Gentoo, Radius og DLink
Fra : John Hinge

Dato : 20-11-04 11:05

Jeg går og pønser på at sætte en DLink router med tråløst accesspoint
til mit lille hjemmelan. Men jeg er jo ikke interesseret i at dele
mit net med verden.
Derfor påtænker jeg at bruge enten en D-Link AirPlus DI-614+ eller
en lignende D-Link router, og så autenticere imod Radius på min
Gentoo boks. Men kan jeg egentlig det ? Og Hvordan ?
Routeren kan godt, ihvertfald har jeg med mine egne øjne set
firmwaren på 614+'eren set at den kan autenticere imod en
Radius server.
Tanken er så at installere en Radius server på min Gentoo, og så
lade den bruge min normale user liste på boksen, det vil sige
at alle der oprettet som brugere på min boks også kan logge
på mit trådløse net. Men hvordan gøre jeg det i praksis ?
Hvilken Radius server bør jeg bruge, hvordan sætter jeg den
op til at bruge maskinens user liste etc.. ?

Jeg ved godt at der er andre måde at sikre det trådløse lan
på, men der er jo også det rent lærerige/festlige ved at
ku sige at ens fine netværk skam bruger Radius autenticering :)

Gad vide om Samba kan sættes til at lege domain controller og
så kan mine Windows maskiner også sættes til at autenticere
på den måde over det almindelige ether lan ? hmm :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..