SuSE dns-opslag tager tid....
Fra : Max Andersen

Dato : 05-11-04 09:26

Hejsa,

Når jeg starter min firefox eller anden browser, samtidig med at
jeg kører tcpdump, så laves der først AAAA opslag på det nævnte
domæne og derefter et AAAA opslag med domænet + mit eget suffix, for
derefter at lave et korrekt A opslag.

Hvorfor alt det AAAA først? (går ud fra at det er IPv6) Og kan jeg
fjerne det nemt?

Max

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 05-11-04 10:56

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:
> Hejsa,
>
> N?r jeg starter min firefox eller anden browser, samtidig med at
> jeg k?rer tcpdump, s? laves der f?rst AAAA opslag p? det n?vnte
> dom?ne og derefter et AAAA opslag med dom?net + mit eget suffix, for
> derefter at lave et korrekt A opslag.
>
> Hvorfor alt det AAAA f?rst? (g?r ud fra at det er IPv6) Og kan jeg
> fjerne det nemt?

Det burde ikke tage saa lang tid. Min NetBSD goer det samme, og jeg
maerker det stort set aldrig.

--
< Keltus> .. now back to reading my /. and compiling my \
l33t gentoo linux which makes it 5000% faster than \

Fra : Max Andersen

Dato : 05-11-04 13:00

On Fri, 05 Nov 2004 10:55:37 +0100, Jesper Louis Andersen wrote:

> Det burde ikke tage saa lang tid. Min NetBSD goer det samme, og jeg
> maerker det stort set aldrig.

Jeg forstår det heller ikke. Det irriterer mig at der skal gå 5 sekunder
hver gang jeg skal slå en side op på nettet.

Men tiden der går inden der times ud er jo ret irriterende.

AAAA opslag (1-2 sekund timeout?)
AAAA+ suffix opslag (1-2 sekund timeout)
A opslag (1 sekund resolve, og ip gives)

det er alligevel 3 sekunder......hvis man er heldig, men kan jeg ikke få
lov til at fjerne IPv6 opslagene, eller endnu bedre. Gøre dem til
sekundære opslag?

det er tæt på 5 sekunder hver gang......

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 05-11-04 13:34

der går faktisk 10 sekunder......

følgende output kommer med : "# tcpdump | grep domain"

se http://militant.dk/dnsopslag.txt

Max

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-11-04 22:45

Jesper Louis Andersen wrote:

> Det burde ikke tage saa lang tid. Min NetBSD goer det samme, og jeg
> maerker det stort set aldrig.

Jeg kan forestille mig, at det gør en forskel, om DNS
serveren giver et passende svar eller slet intet svar.
Desuden kunne jeg forestille mig, at en caching DNS
server på maskinen kunne gøre en forskel.

--
Kasper Dupont

Fra : Max Andersen

Dato : 07-11-04 13:35

Kasper Dupont wrote:

> Jeg kan forestille mig, at det gør en forskel, om DNS
> serveren giver et passende svar eller slet intet svar.
> Desuden kunne jeg forestille mig, at en caching DNS
> server på maskinen kunne gøre en forskel.

Ja, ingen tvivl om det. nu ledte jeg ikke efter det, fordi
windowsmaskinen ved siden af svarede hurtigere end øjnene kunne blinke,
så det måtte der næsten komme.

Men jeg undersøger det nærmere på arbejdet igen.

Max

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-04 17:05

Den Fri, 05 Nov 2004 09:25:38 +0100 skrev Max Andersen:
> [...]
> derefter at lave et korrekt A opslag.
>
> Hvorfor alt det AAAA først? (går ud fra at det er IPv6) Og kan jeg

Så skal du have fat i en firefox der ikke supporterer IPv6. Og så
opgradere igen den dag du skal have fat i en server der kun kører
IPv6.

Mvh
Kent

Fra : Max Andersen

Dato : 06-11-04 13:48

Kent Friis wrote:

> Så skal du have fat i en firefox der ikke supporterer IPv6. Og så
> opgradere igen den dag du skal have fat i en server der kun kører
> IPv6.

