| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Konservatisme Fra : keldo | 
  Dato :  20-10-04 20:24 |  
  |   
            Hej med jer
 
 Som forholdsvis ny i gruppen har jeg studset over store dele af den kritik 
 som gives af diverse billeder. Kritikken, syntes jeg, afslører en meget 
 konservativ holdning til et fotografi. Det er en holdning der ikke giver 
 meget plads til eksperimenter, men som helt klart definere hvad et godt skud 
 er; en horisont der ligger 100% i vatter, den rette mængde lys osv. Tænk 
 hvis andre kunstformer ikke fik lov til at afprøve og ikke mindst få 
 anerkendt, nye ideer og nye rammer.....!? Jeg er helt bevidst om at der er 
 nogle håndværksting der skal være i orden, men alligevel.
 Hvad siger I? Er det bare mig?
 
 Fotogene hilsner
 RK 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Wartou (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  20-10-04 20:45 |  
  |   
            keldo wrote:
 > Hej med jer
 >
 > Som forholdsvis ny i gruppen har jeg studset over store dele af den
 > kritik som gives af diverse billeder. Kritikken, syntes jeg, afslører
 > en meget konservativ holdning til et fotografi. Det er en holdning
 > der ikke giver meget plads til eksperimenter, men som helt klart
 > definere hvad et godt skud er; en horisont der ligger 100% i vatter,
 > den rette mængde lys osv. Tænk hvis andre kunstformer ikke fik lov
 > til at afprøve og ikke mindst få anerkendt, nye ideer og nye
 > rammer.....!? Jeg er helt bevidst om at der er nogle håndværksting
 > der skal være i orden, men alligevel. Hvad siger I? Er det bare mig?
 
 Du har fuldstændigt ret. Der er nogen der holder fast i et meget stift 
 billedsyn. Men bevares, der er da masser at kritisere alligevel - dårlig 
 teknik er det jo svært at slippe uden om. :) Som søn af et par kunstnere, 
 har jeg på nært hold oplevet folks forskelligartede reaktion på kunst. Men 
 dermed ikke sagt at de "konservative" ikke har ret - for det har de jo, idet 
 de bedømmer billederne ud fra deres egen holdning. Det er blot trist, hvis 
 nogen så resolut skal kalde det for et talentløst knipseri, eller hvad man 
 nu måtte finde på, i stedet for at forholde sig til at det blot er en anden 
 udtryksform end man normalt forventer. Hvis det er gennemtænkt kritik er det 
 i orden - men kommer det ud pr. automatik er det blot tegn på modvilje 
 overfor det der er anderledes. Kunst er svært at diskutere, for det er svært 
 at definere. Men hvis alle tror de kan lave kunst, ved blot at hælde 
 kameraet lidt til siden, eller give billedet en lidt syret titel, tager de 
 fejl.
 
 Men hvornår er et fotografi kunst? Den er småsvær at svare på. Jeg ved dog, 
 at det er yderst sjældent jeg tænker "kunst!" når jeg ser billeder her i 
 gruppen - og det skal overhovedet ikke opfattes negativt. For et fotografi 
 behøver ikke være kunst for at være knaldgodt. Hans Kruses billeder fra USA 
 synes jeg er absolut glimrende, nogle endda fremragende, men kunst - nej, 
 ikke for mig. Det samme gælder for Max' fuglebilleder, mens hans 
 gadebilleder fra sydamerika til gengæld har en lidt ubeskrivelig virkning på 
 mig - og så tror jeg vi er ovre i noget der er kunst. For mig, i hvert fald.
 
 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou
 
 -- 
 "Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
 i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret
 modspil, og det får jeg kun sjældent, løsningen er så, at jeg samtidigt
 deltager i en 3-4 debatter." - Niels Riis Ebbesen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Kruse (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kruse | 
  Dato :  20-10-04 22:18 |  
  |  
 
            > Men hvornår er et fotografi kunst? Den er småsvær at svare på. Jeg ved
 dog,
 > at det er yderst sjældent jeg tænker "kunst!" når jeg ser billeder her i
 > gruppen - og det skal overhovedet ikke opfattes negativt. For et fotografi
 > behøver ikke være kunst for at være knaldgodt. Hans Kruses billeder fra
 USA
 > synes jeg er absolut glimrende, nogle endda fremragende, men kunst - nej,
 > ikke for mig. Det samme gælder for Max' fuglebilleder, mens hans
 > gadebilleder fra sydamerika til gengæld har en lidt ubeskrivelig virkning
 på
 > mig - og så tror jeg vi er ovre i noget der er kunst. For mig, i hvert
 fald.
 Jeg kan ikke svare på, hvornår et billede er kunst. Mht. mine egne forsøg i
 at tage billeder, så må jeg tilstå at jeg synes, der er langt igen. På
 nuværende stade er ambitionen at tage nogle enkelte vellykkede billeder. Med
 tiden måske at producere et par enkelte, der kunne kaldes fotokunst. Et mål
 er at kunne tage sådanne billeder
 http://www.luminous-landscape.com/locations/death_valley.shtml. For mig et
 det er mål hele tiden at blive bedre. En ting jeg vil eksperimentere mere
 med og som er spændende er mennesker f.eks.
 http://www.pbase.com/hkruse/image/27335710/large,
http://www.pbase.com/hkruse/image/26187181,
http://www.pbase.com/hkruse/image/26187187,
http://www.pbase.com/hkruse/image/30927632,
http://www.pbase.com/hkruse/image/30927658, etc. Er det kunst, nej ikke
 endnu, måske en dag, men det spændende er jo at arbejde med det.
 Mvh, Hans
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            emj (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : emj | 
  Dato :  20-10-04 22:29 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Kruse (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kruse | 
  Dato :  20-10-04 22:42 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
              emj (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : emj | 
  Dato :  21-10-04 10:31 |  
  |   
            On Wed, 20 Oct 2004 23:42:12 +0200, "Hans Kruse"
 <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
 
 >Mener du fotos af mennesker skal ske i hel figur????
 
 Ikke nødvendigvis, men det giver en dårlig komposition, fordi det
 motiv eksempelvis er gadesælgeren, og så skal øjet gerne fanges af ham
 og ikke flakke ud til højre, for at se på en halv mand. 
 Hilsen emj
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hans Kruse (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kruse | 
  Dato :  21-10-04 11:33 |  
  |   
            > Ikke nødvendigvis, men det giver en dårlig komposition, fordi det
 > motiv eksempelvis er gadesælgeren, og så skal øjet gerne fanges af ham
 > og ikke flakke ud til højre, for at se på en halv mand.
 
 Jeg har lavet billedet både med og uden den halve mand. Jeg er enig i at det
 er normalt at udelade ham, men på en eller ande måde kan jeg godt lide at
 have ham med.
 Mvh, Hans
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Larsen (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  21-10-04 16:48 |  
  |  
 
