Raid vs IDE
Fra : Ziggi

Dato : 10-11-04 22:25

Hejsa!

Personligt har jeg aldrig selv set det store behov for en RAID løsning.
Efterhånden er det dog blevet vanskeligt at undgå. Mit spørgsmål går i al
sin enkelthed på hvad man har af muligheder for at undgå at køre RAID -
f.eks. med et Asus P5AD2 mobo. Som udgangspunkt er kortet jo designet til at
køre RAID 0, 1 eller 0+1 med SATA diske. Jeg ønsker at smide 2-3 SATA diske
i den pågældende maskine, men er det muligt at få det til at køre som
"traditionel IDE"? Jeg bryder mig ikke om sårbarheden ved stripe eller om
spildet det giver at køre en mirror løsning.

NEJ! RAID er absolut ikke min hjemmebane

P.f.t.
/Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 22:39

Ziggi wrote:

> spørgsmål går i al sin enkelthed på hvad man har af muligheder for at
> undgå at køre RAID - f.eks. med et Asus P5AD2 mobo. Som udgangspunkt

Hvis man ikke sætter et RAID-array op, så er der ikke RAID. Læs på
dokumentationen til bundkortet.

> NEJ! RAID er absolut ikke min hjemmebane

Det kan jeg forstå. RAID er en måde at sammenkoble diske på, hvadenten
det er IDE(PATA)-diske, SATA-diske eller SCSI-diske. Subj. er derfor
ikke korrekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-04 05:05

Ziggi wrote:
> Hejsa!
>
> Personligt har jeg aldrig selv set det store behov for en RAID
> løsning. Efterhånden er det dog blevet vanskeligt at undgå.

Hvorfor er det svært at undgå ? Det virker ikke til at du har det store brug
for RAID, siden du som også Jesper skriver blander IDE sammen med RAID.

--
MVH.
N_B_DK