Hjælp til skærmindstilling
Fra : Ole Boyer Pedersen

Dato : 16-11-04 16:26

Jeg har lige installeret Knoppix på HD og den kører ok bortset fra at
den bruger en for stor skærmopløsning. Jeg kan ikke finde noget grafisk
program til at ændre opsætningen af skærmstørelse, men det må vel også
kunne indstilles fra en konsol. Det er meget generende da jeg ikke ser
for godt (ud)
i forvejen.

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-11-04 19:39

Ole Boyer Pedersen wrote:

> [...]
> grafisk program til at ændre opsætningen af skærmstørelse, men det må
> vel også kunne indstilles fra en konsol. Det er meget generende da jeg

Hvis jeg husker ret, så kan du skifte opløsningen med ctrl+alt++ og
ctrl+alt+-. Find den opløsning der passer dig bedst og sæt den
permanent i X config filen (enten /etc/X11/XF86Config,
/etc/X11/XF86Config-4, eller /etc/X11/xorg.conf, ved ikke lige hvilken
Knoppix bruger). Den første nævnte mode i screen sektionen er den der
bliver brugt som standard.

--
PeKaJe
   "On a normal ascii line, the only safe condition to detect is a

Fra : Stenovitz

Dato : 17-11-04 13:19

On Tue, 16 Nov 2004 16:25:41 +0100, Ole Boyer Pedersen wrote:

> [...]
> program til at ændre opsætningen af skærmstørelse, men det må vel også
> kunne indstilles fra en konsol. Det er meget generende da jeg ikke ser

1) Skift til ren tekst-tilstand med CTRL+ALT+F2 eller CTRL+ALT+BACKSPACE.

2) I ren tekstmode, log ind som root

3) brug gtf til at vise Modeline for en skærmopløsning, f.eks. sådan her:

gtf 640 480 60
viser Modeline indstillingerne for en opløsning på 640x480 i 60Hz vertikal
opdatering. Notér indstillingerne.

4) tilføj modeline indstillingerne til /etc/X11/XF86Config under Monitor
indstillingerne, f.eks. således:
Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Monitor Vendor"
ModelName "Generic Non-Interlaced SVGA, 1024x768 @ 60 Hz,
         800x600 @ 72 Hz"
HorizSync 31.5 - 48.5
VertRefresh 50.0 - 70.0
----> ModeLine "1024x768" 64.10 1024 1064 1168 1344
         768 769 772 795 -hsync +vsync
Option "dpms"
EndSection

5) Sikr dig at alias for skærmopløsningen (her "1024x768") går igen i
Screen-sektionen, f.eks. således:
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Videocard0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 16
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

6) Gem filen og start op igen i X-miljøet (med start-X)

7) I X-miljøet kan du så eventuelt sætte din skærmopløsning til at være
højrere, hvis du ryger ind i en skærmopløsning, der giver sort skærm, så
starter du bare ved pht. 1 igen.

mvh
/Stenovitz