bore hul i klinke
Fra : Carsten

Dato : 10-11-04 14:59

Hej NG.
Jeg skal have sat et lille bord op på en klinkevæk, og derfor skal jeg bore
huller i klinkerne. Hvordan gøres dette uden at de flækker?

Fra : jfo

Dato : 10-11-04 15:12

Jeg har gjort det ved først at lave et lille hul (1mm dybt) med lille
stålbor.
Derefter borede jeg med betonbor med hammer slået til på boremaskinen ligeså
forsigtigt
gennem klinken.

Gik fint.

Du kunne evt. først prøve på et sted der ikke er synligt.

Mvh. JFO

Fra : Steen

Dato : 10-11-04 15:34

jfo wrote:

> [...]
> stålbor.
> Derefter borede jeg med betonbor med hammer slået til på boremaskinen

Prøv evt. at sætte et stykke tesa-tape over stedet, hvor du skal bore. Har
ikke prøvet det selv, men mener at kunne huske at Leth gjorde det engang,
for at mindske splintring i glaseringen.

/steen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-11-04 15:46

Steen wrote:

> Prøv evt. at sætte et stykke tesa-tape over stedet, hvor du skal bore. Har
> ikke prøvet det selv, men mener at kunne huske at Leth gjorde det engang,
> for at mindske splintring i glaseringen.

Mon ikke det ligeså meget er for at mindske risikoen for at boret skrider
og ridser klinken...

/Jakob

Fra : Rasmus

Dato : 10-11-04 16:07

Mon ikke det ligeså meget er for at mindske risikoen for at boret skrider
> og ridser klinken...
>
> /Jakob

Jo netop derfor.....

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 10-11-04 17:23

jfo wrote:
> [...]
> stålbor.
> Derefter borede jeg med betonbor med hammer slået til på boremaskinen ligeså

Det er nok mere sikkert at bore med hammeren slået fra.

Man kan også købe specielle diamantbor til det formål. Men det er nok
ikke nødvendigt.

--
Niels

Fra : pepss

Dato : 10-11-04 17:30

"Carsten" skrev

> Jeg skal have sat et lille bord op på en klinkevæk, og derfor skal jeg
> bore
> huller i klinkerne. Hvordan gøres dette uden at de flækker?

du skal bare bruge et godt nyt bor. start uden slag til du har et lille hul.
når du har det kan du bare bore.

p.s. det kan være en god idé at banke på flisen for at høre om der er lim
nok under. er der ikke det er det svært at bore uden at den flikker.

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Svend Nitsche

Dato : 22-11-04 22:44

Carsten <try.to@guess.who> skrev:
>Hej NG.
>Jeg skal have sat et lille bord op på
>en klinkevæk, og derfor skal jeg bore
>huller i klinkerne. Hvordan gøres
>dette uden at de flækker?

Med en kopbor, d.v.s. et bor der passer i størrelsen på det du
skal have ned i gulvet. Et kopbor er udformet som et stykke rør
med tænder på kanterne samt et alm. bor i center som er lidt
længere end kopboret dermed fastholder centerboret kopboret på
samme sted uden vibrationer og uden at ødelægge dine fliser oa.
Kan købes i de fleste byggemarkeder.

MVH
Svend

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-11-04 23:24

"Svend Nitsche" <gonzoo@mail.dk> skrev >
> [...]
> længere end kopboret dermed fastholder centerboret kopboret på
> samme sted uden vibrationer og uden at ødelægge dine fliser oa.

Hvor små mon?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jann Otto

Dato : 23-11-04 18:46

Hvis Fliserne / Klinker ellers sidder ordentlig fast kan du bruge et alm.
murebor, du kan tage et lille stykke malertape og klister det fast på
flisen / klinken der hvor du skal have boret, så glider boret ikke når du
bore, det er kun et spørgsmål og at boret lige skal have fat i flisen /
klinken så går det helt af sig selv....

M.V.H.
Jann Otto

Fra : Peter Sindrup

Dato : 24-11-04 14:07

Skal du ikke "bare" have boret nogle små huller skruer og rauplugs?
Hvis ja, så er det nemmeste/sikreste at starte med et metalbor
(ja, du læste rigtigt) indtil du er igennem keramik-overfladen på klinken.
Derefter fortsætter du med et almindeligt betonbor, men vent med
at slå slag (slag = som i slagbormaskine) til, indtil du er igennem klinken.

Peter

Fra : Anders Mørk

Dato : 25-11-04 08:41

Nu snakkede jeg forleden med en tømrer om netop dette emne og han foreslog
at man altid forsøgte at bore i fugerne i stedet for at bore i klinkerne.
Klinkerne er typisk for hårde at bore i og man risikerer at ridse dem hvis
boret smutter.

Ellers er det vist noget med at man skal sætte noget tape af en slags på
klinken hvor man vil bore. Det skulle hjælpe lidt på at boret ikke smutter
jvf. Leth.

../Anders

Fra : Peter Sindrup

Dato : 30-11-04 17:06

> [...]
> Klinkerne er typisk for hårde at bore i og man risikerer at ridse dem hvis

Jeg tror det er fordi de professionelle ikke har tid (til at gøre det
ordentligt)
Man kan sagtens bore i klinker.

> Ellers er det vist noget med at man skal sætte noget tape af en slags på
> klinken hvor man vil bore. Det skulle hjælpe lidt på at boret ikke smutter

Det du'er. Har selv prøvet det.
Sæt et stykke almindeligt kontor-tape på klinken, og så "holder" det på
boret.
Men igen - start med et metal-bor.

Peter