Hvilken bærbar til Suse Linux 9.1 professi~
Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-11-04 09:27

Hej
Jeg står overfor at skulle købe en bærbar, hvor der skal være multiboot med
Windows XP og Suse Linux 9.1 prof (alternativt Mandrake 9.2).

Allerhelst ville jeg købe Acer Ferrari 3200 eller Acer Aspire 2012, som
begge opfylder mit behov med min. 60 GB harddisk og mulighed for 2 GB RAM.

Jeg har været inde på diverse hjemmesider (f.eks.
http://www.linux-laptop.net/), men ingen steder skriver de: "Denne bærbar
virker bare". Evig og altid er der et eller andet som IKKE fungere
F.eks. ACER Ferrari http://www.designisdead.com/ferrari/, eller Acer Aspire
2012 http://djclue.no-ip.org/aspire/
Et stort problem ser ud til at være den trådløse adgang til Internettet - og
det er et absolut krav til mit køb.

Jeg vil gerne høre om en af jer kan anbefale en bærbar, som VIRKER med suse?
Er der måske en som har positive erfaringer med en bærbar og suse/mandrake?
Findes der en "positivliste" for suse og bærbare maskiner?

/henrik

Fra : Ole Lund Jensen

Dato : 12-11-04 09:46

Henrik Hartig wrote:
> Hej
> Jeg står overfor at skulle købe en bærbar, hvor der skal være multiboot med
> Windows XP og Suse Linux 9.1 prof (alternativt Mandrake 9.2).
> /henrik

Jeg kører Suse 9.1 prof på min acer Travelmate 242 og det virker fint.
Den har fundet at indbygget hardware, incl. det indbyggede winmodem.

mvh. Ole

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-11-04 10:14

"Ole Lund Jensen" <olj@dmu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører Suse 9.1 prof på min acer Travelmate 242 og det virker fint. Den
> har fundet at indbygget hardware, incl. det indbyggede winmodem.
>
> mvh. Ole

Lyder lovende
Jeg har godt nok ikke kunne finde din model på hverken edbpriser eller
acer's hjemmeside, men måske skulle jeg købe en anden acer travelmate -
model..
Nu må vi lige se om andre har gode erfaringer eller råd til mig.
/henrik

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 12-11-04 10:27

Henrik Hartig wrote:

> [...]
> model..
> Nu må vi lige se om andre har gode erfaringer eller råd til mig.

Mig bekendt har IBM's Thinkpad's altid været enormt godt understøttede
under linux - vel naturligt nu hvor IBM er én af de erklærede
frontløbere på Linux området.

Min egen (godt nok lidt ældre) Thinkpad A20M fungerer perfekt med alle
de distroer jeg har smidt på den.

Jeg ved at mange af Novell's egen folk (de af dem jeg har mødt) benytter
Dell's bærbare.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-11-04 10:32

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse

> [...]
> på Linux området.
>
> Min egen (godt nok lidt ældre) Thinkpad A20M fungerer perfekt med alle de

IBM, lader til at være et godt valg. Problemet er bare at IBM er enormt
dyre.

> Jeg ved at mange af Novell's egen folk (de af dem jeg har mødt) benytter
> Dell's bærbare.

Dell, må så også undersøges - vist også mere menneskelig i pris.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 12-11-04 10:35

Henrik Hartig wrote:

> Dell, må så også undersøges - vist også mere menneskelig i pris.

Dell er voldsomt billig for tiden - Men jeg kan ikke udtale mig om
kvaliteten - Acer derimod er top notch'

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-11-04 10:42

Acer er glimrende, og jeg ville også allerhelst have købt Ferrari 3200 (til
13.000) eller Aspire 2012 (til 12.000) - men det nytter jo ikke noget hvis
jeg ikke kan få det til at fungere ordentligt i SUSE 9.1 prof (el. Mandrake
9.2)

Det vigtigste er stadig at jeg ved at produktet spiller sammen med Linux.
/henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-11-04 20:11

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> writes:

> Dell er voldsomt billig for tiden - Men jeg kan ikke udtale mig om
> kvaliteten - Acer derimod er top notch'

Min (2½ år gamle) Dell Inspiron 4100 er af ret luset kvalitet. Eller
dvs. indmaden er ganske udmærket og Linux-venlig. Kabinettet er
derimod blødt som snot, musedimsen i tastaturet er næsten umulig at få
til at stå stille, skærmen kan begynde at flimre til tider og
forsyningsledningerne er ikke aflastet ordentligt, hvilket betyder at
de knækker (med sprutten til følge). Og jo, Dell har tilbagekaldt
strømforsyningsserien før min, for de havde også problemet på 230
V-siden. Grumt...