            Morten Wartou wrote:
 > keldo wrote:
 > 
 >>Hej med jer
 >>
 >>Som forholdsvis ny i gruppen har jeg studset over store dele af den
 >>kritik som gives af diverse billeder. Kritikken, syntes jeg, afslører
 >>en meget konservativ holdning til et fotografi. Det er en holdning
 >>der ikke giver meget plads til eksperimenter, men som helt klart
 >>definere hvad et godt skud er; en horisont der ligger 100% i vatter,
 >>den rette mængde lys osv. Tænk hvis andre kunstformer ikke fik lov
 >>til at afprøve og ikke mindst få anerkendt, nye ideer og nye
 >>rammer.....!? Jeg er helt bevidst om at der er nogle håndværksting
 >>der skal være i orden, men alligevel. Hvad siger I? Er det bare mig?
 > 
 > 
 > Du har fuldstændigt ret. Der er nogen der holder fast i et meget stift 
 > billedsyn. Men bevares, der er da masser at kritisere alligevel - dårlig 
 > teknik er det jo svært at slippe uden om. :) Som søn af et par kunstnere, 
 > har jeg på nært hold oplevet folks forskelligartede reaktion på kunst. Men 
 > dermed ikke sagt at de "konservative" ikke har ret - for det har de jo, idet 
 > de bedømmer billederne ud fra deres egen holdning. Det er blot trist, hvis 
 > nogen så resolut skal kalde det for et talentløst knipseri, eller hvad man 
 > nu måtte finde på, i stedet for at forholde sig til at det blot er en anden 
 > udtryksform end man normalt forventer. Hvis det er gennemtænkt kritik er det 
 > i orden - men kommer det ud pr. automatik er det blot tegn på modvilje 
 > overfor det der er anderledes. Kunst er svært at diskutere, for det er svært 
 > at definere. Men hvis alle tror de kan lave kunst, ved blot at hælde 
 > kameraet lidt til siden, eller give billedet en lidt syret titel, tager de 
 > fejl.
 > 
 > Men hvornår er et fotografi kunst? Den er småsvær at svare på. Jeg ved dog, 
 > at det er yderst sjældent jeg tænker "kunst!" når jeg ser billeder her i 
 > gruppen - og det skal overhovedet ikke opfattes negativt. For et fotografi 
 > behøver ikke være kunst for at være knaldgodt. Hans Kruses billeder fra USA 
 > synes jeg er absolut glimrende, nogle endda fremragende, men kunst - nej, 
 > ikke for mig. Det samme gælder for Max' fuglebilleder, mens hans 
 > gadebilleder fra sydamerika til gengæld har en lidt ubeskrivelig virkning på 
 > mig - og så tror jeg vi er ovre i noget der er kunst. For mig, i hvert fald.
 To, synes jeg, velgennemtænkte indlæg. Egentlig har jeg kun en 
 tilføjelse, nemlig at jeg opfatter fotografi som et medie på lige fod 
 med  akvarel/oliemaling/tegning osv. - fotografi kan, som de nævnte 
 medier, være en hobby, men det kan også være kunst (har stadig nogle af 
 Bill Brandts billeder i baghovedet) og, med al respekt, man skal vel 
 ikke lede efter den store kunst i en fritids-nyhedsgruppe, men eks. på 
 en udstilling.
 -- 
 Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
 http://home.tiscali.dk/muggler
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Manley (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Manley | 
  Dato :  20-10-04 20:50 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           keldo (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : keldo | 
  Dato :  20-10-04 20:54 |  
  |  
 
            ...er du sikkert, ligner da en hylde jeg har hængt op. Hehe.
 "Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse 
 news:7jzdd.59155$Vf.2797914@news000.worldonline.dk...
 >  http://bends.dk/temp/topworld.htm
>
 > Her er et billede uden lige horisont, et af mine første fiskeøje billeder 
 > med D70.
 >
 > -- 
 > Henrik Manley
 > m@nley.dk,  http://bends.dk
> "keldo" <keldo@hotmail.com
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Erik W. (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik W. | 
  Dato :  21-10-04 23:08 |  
  |  
 
            "Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
 news:7jzdd.59155$Vf.2797914@news000.worldonline.dk...
 >  http://bends.dk/temp/topworld.htm
>
 > Her er et billede uden lige horisont, et af mine første fiskeøje billeder
 > med D70.
 >
 Hvad mener du? Den horisont er da fuldstændig lige!
 Trænger du til briller eller hva?
   Erik W.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           ab© (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : ab© | 
  Dato :  20-10-04 21:07 |  
  |   
            
 "keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:cl6e0v$1m00$1@news.cybercity.dk...
 
 > ..... Tænk hvis andre kunstformer ikke fik lov til at afprøve
 > og ikke mindst få anerkendt, nye ideer og nye rammer.....!?
 > .....
 
 Det "konservative" billedsyn er nok netop det, som mange vender tilbage til
 / går ud fra, når nyskabelserne skal afprøves. Har man ikke noget klart
 bedre end kronhjorten og solnedgangen er det vel ikke så ringe, at bruge de
 forholdsvis kendte rammer for udfoldelserne ?
 
 ab
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Larsen (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  21-10-04 04:30 |  
  |  
 
