Firefox eller Opera?
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 19-11-04 18:36

Hej NG

Jeg har både IE, Opera og Firefox på min pc, da jeg tester alle mine
sider i alle tre browsere for at sikre det bedste resultat.
Da IE klart stinker for vildt er jeg lidt i tvivl om hvilken af de to
andre jeg skal bruge som min standardbrowser. Er der nogen der har et
forslag og en begrundelse for forslaget?

--
Simon Moore Højer
http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

Fra : Carl Drud

Dato : 19-11-04 18:45

Simon Moore Højer wrote:

> [...]
> andre jeg skal bruge som min standardbrowser. Er der nogen der har et
> forslag og en begrundelse for forslaget?

Hvis du savner reklamer i FF som der er i gratis versionen af Opera er
der råd for det med flg. extension

http://www.squarefree.com/extensions/adbar/

Carl

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-11-04 14:05

Carl Drud <carl.drud@myrealbox.com> posting:

>Hvis du savner reklamer i FF som der er i gratis versionen af Opera er
>der råd for det med flg. extension

Hvis du savner 'grimhed' i Opera, som frit og kvit følger med i FF,
er der råd for det med følgende opstæning til at opføre sig som FF
mht. "skin", værktøjslinjer, menuer og tastaturgenveje:
http://www.opera.com/startup/customize/

Og når du er blevet træt af det, så ændr alt lige fra "skin" til
stemmekontrol (kommer):
http://my.opera.com/community/customize/

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-04 14:36

Christian Bohr-Halling wrote:
> Hvis du savner 'grimhed' i Opera, som frit og kvit følger med i FF,

Jeg ser ingen grimhed i FF - har lavet lidt om i opsætningen, så nu er
det enkelthed. Jeg vil se mindst mulig af browseren og mest muligt af
hjemmesiderne og her hjælper Operas reklamer desværre ikke. :)

Ting jeg godt kan lide ved Opera (har kørt med den i ca. 30 minutter):
- Statusbaren forsvinder, når der ikke sker noget.
- Stop og Refresh er samme knap
- "On the fly" skin, som ikke kræver genstart af browseren. (bruger dog
ikke skins normalt).
- Opera bruger tilsyneladende mindre RAM, men ikke noget jeg ville lægge
mærke til under normal brug.

Men jeg har endnu ikke fundet ud af at flytte navigations-knapperne op
ved siden af menuerne, som jeg har i Firefox:
http://www.andersonline.dk/stuff/Firefox-simpel.png

Og efter at have leget med opsætningen af navigationsbar og forskellige
opstæninger hertil kan jeg ikke få hverken adressebar eller
navigationsbar frem igen!

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-11-04 15:18

Anders Lund <anders@andersonline.dk> posting:

>Jeg vil se mindst mulig af browseren og mest muligt af
>hjemmesiderne og her hjælper Operas reklamer desværre ikke. :)

Den er nu ikke så stor, hvis du vælger at få fremvist relevante
tekstreklamer: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/orek.gif

>Men jeg har endnu ikke fundet ud af at flytte navigations-knapperne op
>ved siden af menuerne, som jeg har i Firefox:
>http://www.andersonline.dk/stuff/Firefox-simpel.png

Kan du ikke umiddelbart, så vidt jeg ved (muligvis skal du ned og
hacke i en menu-tekstfil, hvilket dog ikke er brugervenligt)

>Og efter at have leget med opsætningen af navigationsbar og forskellige
>opstæninger hertil kan jeg ikke få hverken adressebar eller
>navigationsbar frem igen!

Vis / Værktøjslinjer

Højreklik evt. på en af linjerne, vælg "tilpas" / "customize".

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-04 15:29

Christian Bohr-Halling wrote:
> Den er nu ikke så stor, hvis du vælger at få fremvist relevante
> tekstreklamer: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/orek.gif

Det har jeg også prøvet - men det alligevel 100% større "blok" end hvis
jeg kunne samle menu og knapper, lige som jeg gør i FF.

> Kan du ikke umiddelbart, så vidt jeg ved (muligvis skal du ned og
> hacke i en menu-tekstfil, hvilket dog ikke er brugervenligt)

Ok. Måske findes der en opskrift et sted.

> Vis / Værktøjslinjer
>
> Højreklik evt. på en af linjerne, vælg "tilpas" / "customize".

Ja, fandt ud af at der var 2 steder man kunne slå den til og fra og
begge steder skulle den være slået til. Der er måske noget logik et sted
i det, som jeg bare ikke har fundet endnu.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-11-04 15:58

Anders Lund <anders@andersonline.dk> posting:

>Ok. Måske findes der en opskrift et sted.

Et godt sted at starte ud fra vil nok være:
http://www.opera.com/docs/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-11-04 19:46

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> Operas reklamer desværre ikke. :)

den har vel en go' adblocker så man ikke ser den
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-11-04 20:14

"Simon Moore Højer" <simonhoejer@hotmail.com> posting:

>Da IE klart stinker for vildt er jeg lidt i tvivl om hvilken af de to
>andre jeg skal bruge som min standardbrowser. Er der nogen der har et
>forslag og en begrundelse for forslaget?

Smag og behag. Hvad sætter man højt?

Selv er jeg farvet af, jeg som standardbrowser har anvendt Opera
siden version 3-et-eller-andet. Hvorfor valgte jeg så Opera i sin
tid? Simpelt. Det var den eneste browser på daværende tidspunkt, der
tog ydelse seriøst. Tror version 3.x kunne ligge på en disk og havde
siderne med det samme. Netscape (Mozilla) og IE var jo giganter i
forhold til Opera - og er det stadig (sidst jeg tjekkede).

Så er spørgsmålet så, hvad skal man vælge i dag? Tja... godt
spørgsmål. Jeg ville stadig se på ydelse. En frisk installering af
Firefox 1 og Opera 7.60-p3 siger, er de hhv. fylder ~15 MB og ~5 MB
på haddisken. Lidt underligt, at FireFox fylder 3 gange mere end
Opera, når Opera har epost, RSS, nyhedsgrupper, Chat indbygget også,
hvilket FireFox ikke har, samt Opera også har en del funktioner
indbygget, som FireFox først skal til at udvides med (fx "mouse
gestures")

Prøver at åbne 4 sider:
http://www.dr.dk/
http://www.ruc.dk/ruc/
http://tv2.dk/
http://www.ofir.dk/

FireFox 12 MB mere på end Opera:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/OperaFire.gif

Så ser jeg, at FireFox jo er grim at se på. Ja, det er muligt, at
man kan "skinne" den, men det gider jeg ikke bruge tid på. Dernæst
ser jeg, at jeg ikke synes, jeg kan finde ret mange af de "smarte"
funktioner. Måske er de der ikke per standard (som i Opera), så jeg
først skal ud og 1) finde dem, 2) installere dem, hvilket jeg ikke
gider. Jeg kan fx ikke få lov til at trække rundt med fanebladene.

Download-manageren er jo nærmest ikke-eksisterende. Jeg kan heller
ikke finde min RSS-oversigt. Og "mouse gestures" skal jeg, som
tidligere skrevet, først ud og finde og installere. Muligheden for
at genåbne lukkede vinduer kan jeg heller ikke finde. Kan heller
ikke finde ud af, hvor man gemmer et helt hold af sider til senere.
Osv... Muligt, det er der? Muligt, man skal installere 15 ekstra
ting og lægge ekstra kilo på de 3*-Operas-størrelse (som fx 300-400
kB ekstra blot for mouse Gestures, http://easygestures.mozdev.org/)?
Ved det ikke, men samlet set er /min/ konklusion, at jeg ikke er
imponeret over FireFox som så mange andre (men det er nok fordi, de
ikke har prøvet Opera

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-04 10:22

Christian Bohr-Halling skrev:

>Ved det ikke, men samlet set er /min/ konklusion, at jeg ikke er
>imponeret over FireFox som så mange andre (men det er nok fordi, de
>ikke har prøvet Opera

Du beskriver præcis min oplevelse. Jeg har brugt Opera siden
version 1, og den styrer for vildt.

Webdesignerne er glade for Firefox' udviklingsværktøjer. Dem har
jeg ikke prøvet endnu. Jeg har den som supplerende browser og har
sat den op uden billeder, Java og JavaScript. Så åbner jeg den
hvis jeg f.eks. vil læse aviser eller magasiner der som regel er
overplastret med irriterende reklamer. Jeg synes at der er for
mange sider der ikke virker med Opera i minimal-mode til at jeg
vil sætte den sådan op, som jeg ellers principielt helst ville.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-11-04 15:52

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> posting:

>Jeg har brugt Opera siden version 1

Version 1? Mig bekendt var 2.1 fra 1996 (til Windows 3.1?) den
første alment frigivet version.

Nostalgi: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/o362.gif - den
eneste ting, der dybt irriterede mig ved version 3.x, var, at der
ikke var faner. Godt nok var der MDI, men man skulle jo op i
Window-menuen (eller genvej) for at skifte. Det var den eneste grund
til, jeg skiftede til version 4, kan jeg huske, for den slap Opera
Software nemlig generelt ikke heldigt fra (udover netop med
fanerne), så vidt jeg husker. Den var jo langsom og buggy...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-04 23:58

Christian Bohr-Halling skrev:

>Version 1? Mig bekendt var 2.1 fra 1996 (til Windows 3.1?) den
>første alment frigivet version.

Det er muligt jeg husker fejl, men jeg var i hvert fald med fra
starten.

>Nostalgi: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/o362.gif

Jeg har stadig installationsfilen til Opera 3.62 som var verdens
hurtigste grafiske browser lige til version 7 kom på gaden. 1,3
MB installationsfil og 2,55 MB installeret, og så har man en
browser der sagtens kan fungere i dag, men dog ikke er på højde
med dagens standard. Faktisk kan den tolke CSS til min egen
hjemmeside korrekt. Fidusos sider går dog lidt i fisk.

>eneste ting, der dybt irriterede mig ved version 3.x, var, at der
>ikke var faner.

Jeg bruger ikke faner. Jeg trykker 1 for at skifte vindue.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-04 13:03

Christian Bohr-Halling wrote:

> [...]

Det har jeg også prøvet. Resultatet blev at Opera brugte 25 MB og
Firefox 28 MB. Og af en eller anden grund blev en masse ting ikke vist
på DR's hjemmeside. De andre hjemmesider renderede nogenlunde ens.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-04 13:20

Anders Lund wrote:
> Og af en eller anden grund blev en masse ting ikke vist
> på DR's hjemmeside.

Det var Opera tingene ikke blev vist i.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper PP.

Dato : 20-11-04 09:00

Hej

Jeg har brugt Opera i et par år, både som browser og mailprogram. Jeg
downloadede Firefox og Thunderbird for en uge siden for at se hvad det var
og har prøvet at lege lidt med dem siden. Jeg skal prøve at opsumere mine
foreløbige erfaringer (som jo ganske givet er biased af ,at jeg har haft
et par år til lære de smarte ting i Opera og kun en uge til TB og FF).

For Opera:
-M2 (Operas mailklient) er klart alle andre mailprogrammer overlegent i
funktionalitet. Det tager lidt tid at komme ind i finurlighederne, men når
man først har lært dem at kende er de næsten umulige at undvære.
Mappesystemet giver en suveræn oversigt og kommunikationskontrol, når man
håndterer større mængder af mail fra flere forskellige "grupper" på en
gang (arbejde, fritidsforeninger, familie, undergrupper af alle tre).

-Opera ser ud som du vil have det (ekstremt let at "skinne" gennem
programmets hjemmeside hvor der findes myriader af forskellige skins).

-Mouse-gestures (men de kan åbenbart downloades til FF?).

-FF og TB kunne gå hen at blive så store at virusskribenterne bengynder at
targete dem direkte som IE og Kazaa. Det ser ikke ud til at ske for Opera
foreløbig.

For FF/TB:

-Det er et ikke kommercielt produkt. Opera koster penge eller også skal
man acceptere reklamer. Operas forsatte eksistens afhænger af browserens
succes på et tiltagende kompetetivt marked (men de har ingen problemer i
øjeblikket).

-FF er hurtigere end Opera (ihvertfald på min computer) og har problemer
med færre sider (selv min netbank kører der).

-Opera og M2 bliver langsomere efterhånden som man accumulerer mails og
adresser (det er åbenbart et alment observeret problem som jeg også selv
har set).

-Operas M2 er hos mig blevet ustabilt med tid og accumulerede mængder
mails. Engang imellem forsvinder mails sporløst. Det kan selvfølgelig også
(gys) være min harddisk.

Selv bliver jeg foreløbig på Opera, primært pga. M2.

VH
Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-04 10:26

Jesper PP. skrev:

>-FF er hurtigere end Opera (ihvertfald på min computer)

Jeg har ikke tjekket arbejdstiderne som vist nok er cirka de
samme. FF tager væsentligt længere tid om at starte op på mit
system (XP på 0,9 GHz, 512 MB ram).

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-11-04 13:24

"Jesper PP." <jesperpadkaerFJERN@fjernyahoo.com> posting:

>-FF er hurtigere end Opera (ihvertfald på min computer) og har problemer
>med færre sider (selv min netbank kører der).

Når du siger "hurtigere", hvad tænker du så konkret på? Hvis det er
optegningen af websiden, så kan du sætte tiden ned/op, for hvor ofte
dette skal gøres. Jeg kan ikke huske, hvad den per standard er sat
til, men under alle omstændigheder kan man finde muligheden under
(O7.54):
Værktøjer / Indstillinger / Vinduer / Indlæsning. Kan fx vælge
"gentegn efter 10 sek." (lang ventetid)

Fra : Jesper PP.

Dato : 20-11-04 14:08

On Sat, 20 Nov 2004 13:24:22 +0100, Christian Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

> [...]
> (O7.54):
> Værktøjer / Indstillinger / Vinduer / Indlæsning. Kan fx vælge

- FF starter væsentlig hurtigere op end Opera, især hvis Opera selv skal
"åbne" min kabelsforbindelse (stofanet). Jeg har et ukvalificeret indtryk
af at FF optegner hurtigere end Opera, men jeg har ikke timet det og kan
sagtens tage fejl på det punkt.

--
Jesper

Fra : Carl Drud

Dato : 20-11-04 15:41

Christian Bohr-Halling wrote:

> Hvis du savner 'grimhed' i Opera, som frit og kvit følger med i FF,

Nu synes jeg ikke FF er grim. Jeg foretrækker bruge min skærmplads til
at vise web-sider og ikke reklamer

Carl