vis felt og sorter options efter værdi i a~
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 18-11-04 20:49

Hej

I øjeblikket, så har jeg en asp-side som indeholder en form. I denne form,
er der et felt (drop-down) hvis indhold er afhængig af et andet felt
(drop-down), og som først vises når en værdi er sat i det første felt.

eks. hvis felt A = "numerisk" så indeholder felt B valgene 1,2,3,....
og hvis felt A = "alfabetisk" så indeholder felt B valgene a,b,c,.....
hvis felt A = "" så vises felt B slet ikke

Indholdet i felt B henter jeg i en database.

Måden jeg gør det nu, er at jeg "submitter" formen og hvis et valg er gjort
i felt A, så trækker jeg data ud til felt B og viser det derefter.

Nu vil jeg høre om man kan gøre det samme ved hjælp af et lille clientside
script, da det helt sikkert må være hurtigere og tage mindre resourcer fra
serveren.

Hvis det kan laves, så vil et link eller et lille demo-script gøre mig meget
glad.

Hilsen
Jon

Fra : Anarko

Dato : 18-11-04 21:34

Jon Klose Larsen wrote:
> [...]
> serveren.
>
> Hvis det kan laves, så vil et link eller et lille demo-script gøre mig meget

Det er et problemet, at du vil hente valgmulighederne i B fra en
database, for det kan indlysende set ikke gøres clientside. Du kan vælge
at hente alle de forskellige muligheder fra databasen før siden vises,
og så sætte dem ind i et javascript som laver en dynamisk form. Du kan
få meget mere at vide om dynamiske form'er ved at søge på f.eks.
"javascript dropdown dynamic form" og kigge på en tilfældig side, som
f.eks. denne: http://www.felgall.com/jstip22.htm

Fra : Anarko

Dato : 18-11-04 21:44

Anarko wrote:

> [...]
> få meget mere at vide om dynamiske form'er ved at søge på f.eks.
> "javascript dropdown dynamic form" og kigge på en tilfældig side, som

En lille tilføjelse...

Du kan også på forhånd laver alle dine selects-B (med databasens indhold
indsat), og så vise og skjule dem ved hjælp af javascript, når der
bliver valgt noget i select-A. Dvs. at når der ikke er valgt noget i A,
er B1, B2, B3 osv. style="display: none;", og når så A vælges, kan du
ved hjælp af den guide i det link, jeg sendte før få skjult de forkerte
og vist den rigtige ved hjælp af:
document.formnavn.selectnavn.style.display = "none"; og
document.formnavn.selectnavn.style.display = "inline"; <-- eller "block"...

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 21-11-04 18:45

Tak for svarene.

Jon