Dårligt sprog 3 ½ år
Fra : Brian Ehlers Peterse~

Dato : 17-11-04 21:56

Hej med jer.
Vi har en søn som desværre er meget langsomt udviklet i sit sprog. Han er
3½ år og vi syntes nu at det påvirker hans omgang med de andre bærn på
hans alder.
Han har været 3 gange til talepædagog og har for 14 dage siden fået dræn i
øret, grundet dårlig hørelse.
Han siger ikke f, s, p og t, så fx "Far er sød" bliver til "Bar er død" og
det passer jo ikke helt
Han går i børnehave og af fjernsyn ser han ser han mest Bamse Og Kylling.
De taler jo heller ikke så tydeligt, men er det en årsag?
Vi læser godnat historier hver aften.
Han er meget svær at forstå for voksne.
Skal vi bare væbne os med tålmodighed eller er der andre forslag?
Mvh
Brian

Fra : Cat

Dato : 17-11-04 22:43

"Brian Ehlers Petersen" <bep@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hans alder.
> Han har været 3 gange til talepædagog og har for 14 dage siden fået dræn i

Han har sikker ikke kunnet høre, og så er det svært at lære at tale. I skal
se: De næste fire måneder vil gøre underværker.

Når han fylder 4 år, så taler han som et vandfald, og bar er ikke død
længere

Tine

Fra : Mette

Dato : 17-11-04 23:25

> [...]
> Vi har en søn som desværre er meget langsomt udviklet i sit sprog. Han er
> 3½ år og vi syntes nu at det påvirker hans omgang med de andre bærn på

Jeg ved, hvor bekymret man kan blive, når ens perle ikke lige virker på
"niveau". Mit gæt er, at den unge mand simpelthen kun har hørt mudder, og
derfor ikke kan skelne imellem de finere konsonanter. Drænen tror jeg kommer
til at hjælpe rigtigt meget. Jeg har hørt, at barnet skal være 4 år, før man
sætter talepæd. på, så der er tid endnu.
Min egen datter havde også et halvdårligt sprog som 3årig. Her var årsagen,
at hun først hørte sproget dansk, da hun var 15 mdr. Indttil da havde alt
været på engelsk. Efter et par måneder i DK begyndte hun at forstå, men som
toårig havde hun kun et ordforråd på ca. 30 ord - og ingen sætninger.
I børnehaven gik det rigtigt stærkt pga. den store sproglige påvirkning fra
pæd og større børn. Nu er hun 5½ og hun taler fint.
Tålmodighed og lidt arbejde, så er han klar MAO - fat mod

Fra : Marie

Dato : 17-11-04 23:39

> [...]
> Vi læser godnat historier hver aften.
> Han er meget svær at forstå for voksne.
> Skal vi bare væbne os med tålmodighed eller er der andre forslag?

Hej Brian

I min søns gruppe i børnehaven er der en pige med talevanskeligheder. Det
har medført at minimum en af pædagogerne været på kursus i "tegn til tale"
for at gi hende en mulighed for at kommunikere... Om initiativet er kommet
fra talepædagogen, børnehaven eller forældrene ved jeg ikke. De andre børn
synes det er meget spændende at lære tegnene.

Mvh. Marie

Mvh Marie

Fra : Rikke Mors

Dato : 18-11-04 13:06

Brian Ehlers Petersen wrote:
> [...]
> Vi læser godnat historier hver aften.
> Han er meget svær at forstå for voksne.
> Skal vi bare væbne os med tålmodighed eller er der andre forslag?

Som andre skriver, tror jeg også at talefejlene skyldes nedsat hørelse.
Min lillebror havde mere eller mindre konstant mellemørebetændelse
indtil han blev 4. Da havde han også været en tur omkring talepædagogen
som fik ham ind i en børnehave uden om de andre ventelister. Han talte
meget dårligt, men havde nærmest udviklet en form for tegnsprog, som vi
i familien sagtens kunne forstå - det skete flere gange at han faldt af
gyngen fordi han måtte slippe med hænderne for at bede om flere skub. :)
Som 4 årig kom han over alle mellemørebetændelserne og så gik det
stærkt. På mindre end et år udviklede han sit sprog til alderssvarende
niveau.
Min egen søn på snart fire har også en del talefejl. Han har dog ikke
øreproblemer, så ved ham skyldes det noget andet. Han er suverænt den i
børnehaven som taler mest, han kender utroligt mange ord, han kan
fortælle lange historier og gøre rede for indviklede sammenhænge osv.
Han kan bare ikke altid udtale ordene rigtigt. Når vi engang imellem
stopper hans talestrøm og fokuserer på et af de ord, han fik sagt
forkert, kan han efter yderligere et par forsøg godt udtale ordet
rigtigt. Minuttet efter udtaler han det sandsynligvis forkert igen, men
efterhånden får vi da ryddet ud i nogle af fejlene. Med ham har vi
aldrig været bekymrede, da han jo netop er meget god til at kommunikere
og generelt er sprogligt stærk. Vi kan jo også se at han rent faktisk er
i stand til at udtale alle lyde - han koncentrerer sig bare ikke om at
gøre det hele tiden.

Mit råd er altså at I skal slå koldt vand i blodet og se hvad der sker
nu efter at han har fået drænet i - sandsynligvis går det som med min
bror. Hvis ikke det virker, kan det være noget med koncentrationen. Prøv
at lægge mærke til om han på andre måder end udtalemæssigt er sprogligt
svag. Det er nemlig for mig at se et langt større problem. Udtalen skal
nok blive rettet hen af vejen, hvis bare ikke jeres søn oplever nederlag
og skuffelser på række, så det ender med at han bliver ked af at åbne
munden. Fokuser endelig ikke for meget på hans fejl.

