MS Windows
briani 27239
Windows XP Pro SP2 - Default browser og e-~
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 12:21

Er der nogen mulighed for, at man for de enkelte brugere kan definere
hvilken browser og hvilket e-mail program der skal være default?

Personligt foretrækker jeg Firefox som browser og Thunderbird som e-mail
og news program, mens min kæreste og mine drenge foretrækker bare at
bruge IE og OE.
Kunne jo godt tænke mig, at jeg kunne definere Firefox og Thunderbird
som default hos mig, uden samtidigt at ændre default hos andre brugere.

Er det overhovedet muligt?

Mvh. Jan

Fra : Calle.

Dato : 16-11-04 12:40

Jan Allan Andersen wrote:
> [...]
> Kunne jo godt tænke mig, at jeg kunne definere Firefox og Thunderbird
> som default hos mig, uden samtidigt at ændre default hos andre

Ja, i Internet explorer går du ind i funktioner>internetindstillinger>fanen
"programmer" her sætter du pågældende brugers default.
Det skal så gøres for hver bruger.

--
Calle.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 12:48

Calle. wrote:

> Ja, i Internet explorer går du ind i funktioner>internetindstillinger>fanen
> "programmer" her sætter du pågældende brugers default.
> Det skal så gøres for hver bruger.

Fedt nok, så er det jo klaret mht. e-mail og news
Men kan man gøre lignende mht. browser?

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 12:52

Jan Allan Andersen wrote:

> Fedt nok, så er det jo klaret mht. e-mail og news
> Men kan man gøre lignende mht. browser?

Og så alligevel ikke - Øv.
Ændrede indstillingerne for min bruger, gik så ind hos den ene af
drengene, der var indstillingerne også ændret til Thunderbird.
Så ændrede jeg indstillingen hos ham - Med det resultat at min bruger så
igen fik OE som standard e-mail og news program

Mvh. Jan

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 16-11-04 14:40

"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kunne jo godt tænke mig, at jeg kunne definere Firefox og Thunderbird som
> default hos mig, uden samtidigt at ændre default hos andre brugere.

Da du har XP Pro kan du godt:
Du skal ind i Kontrolpanel > Administration > Computeradministration.
Der går du ind i Lokale brugere og grupper > Grupper.
Der tilføjer du dem til gruppen Superbrugere, og fjerner dem fra gruppen
Administratorer.
(Jeg mener ikke den mulighed er der i XP Home?)

På den måde bevarer de de fleste rettigheder, herunder at installere
programmer, men I kan hver have jeres programmer, startmenu og ikoner på
skrivebord, + I kan have hver jeres valg mht. browser, e-mail og andet.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 23:28

Henrik Stavnshøj wrote:

> [...]
> programmer, men I kan hver have jeres programmer, startmenu og ikoner på
> skrivebord, + I kan have hver jeres valg mht. browser, e-mail og andet.

Hmmm, virker ikke på mit system
Drengene er fjernet som administratorer, så der er kun administrator og
mig, og istedet er drengene blevet superbrugere.
Men lige fedt hjælper det, ligegyldigt hvordan jeg vender og drejer det,
så bliver Firefox og Thunderbird standard for alle, ikke kun for mig.
Og jeg har endda også prøvet at genstarte PC'en, checkede at drengene på
ingen måde var administratorer, men det ændrer stadigvæk ikke på noget.

Mvh. Jan

Fra : Palle

Dato : 17-11-04 00:30

> så bliver Firefox og Thunderbird standard for alle, ikke kun for mig.
> Og jeg har endda også prøvet at genstarte PC'en, checkede at drengene på
> ingen måde var administratorer, men det ændrer stadigvæk ikke på noget.

Prøv det enkle metode:
Højreklik på proceslinjen -> Egenskaber -> Menuen Start -> Tilpas -> Vis i
menuen Start

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 17-11-04 10:23

Palle wrote:

> Prøv det enkle metode:
> Højreklik på proceslinjen -> Egenskaber -> Menuen Start -> Tilpas -> Vis i
> menuen Start

Ja nu er det kun mig der har de 2 programmer stående i Menuen Start.
Men de er stadigvæk ikke blevet til standard programmer for hhv.
browsing og mail/news, der er det stadigvæk IE og OE.

Det kan sikkert slet ikke lade sig gøre, så kan jeg jo bare være glad
for at extensionen "Launchy" eksisterer til såvel Firefox som
Thunderbird

Mvh. Jan

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-11-04 15:23

> Det kan sikkert slet ikke lade sig gøre, så kan jeg jo bare være glad for
> at extensionen "Launchy" eksisterer til såvel Firefox som Thunderbird

Ja, jeg er ked af mit forslag ikke virkede

Jeg brugte det tidligere, før Firefox, og troede det virkede på dén også.
Det er godt nok dårligt skruet sammen af MS.

VH
Henrik