How to : Udskiftning af første LV disk
Fra : Peter

Dato : 10-11-04 07:04

Hejsa

Jeg har en samba server kørende på en Suse Linux. Denne server har en
900G Byte LVM "disk" som den deler ud på et hjemme netværk.

Den store 900GB disk består af 3 x 300GB LV diske og har kørt perfekt
indtil nu..

Nu er problemet at en af diskene af og til står klikker, det lyder
nærmest som om der hurtigt slukkes og tænders for den. Min formodning er
at disken er ved at stå af. Dog kan jeg tilsyndeladende fint læse og
skrive til den - endnu !

Hvis jeg går ind og kikker på log skærmen (F10 tror jeg) så kan jeg se
at når disken har stået og klikket noget tid, så har linux fået en dma
timeout og derefter forsøgt at resætte disken. Og det vel og mærke på
første LV disk.

Derfor tror jeg, at jeg vil prøve at skifte første disk, men kan det
lade sig gøre uden at data tabes ? Altså kan man på en eller anden måde
kopier data fra LV disk 1 til en disk magen til og så sætte den ind som
LV disk 1 ?
Der er ca. 700GB data på den samlede volume, som jeg ikke lige kan
kopiere et andet sted hend.... Backup er kun en drøm

Alle diskene og den store volume er oprettet inde i partition
opsætningen i Yast.

Min opsætning er en standard opsætning fra Suse install diskene. Suse
versionen er den næstsidste, kan ikke lige huske versions nummeret nu.
Diskene er Maxtor 300GB ATA diske og selve linux er på en Maxtor 120GB
disk, altså ikke på den store volume.

Jeg er ret newbee indenfor linix !

Mvh Peter

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-11-04 07:43

Peter wrote:

> [...]
> versionen er den næstsidste, kan ikke lige huske versions nummeret nu.
> Diskene er Maxtor 300GB ATA diske og selve linux er på en Maxtor 120GB

Hvis du får fat i en ny tilsvarende disk, kan du vel bruge dd til at
overføre dataene til den nye disk og derefter skifte dem. Husk at have dit
filsystem readonly. Hvis der allerede er fejl på disken, så alle data ikke
kan læses, vil den metode nok ikke virke.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Peter

Dato : 10-11-04 09:22

Hej Lasse og Ole

Tak for jeres meget hurtige svar !

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> filsystem readonly. Hvis der allerede er fejl på disken, så alle data ikke
> kan læses, vil den metode nok ikke virke.

Jeg regner med at købe en disk magen til. Jeg regner ligeledes med at
data kan læses fra den gamle, i hvert fald, hvis "dd" forsøger flere
gange hvis der skulle komme en dma timeout. Som det er nu, kan jeg
sagtens læse fra disken på normal vis, nogen gange holder datastrømmen
blot en længere pause (1-10 sekunder) og forsætter så derefter.

Hvad er dd ?
Og hvordan sætter jeg filsystenet til R/O ?
(beklager, sagde jeg var newbee)
Forklaringer eller henvisninger til hvor jeg kan læse om det modtages
med kyshånd (eller blot tak, hvis du ønsker det).

Ellers lyder det som metoden. Det jeg gerne så, var at man kopierede
data fra den defekte disk til den nye og så blot skiftede dem. Hvis det
ikke virker kan man jo (vel) så skifte tilbage til den gamle disk og
prøve noget andet - evt. brænde 200 DVD'er

Mvh Peter

Fra : Ole Hansen

Dato : 10-11-04 11:21

Peter <peter@hisplace.ignore> writes:

> [...]
> Forklaringer eller henvisninger til hvor jeg kan læse om det modtages
> med kyshånd (eller blot tak, hvis du ønsker det).

Hvis du kan "undvære" filsystemet under operationen, så er det nemmest
helt at umounte filsystemet, og også meget gerne sætte din VG inaktiv,
således den er "fornuftig" stand, inden du begynder kopieringen.

