Mus !!
Fra : Puk

Dato : 03-11-04 20:23

Hej alle sammen

Vi har en skummel mistanke om, at vi har mus i vores sommerhus.

Vi havde en pose med solsikkefrø (til fuglene) liggende ovenpå vores varmt
vands beholder i bryggerset. En dag kom kæresten til at tage galt fat i den
og der faldt en del frø ud ovenpå beholderen, som han i skyndingen ikke fik
fjernet.

Da jeg kom for at tage posen for et par dage siden, lå der en masse skaller
af solsikkefrøene. Så jeg dømte straks mus. Kæresten mente nu ikke, det
kunne være mus. Posen blev tømt og erstattet af en anden pose, som kæresten
idag bemærkede et lille gnavet hul i. Han er nu med på, at der nok er mus.

Vi har ikke set eller hørt nogen mus, og jeg er også ret overbevist om, at
de må være på loftet og eventuelt under gulvet (man ved jo aldrig hvor meget
de har bredt sig), da huset ellers er bygget i beton.

Men hvordan slipper vi af med dem?

Min store skræk er jo, at de breder sig. Vi har et meget gammelt køkken
uden låger og det vil sige, at mel, havregryn og den slags gode sager jo er
meget let tilgængeligt for sådan nogle små sataner.

Så hvad gør vi?

Mange hilsner
Puk

Fra : Jens G

Dato : 03-11-04 20:30

On Wed, 3 Nov 2004 20:23:02 +0100, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

>Så hvad gør vi?

Sæt fælder op, som slår dem ihjel.
De nyere plasticfælder er meget nemme at bruge.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-11-04 21:25

"Jens G" <jensg@denfindesalligevelikke.invalid>

> Sæt fælder op, som slår dem ihjel.
> De nyere plasticfælder er meget nemme at bruge.

Og i et sommerhus, hvor man kun kommer en gang imellem, kan det da komme til
at lugte så ganske herligt
En kat er næppe heller ikke en realistisk mulighed - men jeg mener, at der
findes musegift, som får musene til nærmest at tørre ud, så de ikke ligger
og lugter.

Og så ville jeg forebyggende opbevare alle fødevarer i glas- eller
metalbeholdere.

Hilsen Inger

Fra : Jens G

Dato : 03-11-04 21:40

On Wed, 3 Nov 2004 21:24:53 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mp@hotmail.com> wrote:

>"Jens G" <jensg@denfindesalligevelikke.invalid>

>Og i et sommerhus, hvor man kun kommer en gang imellem, kan det da komme til
>at lugte så ganske herligt

Jeg havde helt overset den første linie, hvor der stod at det var i
sommerhuset. Så du har ret,- hvis de ikke kommer der tit, er fælder
nok en dårlig ide. På den anden side, så tørrer sådan nogle små mus jo
ret hurtigt ind.

[...]
>Og så ville jeg forebyggende opbevare alle fødevarer i glas- eller
>metalbeholdere.

Det er nok en god ide.

Fra : Thïngmand

Dato : 04-11-04 09:14

> Og så ville jeg forebyggende opbevare alle fødevarer i glas- eller
> metalbeholdere.

Eller de her billige variationer af sengeruller man kan få alle steder - der
er også nogle med små udluftningshuller (mindre end musene kan komme igennem

Hvis der ikke er noget mad, vil de formentlig søge andre steder hen (når de
har spist hvad der er af lys og servietter

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Calle.

Dato : 04-11-04 15:01

Inger Pedersen wrote:
> "Jens G" <jensg@denfindesalligevelikke.invalid>

> Og i et sommerhus, hvor man kun kommer en gang imellem, kan det da
> komme til at lugte så ganske herligt
nej, de tørrer hurtigt ind, det er sjældent de lugter
--
Calle.

Fra : N. Foldager

Dato : 03-11-04 23:20

I er nødt til at lave bagvæg i skabene, så de ikke kan komme dér ind.

>Men hvordan slipper vi af med dem?

Smækfælder er den mest effektive metode.

Som madding er spejepølse meget effektiv, men den tører ud efter nogle
dage. Stykker af hundefoder (f.eks. Pedigree) holder sig over lang
tid.

Fælder, hvor musen ikke dør er bandlyst, når man ikke kan tilse dem
nogle gange hver dag. Så dør de af tørst.