            ab© wrote:
 > 
 > Det "konservative" billedsyn er nok netop det, som mange vender tilbage til
 > / går ud fra, når nyskabelserne skal afprøves. Har man ikke noget klart
 > bedre end kronhjorten og solnedgangen er det vel ikke så ringe, at bruge de
 > forholdsvis kendte rammer for udfoldelserne ?
 > 
 > ab
 Dette må være en joke, er min umiddelbare reaktion. Men lad mig bare 
 tage den som om det ikke er.
 Jeg synes du er helt og aldeles galt på den. Har man ikke andre 
 billedmæssige referancer end kronhjorten og solnedgangen er ens 
 billedsyn så fattigt, rudimentært at man måske hellere skulle beskæftige 
 sig med noget andet end at udtale sig om ting man tydeligvis alligevel 
 ikke gider beskæftige sig med. Der er jo trods alt ikke nogen lov, der 
 siger, at man absolut skal give sin "uforbeholdne" mening til kende om 
 alt hvad man møder.
 To be seen - stand up
 to be heard - speak up
 to be respected - shut up
 Når man hører - og det er sket nogle gange for mig - at "Robert Jacobsen 
 ikke er god til at svejse" - får man mere at vide om den, der udtaler 
 ordene, end man gør om "Store Robert".
 "Enhver lighed med levende personer er tilfældig og utilsigtet)
 -- 
 Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
 http://home.tiscali.dk/muggler
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Riis Ebbesen (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Riis Ebbesen | 
  Dato :  20-10-04 21:03 |  
  |   
            
keldo wrote:
 > Hvad siger I? Er det bare mig?
 At hvis man tydeligt kan se, at en skæv horizont er et kompositorisk 
 og bevidst valg, så er der nok ikke nogen, der kommenterer den, men 
 når horizonten er lige nøjagtig 0,5 til 1,5 grader skæv, så er det 
 en oplagt sjuske fejl...
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
    http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
     http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
 http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Rongsted (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Rongsted | 
  Dato :  20-10-04 21:33 |  
  |  
 
            "keldo" <keldo@hotmail.com> wrote:
 >Hej med jer
 >
 >Som forholdsvis ny i gruppen har jeg studset over store dele af den kritik 
 >som gives af diverse billeder. Kritikken, syntes jeg, afslører en meget 
 >konservativ holdning til et fotografi. Det er en holdning der ikke giver 
 >meget plads til eksperimenter, men som helt klart definere hvad et godt skud 
 >er; en horisont der ligger 100% i vatter, den rette mængde lys osv. Tænk 
 >hvis andre kunstformer ikke fik lov til at afprøve og ikke mindst få 
 >anerkendt, nye ideer og nye rammer.....!? Jeg er helt bevidst om at der er 
 >nogle håndværksting der skal være i orden, men alligevel.
 >Hvad siger I? Er det bare mig?
 Jeg vil ikke helt give dig ret, men noget ad vejen er jeg enig. På den
 anden side fik et billede som dette:
 http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-189 positive kommentarer
 med på vejen.
 Når jeg fotograferer ser jeg det heller ikke som kunst. Jeg vil hellere
 fange en situation eller fortælle en historie. Når det lykkedes, så er
 jeg glad.
 Peter
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Toke Eskildsen (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Toke Eskildsen | 
  Dato :  20-10-04 21:46 |  
  |   
            keldo wrote:
 
 > Tænk hvis andre kunstformer ikke fik lov til at afprøve og ikke
 > mindst få anerkendt, nye ideer og nye rammer.....!?
 
 Er det ikke meget smart at kende reglerne, før man begynder at bryde 
 dem? Hvis det hele er relativt, bliver det meget vanskeligt at sige 
 andet end "Det billede siger mig ikke noget" eller "Fedt billede".
 
 Hvis man som betragter mener at billedet bryder med nogen af de mange 
 regler (kald dem tommelfingerregler, hvis "regler" er for bastant), og 
 man som betragter ikke mener at brudet giver noget til billeder, synes 
 jeg det er vældig givtigt at påpege dette. Så kan fotografen bruge det 
 som han vil, evt. forklare meningen med brudet, hvis der er nogen.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Bruun (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  20-10-04 21:53 |  
  |   
            "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
 news:Xns9588E7BA571AAtokeeskildsen@130.133.1.4
 
 > Er det ikke meget smart at kende reglerne, før man begynder at bryde
 > dem? Hvis det hele er relativt, bliver det meget vanskeligt at sige
 > andet end "Det billede siger mig ikke noget" eller "Fedt billede".
 
 Sjovt nok er det som oftest kun kunstnere, der kan deres håndværk til bunds,
 der er i stand til at (ny)skabe kvalitet ved at bryde med normerne.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Bøgh (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  21-10-04 15:37 |  
  |   
            Jens Bruun wrote:
 
 > Sjovt nok er det som oftest kun kunstnere, der kan deres håndværk til
 > bunds, der er i stand til at (ny)skabe kvalitet ved at bryde med
 > normerne.
 
 En af mine gode venner, der handler med kunst (malerier) plejer at sig, at
 alle de abstrakte kunstnere, der virkeligt er noget værd (kunstnerisk)
 behersk de klassiske teknikker. Og det bekræfter jo fint dit udsagn.
 
 vh
 Jan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Erik W. (21-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik W. | 
  Dato :  21-10-04 23:22 |  
  |   
            "Jens Bruun"  skrev i news:cl6j86$1sjk$1@news.cybercity.dk...
 >wrote in message
 > news:Xns9588E7BA571AAtokeeskildsen@130.133.1.4
 >
 > > Er det ikke meget smart at kende reglerne, før man begynder at bryde
 > > dem? Hvis det hele er relativt, bliver det meget vanskeligt at sige
 > > andet end "Det billede siger mig ikke noget" eller "Fedt billede".
 >
 > Sjovt nok er det som oftest kun kunstnere, der kan deres håndværk til
 bunds,
 > der er i stand til at (ny)skabe kvalitet ved at bryde med normerne.
 
 Det er jeg enig  i et stykke af vejen. Selvom "til bunds" er lidt for
 firkantet. Uanset hvor meget man ved kan man jo blive ved at lære eller
 udvikle.
 Der er sagt meget godt i denne emnetråd. Det synspunkt jeg mangler, er at
 ligesom et godt billede kræver en dygtig fotograf, så kræver det også i høj
 grad noget af beskueren.
 Noget der kan irritere mig er at folk som har lært nogle simple
 tommelfinger-regler ophøjer dem til lov og bruger dem til at bedømme andre
 menneskers arbejder, istedet for at se på om billedet fungerer (måske fordi
 de ikke er istand til at se om et billede fungerer).
 
 Mvh Erik
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Bruun (22-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  22-10-04 10:26 |  
  |  
 
            "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
 news:41783691$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 > Noget der kan irritere mig er at folk som har lært nogle simple
 > tommelfinger-regler ophøjer dem til lov og bruger dem til at bedømme
 > andre menneskers arbejder, istedet for at se på om billedet fungerer
 > (måske fordi de ikke er istand til at se om et billede fungerer).
 Min påstand er, at et godt billede altid vil fungere hos modtageren - lige
 meget hvilke konventioner, der overtrædes.
 -- 
 -Jens B.
 http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)
 http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
 http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ole Larsen (22-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  22-10-04 10:48 |  
  |  
 
            Jens Bruun wrote:
 > "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
 > news:41783691$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 > 
 > 
 >>Noget der kan irritere mig er at folk som har lært nogle simple
 >>tommelfinger-regler ophøjer dem til lov og bruger dem til at bedømme
 >>andre menneskers arbejder, istedet for at se på om billedet fungerer
 >>(måske fordi de ikke er istand til at se om et billede fungerer).
 > 
 > 
 > Min påstand er, at et godt billede altid vil fungere hos modtageren - lige
 > meget hvilke konventioner, der overtrædes.
 > 
 Tror du tager alvorligt fejl.
 Ragnwald-elskere er netop dette, fordi Satie eller Jarrett ikke siger 
 dem noget eller fordi de simpelhen ikke er interesserede og derfor ikke 
 kender......
 Og tilhængere af kronhjorten ved skovsøen er det ligeledes fordi Miro 
 eller Eggleston ikke siger dem noget eller...............
 Og det er naturligvishelt legitimt.
 Når filmen knækker er
 Citat:
  >>når folk som har lært nogle simple
  >>tommelfinger-regler ophøjer dem til lov og bruger dem til at bedømme
  >>andre menneskers arbejder, istedet for at se på om billedet fungerer
  >>(måske fordi de ikke er istand til at se om et billede fungerer)
 -- 
 Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
 http://home.tiscali.dk/muggler
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jens Bruun (22-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  22-10-04 11:11 |  
  |  
 
            "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
 news:4178d742$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
 > Tror du tager alvorligt fejl.
 Muligvis.
 > Ragnwald-elskere er netop dette, fordi Satie eller Jarrett ikke siger
 > dem noget eller fordi de simpelhen ikke er interesserede og derfor
 > ikke kender......
 > Og tilhængere af kronhjorten ved skovsøen er det ligeledes fordi Miro
 > eller Eggleston ikke siger dem noget eller...............
 Der findes universel kunst, der intuitiv fungerer for de fleste mennesker på
 denne jord. Noget kunst skal "læres", før man sætter pris på det. Megen
 kunst fungerer kun, hvis modtageren har forudsætningerne for at kunne opleve
 den. Forudsætninger har i denne sammenhæng intet med generelt kendskab til
 kunst, metoder, teknikker osv. at gøre, men kan være (og er ofte)
 livserfaring, åbent sind, aktuelt humør osv. osv.
 Hvis du lever i et miljø uden særlige indtryk "udefra", kan det være meget
 svært at være åben over for noget som helst andet end det, man er vant til.
 Lever man derimod i et miljø med mange og forskelligartede indtryk, vil man
 altid opleve, at god kunst (et godt billede) fungerer, lige meget hvilke
 konventioner, kunststykket overholder eller ikke overholder.
 Jeg kan godt forestille mig et billede af en kronhjort ved en skovsø, der
 fungerer for de fleste - også for dem, der normalt ikke ynder billeder af
 kronhjorte ved skovsøer. Jeg kan også forestille mig, at Richard Ragnwald
 kan lave musik, der vil fungere for de fleste - også uden for hans normale
 målgruppe.
 -- 
 -Jens B.
 http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)
 http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
 http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ole Larsen (22-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Larsen | 
  Dato :  22-10-04 11:43 |  
  |  
 
            Jens Bruun wrote:
 > "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
 > news:4178d742$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
 > 
 > 
 >>Tror du tager alvorligt fejl.
 > 
 > 
 > Muligvis.
 > 
 > 
 >>Ragnwald-elskere er netop dette, fordi Satie eller Jarrett ikke siger
 >>dem noget eller fordi de simpelhen ikke er interesserede og derfor
 >>ikke kender......
 >>Og tilhængere af kronhjorten ved skovsøen er det ligeledes fordi Miro
 >>eller Eggleston ikke siger dem noget eller...............
 > 
 > 
 > Der findes universel kunst, der intuitiv fungerer for de fleste mennesker på
 > denne jord.
 Det er muligt - jeg mangler blot at se/høre om en sådan. Forudsat at man 
 ikke udvider rammerne væsentligt (til eks. et fosters/spædbarns 
 oplevelse af moderens stemme eller til oplevelse af naturen)
 > Noget kunst skal "læres", før man sætter pris på det. Megen
 > kunst fungerer kun, hvis modtageren har forudsætningerne for at kunne opleve
 > den. Forudsætninger har i denne sammenhæng intet med generelt kendskab til
 > kunst, metoder, teknikker osv. at gøre, men kan være (og er ofte)
 > livserfaring, åbent sind, aktuelt humør osv. osv.
 Et lidt generelt kendskab til emnet er sikkert væsentligt/nødvendigt for 
 oplevelsen af alle former for kunst - tænk blot på den måde kineserne 
 lavede perspektiv i et billede på vs. den vesterlige måde
 > Hvis du lever i et miljø uden særlige indtryk "udefra", kan det være meget
 > svært at være åben over for noget som helst andet end det, man er vant til.
 > Lever man derimod i et miljø med mange og forskelligartede indtryk, vil man
 > altid opleve, at god kunst (et godt billede) fungerer, lige meget hvilke
 > konventioner, kunststykket overholder eller ikke overholder.
 Tror det er ønsketænkning. Uanset hvor "åbent" ens miljø er, vil man 
 altid komme ud for noget ukendt, der kræver en tilvænning/sætten sig ind 
 i. Man kan ikke rumme "alt" - være umiddelbart positivt over for alle 
 genrer.
 > Jeg kan godt forestille mig et billede af en kronhjort ved en skovsø, der
 > fungerer for de fleste - også for dem, der normalt ikke ynder billeder af
 > kronhjorte ved skovsøer. Jeg kan også forestille mig, at Richard Ragnwald
 > kan lave musik, der vil fungere for de fleste - også uden for hans normale
 > målgruppe.
 Mangler at se/opleve det, så for mig er det din påstand
 -- 
 Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
 http://home.tiscali.dk/muggler
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Johan Gadegaard (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Gadegaard | 
  Dato :  20-10-04 23:48 |  
  |   
            > Som forholdsvis ny i gruppen har jeg studset over store dele af den kritik 
 > som gives af diverse billeder. Kritikken, syntes jeg, afslører en meget 
 > konservativ holdning til et fotografi. Det er en holdning der ikke giver 
 > meget plads til eksperimenter, men som helt klart definere hvad et godt 
 > skud er; en horisont der ligger 100% i vatter, den rette mængde lys osv. 
 > Tænk hvis andre kunstformer ikke fik lov til at afprøve og ikke mindst få 
 > anerkendt, nye ideer og nye rammer.....!? Jeg er helt bevidst om at der er 
 > nogle håndværksting der skal være i orden, men alligevel.
 > Hvad siger I? Er det bare mig?
 