Kabinet etc. er IMO langt, langt bedre på de der 6k kroners Vega etc.

Jeg ville gå efter en Acer, men jeg har hørt rygter om at Aspire
serien ikke laves af Acer selv og dermed lider at samme problemer som
jeg har med min Dell. Travelmate-serien virker ganske nydelig.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 15-11-04 08:56

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> writes:
> [...]
> serien ikke laves af Acer selv og dermed lider at samme problemer som
> jeg har med min Dell. Travelmate-serien virker ganske nydelig.

OK - Jeg har en Inspiron 7000 (fra 1998) og den kører bare derudaf
Batteriet stod af lige før sommerferien, men det betyder ikke noget
for mig, da jeg ikke slæber den rundt.

Så måske er der forskel på om man køber mid-range eller
top-of-the-pops - også hod Dell

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Ejnar Zacho Rath

Dato : 12-11-04 17:17

Henrik Hartig skrev:
> [...]
> 2012 http://djclue.no-ip.org/aspire/
> Et stort problem ser ud til at være den trådløse adgang til Internettet - og
På min IBM T40 (Centrino) virker det trådløse "out-of-the-box", hvor
"boxen" er en SUSE 9.2 Pro. Det trådløse er baseret på ipw2100
(http://ipw2100.sourceforge.net/). Min USB-pen virker også efter hensigten.

> Jeg vil gerne høre om en af jer kan anbefale en bærbar, som VIRKER med suse?
> Er der måske en som har positive erfaringer med en bærbar og suse/mandrake?
> Findes der en "positivliste" for suse og bærbare maskiner?
Indtil for nylig brugte jeg SUSE 9.1 Pro på den uden at forsøge mig med
ipw2100, da jeg i stedet havde købt en licens til driverloader
(http://www.linuxant.com/driverloader/). Her skulle USB-pennen være
monteret inden boot for at jeg kunne få fat i den, men jeg gik aldrig i
dybden med årsagen.

> /henrik

Vh
--
Ejnar

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-11-04 18:33

Lyder kompliceret - synes jeg. Og jeg vil ikke vælge anden distribution end
suse 9.1 prof eller mandrake 9.2.

Men måske kan man sætte et trådløst netkort i som virker til linux??

/henrik

Fra : Peter Thomsen

Dato : 15-11-04 21:21

Jeg synes faktisk ikke der er kommet noget brugbart svar. Skal det forstås
som at der er IBM der generelt er kompatibelt med Lx, men ingen er i stand
til at nævne en eneste rigtig god PC der bare er 100% kompatibel ?????

/ Peter

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-11-04 21:23

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Thomsen:
> [...]
> som at der er IBM der generelt er kompatibelt med Lx, men ingen er i stand
> til at nævne en eneste rigtig god PC der bare er 100% kompatibel ?????

Min X22 virker så vidt jeg ved 100%, jeg har dog aldrig benyttet det
indbyggede modem, så der er jeg svar skyldig. Det er mit indtryk at
dette er tilfældet med hele IBM's X-serie.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 16-11-04 22:23

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> som at der er IBM der generelt er kompatibelt med Lx, men ingen er i stand
> til at nævne en eneste rigtig god PC der bare er 100% kompatibel ?????

Det er sgu svært, når linux-folket selv skal skrive alle drivere,
grundet hardware leverandørernes mangel på lyst til at supportere linux,
især m.h.t. trådløse netkort.

men der sælges specielle notebooks med linux preloadet, så det kan lade
sig gøre. med 100% linux support fra hardwareleverandøren

Max

http://www.linuxcertified.com/linux_laptops.html
http://www.sub300.com/port.htm

Eller

her er lidt info om at både HP og IBM har preloadet nogle bærbare med
linux http://www.hpworld.com/hpworldnews/hpw409/01edit.jsp

Fra : Henrik Hartig

Dato : 21-11-04 19:06

l proMax Andersen wrote:

> [...]
> http://www.sub300.com/port.htm
>
> Eller
>
> her er lidt info om at både HP og IBM har preloadet nogle bærbare med

Tak allesammen. Tak for jeres råd.

Jeg har nu købt en bærbar og valget faldt på Acer Travelmate 8003LCi.
Dertil har jeg købt distributionen SUSE 9.2 prof. SUSE's nyeste har 9.2
understøtter Intel PRO/Wireless 2200BG perfekt.
Jeg kan kun anbefale denne konstallation - alting fungerer perfekt