Chiliplante til vindueskarmen
Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 09:52

Hej,

Er der nogen der kan anbefale mig en god chiliplante til min vindueskarm???
I øjeblikket har jeg 3 cayenne planter, men jeg synes de fylder for meget i
vinduet.

Jeg leder efter en lille plante. Omkring 20-30 cm. høj og gerne en lidt tæt
plante.
Og chilierne må gerne være stærke.

Findes sådan en? Og hvornår skal den såes??? Og hvor kan jeg evt. købe frø??

--
Mvh.
Søren Mogensen

Skift snabela i min mail-adresse

Fra : Calle.

Dato : 06-11-04 10:43

Søren Møller Mogensen wrote:
> [...]
> lidt tæt plante.
> Og chilierne må gerne være stærke.
>
> Findes sådan en? Og hvornår skal den såes??? Og hvor kan jeg evt.
Ja, de findes, jeg har en selv. Det er en den gamle har sået. Brevet købte
vi i bilka
--
Calle.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 06-11-04 15:07

"Søren Møller Mogensen" <smmSNABELAnesnegom.dk> skrev

> Jeg leder efter en lille plante. Omkring 20-30 cm. høj og gerne en lidt
tæt
> plante.
> Og chilierne må gerne være stærke.

> Findes sådan en?

Vi dyrkede nogle for et par år siden. Planten passer fint på din
beskrivelse, og frugterne, som er 1 - 1,5 cm, er *meget* stærke. Så stærke
at vores ghanesiske venner fik åndenød af at spise en halv. Og de står
ellers på hvor vi andre stiger af, når det drejer sig om stærk mad.

> Og hvornår skal den såes???

Vi såede i foråret, og planten var i øvrigt meget taknemmelig og bar flot.

> Og hvor kan jeg evt. købe frø??

Jeg har desværre glemt navnet og hvor vi fik frøene fra. Men vi har stadig
nogle tørrede frugter liggende. Hvis ikke du finder noget i butikkerne, kan
du sende mig en frankeret svarkuvert, så sender jeg nogle frø.

(Fjern ret.så fra min mailadresse)

Torben

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-11-04 17:57

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> wrote in message

> [...]
kan
> du sende mig en frankeret svarkuvert, så sender jeg nogle frø.

Det er kun en god idé, hvis det ikke er en F1 hybrid. Hvis det er en F1,
duer frøene ikke.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-11-04 18:40

On Sat, 6 Nov 2004 17:57:11 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>kan
>
>Det er kun en god idé, hvis det ikke er en F1 hybrid. Hvis det er en F1,
>duer frøene ikke.

De skal nu nok spire alligevel og blive til chiliplanter - men de bliver
sandsynligvis ikke lige som den plante frøene kommer fra.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-11-04 18:48

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> De skal nu nok spire alligevel og blive til chiliplanter - men de bliver
> sandsynligvis ikke lige som den plante frøene kommer fra.

Ja, selvfølgelig spirer de og gror, men resultatet er uforudsigeligt. Det
var såmænd bare det, der var mit budskab

mvh
Preben

Fra : Byte Me

Dato : 06-11-04 19:19

On Sat, 06 Nov 2004 18:39:47 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>De skal nu nok spire alligevel og blive til chiliplanter - men de bliver
>sandsynligvis ikke lige som den plante frøene kommer fra.

Hejsa

Nu I er igang med at diskutere chilli planter, må jeg
så ikke lige få et spørgsmål med ?

Jeg har en chilli plante, som blev sået her i sommer, ja det var nok
lidt sent, men den spirede da og er faktisk blevet pænt stor, ca 35 cm
hør og med 7 flotte grønne frugter.

Men kan de blive modne så sent på året eller spilder jeg bare tiden ?
Frugterne har nået fuld størrelse, men er ikke begyndt at skifte farve
og jeg regner da med at de først er modne når det sker. Eller hvad ?

Planten blev forøvrigt sået med frø fra en rød chilli frugt, købt i
Brugsen.

mvh Mads

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-11-04 10:28

Byte Me <ByteMe@nospam.nothanks.com> skrev:

> [...]
> ca 35 cm hør og med 7 flotte grønne frugter.
>
> Men kan de blive modne så sent på året eller spilder jeg bare

Jeg tror de vil modne fint. Jeg har en pimiento med 3 frugter der er
ved at modne netop nu og jeg har 2 planter med almindelige klokkepebre
(peberfrugter som i butikkerne) med frugter der er modnet i de seneste
uger.

> Frugterne har nået fuld størrelse, men er ikke begyndt at
> skifte farve og jeg regner da med at de først er modne når det
> sker. Eller hvad ?

Chilier kan godt spises grønne og eksempelvis poblano og jalapeño
plukkes og spises traditionelt når de er grønne dvs. skiftet fra en lys
grøn til en mørkere mere dybgrøn farve. Men de fleste plukkes og spises
når de er skiftet til rød.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-11-04 17:56

"Søren Møller Mogensen" <smmSNABELAnesnegom.dk> wrote in message

> [...]
> plante.
> Og chilierne må gerne være stærke.
>
> Findes sådan en? Og hvornår skal den såes??? Og hvor kan jeg evt. købe

Hvis du selv sår dem, kan det f.eks. ske i februar, men du kan også købe
færdige planter i havecentre. Jeg har set at Bauhaus og Bilka har dem en
gang imellem.

mvh
Preben

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-11-04 21:32

> [...]
>
> Er der nogen der kan anbefale mig en god chiliplante til min
> vindueskarm??? I øjeblikket har jeg 3 cayenne planter, men jeg synes

Habanero + banzaiteknologi. Stærk, tæt, rigtbærende

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-11-04 10:30

"Søren Møller Mogensen" <smmSNABELAnesnegom.dk> skrev:

> Er der nogen der kan anbefale mig en god chiliplante til min
> vindueskarm??? I øjeblikket har jeg 3 cayenne planter, men jeg
> synes de fylder for meget i vinduet.

Du kan til dels styre størrelsen med pottestørrelsen.

> [...]
> lidt tæt plante.
> Og chilierne må gerne være stærke.
>
> Findes sådan en? Og hvornår skal den såes??? Og hvor kan jeg evt.

Prøv at se linksiden på min chiliside, der er henvisninger til
forskellige frøforhandlere.

--
Morten http://miljokemi.dk