Konvertering af Unixtime til Access
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 17-11-04 05:33

I forbindelse med et projekt arbejder jeg med en MySQL DB. Via MySQL ODBC
har jeg lavet en connection således at jeg kan se MySQLtabellerne i Access.
Dermed kan jeg lidt nemmere og hurtigere lave en forskellige rapporter.

Mit problem er at alle felter med tider ligger i Unixformat INT(11). Jeg
mangler en rutine der kan konvertere til good old "Dato og Klokkeslæt" som i
Access. Den skal findes eller laves på Access-fronten. Forslag eller ideer
gerne i VB.

Hvis nogen kan forklare eller henvise mig til selve strukturen i Unixtime,
kan jeg sikkert klare den selv.

Vagn Kofoed

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-04 08:16

"Vagn Kofoed" <vagnSLET.kofoed@mail.dk> writes:

> Hvis nogen kan forklare eller henvise mig til selve strukturen i Unixtime,
> kan jeg sikkert klare den selv.

Det er antal sekunder siden kl 00:00 1/1 1970.

Hvis du har en funktion der kan regne antal dage om, så er det vist en
fornuftig vej at gå.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 17-11-04 09:21

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er antal sekunder siden kl 00:00 1/1 1970.
>
> Hvis du har en funktion der kan regne antal dage om, så er det vist en
> fornuftig vej at gå.

Tusind tak. Den er til at arbejde med. Jeg har vist en gammel algoritme fra
min APL-tid

Vagn Kofoed

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 17-11-04 10:00

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Det er antal sekunder siden kl 00:00 1/1 1970.

Også kaldet "The Unix epoch"

> Hvis du har en funktion der kan regne antal dage om, så er det vist en
> fornuftig vej at gå.

Husk at tage højde for skud-sekunder Det kan man læse lidt om her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_epoch

Hmmm tid og tegnsæt er bliver vist ved med at være datalogiske
"problemer" - uanset Unicode og deslige :-/

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-04 10:56

jesper@FJERNveloce.dk writes:

> Husk at tage højde for skud-sekunder Det kan man læse lidt om her:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_epoch

Når du nu siger sådan, så kunne du jo godt have sagt at det drejer sig
om 22 sekunder, så man kan vurdere om det er en showstopper eller ej

> Hmmm tid og tegnsæt er bliver vist ved med at være datalogiske
> "problemer" - uanset Unicode og deslige :-/

Nej, det er et ingeniørproblem at få tilpasset Jordens
rotationshastighed så den er netop 86400 sekunder.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 17-11-04 14:11

> [...]

> Nej, det er et ingeniørproblem at få tilpasset Jordens
> rotationshastighed så den er netop 86400 sekunder.

Se det er en forklaring/løsning jeg kan arbejde med!