Æbletræ til hårdt klima
Fra : ebbe hansen

Dato : 08-11-04 10:48

Hej gr.
Jeg vil gerne plante et æbletræ, hvis det kan nås.
Det skal være spiseæbler, som kan gemmes, og
træet skal espalieres, klimaet er ikke sart (uden for Aalborg)
Hvilket skal jeg vælge ?
Cox orange trives ikke godt heroppe
mvh Ebbe

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 08-11-04 15:41

Hej Ebbe

I Grøn viden Havebrug nr 154 omhandler espalering af frugtæer. Her er
sorterne Discovery, Rød Annanas, James Grieve, Guldborg, Rød Aroma og
Reedfree anbefalede som gode til espaliering. Heraf er sorterne James Grieve
og Gulborg bestem ikke gemmeæbler.

Mvh Tina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-11-04 17:52

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.fjernmigkvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Reedfree anbefalede som gode til espaliering. Heraf er sorterne James
> Grieve og Gulborg bestem ikke gemmeæbler.

Det er de andre bestemt heller ikke.

Kunne Elstar eller Ingrid Marie være en mulighed? - Jeg går ikke ud fra, du
har tænkt på madæbler som f.eks. Belle de Boskoop eller Bramley?

Hilsen Inger

Fra : ebbe hansen

Dato : 08-11-04 19:29

On Mon, 8 Nov 2004 17:52:04 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mp@hotmail.com> wrote:

>Det er de andre bestemt heller ikke.
>
>Kunne Elstar eller Ingrid Marie være en mulighed? - Jeg går ikke ud fra, du
>har tænkt på madæbler som f.eks. Belle de Boskoop eller Bramley?
>
>Hilsen Inger

Tak for svar til Tina, og Inger,
jeg har discovery, men de kan ikke gemmes.
Filippa er et dejligt æble, men er ikke til espaliering.
Jonagold kan vist, men jeg kender det ikke, så er
golden delicius nok mere sikkert, men er det ikke lidt sart
med hensyn til sygdomme
mvh Ebbe

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 08-11-04 20:24

>Jonagold kan vist, men jeg kender det ikke, så er
> golden delicius nok mere sikkert, men er det ikke lidt sart
> med hensyn til sygdomme
> mvh Ebbe

Hej Ebbe

Jonagold kan opbevares 2-3 måneder afh af kvaliteten af æblerne og om de
bliver plukket på det rette tidspunkt. Jonagold er rimeligt sundt men ligger
i gruppen af middelfølsomme sorter overfor skurv, meldug og kræft.

Mvh Tina

Fra : ebbe hansen

Dato : 08-11-04 20:38

On Mon, 8 Nov 2004 20:23:43 +0100, "Tina Bach Nygaard"
klip

> [...]
>bliver plukket på det rette tidspunkt. Jonagold er rimeligt sundt men ligger
>i gruppen af middelfølsomme sorter overfor skurv, meldug og kræft.

Tusind tak, hvis jeg tænker ret meget mere over det,
når jeg det vist ikke i år
mvh Ebbe