Asus K8V SE Deluxe bundkort virker ikke (t~
Fra : Schumacher

Dato : 05-11-04 20:02

Hej

Har lige prøvet at installere et K8V SE Deluxe bundkort fra Asus, med en
+3000 AMD 64 bit processor. Sokkel 754. Med alt monteret sker der ikke andet
end at HD arbejder 3-4 sekunder, og skærmen forbliver på stand by. Pillede
så alt fra undtagen GForce FX5200 grafikkort, 512 MB kingston PC3200 ram, og
80 GB HD fra Maxtor. Samme resultat. Ud fra manualen har jeg monteret
ledningerne til fronten, til tænd/sluk osv. korrekt, men tænd/sluk virker
ikke. Fik at vide at det evt kan være opsætningen i BIOS, der skal ændres.
Alle jumpere sidder som foreskrevet.

Prøvede så med det gamle MOBO igen, og med de 3 ovennævnte ting sat i. Så
kører den som den skal.

Ud fra ovennævnte vil jeg mene der er en fejl på MOMO. Har haft køleren af
chippen igen, for at se om der var skader på den. Det var der ikke.

Nogen der har erfaring med dette, eller gode forslag. Jeg ringer til
Midtdata lørdag og snakker med dem. Det vil være fint hvis der er noget jeg
kan prøve inden.

Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-04 03:40

Schumacher skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> osv. korrekt, men tænd/sluk virker ikke. Fik at vide at det evt kan
> være opsætningen i BIOS, der skal ændres. Alle jumpere sidder som

Prøv også at pille HD og evt cd/disk fra..
Er du sikker på, at din CPU er kraftig nok?
Har du andre ram at prøve med?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-04 03:42

Claus Tersgov skriblede og skrablede følgende:

> Er du sikker på, at din CPU er kraftig nok?

PSU!

Claus

Fra : ///JJ

Dato : 06-11-04 06:24

Claus Tersgov wrote:
> Schumacher skriblede og skrablede følgende:

> Prøv også at pille HD og evt cd/disk fra..

Kan jeg kun tilslutte mig.

Hvordan virker den ikke? Heller ikke hvis du holder power-knappen inde i 5-7
sekunder - slukker den så ikke?

Prøv også en CMOS reset. Står i din manual hvilken jumper du skal bruge til
det.
Måske der også står noget om en særlig boot-sekvens ved problemer - på mit
kort med Nvidia chipset kan man prøve at holde INS-tasten nede før man
sætter strøm til og blive ved med det indtil du får skærm-billede....

///JJ

Fra : Schumacher

Dato : 06-11-04 09:36

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort med Nvidia chipset kan man prøve at holde INS-tasten nede før man
> sætter strøm til og blive ved med det indtil du får skærm-billede....

PSU har jeg kigget på. Den opfylder kravene så rigeligt.

Tænd/Sluk virker når jeg trykker på knappen for at starte maskinen, men den
vil ikke slukke, uanset hvor lang tid jeg holder knappen inde. Der står i
manualen at den kun vil virke med en ATX strømforsyning, og det er den jeg
har. Har prøvet med en anden HD også. Der skete det samme. Arbejdede i 3-4
sek, og så sker der ikke mere.

Hvad er CMOS?? og hvad gør det/laver det??

Thomas

Fra : ///JJ

Dato : 06-11-04 10:38

Schumacher wrote:
> "///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Har prøvet med en anden HD
> også. Der skete det samme. Arbejdede i 3-4 sek, og så sker der ikke
> mere.

Her er noget galt.... jeg lagde mærke til det første gang du skrev det. En
harddisk har altid en spin-up hvor den siger lidt mere end normalt. Er det
det du hører? Eller slukker den fysisk efter 3-4 sekunder? Hvad mener du med
"arbejder"?

> Hvad er CMOS?? og hvad gør det/laver det??
Der findes en mulighed for at lave en "clear CMOS" på dit kort (på alle
kort). Det nulstiller boardet (BIOS bl.a.).

///JJ

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-11-04 11:12

Schumacher <gokke@hotmailXXX.com> skrev 2004-11-06:

> Hvad er CMOS?? og hvad gør det/laver det??

CMOS er et lille batteridrevet hukommelseslager der husker dine BIOS
indstillinger (+ lidt andet, herunder tiden). Hvis du clearer den (sker med
en jumper som Claus siger), så er BIOSen nulstillet, hvilket måske kan
hjælpe på problemer (hvis nu biosen prøver at presse rammen for hårdt og
vælter i forsøget).

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-11-04 11:19

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev 2004-11-06:

> Prøv også at pille HD og evt cd/disk fra..

Nogle bundkort starter ikke hvis man vender IDE kablerne forkert. Burde være
en umulighed hvis man bruger key-ed ide kabler...

Thomas

Fra : Schumacher

Dato : 06-11-04 13:01

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle bundkort starter ikke hvis man vender IDE kablerne forkert. Burde
> være
> en umulighed hvis man bruger key-ed ide kabler...
>
> Thomas

HD starter op (spinner op) og larmer lidt, men slukker ikke. Kan høre at den
kører rundt, og når jeg slukker helt for computeren, kan jeg høre at den
falder i omdrejninger og slukker.
Har fundet ud af hvordan CMOS nulstilles på dette bundkort. Prøver at rode
med det i eftermiddag.

Alle kabler vender rigtigt. De er mærket tydelgt med slave og master, og
hvilken ende der skal sidde på MOBO, så der er heller ikke nogen
fejlmulighed der

Thomas

Fra : Schumacher

Dato : 06-11-04 14:24

"Schumacher" <gokke@hotmailXXX.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>huske at sætte højttalerne til og tænde for dem. Så får man at vide hvad
Fik meldingen "System failed CPU test"
Men det kan vel være både MOBO og CPU det er galt med. Jeg må kontakte
Midtdata mandag, og høre dem hvad der er galt. De vil nok have det hele
retur

Tak for hjælpen til alle.

Thomas