Så noget i retningen af følgende skal gøres:

Sæt den nye disk i.. Læg mærke til, hvilket devicenavn den får.. (hdd
måske) samtidig skal du vide, hvilket device det er, der fejler. (hdb)

# umount /foo/bar
# vgchange -a n vg00 (eller hvad den nu hedder)
# dd if=/dev/hdb of=/dev/hdd

Vent.. længe.. :) Luk maskinen. Byt de to diske..

Tillægsspørgsmål: Er der nogen grund til at sætte bs på dd? Performance
gain?

--
Ole Hansen

Fra : Peter

Dato : 11-11-04 06:53

Hej Ole

Ole Hansen wrote:

> Hvis du kan "undvære" filsystemet under operationen, så er det nemmest
> helt at umounte filsystemet, og også meget gerne sætte din VG inaktiv,
> således den er "fornuftig" stand, inden du begynder kopieringen.

Lyder alt sammen ganske fornuftigt !

> # umount /foo/bar
> # vgchange -a n vg00 (eller hvad den nu hedder)
> # dd if=/dev/hdb of=/dev/hdd

Jeg har også fundet en beskrivelse af dd ude på nettet, dit eksempel
giver en trykhed for, ja så er det sådan man gør, der er jo så mange
options... dd behøver ikke en data size ?

Hvad sker der, hvis den nye disk er et bar bytes mindre pga. bad
sektorer eller lignende (bare et tænkt eksempel).
Den nye disk skal ikke formateres eller på anden måde klargøres ?

> Vent.. længe.. :) Luk maskinen. Byt de to diske..

Vent længe, ja det tror jeg på

Nogen der har et bud på hvor længe jeg skal vente på en dd overførsel af
300GB, bare så jeg har en ide om det
De to HD'er kommer til at sidde på hver deres IDE 133 kontroler og det
er en 800MHz AMD Cpu.
Er 8-10 timer helt ved siden af ? (10MB/s)

Endnu en gang tak til alle der har svaret mig !!!

Mvh Peter

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 11-11-04 09:30

Peter <peter@hisplace.ignore> writes:

> Jeg har også fundet en beskrivelse af dd ude på nettet, dit eksempel
> giver en trykhed for, ja så er det sådan man gør, der er jo så mange
> options... dd behøver ikke en data size ?

Hvis dd ikke får at vide hvor meget data den skal kopiere, kører den
bare derudaf indtil der opstår en fejl, sædvanligvis fordi der enten
ikke er mere data at læse eller fordi der ikke er plads til mere data
der hvor du kopierer data hen.

> Hvad sker der, hvis den nye disk er et bar bytes mindre pga. bad
> sektorer eller lignende (bare et tænkt eksempel).

Ja, så opstår der en fejl et øjeblik før den får kopieret det sidste af
din gamle disk. Det er næppe sjovt.

> Den nye disk skal ikke formateres eller på anden måde klargøres ?

Ikke når du kopierer *alt* inkl. filsystem-oplysningerne fra den ene til
den anden, som den foreslåede dd-kommando gør.

Det betyder så også et hvis den nye disk er en lille smule større (fordi
den alligevel ikke er helt magen til), så får du lavet et filsystem der
aldrig vil udnytte slutningen af disken.

Alle den slags problemer undgår du med pvmove-løsningen. Jeg skal dog
indrømme at jeg heller ikke har nogen erfaringer med den, med jeg synes
generelt lvm-værktøjerne er ret gode. Men du har selvfølgelig ret i at
der ikke kan ske noget ved at prøve dd først.

> [...]
> er en 800MHz AMD Cpu.
> Er 8-10 timer helt ved siden af ? (10MB/s)

Hvis maskinen ikke skal lave andet, tror jeg det vil gå hurtigere end
det, men jeg har ingen gode erfaringer at bygge det på.

..Henrik

--
Det gode ved perl er at en Panodil tager hovedpinen når man har banket
hovedet ind i muren et par gange.      - citat Peter Makholm

Fra : Peter

Dato : 12-11-04 06:33

Hej Henrik

Henrik Christian Grove wrote:

> [...]
> bare derudaf indtil der opstår en fejl, sædvanligvis fordi der enten
> ikke er mere data at læse eller fordi der ikke er plads til mere data

Ok !