Held og lykke emd projektet

Rikke Mors

Fra : Milea

Dato : 18-11-04 16:01

Rikke Mors <rikke.mors@stofanet.dk> wrote in

> Som andre skriver, tror jeg også at talefejlene skyldes nedsat
> hørelse. [KLIP]

Den er jeg ikke enig i. Taleproplemer kan være arveligt.
I mine 2 ældste pigers tilfælde, gælder dette.
(Jeg og min storebror havde også taleproblemer som børn)
Mine piger har IKKE haft noget med ørene, men de blev begge tjekket hos en
ørelæge, inden de røg til talepædagog.

> [...]
> oplever nederlag og skuffelser på række, så det ender med at han
> bliver ked af at åbne munden. Fokuser endelig ikke for meget på hans

Med min egen erfaring ville jeg ikke slå koldt vand i blodet.
Når problemet er så tydeligt, at selv familie og omgangskredsen ikke kan
forstå drengen, vil jeg helt klart råde Brian til at opsøge talepædagog med
det samme.

Min ældste datter startede ved talepæd. som 3-årig (henvisning fra egen
læge), og sluttede et par mdr. før hun begyndte i BH.klasse.

Ved min mellemste datter tog jeg 'sagen' i egen hånd, da hendes sprog var
endnu dårligere end ældstes. Hun kunne stort set ikke tale som 3-årig, og
kunne reelt kun 4 ord (Nej,Ja,Mig og Mor) som kunne forståes, alle andre
ord/sætninger var volapyk for alle. Jeg og ældste kunne tyde hendes sprog,
og vidste hvad hun sagde, da der blev brugt fagter og 'udenadslære' på
hendes sprog. Det er bare ikke noget der dur i dagens Danmark *S*

Da hun først var begyndt hos talepæd., i de første 2 år, 2x om året, og
efterfølgende lidt oftere, blev hendes sprog forbedret. Det sidste år i
børnehave blev hendes taleundervisning forøget med 2x 2 timer ugentligt i
et ½ år, og da hun startede i 1.klasse, kunne hun vinke farvel til
talepædagogen, som virkelig havde gjort alt for at lære min datter sproget.

Mine pigers taleproblem har været lidt af en blanding.
Mellemste kunne bla.ikke udtale de fleste konsonanter såsom B,F,K,M,T,S,P.
Da hun så begyndte at lave lange sætninger, satte hun for lange endelser
på.

Ældste havde problemer med S og P lyde, de ord hvor man har tungen bag
fortænderne, for at udtale. Efterfølgende har vi ydermere fået afvide, af
hendes specialtandlæge, at pga. hendes overbid, har dette haft indflydelse
på hendes tale - melleste har ikke overbid

Jeg kan endvidere indskyde, at min egen læge først opdagede mellemste's
taleproblem, da hun var 5 år, og ville selvfølgelig indstille hende til
talepæd, hvilket var unødvendigt, hun havde gået ved talepæd. i 2 år!

Jeg er af den opfattelse, at nærer man bekymring for sit barn, om det så er
ved sygdom eller i dette tilfælde, taleproblemer, så skal man absolut ikke
sætte sig til at vente, til andre mener, at nu skal der ske noget.

Så er der lige den med "ikke at fokusere på hans fejl". Det sker der intet
ved, så længe det ikke bliver gjort negativt. For at forbedre sit barns
tale, bliver man nød til at 'rette' - også noget som talepædagoger
tilskynder forældre til, da barnet skal høre det samme ord igen og igen, og
prøve at udtale igen og igen, for at få et resultat *S*

For at forbedre tale hos et barn, kan man bla.:
- Læse højt, tale om historien
- Gentage sætninger/ord som barnet siger
- Tale langsomt
- Se på barnet, når man taler til/med det, så barnet kan se mundbevægelser
- Rim/Remser
- Synge

Ud over dette er der så den faglige kompetance:
- Kontakte ørelæge (Hvilket er sat i værk)
- Talepædagog (Dette behøves der ikke henvisning til, man kan selv ringe
til ex. PPR, og få en aftale i stand)
- Orientere dagplejer/børnehave/skole om problemet

Og sluttelig: Børn med taleproblemer behøver absolut ikke at have en dårlig
koncentration!

Held & Lykke med drengen

Mvh. Milea

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-11-04 23:54

> [...]
> Vi læser godnat historier hver aften.
> Han er meget svær at forstå for voksne.
> Skal vi bare væbne os med tålmodighed eller er der andre forslag?

Det kan også være et problem med polypperne....!

Vores yngste søn pludrede som baby, og fik de første
3-4 ord, hvorefter han helt holdt op med at "tale", faktisk
så lavede han sit eget tegnsprog. Da han blev tre, tog vi ham
så endelig til ørelæge, og han undersøgte ham på kryds og tværs,
uden at finde noget som helst (vi kendte ørelægen godt, storesøsteren
havde nemlig vand i ørene, høreapparater osv.). Han foreslog, at
vi fjernede drengens polypper, det var det eneste, han kunne tænke på.
Vi slog til, og det virkede! I løbet af kort tid tilegnede drengen sig
sproget,
og i dag er der ingen, der kan forestille sig, at det har været et problem.

Mvh.Bodil.