FTP-bruger uden shell?
Fra : Rander

Dato : 18-11-04 23:28

Hvordan definerer man at en bruger (oprettet på en Debian med adduser) ikke
kan logge ind på en shell, men stadig have FTP-adgang via ProFTPD?

Jeg prøvede at sætte shell'en til /sbin/nologin i /etc/passwd, og så kunne
brugeren ikke få en shell - men heller ikke logge på FTP-serveren
(incorrect password). Jeg troede ikke lige at de to ting havde noget med
hinanden at gøre!?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Imitation er den ærligste form for smiger. (Charles Caleb Colton)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-04 23:36

Rander wrote:
> [...]
> brugeren ikke få en shell - men heller ikke logge på FTP-serveren
> (incorrect password). Jeg troede ikke lige at de to ting havde noget med

Check at RequireValidShell er sat til fra i proftpd.conf..

Jeg ved ikke om nologin vil virke? jeg plejer at bruge /bin/true
eller /bin/false som shell.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Rander

Dato : 19-11-04 01:44

18 Nov 2004 22:36:24 GMT brugte Hans Joergensen 17 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

>Check at RequireValidShell er sat til fra i proftpd.conf..

Og det var den så ikke - den stod der slet ikke! Havde den gjort det havde
jeg nok fanget den!

>Jeg ved ikke om nologin vil virke? jeg plejer at bruge /bin/true
>eller /bin/false som shell.

Egentlig burde "AndersAnd" vel virke, så længe det man skriver ikke står i
/etc/shells ?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har kørt bil i 40 år, da jeg pludselig
faldt i søvn bag rattet. (Skadesanmeldelse)