MS Windows
briani 27239
DUAL BOOT (2 x XP)
Fra : Morph

Dato : 14-11-04 13:57

Baggrund:
Jeg vil gerne oprette en Dual Boot af 2 x XP på hver deres fysiske harddisk,
så at de bliver 100% adskilte ved opstart.

Info:
Jeg har 2 fysiske hardiske på henholdsvis 80 GB (harddisk 1) og 120 GB
(harddisk 2), som begge er partitioneret med 5 GB på den første partition,
hvor jeg har lagt WIN XP ind på begge. Harddisk 1 er Primary Master og
harddisk 2 er Primary Slave.

Min BOOT.ini ser ud som følger:
[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="WEB" /fastdetect
/NoExecute=OptIn
multi(1)disk(1)rdisk(1)partition(1)WINDOWS="MUSIK" /fastdetect
/NoExecute=OptIn

Problem:
Problemet er, at jeg ikke kan aktivere harddisk 2 (MUSIK) i BOOT menuen, når
jeg starter op, idet jeg får følgende meddelelse: "Windows kunne ikke starte
på grund af problemer med konfigurationen af hardwaren til harddisken. Den
valgte startdiskette kunne ikke læses. Kontrollér bootstien og hardwaren til
harddisken."

Løsning:
Nogen der kan hjælpe?

Fra : Edmund

Dato : 14-11-04 14:59

Morph wrote:
> [...]
> /NoExecute=OptIn
> multi(1)disk(1)rdisk(1)partition(1)WINDOWS="MUSIK" /fastdetect

Din boot.ini ser forkert ud, har du selv lavet den.
Prøv denne.

[...]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)WINDOWS="MUSIK" /fastdetect
/NoExecute=OptIn
--
Mvh Edmund

Fra : Morph

Dato : 14-11-04 22:27

Hej Edmund,

Tak for dit svar som jeg nu har afprøvet med det resultat, at min PC
overhovedet ikke ville starte op.

Derfor måtte jeg re-installere XP på HD 2, og nu virker min BOOT menu
heldigvis på begge harddiske og har samtidig oprettet følgende BOOT.ini:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="MUSIK" /Noexecute=OptIn
/fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="WEB" /NoExecute=OptIn
/fastdetect

Desværre kan jeg stadig se den anden harddisk efter hver BOOT og har dermed
stadig adgang til begge harddiske (alle partitioner) på samme tid, hvilket
jeg forsøgte at undgå. Jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre, uden at man
ved hver opstart går ind i sin BIOS og vælger hvilken harddisk, man vil
starte op på.

Morph

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-11-04 23:10

"Morph" <morphdk@hotmail.com> writes:

> [...]
> ved hver opstart går ind i sin BIOS og vælger hvilken harddisk, man vil

Den information om disklayout der sættes under "Computer ->
Administrer -> Diske" er den fælles for alle installationer, eller
installationsspecifik?

Så kunne du vel slå de drev fra du ikke vil se.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Edmund

Dato : 15-11-04 15:44

Morph wrote:
> Hej Edmund,
>
> Tak for dit svar som jeg nu har afprøvet med det resultat, at min PC
> overhovedet ikke ville starte op.

Det er fordi du har kopieret direkte fra indlæget, uden at tage hensyn
til at Outlook Express har lavet linjeskift.
--
Mvh Edmund