 Som andre allerede har skrevet, er det svært at slippe heldigt fra at bryde 
 regler, medmindre det sker som et bevidst valg - og at man kender de regler, 
 man bryder. Alt for ofte ser man fotografer forsøge at efterrationalisere 
 sig ud af ligegyldigheder. Man kan sagtens se forsøg på at lave noget 
 anderledes, men behersker fotografen ikke sit håndværk, kommer der aldrig 
 noget godt ud af det. Man kan ikke famle sig frem til gode billeder. Dermed 
 ikke sagt, at man ikke skal eksperimentere, men start med at få et fundament 
 at bygge på, og lær reglerne, før de brydes.
 
 Johan Gadegaard 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Pedersen (22-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Pedersen | 
  Dato :  22-10-04 11:58 |  
  |   
            
"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:cl6e0v$1m00$1@news.cybercity.dk...
 > Hej med jer
 >
 > Som forholdsvis ny i gruppen har jeg studset over store dele af den kritik 
 > som gives af diverse billeder. Kritikken, syntes jeg, afslører en meget 
 > konservativ holdning til et fotografi. Det er en holdning der ikke giver 
 > meget plads til eksperimenter, men som helt klart definere hvad et godt 
 > skud er; en horisont der ligger 100% i vatter, den rette mængde lys osv. 
 > Tænk hvis andre kunstformer ikke fik lov til at afprøve og ikke mindst få 
 > anerkendt, nye ideer og nye rammer.....!? Jeg er helt bevidst om at der er 
 > nogle håndværksting der skal være i orden, men alligevel.
 > Hvad siger I? Er det bare mig?
 Man kan sige at "reglerne" (jeg hader det ord, kald dem hellere guidelines 
 eller noget) ofte er en "nem" vej til at få et vellykket billede, det er i 
 hvert fald mit udgangspunkt. Men samtidigt skal der også være plads til at 
 eksperimentere, men det siger jo næsten sig selv, at et eksperiment har en 
 vis risiko for at falde til jorden, ellers var det jo ikke et eksperiment 
  
Andre herinde har også sagt, at man er nødt til at kende de regler man 
 bryder for at få det til at lykkedes. Jeg er faktisk ganske enig heri, det 
 er ikke uden grund, at de har været brugt i så mange år og stadig giver det 
 bedste resultat i langt de fleste tilfælde, det er sjældent at jeg har set 
 et billede af en solnedgang ved havet, hvor horisonten (det er faktisk ikke 
 en horisont men derimod kimningen der er skæv) er skæv har fungeret særlig 
 godt. Kald mig bare kedelig, men min opfattelse af situationen ved vandet 
 er, at det er i vatter   
Til gengæld vil jeg så vove at påstå, at den med den skæve Horisont bliver 
 ind i mellem brugt lidt for tid. For hvis man ikke har noget vand i 
 Horisonten til at vurdere om billedet er i vatter eller ej, så kan man 
 faktisk ikke snakke om skæve horisonter, det er min opfattelse. Der er dog 
 andre ting man kan vurdere udfra, bygninger bør eksempelvis stå i lod og så 
 fremdeles   
Men jeg kan også godt lide et godt billede, hvor alle regler er brudt, men 
 som sagt, det er faktisk ganske svært at gøre vellykket, og der er derfor 
 som regel også langt i mellem dem.
 MVH
 Thomas 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |