Spartlet og hvad så ?
Fra : pepss

Dato : 07-11-04 11:07

Hejsa NG

Vi er ved at være færdig med at spartle nogle gipsvægge og nogle pudset
vægge. Planen er så at vi skal have noget glasfilt på, men er der noget der
skal gøres inden ?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : HKN

Dato : 07-11-04 11:46

Lim?
Sorry - kunne ikke lade være!

Nej, det er ikke nødvendigt med andet. Er I sikre på at I er helt færdige
med at spartle?? Har I prøvet at holde den brede spartel henover
samlingerne, og så holde en lygte nedenunder og checket at der ikke kommer
lys igennem? Når først der er kommet filt og maling på, ser man nemlig meget
mere......

Mvh
Henrik

Fra : pepss

Dato : 07-11-04 12:37

"HKN" skrev

> Lim?
> Sorry - kunne ikke lade være!

helt okay! *GG* det var også bare fordi der var nogen der snakkede om "blå
vand" og alt muglig....

> [...]
> samlingerne, og så holde en lygte nedenunder og checket at der ikke kommer
> lys igennem? Når først der er kommet filt og maling på, ser man nemlig

helt færdige og helt færdige ... der mangler 2-3 gange endnu så..... *GG*

men rigtig mange tak for dit svar!!!

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 07-11-04 15:03

Den Sun, 7 Nov 2004 skrev pepss:

> Hejsa NG
>
> Vi er ved at være færdig med at spartle nogle gipsvægge og nogle
> pudset vægge. Planen er så at vi skal have noget glasfilt på, men
> er der noget der skal gøres inden ?

Der skal "males" med forankringsgrunder/microdispers inden der sættes
filt op......

mvh
Jeppe

Fra : HKN

Dato : 07-11-04 15:47

> Der skal "males" med forankringsgrunder/microdispers inden der sættes
> filt op......

Det er minimalt med lim man sparer ved det - pappet på gipspladen er
behandlet fra fabrikken (for at få det til at hæfte på gipsen), og i mine
øjne et "billigt" trick for at sælge kunden noget extra.

Forankringsgrunder er velegnet på porøse stærkt sugende overflader.

Jeg har efterhånden sat flere tusinde kvadratmeter gipsplade op, med
efterfølgende påføring af filt uden at have brugt ovenstående. Skulle limen
slippe et par steder, så hæfter malingen den fast igen.

Mvh
Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-11-04 20:45

> Det er minimalt med lim man sparer ved det - pappet på gipspladen er
> behandlet fra fabrikken (for at få det til at hæfte på gipsen), og i mine
> øjne et "billigt" trick for at sælge kunden noget extra.

Forankringsgrunderen er nu også mest til der, hvor der er spartlet - og det
koster stort set ingenting, så det med at sælge noget "ekstra" er det vist
så som så med.
Skal man tapesere, så er det et must - så kan man nemlig få tapeten af igen
engang.

Mvh Maria

Fra : Jens Juul

Dato : 07-11-04 23:53

> [...]
>øjne et "billigt" trick for at sælge kunden noget extra.
>
>Forankringsgrunder er velegnet på porøse stærkt sugende overflader.
Spartelmasse er såguda også et ret porøst materiale. Der skal behandles
med forankringsgrunder for at binde spartelmassen og limen har en længere
åbentid ved opsætning af glasfilten.
Forankringsgrunder er ret billigt så det burde ikke være det der vælter
budgettet

> [...]
>limen
>slippe et par steder, så hæfter malingen den fast igen.

Klamphug !!

Hilsen Jens

Fra : HKN

Dato : 09-11-04 00:36

> Klamphug !!
>
> Hilsen Jens

Handler du med malervarer??

-HKN

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 12:50

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er ved at være færdig med at spartle nogle gipsvægge og nogle pudset
> vægge. Planen er så at vi skal have noget glasfilt på, men er der noget

Jeg ville give gipspladerne en lag lim - og lade det stå 1 dag. Gipsplader
er nemlig så tørre, at de suger fugten ud af limen, og i risikerer at jeres
filt falder ned, eller bliver løst.

Sådan er det ihvertfald hvis man skal tapesere på nye gipsplader - masser af
lim på, lad det tørre, og så sættes tapetet op.

Fra : Peter Mejer

Dato : 08-11-04 18:02

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> lim på, lad det tørre, og så sættes tapetet op.

Ikke så meget pjat.

Microgrunder.

Jeg er ret overbevist om at en maler *aldrig* ville bruge det, hvis ikke det
var nødvendigt (læs økonomi). - Måske ikke så meget pga gipsen, men
sandspartel *er* en porøs overflade...

Fra : Jens Juul

Dato : 09-11-04 18:07

>Handler du med malervarer??
næh nej. Jeg har bare arbejdet en del med filt og væv OG ryddet op efter
folk der ikke havde gjort forarbejdet ordentligt. Iøvrigt er
forankringsgrunder billigere end både lim og maling ...............

Mvh Jens

Fra : HKN

Dato : 09-11-04 22:21

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message

> næh nej. Jeg har bare arbejdet en del med filt og væv OG ryddet op efter
> folk der ikke havde gjort forarbejdet ordentligt. Iøvrigt er
> forankringsgrunder billigere end både lim og maling ...............

Nåå, så de kan spare limen???

Som sagt, så har jeg kun sat et par tusinde kvadratmeter gipsplader op, med
efterfølgende montering af filt - og jeg har ALDRIG brugt nogen form for
primer - og der er ALDRIG en bane som har løsnet sig!
Det jeg mente med malingen, er hvis man har fået lavet en helligdag, når man
smører lim på (ja, det sker nok ikke for dig) så fæstner malingen filten
efterfølgende. Prøv ikke at bilde mig ind at du kan trække filten af - for
det kan man IKKE!

-Henrik

Fra : Jens Juul

Dato : 10-11-04 14:06

> Nåå, så de kan spare limen???
- jeps - den lim et af de øvrige indlæg anbefalede man gav dagen før.

> [...]
>efterfølgende montering af filt - og jeg har ALDRIG brugt nogen form for
>primer - og der er ALDRIG en bane som har løsnet sig!
godt !

> [...]
>efterfølgende. Prøv ikke at bilde mig ind at du kan trække filten af - for
måske kan man ikke trække den af gipspladen men hvis filten slipper i
spartlingen er man lige vidt. Jeg har netop renoveret et sted hvor der var
fuldspartlet på pudsede vægge uden at spartelmassen var forankret før
opsætning af væv og jo her kunne sagtens hive hele baner ned.

Mvh Jens