MS Windows
briani 27239
har licens, mangler CD, hvad gør man så
Fra : jazz

Dato : 11-11-04 00:10

Jeg har en bærbar med original xp installeret, inkl original sticker på
bagsiden. Problemet er at jeg ingen cd har, kan man få en ny eller er
det muligt at installere en anden xp og så blot anvende serie nummeret
fra ens sticker ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-11-04 02:55

jazz <no@mail.com> wrote in

> [...]
> få en ny eller er det muligt at installere en anden xp og så
> blot anvende serie nummeret fra ens sticker ??

Umidelbart mener jeg ikke der vil være noget ivejen for at du bruger
en anden CD men din egen licens.

Evt. kan du prøve at kontakte MS, kan være du kan lokke dem til at
sende dig en installationscd.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-04 03:18

Henrik Stidsen wrote:

> jazz <no@mail.com> wrote in

> Evt. kan du prøve at kontakte MS, kan være du kan lokke dem til at
> sende dig en installationscd.

Mon ikke det er en OEM-version, og så er det leverandøren, han skal have
fat i. Det burde ikke være noget problem at få en cd, og slet ikke, hvis
den ikke fulgte med fra starten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup til Windows

Fra : jazz

Dato : 11-11-04 07:58

> Mon ikke det er en OEM-version, og så er det leverandøren, han skal have
> fat i. Det burde ikke være noget problem at få en cd, og slet ikke, hvis
> den ikke fulgte med fra starten.

Det er en IBM bærbar jeg har købt brugt så det skal være at jeg skal
prøve dem.

Jakob

Fra : Hans

Dato : 11-11-04 09:03

jazz wrote:

> Det er en IBM bærbar jeg har købt brugt så det skal være at jeg skal
> prøve dem.

Der følger normalt kun medier med til genskabelse af systemet på en bærbar,
og altså ikke en normal installations-cd, men det er da muligt at du kan få
et nyt sæt fra IBM selv om jeg tvivler.

Hans

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-11-04 09:28

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i melding

> [...]
> bærbar,
> og altså ikke en normal installations-cd, men det er da muligt at du kan

IBM Thinkpad kommer med all installasjonsprogramvare i en skjult
servicepartisjon på harddisken. Man kan resette maskinen til
leveringsstatus ved å trykke på den blå IBM knappen (eller trykke F11) under
oppstart og velge Rapid Restore. (Forutssetter en nyere maskin, men siden
det er XP på den, så er det vel det). OBS ! Dette sletter ALT på
harddisken !

IBM leverer kostnadsfritt samme informasjon på CD for bruk ved et evt.
harddiskhavari, det er ca. 14 dagers leveringstid, da disse produseres i
Irland. Bestilles hos IBM, de trenger maskinens typenummer + serienummer,
som også finnes under access ibm knappen.
(eller på etiketten på undersiden.) En reinstallering basert på en
vilkårlig XP CD vil ikke virke, lisensnøkkelen som er klebet under maskinen
er ikke den du kan bruke på CD, og bruker du den som kom med CD platen får
du ikke registrert over nettet.
Dette er likevel ikke noe stort problem, man må kun ta en telefon til
Microsoft, forklare situasjonen, og så fixer de det direkte med en ny
aktiveringskode man taster inn. (Har selv gjort dette, før jeg fikk
recoveryCDene fra IBM)

Ellers kan du også kostnadsfritt laste ned den seneste utgaven av IBM Rescue
and Recovery som kan lage systembackup både på disk, og til CD og eksterne
medium / over nettverk (glimrende backupprogram)
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jazz

Dato : 11-11-04 10:12

> Ellers kan du også kostnadsfritt laste ned den seneste utgaven av IBM Rescue
> and Recovery som kan lage systembackup både på disk, og til CD og eksterne
> medium / over nettverk (glimrende backupprogram)

Super informationer, mange tak for det :+), nyhedsgrupper styrer..

Jeg vil så bestille en fra ibm. Den systembackup du snakker om er det en
backup af dokumenter eller også af systemet.

Når man laver den her recovery/geninstallering fra den partition du
snakker om kan man så vælge at der skal installeres til en speciel
partition på disken hvis man har partitioneret den ?

Jeg vil nemlig gerne kunne lave en systempartition og en
dokumentpartition hvis jeg får brug for at skulle geninstallere systemet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-11-04 22:11

"Jazz" <no@mail.com> skrev i melding

> [...]
>
> Jeg vil nemlig gerne kunne lave en systempartition og en dokumentpartition
> hvis jeg får brug for at skulle geninstallere systemet.

Den nyeste versjonen av IBM's Rescue and recovery kan både gjøre en full
crash-backup og daglige backups.
Du kan gjøre akkurat det du er på jakt etter, alle dine filer i en partisjon
og selve systemet+programmene på en annen, med mulighet for restore. Jeg
gjorde restore på en IBM Thinkpad hos en kunde som hadde fått et ødeleggende
virus på sin manskin, En full backup var gjort etter at maskinen var
installert med brukerprogrammer MS Office etc, og alle dokumenter lå på en
egen partisjon. Fra FULL stopp til systemet var oppe i normal drift tok det
mindre enn 30 minutter !
Mer info, og link til nedlasting (OBS stor fil: 300+ Mb) her:
http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-4Q2QAK.html

Pass på at din Thinkpad modell er supportert. OBS2: KUN XP og W2000 er
støttet !

Fra : Jazz

Dato : 11-11-04 23:26

> installert med brukerprogrammer MS Office etc, og alle dokumenter lå på en
> egen partisjon. Fra FULL stopp til systemet var oppe i normal drift tok det
> mindre enn 30 minutter !

Hej

Endnu engang tak, jeg har lige et opfølgende spørgsmål for at sikre at
jeg har forstået det rigtigt.

IBM programmet rescue og recovery er det det samme som det der ligger på
den skjulte partition du omtaler ??

Er det rigtigt forstået at det er det program man bruger til både at
geninstallere windows og til at lave backups med??

Skal det forståes sådan at den rescue or recovery cd jeg kan hente på
nettet erstatter en windows xp disk, og jeg via den kan installere xp i
den tilstand maskinen var fra fabrikken ?

Og endelig hvis jeg opretter en partition til system og en til
dokumenter kan jeg så "geninstallere" xp igen på systempartitionen via
det her rescue program, eller var den geninstallering af system du
omtaler fra en backup ??

Ved godt at der er mange spørgsmål, hvis du ikke har tid er det ok

Venlig hilsen

Jakob