brændeovns problemer
Fra : chrsof

Dato : 07-11-04 20:39

hej.

Vi har købt en ny brændeovn + skorsten på 3 meter.

Når vi har lavet en optænding og derefter fylder brænde på, kan vi ikke få det til at brænde.
Der bliver totalt røgfylt i ovnen og der vælter meget røg op af skorstenen.
'
Er der nogen der ved hvad der kan være galt.

Jeg har tænt på om skorstenen er for kort?

mvh

Lene

Fra : Kim S

Dato : 07-11-04 21:11

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> skrev i en meddelelse
> hej.
>
> Vi har købt en ny brændeovn + skorsten på 3 meter.
>
> Jeg har tænt på om skorstenen er for kort?

Det kommer sandelig an på dit tag, og andre høje ting som
er i nærheden.
Har din skorstensfejer set på den ?
Hint: Han SKAL godkende den før den må benyttes,
af hensyn til din brandforsikring m.m.

Mvh, Kim

Fra : Flemming Lindbaum

Dato : 07-11-04 21:43

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> wrote in message
> [...]
det til at brænde.
> Der bliver totalt røgfylt i ovnen og der vælter meget røg op af

Om skorstenen er for kort, skal jeg ikke kunne svare på, men jeg har også
lige købt brændeovn og har da lært at det gælder om at temp i kammeret skal
være så høj som muligt .... og brændet SKAL være tørt. Hvis du er i tvivl om
det er tørt, så prøv med træbriketter .. de ER tørre.

Når du fylder brænde på, skal det igang med at brænde hurtigt, og det kræver
ilt. Åben for primær og sekundær luft, så der kommer gang i det. Hvis det
ikke er nok, så åben lugen på klem ... og luk ikke før der er ild i alt
træet.

Når den brænder perfekt, skal du ikke kunne se røgen, men kun ane den som
skygger ...

Bare husk ... ikke fedtfyre ... masser luft og gang i den. Varmen reguleres
bedst ved lidt brænde = lidt varme og meget brænde = meget varme. Lad
spjældene stå åbne.

Mine personlige erfaringer fra de sidste 6 uger hvor jeg
har haft ovn ... + råd fra den lokale skorstensfejer.

/FL

Fra : Jørn Vind

Dato : 07-11-04 23:25

Hej Lene - jeg tror dit problem består i at skorstenen ikke er varmet op.
Hvis skorstenen er kold, så kommer der ikke træk gennem denne. Uden træk -
ingen ilt til forbrændingen, og ilden går ud / kommer aldrig rigtig igang.

Vi starter med at brænde en avis eller noget andet letantændeligt, som gør
at skorstenen bliver varmet godt igennem. Vi tænder med en sprittablet - og
vi sørger for at denne er rigelig stor, således at ilden ikke går ud midt i
processen. Før du tænder sprittabletten, læg et par stykker tyndt træ på,
som bliver antændt før ilden i avisen er gået ud. Når avisen er brændt ud og
der er godt ild i det tynde træ, kommes der egentlig brænde ( træ ) på.

Sørg for at der kommer godt med ilt til forbrændingen medens ilden får godt
fat. Først når ilden er godt igang, kan ilttilførslen reduceres.

Gør du således, så tror jeg dit problem er løst.

Har du stadig problemer er du velkommen til at ringe - men skriv så først så
du kan få mit tlf. nr..

Mvh

Jørn Vind

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-11-04 23:26

chrsof <chrsof@chrsof.com> wrote:

> Jeg har tænt på om skorstenen er for kort?

3 meter lyder ikke af meget.

Vi har netop købt en morsø brændeovn og en af deres systemskorstene som
et samlet tilbud. (Okay netop og netop, det var vist i sensommeren.)
Skorstenen var på 3,5 meter. Det mystiske er så at hvis man følger
Morsøs egne foreskrifter så er 3,5 meter nærmest kun nok hvis man bor i
et étplans hus med fladt tag. I vores ganske alm. paracelhus fra 70'erne
når skorstenen kun lige op til undersiden af tagpladen. (Ovnen står
næsten midt i huset og derfor kommer skorstenen ud tæt på tagryggen.)
Det betyder at vi skal ud og købe endnu 1 meter morsø systemskorsten.
Pris kr. 1715,-!! Det sjove/tragiske er at morsø selv opgiver at ovnen
er testet og godtkendt på en 4 meter skorsten og sjovt nok skal man
ifølge samme firmas opmålingspapir til skorsten da også i gennemsnit
bruge 4 meter hvis man skal sætte en ovn og skorsten op i et alm.
udseende étplanshus med en taghældning på maks. 15 grader.

Jeg synes det er en smule groft at man tror man køber en komplet løsning
i form af en brandeovn og en skorsten, men det man får så kun er
tilstrækkelig i få procent af danske huse.

--
Mvh Martin

Fra : Rasmus

Dato : 08-11-04 06:08

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i form af en brandeovn og en skorsten, men det man får så kun er
> tilstrækkelig i få procent af danske huse.

Når man mure en skorsten midt i huset, laver man den gerne så den når ca 70
cm over tagrygningen, for at sikre ordenligt træk.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-04 09:31

Rasmus <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> wrote:

> Når man mure en skorsten midt i huset, laver man den gerne så den når ca 70
> cm over tagrygningen, for at sikre ordenligt træk.

Ja, næsten samme mål anbefaler morsø. De siger 80 cm over tagryg hvis
skorstenen kommer ud i ryggen faldende til tagrygshøjde hvis skorstenen
kommer ud ved tagets kant. På langt de fleste alm. paracelhuse vil det
jo så betyde at med 3,5 meter skorsten vil eneste placering være ved en
ydremur, medmindre man køber ekstra længder skorsten.

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 08-11-04 09:00

> Jeg har tænt på om skorstenen er for kort?

Der er ingen regler for en skorstens min. højde, der skal bare være
tilstrækkelig træk i den (se andre indlæg). Ikke desto mindre har jeg på et
tidspunkt læst (hvor?) at der anbefales en min. højde på 5 m.

Mvh

Jacob

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 08-11-04 19:57

Jeg prøver lige igen:

http://www.skorstensfejerlauget.dk/værd_at_vide_om.htm

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 12:40

> [...]
skorstenen.
> '
> Er der nogen der ved hvad der kan være galt.

Det kunne lyde som i har lukket for lufttilførslen på ovnen ?

Fra : Rasmus

Dato : 08-11-04 16:07

> [...]
> '
> Er der nogen der ved hvad der kan være galt.
>
> Jeg har tænt på om skorstenen er for kort?

Søg evt lidt på jubii eller google om fyring i brændeovn, der er masser af
gode råd at hente på nettet !!

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 09-11-04 19:55

> Når vi har lavet en optænding og derefter fylder brænde på, kan vi ikke få
det til at brænde.
> Der bliver totalt røgfylt i ovnen og der vælter meget røg op af
skorstenen.

Mit bud er også at brændet er alt for vådt som det også bliver nævt i andre
svar, og det begrunder jeg med at min søster oplevede nøjagtig det samme da
de fyrede med alt for vådt brænde.

--
Jacob Michaelsen