I kølvandet på "snyd" tråden tør jeg næste~
Fra : bj

Dato : 12-11-04 23:20

Hej

Er der nogen, der kan hjælpe med henvisninger til boganmeldelser+analyse og
fortolkning af bøger.

Jeg var på biblioteket idag, men de havde svært ved, at hjælpe mig. Jeg
tænker også på artikler fra aviser og eventuelt udgivet matariale.

I sin tid synes jeg det kunne lade sig gøre når man skulle skrive og gøre
rede for en opgave at opdrive sekundær litteratur til at
understøtte/underbygge sine iagttagelser. Og på denne måde lave henvisninger
dertil.

At bruge sekundær litteratur er for mig det samme som at udvikle sin
horisont, sålænge man henviser til materialet i en given opgave. Det viser,
at man har lavet ressearch.

Jeg håber nogen kan hjælpe

Hilsner

bj

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 13-11-04 00:43

Hvilken bog, bøger, drejer det sig om?
Jeg har tonsvis af fortolkninger i mine skabe og reoler. Hvad savner du?

hilsen Niels Aage

Ps: Vær specifik, hvis du vil videre.

Fra : bj

Dato : 13-11-04 12:23

Hej Niels Aage.

Det handler mest af alt om børnelitteratur, noget om fortolknin og analyse
til f. eks. Zappa, Kærlighed ved første hik, Tudemarie, Ronja Røveratter.

Men generelt kunne det også være andre børnebøger, alt i den retning har
interesse. Lige nu Læser jeg selv "Grønne Øjne" af Dennis Jürgensen for at
få indblik i hans litterære forfatterskab og genrer. Jeg tænker på, at det
er Jürgensens første bekendskab med gys-genren, hvilket han gør virkeligt
godt. Da jeg gik i folkeskolen var det en af de bøger jeg læste som en af de
første i gys-genren og faldt for den. Jeg tror det har noget at gøre med
bogens opsætning og den røde tråd med en nøgle der går igen hele vejen
gennem bogen ""Grønne Øjne" som jo i virkeligheden er små noveller i et
samlet værk.

Det kunne også være noget analyse og fortolkning af børne set ud fra
bestemte indgangsvinkler (læs: analysemetoder), hvilket jeg syens kunne være
spændende at stifte bekendskab med.

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt med denne forklaring og jeg håber du bedre
kan hjælpe mig

På forhånd tak for din tid.

bj - alias Bjarne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 13-11-04 21:49

Der er nok grænser for, hvor meget af den slags, du kan få fingre i.
Hvis du er lærer eller elev med adgang til skolekom, har din skole sikkert
også adgang til polinfo og lignende via SKODA. Der finder du anmeldelser af
snart sagt hvad som helst, der har været skrevet om.
Almindelig struktureret søgning på google.dk gav mig dog en del hits. Prøv
også det.

http://www.emu.dk/elever7-10/opslag/avis.html

hilsen Niels Aage

Fra : bj

Dato : 14-11-04 00:01

> [...]
> af snart sagt hvad som helst, der har været skrevet om.
> Almindelig struktureret søgning på google.dk gav mig dog en del hits. Prøv

Er lærerstuderende og underviser som vikar og har til tider brug for
inspiration og sekundær litteratur.

Tak for hjælpen

bj

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 13-11-04 22:58

bj wrote:
> Hej
>

> Er der nogen, der kan hjælpe med henvisninger til boganmeldelser+analyse og
> fortolkning af bøger.
>
> Jeg var på biblioteket idag, men de havde svært ved, at hjælpe mig.
Det kan ikke være rigtigt?
> Jeg
> tænker også på artikler fra aviser og eventuelt udgivet matariale.

Det er en triviel opgave for en bibliotekar, men hvis bibliotekaren,
ikke gider at hjælpe dig, så er der er gode offentligt tilgængelige
søgemaskiner på Det Kongelige Bibliotek (ub1).

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : bj

Dato : 14-11-04 00:00

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke gider at hjælpe dig, så er der er gode offentligt tilgængelige
> søgemaskiner på Det Kongelige Bibliotek (ub1).

Tak for svarene.

bj