Jeg kan godt se problematikken, men jeg gider ikke vente op til 10
sekunder for at den slår en side op på internettet. Det kunne være man
skulle slå IPv4 op FØR man slår IPv6 op. Eller laver 2 opslag indenfor
meget kort tid istedet.

OG du må endvidere tænke på at der findes mange links på f.eks. TV2's
hjemmeside, hvor den venter på opslag hver gang, så det nemt kan tage 30
sekunder for at få hele siden.

Det gider jeg ikke vente på.....Men det kunne være at jeg skulle tænke
på hvad jeg kan gøre på dns-serverne for at være forberedt ordentligt i
fremtiden.

Max

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-04 18:08

Den Sat, 06 Nov 2004 13:47:52 +0100 skrev Max Andersen:

> [...]
> sekunder for at den slår en side op på internettet. Det kunne være man
> skulle slå IPv4 op FØR man slår IPv6 op. Eller laver 2 opslag indenfor

Vi andre ser ikke den forsinkelse. Under tre sekunder fra jeg trykker
enter til www.google.com er færdig med at loade.

> OG du må endvidere tænke på at der findes mange links på f.eks. TV2's
> hjemmeside, hvor den venter på opslag hver gang, så det nemt kan tage 30
> sekunder for at få hele siden.

Har TV2 ikke deres billeder m.m. liggende på deres egen server, så den
kan nøjes med at slå www.tv2.dk op?

Mvh
Kent

Fra : Max Andersen

Dato : 06-11-04 18:47

Kent Friis wrote:

> Har TV2 ikke deres billeder m.m. liggende på deres egen server, så den
> kan nøjes med at slå www.tv2.dk op?

Nej, tv2 har banner.dmz.tv2.dk, eller lignende (kan ikke lige huske det,
men de har en del forskelligt).

jeg tog lige jp.dk og følgende dns opslag blev foretaget :

www.jp.dk
adserver.adtech.de
www.vejrtjenesten.dk
pics.jp.metropol.dk
epaper.jp.dk
images.jp.metropol.dk
www.infocast.dk
banan.xstream.dk
server-dk.imrworldwide.com

Alt dette med en timeout på 3-10 sekunder, gør mig lidt utilfreds, men
jeg har ikke problemet i min suse 9.1 jeg opgradere til suse 9.2. Kun
min nye suse 9.2 installation på arbejdet har problemet(?). De laver
begge opslag, men den ene tager lidt længere tid med at svare. eller
også får den slet ingen NXDomain retur fra serveren.....på AAAA records.
Det må jeg lige checke.

Max

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-04 19:16

Den Sat, 06 Nov 2004 18:47:04 +0100 skrev Max Andersen:

> [...]
> men de har en del forskelligt).
>
> jeg tog lige jp.dk og følgende dns opslag blev foretaget :

Jeg har flg. i /etc/hosts:

127.0.0.1 adserver.adtech.de

Fordi jeg før har haft problemer med at netop den adresse tager en
evighed om at resolve (eller var det connecte?)

Og reklamer har du vel ikke brug for

Mvh
Kent

Fra : Max Andersen

Dato : 06-11-04 21:17

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Fordi jeg før har haft problemer med at netop den adresse tager en
> evighed om at resolve (eller var det connecte?)

Nej :)

Jeg bruger selv adblock i firefox til bannere og iframes, og den er sgu
god, men ved ikke om den kun ignorerer billeder eller også undgår
dns-opslag. det har jeg ikke lige tænkt over. Men det er nok den bedste
extension til firefox der findes.

Max

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-11-04 22:42

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Fordi jeg før har haft problemer med at netop den adresse tager en
> evighed om at resolve (eller var det connecte?)

Du har vel heller ikke brug for:
server-dk.imrworldwide.com

--
Kasper Dupont

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-11-04 10:37

Fra : Max Andersen

Dato : 06-11-04 13:45

Michael Knudsen wrote:

> Skriv `about:config' i adresselinien og find `network.dns.disableIPv6'.
> Saet den til true.

Perfekt. Tak skal du have.

Max