Gift er ikke så appetitligt, da musene kan kravle afsides og dø dér.

En kombination af fangst-fælde, hvor der ligger gift indeni, er måske
en ide, hvis I ikke kan lide smækfælder.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 04-11-04 08:53

Jeg glemte:

I afgørelsen af om det er mus: De efterlader små kommen-lignende
eskrementer, hvor rotter producerer nogen, der er op mod 10-12 mm
lange.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Puk

Dato : 04-11-04 15:19

"N. Foldager" <nfoldager_takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej alle

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg har indkøbt nogle af de der plastfælder og vil sætte dem omkring det
sted hvor solsikkefrøene forsvandt fra deres skaller fra.

Det er sandt at det er et sommerhus, men vi bor her hele året (det glemte
jeg lige at skrive), så lugt er det ikke så slemt med ud over vores egne
sure sokker.

> I afgørelsen af om det er mus: De efterlader små kommen-lignende
> eskrementer, hvor rotter producerer nogen, der er op mod 10-12 mm
> lange.

Vi har ikke set nogen ekskrementer nogen steder. Vi har ikke hørt nogen
lyde. Vi har ikke set hverken mus eller rotter. Men solsikkefrøene er jo
ikke vandret ud af deres skaller af sig selv.

Vi har ikke kat, men derimod en hund. Der hvor jeg boede før med hunden var
der også på et tidspunkt en markmus som forvildede sig ind. Men den kom
dælme da hurtigt ud igen. Jeg er ret overbevist om, at hvis der var mus i
køkkenet, så ville vi have en farlig larm hver aften, fordi hunden ville gå
amok.

Mange hilsner
Puk
- der ikke glæder sig til at tømme fælder

Fra : Holst

Dato : 04-11-04 15:32

Puk wrote:

> Vi har ikke set nogen ekskrementer nogen steder.

Tjah ... min erfaring er, at mus skider hele tiden. Er der ingen
muselort, så er der heller ingen mus.

Hvis der vitterlig har siddet nogle mus og guflet frø i sig, så
overrasker det mig meget, hvis der ikke på stedet ligger muselort.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-11-04 15:44

"Holst" <newsoct04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Hvis der vitterlig har siddet nogle mus og guflet frø i sig, så
overrasker det mig meget, hvis der ikke på stedet ligger muselort.

Enig.
Kan det være en eller anden form for kornmider/insekter?

Hilsen Inger

Fra : Puk

Dato : 04-11-04 17:58

"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Enig.
> Kan det være en eller anden form for kornmider/insekter?

Øhhh, jeg er ikke den store biolog, så det kan da godt være. Det mest
nærliggende var bare at tænke MUS.

Jeg må prøve at sætte de fælder op og så se, hvad der sker. Hvis der går
mider eller insekter i dem, så klapper de jo nok ikke, og så får jeg jo syn
for sagen. Er det mus burde de være til at få øje på i fælden.

Mange hilsner
Puk

Fra : Holst

Dato : 04-11-04 18:14

Puk wrote:

> Øhhh, jeg er ikke den store biolog, så det kan da godt være. Det mest
> nærliggende var bare at tænke MUS.

Hvis du kunne fremlægge billedmateriale, vil kyndige måske kunne
fortælle dig, hvad der har været i frøene. Jeg er dog næppe en af de
kyndige :)

Fra : Jens G

Dato : 04-11-04 19:55

On Thu, 4 Nov 2004 15:18:46 +0100, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

>- der ikke glæder sig til at tømme fælder

De nye plastfælder er nemme at tømme, og man behøver slet ikke komme i
berøring med musen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-04 20:54

> Men hvordan slipper vi af med dem?

Det gør I ikke. En enkelt eller to hvor I bor hver dag, kan man godt få has
på, men ikke et sommerhus, hvor der er dejligt fredeligt det meste af tiden.

> [...]
er
> meget let tilgængeligt for sådan nogle små sataner.

Du sørger for at madvarer i enhver form er emballeret i dåser af glas eller
plastik og med solidt låg, og at der er gjort grundigt rent hver gang i
forlader huset. Det er jo ikke kun mus, der kan gå i madvarerne, det kan
ederkopper, fluer, myrer mv også.

Mvh Maria