> Ja, så opstår der en fejl et øjeblik før den får kopieret det sidste af
> din gamle disk. Det er næppe sjovt.

Næ, i bedste fald virker det ikke bagefter, i værste fald fejler det
periodisk - kunne jeg forestille mig.

> [...]

> den alligevel ikke er helt magen til), så får du lavet et filsystem der
> aldrig vil udnytte slutningen af disken.

Det kunne jeg nok leve med

> [...]
> generelt lvm-værktøjerne er ret gode. Men du har selvfølgelig ret i at
> der ikke kan ske noget ved at prøve dd først.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg endnu ikke har bestemt mig om hvad jeg
prøver. Pvmove ser ud som om det er den "rigtige" måde at gøre det på.

Lige nu er jeg igang med at flytte det fra disken som kan flyttes, så
kommer det da ikke noget til og der er det mindre der evt. skal pvmoves,
hvis jeg vælger den løsning.

> Hvis maskinen ikke skal lave andet, tror jeg det vil gå hurtigere end
> det, men jeg har ingen gode erfaringer at bygge det på.

Mange tak for svaret !!

Også mange tak til alle der har svaret, det er rart at se forskellige
løsninger og så der ud fra vælge hvad der synes bedst.

Mvh Peter

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-11-04 13:33

Fra : Ole Hansen

Dato : 10-11-04 08:52

> [...]

> Der er ca. 700GB data på den samlede volume, som jeg ikke lige kan
> kopiere et andet sted hend.... Backup er kun en drøm

Du burde kunne tilføje en ny disk til din VG og derefter benytte
pvmove til at flytte alle PE til den nye disk.. Men om det virker i
praksis tør jeg ikke sige Jeg har aldrig haft brug for at skulle
gøre det..

Ellers er muligheden med dd slet ikke tosset. Det har jeg gjort med
fin success på både Linux og HP-UX.. Gør det, som foreslået, med
filsystemet i read only eller helt unmountet.

--
Ole Hansen

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 10-11-04 13:58

Peter <peter@hisplace.ignore> writes:

> Hejsa
>
> Jeg har en samba server kørende på en Suse Linux. Denne server har
> en 900G Byte LVM "disk" som den deler ud på et hjemme netværk.

[...]

> [...]
> Der er ca. 700GB data på den samlede volume, som jeg ikke lige kan
> kopiere et andet sted hend.... Backup er kun en drøm

Sidst jeg legede med LVM havde jeg glæde af:

http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

Specielt afsnittet "Common Tasks". Jeg tror afsnit 11.11 og 11.6 kunne
være noget for dig.

> Jeg er ret newbee indenfor linix !

Ok, men hvordan er du til Linux? :)

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Peter

Dato : 11-11-04 06:33

Hej Dennis

Dennis Jørgensen wrote:

> Sidst jeg legede med LVM havde jeg glæde af:
>
> http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/
>
> Specielt afsnittet "Common Tasks". Jeg tror afsnit 11.11 og 11.6 kunne
> være noget for dig.

Det ser super godt ud, det er også en mulighed, faktisk er der 13.5
"Removing an Old Disk" som 100% beskriver hvad jeg har brug for.
Eneste jeg ikke bryder mig om er ordene "You should always backup your
system before attempting a pvmove operation" og "WARNING: moving of
active logical volumes may cause data loss!" men sådan er der jo så
meget

Jeg tror stadig jeg først prøver dd metoden, for som jeg ser det, så
ødelægger det ikke noget (hvis jeg da ikke klodser i det og kopiere fra
den nye disk til den gamle). Hvis den nye kopi ikke virker kan jeg bare
skifte tilbage til den gamle.

> Ok, men hvordan er du til Linux? :)

Jeg er også newbee indenfor stavning

Mvh Peter