.

Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-04 23:05

Martin Nystrup Rasmussen skrev:

> Jeg har kun een definition af body (kun med angivelse af
> back-ground image), men alligevel har placeringen i mit
> dokument øjensynligt en betydning.

Også efter at du har rettet css-fejlen?

Jeg prøvede lige med Web Developers "edit css" (til Firefox) - hvis
jeg flytter body-definitionen ned i bunden vises baggrundsbilledet
stadig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : from south

Dato : 21-11-04 20:00

Hej Martin.
"Martin Nystrup Rasmussen" <flyfisherdkAThotmail.com> skrev i en
meddelelse news:41a0c6fe$0$86942$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> intet.
>
> Det jeg har tilføjet til style sheet'et er følgende:
>
> body { background-image: url ("Baggrund1.jpg");
Det er godt nok som du skriver ovenstående, bortset fra at du ikke skal
have "" dem med.
Det er din CSS-fil som fejler. Stien er ikke
"http://home19.inet.tele.dk/livetihavet/baggrund1.jpg" , og der er andre
ting, du skriver <!--mmmmm--> det er til html, du kan bruge /* mmmmm*/ i
din css-fil.

> For mig at se skulle der ikke være noget galt med det - eller er der?
>

> Testsiden ligger på http://home19.inet.tele.dk/livetihavet/
> Style sheet'et kan jeg - hvis det ønskes - lægge ud på dk.binaer.

Alle kan se din kode, så du skal ikke lægge noget ud. Mvh Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-11-04 22:29

Martin Nystrup Rasmussen <flyfisherdkAThotmail.com> skrev:

> Som relativ nybegynder inden for webdesign er jeg løbet ind
> i et for mig uløseligt problem:

Du har også et andet problem - din side er alt for bred. Prøv af
vælge Filer => Vis udskrift i din browser, så vil du opdage at
udskriften er helt ubrugelig - man kan ikke læse de sidste 2-3
ord.

Se http://html-faq.dk/2012.asp for at løse det.

> Jeg har "layout'et" min side med et eksternt CSS

Du skal ikke have

med i din eksterne css-fil. Det skal du kun have med hvis din
css ligger i <head>.

> og det virkede da efter hensigten

Bare ikke i Mozilla - her hopper CFCC ind under den øverste
menu.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til