Profilbræddeloft
Fra : acm

Dato : 12-11-04 21:20

Hej!

Jeg bor i et parcelhus fra 1967. Her er i stue/værelser Gipspladeloft
(Plader på ca. 40x60 cm). Huset er et et-plans hus

Kan jeg uden videre sætte et profilbræddeloft op uden på disse gipsplader,
eller skal jeg tage gipspladerne ned, inden jeg opsætter profilbrædderne?

På forhånd tak for de gode råd/hjælpen

Hilsen Jacob

Fra : C. Carlsen

Dato : 13-11-04 00:29

Jeg vil anbefale, at du hiver de gamle gipsplader ned, tilføjer og/eller
flytter lampesteder efter behov, sæt ny dampspærre op og så profilbrædder.
(så skal du helle ikke bruge så lange søm)

mvh
Claus

Fra : acm

Dato : 13-11-04 10:55

Alle mine lampesteder er i væggene, der er ikke nogle i loftet.

Hilsen Jacob

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-11-04 07:49

acm wrote:
> [...]
>
> Kan jeg uden videre sætte et profilbræddeloft op uden på disse
> gipsplader, eller skal jeg tage gipspladerne ned, inden jeg opsætter

Hej Jacob

Ja, ja og igen ja, det kan du roligt gøre.
Hvis du piller de gamle gipsplader ned er der stor sandsynlighed for at du
også får den overliggende isolering med ned. Prøv bare at gøre dig lidt
tanker om hvordan den vil være at have i stue/værelser. Med hensyn til
lampeudtag i loftet skal disse føres ned i niveau med det nye loft.
Elinstallatøren har et sæt der er beregnet til det samme, han skal dog selv
montere det, men nogle er da til at tale med.
Du sømmer først "forskallingsbrædder" på det gamle loft med ca 3/4 meters
afstand, de skal ligge på tværs af den eksisterende forskalling. Så sømmer
du de nye profilbrædder direkte her på. Det er næsten en nødvendighed med en
sømpistol til denne opgave, men så går det også bare der ud af.

Held og lykke med projektet.

Ebbe.

Fra : C. Carlsen

Dato : 13-11-04 11:36

Da det er 40 x 60 gipsplader, ja så er der også forskalling,. Hvordan skal
gipspladerne ellers hænge fast, så den med isoleringen falder ned, holder
ikke. Endvidere har Bygningsreglementet altid foreskrevet, at isolering i
loft skal fastholdes enten med 2 mm jerntråd eller (såvidt jeg husker) 18x20
mm forskalling for hver max. 45 cm.

Din damspærre "tjærepapir" + folie. Om den er bedre end det der laver
nutildags ved jeg ikke, men under alle omstændigheder, er kravet til
dampspærre og dennes montering skærpet væsentligt siden 1967 aht. til
indeklima, råd, og varmetab.

Hvis der er lang tid siden du har malet loftet, så check om der er sorte
stribe. Disse sorte stiber stammer fra en utæt dampspærre, og de vil også
komme igen på dit listeloft. Husk kun én dampspærre i lotet, hvis tanken
skulle strejfe...

Alle lampeudtag sidder i væggen, så der er ikke behov for elektriker. Ellers
Vælges løsning med biholdelse af gipsplader skal der eletrikker til
(lampeudtag skal forlænges.)
Vølges løsning med at pille gipsplader ned, så skal der ikke eletriker til.

Ny forskalling (22 mm) + profilprædder (18 mm) tager vel omkring 38 - 45 mm
af lofthøjden.
Kan du leve med det ? Det ses bl.a. hvis du har en stor stue. Hvad siger
Bygningsreglementet om rumhøjder ?

Jeg bor selv i et paracelhus fra 1973, og har i 5 rum selv hevet gipsplader
ned, ny damspærre og listeloft.
I badeværelse og (snart) stuen ryger der gipsplader op (90x240, spartel,
armeringsfilt og hvid maling)

mvh
Claus