Asrock K7VT6 Ultra dma
Fra : Jesper Vels

Dato : 08-11-04 17:11

Hej

Jeg har et Asrock K7VT6 med 2 x 160 gb IDE133 diske i maskinen (de 2
disek sidder på samme kabel, master og slave). Der er en 1 Ghz athlon +
512 ram i. Jeg har installeret linux på bæstet, og har sat noget
software raid til, problemet er at overførelses hastigheden mellem
diskene er 2,5 mb/s hvilket jo ik er meget.

Nolge har mener at det er fordi ultra dma ikke er slået til i bios, men
på dette bundkort der kan man vælge auto, eller 3-4 mode mener jeg fx.
mode 1, men de mode siger mig ikke rigtig noget? Hvad betyder de?

Mvh
Jesper Vels

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-11-04 18:14

On 2004-11-08, Jesper Vels <jesper@vels.dk> wrote:
> Nolge har mener at det er fordi ultra dma ikke er slået til i bios, men

Det er mere sandsynligt at det er linux der ikke kender til udma controlleren.

Prøv en hdparm -t -T /dev/<device> (hvor du erstatter device med de device
dine diske er)

Thomas

Fra : Jesper Vels

Dato : 08-11-04 20:25

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
>
> Prøv en hdparm -t -T /dev/<device> (hvor du erstatter device med de device

Den siger:

[root@server root]# hdparm -t -T /dev/hda1

/dev/hda1:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.66 seconds =193.94 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 14.77 seconds = 4.33 MB/sec

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-11-04 20:35

On 2004-11-08, Jesper Vels <jesper@vels.dk> wrote:
> [root@server root]# hdparm -t -T /dev/hda1
>
> /dev/hda1:
> Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.66 seconds =193.94 MB/sec
> Timing buffered disk reads: 64 MB in 14.77 seconds = 4.33 MB/sec

Der er ikke support for din hd controller i linux kernen.
Hvilken kerne, og hvilken dist?

uname -a vil give dig svaret på det første.

FUT: dk.edb.system.unix

Thomas

Fra : ///JJ

Dato : 08-11-04 20:16

Jesper Vels wrote:
> [...]
> men på dette bundkort der kan man vælge auto, eller 3-4 mode mener
> jeg fx. mode 1, men de mode siger mig ikke rigtig noget? Hvad betyder

De modes du hentyder til lyder som PIO modes 1, 2, 3, 4. Det var typer før
UDMA. Lad dem stå på Auto, så du kan gøre brug af UDMA, men som Thomas også
siger tror jeg det er dit OS der skal finde ud af det, ikke BIOS.

///JJ