Nyt tag - skifereternit
Fra : Jacob Krabbe Søe

Dato : 06-11-04 20:48

Hej

Håber nogle her kan hjælpe. Vi er ved at købe et gammelt 1½ plans hus fra
1913. Huset har i dag et slidt bølgeeternit tag på og vores plan var, at vi
inden for en årrække ville have et sortglaceret tegltag på.

Vi har nu talt med en byggesagkyndig som siger at tagkonstruktionen med sine
115 cm mellem spær ikke kan bære et tegltag.

Derfor er vi lidt kig på skifereternit som huset vist oprindeligt er født
med, - jeg kan dog ikke finde meget info om denne tagtype på nettet.

Mine spørgsmål er derfor:

1) burde tagkonstruktionen kunne bære et skifereternit tag, når det pt. har
bølgeeternit?

2) hvad er prisen på et skifereternit tag i forhold til et tegltag?

3) er der nogle som har gode eller dårlige erfaringer med denne tagtype?

mvh
Jacob Søe

Fra : Lars K.

Dato : 07-11-04 12:20

"Jacob Krabbe Søe" <jacob@krabbe-soe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2) hvad er prisen på et skifereternit tag i forhold til et tegltag?
>
> 3) er der nogle som har gode eller dårlige erfaringer med denne tagtype?

skiffereternit er et utroligt holdbart tag, jeg har selv haft det, men har
skiftet det ud nu, så hvis du har pengene så syntes jeg at det er en rigtig
god investering.
Jeg brugte selv jydsk tagteknik til mit nye tag, jeg ved at de også har med
skiffereternit at gøre, så prøv at ringe til dem og få et uforpligtigende
tilbud, der kommer sn konsulent ud til dig og måler taget op, hvor du så kan
se de forskellige tagtyper de arbejder med, og så ud fra det laver de et
tilbud, og der er rigtig god service.
Du kan se her, og evt. bestille brochurer eller konsulet.
http://www.jydsktagteknik.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 13:24

Den Sat, 6 Nov 2004 20:47:30 +0100, "Jacob Krabbe Søe"
<jacob@krabbe-soe.dk> skrev:

>Vi har nu talt med en byggesagkyndig som siger at tagkonstruktionen med sine
>115 cm mellem spær ikke kan bære et tegltag.

Så kan den forstærkes.

>Derfor er vi lidt kig på skifereternit som huset vist oprindeligt er født
>med, - jeg kan dog ikke finde meget info om denne tagtype på nettet.

Det er forhåbentlig naturskifer du ønsker oplagt, skifereternit er
'60ernes Decratag.

http://www.kongebro.com/privat/pages/privat_index.html

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Does your mom know you're reading this filth?

Fra : Jacob Krabbe Søe

Dato : 07-11-04 15:53

Er det muligt at forstærke tagkonstruktionen uden at opsætte nye spær mellem
de gamle? Eller hvordan kan den forstærkes?

Vores plan med huset, er nemlig at starte med at sætte hele 1. salen i stand
og først om nogle år skifte taget. Derfor skulle en forstærkning jo helst
ikke ødelægge noget af vores istandsatte 1. sal.

Du skriver at skifereternit er 60'ernes Decratag. Jeg havde den opfattelse
at skifereternit var et "ekslusivt" tag? Selvfølgelig er naturskifer bedre,
men det er jo også ekstremt dyrt.

Er der nogle der ved, hvor dyrt skifereternit er i forhold til glacerede
tegl?

mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 16:14

Den Sun, 7 Nov 2004 15:53:27 +0100, "Jacob Krabbe Søe"
<jacob@krabbe-soe.dk> skrev:

>Er det muligt at forstærke tagkonstruktionen uden at opsætte nye spær mellem
>de gamle? Eller hvordan kan den forstærkes?

Da jeg fik nyt tag blev det forstærket/oprettet med kraftige planker
sømmet på siden af spærene.

>Vores plan med huset, er nemlig at starte med at sætte hele 1. salen i stand
>og først om nogle år skifte taget. Derfor skulle en forstærkning jo helst
>ikke ødelægge noget af vores istandsatte 1. sal.

Det smarteste er selvfølgelig at lave det hele på én gang, men man kan
sagtens forstærke konstruktionen udefra.

>Du skriver at skifereternit er 60'ernes Decratag. Jeg havde den opfattelse
>at skifereternit var et "ekslusivt" tag? Selvfølgelig er naturskifer bedre,
>men det er jo også ekstremt dyrt.

Eternit er eternit, om det så er fladt eller bølget.

>Er der nogle der ved, hvor dyrt skifereternit er i forhold til glacerede
>tegl?

Det er sikkert hundedyrt, men flot og holdbart gennem generationer.

En søgning på www.google.dk "skifertag" giver 600 links, mon ikke du
kan få et tilbud fra en 'proff'.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

If miniskirts get shorter they wont be allowed any longer

Fra : Peter

Dato : 08-11-04 17:19

<Jens Petersen> skrev i en meddelelse

[klip]

> Eternit er eternit, om det så er fladt eller bølget.

Det er korrekt. Jeg har arbejdet med sager i det såkaldt eternitsagskompleks

(se én af dommene her:
http://www.hoejesteret.dk/shownewslistnews.asp?id=335&sortfield335=&direction335=asc&doshow335=1&searchword335=Sag+323%2F2002&category335=42&newsid335=628)

og af de mange, mange sager jeg har haft fingrene i har jeg endnu ikke set
et skifertag med problemer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-11-04 18:35

Jacob Krabbe Søe wrote:

> Vores plan med huset, er nemlig at starte med at sætte hele 1. salen
> i stand og først om nogle år skifte taget.

Jeg ville gøre det i den omvendte rækkefølge.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen