| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kvalitet på objektiver Fra : TS | 
  Dato :  09-10-04 00:23 |  
  |   
            Som tidligere nævnt, overvejer jeg køb af 20d / 300d + objektiver.
 Jeg har læst andres meninger om kvalitet af objektiver. Når f.eks
 EF 75-300 IS USM af nogle betegnes middelmådigt, hvad kan
 kvaliteten på EF objektiver sammenlignes med andre digtkamera jeg
 har kendskab til:    Canon G1, G3, G5. IXUX 500, A95  ?
 
 Har opsummeret og kommet frem til en rigtig god løsning iflg jeres
 og andres kommentar rundt i europa:
 
 Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L eller noget billiger ?
 
 Har set lidt bort fra de to EF-S objektiver, da mange mener at kvaliten
 er ringe ?  EF-S 10-22 ser ellers spændene ud, jeg elsker vidvinkel !
 
 Hvad er jeres kommentar ?
 
 TS
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Wartou (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  09-10-04 01:01 |  
  |   
            TS wrote:
 > Som tidligere nævnt, overvejer jeg køb af 20d / 300d + objektiver.
 > Jeg har læst andres meninger om kvalitet af objektiver. Når f.eks
 > EF 75-300 IS USM af nogle betegnes middelmådigt, hvad kan
 > kvaliteten på EF objektiver sammenlignes med andre digtkamera jeg
 > har kendskab til:    Canon G1, G3, G5. IXUX 500, A95  ?
 Mange af de almindelige non-dSLR digitalkameraer har et absolut glimrende 
 objektiv. Det er uhyre meget lettere at lave et godt objektiv til et sådant 
 kamera, fordi sensoren er væsentligt mindre, og objektivet derfor er meget 
 mindre og lettere at lave i en god kvalitet. Du skal have nogle af de bedste 
 objektiver (helst L-serien) for at få samme skarphed med et dSLR-kamera i 
 forhold til et godt non-dSLR.
 
 300D vil jeg ikke anbefale dig. For det første kan du ikke tage portrætter 
 med det, da subjektet vil kaste sig ned på gulvet med latterkramper når 
 han/hun ser kameraet. For det andet er det ikke videre hurtigt. 
 Autofokushastigheden på 20D er sublim, det kan man ikke sige om 300D (men 
 den er da acceptabel). Skrivehastigheden til CF-kortet under en fjerdedel af 
 20D. Det har heller ikke mirror lock-up (uden en lidt skummel hacket 
 firmware). Men bevares, der er selvfølgelig nogle penge at spare, og 
 billedkvaliteten er da fin nok, og det er jo også en relativt vigtig 
 parameter ved et kamera. :)
 
 > Har opsummeret og kommet frem til en rigtig god løsning iflg jeres
 > og andres kommentar rundt i europa:
 > Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 > tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L eller noget billiger ?
 17-40 4.0 L er absolut glimrende, og 50 1,4 er fremragende, siger rygtet. 
 Jeg investerer selv snarest i et. 70-200 4.0 L er ifølge anmeldelserne 
 absolut glimrende, og helt sikkert et godt køb.
 
 > Har set lidt bort fra de to EF-S objektiver, da mange mener at
 > kvaliten er ringe ?  EF-S 10-22 ser ellers spændene ud, jeg elsker
 > vidvinkel !
 10-22 er ikke ude endnu, så der er ikke så meget at sige om det - men lad os 
 da håbe det bliver godt. 18-55'eren er skrækkelig, kan dog være rimeligt 
 skarp hvis man stopper den godt ned (=mindre blændeåbning, større lyskrav). 
 Mekanisk er den det absolut værste jeg nogensinde har oplevet, jeg ville 
 ikke blive overrasket over at finde et i et Kinderæg.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           OCB (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : OCB | 
  Dato :  09-10-04 08:29 |  
  |   
            
 "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse 
 news:cSF9d.5851$9s1.905@news.get2net.dk...
 >
 > 300D vil jeg ikke anbefale dig. For det første kan du ikke tage portrætter 
 > med det, da subjektet vil kaste sig ned på gulvet med latterkramper når 
 > han/hun ser kameraet.
 
 >>>Plat og dum kommentar. Du har tilsyneladende ikke fattet, at flotte sorte 
 >>>og dyre kamerahuse ikke giver dig flere modeller ej bedre billeder.
 
 For det andet er det ikke videre hurtigt.
 
 >>>Korrekt - Men det er ikke nødvendigt med mindre du er sportsfotograf.
 
 > Autofokushastigheden på 20D er sublim, det kan man ikke sige om 300D (men 
 > den er da acceptabel).
 
 >>>Prøv du min med L optik og sig så langsom igen..
 
  Skrivehastigheden til CF-kortet under en fjerdedel af
 > 20D. Det har heller ikke mirror lock-up (uden en lidt skummel hacket 
 > firmware).
 
 >>>Nej, man betaler for det man har brug for..
 
 Men bevares, der er selvfølgelig nogle penge at spare, og
 > billedkvaliteten er da fin nok, og det er jo også en relativt vigtig 
 > parameter ved et kamera. :)
 
 >>>Jeg er sikker på jeg kan lave billeder du ikke engang kan se om er lavet 
 >>>med enten 300D eller 20D.. 8.2MP kontra 6.3MP - Er man nu blevet en 
 >>>stenalder mand pga det ? Det har jeg kun hovedrysten tilovers for.. Det 
 >>>vil så sige 1D MarkII er et gammelt skod kamera på trods af de 8.2MP.. 
 >>>Det burde jo i reglen have langt flere da det er større end 20D også 
 >>>prismæssigt.
 
 
 >og for at svare på oprindelige indlæg:
 
 >> Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 >> tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L
 
 Er en aldeles glimrende setup, så gå du bare efter den. Jeg har den selv, 
 dog ikke det store sublime og fantastiske 20D - da jeg kun havde råd til et 
 i plastik. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Wartou (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  09-10-04 08:50 |  
  |   
            
 OCB wrote:
 > "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
 > news:cSF9d.5851$9s1.905@news.get2net.dk...
 >>
 
 Hvis det skal kunne læses, skal du lave ret meget om på din 
 citeringsteknik - det er fuldstændigt ulæseligt.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Deaster (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Deaster | 
  Dato :  09-10-04 10:04 |  
  |   
            OCB wrote:
 
 > 
 > "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en
 > meddelelse news:cSF9d.5851$9s1.905@news.get2net.dk...
 > > 
 > > 300D vil jeg ikke anbefale dig. For det første kan du ikke tage
 > > portrætter med det, da subjektet vil kaste sig ned på gulvet med
 > > latterkramper når han/hun ser kameraet.
 > 
 > > > > Plat og dum kommentar. Du har tilsyneladende ikke fattet, at
 > > > > flotte sorte og dyre kamerahuse ikke giver dig flere modeller
 > > > > ej bedre billeder.
 > 
 > For det andet er det ikke videre hurtigt.
 > 
 > > > > Korrekt - Men det er ikke nødvendigt med mindre du er
 > > > > sportsfotograf.
 > 
 > > Autofokushastigheden på 20D er sublim, det kan man ikke sige om
 > > 300D (men den er da acceptabel).
 > 
 > > > > Prøv du min med L optik og sig så langsom igen..
 > 
 >  Skrivehastigheden til CF-kortet under en fjerdedel af
 > > 20D. Det har heller ikke mirror lock-up (uden en lidt skummel
 > > hacket firmware).
 > 
 > > > > Nej, man betaler for det man har brug for..
 > 
 > Men bevares, der er selvfølgelig nogle penge at spare, og
 > > billedkvaliteten er da fin nok, og det er jo også en relativt
 > > vigtig parameter ved et kamera. :)
 > 
 > > > > Jeg er sikker på jeg kan lave billeder du ikke engang kan se om
 > > > > er lavet med enten 300D eller 20D.. 8.2MP kontra 6.3MP - Er man
 > > > > nu blevet en stenalder mand pga det ? Det har jeg kun
 > > > > hovedrysten tilovers for.. Det vil så sige 1D MarkII er et
 > > > > gammelt skod kamera på trods af de 8.2MP..  Det burde jo i
 > > > > reglen have langt flere da det er større end 20D også
 > > > > prismæssigt.
 > 
 > 
 > > og for at svare på oprindelige indlæg:
 > 
 > >> Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 > >> tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L
 > 
 > Er en aldeles glimrende setup, så gå du bare efter den. Jeg har den
 > selv, dog ikke det store sublime og fantastiske 20D - da jeg kun
 > havde råd til et i plastik. 
 
 
 Hrøømmm, havde du overvejet at læse en smule om basal citering, det er
 jo komplet umuligt at finde hoved eller hale i ?
 
 
 -- 
 Deaster
 "War is God's way of teaching
  Americans geography"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             OCB (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : OCB | 
  Dato :  09-10-04 10:35 |  
  |   
            
 "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4167a999$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Hrøømmm, havde du overvejet at læse en smule om basal citering, det er
 > jo komplet umuligt at finde hoved eller hale i ?
 >
 Ja, min citering er helt hen i vejret, beklager... :)
 
 Mvh Ole. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Wartou (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  09-10-04 10:44 |  
  |   
            OCB wrote:
 > "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4167a999$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >> Hrøømmm, havde du overvejet at læse en smule om basal citering, det
 >> er jo komplet umuligt at finde hoved eller hale i ?
 >>
 > Ja, min citering er helt hen i vejret, beklager... :)
 
 Så langt, så godt. Så venter vi bare på et korrigeret svar som vi kan 
 forholde os til. :)
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 13:10 |  
  |   
            On Sat, 9 Oct 2004 02:01:05 +0200 Morten Wartou wrote:
 
 >> Som tidligere nævnt, overvejer jeg køb af 20d / 300d + objektiver.
 >> Jeg har læst andres meninger om kvalitet af objektiver. Når f.eks
 >> EF 75-300 IS USM af nogle betegnes middelmådigt, hvad kan
 >> kvaliteten på EF objektiver sammenlignes med andre digtkamera jeg
 >> har kendskab til:    Canon G1, G3, G5. IXUX 500, A95  ?
 > Mange af de almindelige non-dSLR digitalkameraer har et absolut glimrende 
 > objektiv. Det er uhyre meget lettere at lave et godt objektiv til et sådant 
 > kamera, fordi sensoren er væsentligt mindre, og objektivet derfor er meget 
 > mindre og lettere at lave i en god kvalitet. Du skal have nogle af de bedste 
 > objektiver (helst L-serien) for at få samme skarphed med et dSLR-kamera i 
 > forhold til et godt non-dSLR.
 
 Det får mig til at tænke på at min "plan" ikke er så god. Jeg har et G3,
 som jeg er udemærket tilfreds med, på nær tre ting: langsom til at
 zoome, måtte godt have kortere lukketid og AF i dårlig belysning.
 
 I øjeblikket kører jeg ofte med lange lukketider og tager så en 6-10
 billeder og håber på et af dem ikke bliver rystede.
 
 Hvordan ville et 20D med en 1.4 50mm USM være i sammenligning med et G3,
 når man kigger på lukketider? Og med det medfølgende zoom-objektiv?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Wartou (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  10-10-04 13:35 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > On Sat, 9 Oct 2004 02:01:05 +0200 Morten Wartou wrote:
 >
 >>> Som tidligere nævnt, overvejer jeg køb af 20d / 300d + objektiver.
 >>> Jeg har læst andres meninger om kvalitet af objektiver. Når f.eks
 >>> EF 75-300 IS USM af nogle betegnes middelmådigt, hvad kan
 >>> kvaliteten på EF objektiver sammenlignes med andre digtkamera jeg
 >>> har kendskab til:    Canon G1, G3, G5. IXUX 500, A95  ?
 >> Mange af de almindelige non-dSLR digitalkameraer har et absolut
 >> glimrende objektiv. Det er uhyre meget lettere at lave et godt
 >> objektiv til et sådant kamera, fordi sensoren er væsentligt mindre,
 >> og objektivet derfor er meget mindre og lettere at lave i en god
 >> kvalitet. Du skal have nogle af de bedste objektiver (helst
 >> L-serien) for at få samme skarphed med et dSLR-kamera i forhold til
 >> et godt non-dSLR.
 >
 > Det får mig til at tænke på at min "plan" ikke er så god. Jeg har et
 > G3, som jeg er udemærket tilfreds med, på nær tre ting: langsom til at
 > zoome, måtte godt have kortere lukketid og AF i dårlig belysning.
 >
 > I øjeblikket kører jeg ofte med lange lukketider og tager så en 6-10
 > billeder og håber på et af dem ikke bliver rystede.
 >
 > Hvordan ville et 20D med en 1.4 50mm USM være i sammenligning med et
 > G3, når man kigger på lukketider? Og med det medfølgende
 > zoom-objektiv?
 En 50 mm f/1,4 er et blændestop hurtigere end G3 er i vidvinkel. Dvs. at du 
 kan bruge dobbelt så korte lukkertider, men 50 mm f/1,4 er ikke knivskarp 
 ved blænde 1,4, og dybdeskarpheden er yderst begrænset. Styrken ved 20D er 
 det meget lave støjniveau og stadig rimeligt gode kontrastniveau ved høje 
 ISO-værdier. ISO1600 er brugbart. G3 er støjfyldt ved meget lavere værdier, 
 og der er mere støj på et G3 ved 400 ISO end 20D ved 1600 ISO. Forskellen på 
 de to ISO-hastigheder er 2 blændestop, dvs. du kan køre 20D ved fire gange 
 så høj lukkerhastigheden i forhold til G3 - og med lidt god vilje kan du 
 køre ISO3200 som giver endnu et blændestop. Det medfølgende zoomobjektiv er 
 ikke videre lysstærkt, blænde 3,5 ved vidvinkel, altså ca. 1,5 blændestop 
 "langsommere" end G3 ved vidvinkel (1 blændestop=halvering af 
 lysstyrken=fordobling af lukkertiden). Det er dog et djævelsk dårligt 
 objektiv, især når det er helt åbent (lavt blændetal).
 
 50 mm f/1,4 ved ISO1600 er altså tre blændestop hurtigere end G3 er ved 
 vidvinkel (f/2 - ved samme brændvidde som 50 mm'eren er det endda 
 langsommere, kender dog ikke tallene) ved ISO400. Dvs. du f.eks. kan bruge 
 en lukkertid på 1/800 i stedet for 1/100.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 14:16 |  
  |   
            On Sun, 10 Oct 2004 14:35:27 +0200 Morten Wartou wrote:
 
 > En 50 mm f/1,4 er et blændestop hurtigere end G3 er i vidvinkel. Dvs. at du 
 > kan bruge dobbelt så korte lukkertider, men 50 mm f/1,4 er ikke knivskarp 
 > ved blænde 1,4, og dybdeskarpheden er yderst begrænset. Styrken ved 20D er 
 > det meget lave støjniveau og stadig rimeligt gode kontrastniveau ved høje 
 > ISO-værdier. ISO1600 er brugbart. G3 er støjfyldt ved meget lavere værdier, 
 > og der er mere støj på et G3 ved 400 ISO end 20D ved 1600 ISO. Forskellen på 
 > de to ISO-hastigheder er 2 blændestop, dvs. du kan køre 20D ved fire gange 
 > så høj lukkerhastigheden i forhold til G3 - og med lidt god vilje kan du 
 > køre ISO3200 som giver endnu et blændestop. Det medfølgende zoomobjektiv er 
 > ikke videre lysstærkt, blænde 3,5 ved vidvinkel, altså ca. 1,5 blændestop 
 > "langsommere" end G3 ved vidvinkel (1 blændestop=halvering af 
 > lysstyrken=fordobling af lukkertiden). Det er dog et djævelsk dårligt 
 > objektiv, især når det er helt åbent (lavt blændetal).
 >
 > 50 mm f/1,4 ved ISO1600 er altså tre blændestop hurtigere end G3 er ved 
 > vidvinkel (f/2 - ved samme brændvidde som 50 mm'eren er det endda 
 > langsommere, kender dog ikke tallene) ved ISO400. Dvs. du f.eks. kan bruge 
 > en lukkertid på 1/800 i stedet for 1/100.
 
 Mangler der ikke at blive korrigeret for hvor lysstærke objektiverne er?
 Dette er vel ikke kun givet ved brændvidden. Der kommer vel mere lys ind
 i et 20D ind i et G3 - det må da tælle med på den positive side.
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Wartou (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  10-10-04 15:31 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > On Sun, 10 Oct 2004 14:35:27 +0200 Morten Wartou wrote:
 >
 >> En 50 mm f/1,4 er et blændestop hurtigere end G3 er i vidvinkel.
 >> Dvs. at du kan bruge dobbelt så korte lukkertider, men 50 mm f/1,4
 >> er ikke knivskarp ved blænde 1,4, og dybdeskarpheden er yderst
 >> begrænset. Styrken ved 20D er det meget lave støjniveau og stadig
 >> rimeligt gode kontrastniveau ved høje ISO-værdier. ISO1600 er
 >> brugbart. G3 er støjfyldt ved meget lavere værdier, og der er mere
 >> støj på et G3 ved 400 ISO end 20D ved 1600 ISO. Forskellen på de to
 >> ISO-hastigheder er 2 blændestop, dvs. du kan køre 20D ved fire gange
 >> så høj lukkerhastigheden i forhold til G3 - og med lidt god vilje
 >> kan du køre ISO3200 som giver endnu et blændestop. Det medfølgende
 >> zoomobjektiv er ikke videre lysstærkt, blænde 3,5 ved vidvinkel,
 >> altså ca. 1,5 blændestop "langsommere" end G3 ved vidvinkel (1
 >> blændestop=halvering af lysstyrken=fordobling af lukkertiden). Det
 >> er dog et djævelsk dårligt objektiv, især når det er helt åbent
 >> (lavt blændetal).
 >>
 >> 50 mm f/1,4 ved ISO1600 er altså tre blændestop hurtigere end G3 er
 >> ved vidvinkel (f/2 - ved samme brændvidde som 50 mm'eren er det endda
 >> langsommere, kender dog ikke tallene) ved ISO400. Dvs. du f.eks. kan
 >> bruge en lukkertid på 1/800 i stedet for 1/100.
 >
 > Mangler der ikke at blive korrigeret for hvor lysstærke objektiverne
 > er? Dette er vel ikke kun givet ved brændvidden. Der kommer vel mere
 > lys ind i et 20D ind i et G3 - det må da tælle med på den positive
 > side.
 
 Nej, der er korrigeret. f/1,4 giver et ekstra stop i forhold til f2. Et 
 blændestop er et blændestop, ligegyldigt hvilket kamera det drejer sig om.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Povl (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl | 
  Dato :  10-10-04 15:31 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > On Sun, 10 Oct 2004 14:35:27 +0200 Morten Wartou wrote:
 > 
 > 
 >>En 50 mm f/1,4 er et blændestop hurtigere end G3 er i vidvinkel. Dvs. at du 
 >>kan bruge dobbelt så korte lukkertider, men 50 mm f/1,4 er ikke knivskarp 
 >>ved blænde 1,4, og dybdeskarpheden er yderst begrænset. Styrken ved 20D er 
 >>det meget lave støjniveau og stadig rimeligt gode kontrastniveau ved høje 
 >>ISO-værdier. ISO1600 er brugbart. G3 er støjfyldt ved meget lavere værdier, 
 >>og der er mere støj på et G3 ved 400 ISO end 20D ved 1600 ISO. Forskellen på 
 >>de to ISO-hastigheder er 2 blændestop, dvs. du kan køre 20D ved fire gange 
 >>så høj lukkerhastigheden i forhold til G3 - og med lidt god vilje kan du 
 >>køre ISO3200 som giver endnu et blændestop. Det medfølgende zoomobjektiv er 
 >>ikke videre lysstærkt, blænde 3,5 ved vidvinkel, altså ca. 1,5 blændestop 
 >>"langsommere" end G3 ved vidvinkel (1 blændestop=halvering af 
 >>lysstyrken=fordobling af lukkertiden). Det er dog et djævelsk dårligt 
 >>objektiv, især når det er helt åbent (lavt blændetal).
 >>
 >>50 mm f/1,4 ved ISO1600 er altså tre blændestop hurtigere end G3 er ved 
 >>vidvinkel (f/2 - ved samme brændvidde som 50 mm'eren er det endda 
 >>langsommere, kender dog ikke tallene) ved ISO400. Dvs. du f.eks. kan bruge 
 >>en lukkertid på 1/800 i stedet for 1/100.
 > 
 > 
 > Mangler der ikke at blive korrigeret for hvor lysstærke objektiverne er?
 > Dette er vel ikke kun givet ved brændvidden. Der kommer vel mere lys ind
 > i et 20D ind i et G3 - det må da tælle med på den positive side.
 > 
 
 Nej, det går lige op med at 20D skal belyse en større sensor. (Men det 
 er den større sensor der gør at der er mindre støj.)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 15:56 |  
  |   
            On Sun, 10 Oct 2004 16:31:26 +0200 Povl wrote:
 
 >>>50 mm f/1,4 ved ISO1600 er altså tre blændestop hurtigere end G3 er ved 
 >>>vidvinkel (f/2 - ved samme brændvidde som 50 mm'eren er det endda 
 >>>langsommere, kender dog ikke tallene) ved ISO400. Dvs. du f.eks. kan bruge 
 >>>en lukkertid på 1/800 i stedet for 1/100.
 >> 
 >> 
 >> Mangler der ikke at blive korrigeret for hvor lysstærke objektiverne er?
 >> Dette er vel ikke kun givet ved brændvidden. Der kommer vel mere lys ind
 >> i et 20D ind i et G3 - det må da tælle med på den positive side.
 >> 
 >
 > Nej, det går lige op med at 20D skal belyse en større sensor. (Men det 
 > er den større sensor der gør at der er mindre støj.)
 
 Aha. Størrelsen er medregnet i iso-værdien. 
 
 Jeg vil dog stadig mene at lysgennemstrømningen i objektivet også skal
 medregnes. Blændeåbningen kan da ikke være det eneste afgørende. Hvis
 man tager to ens objektiver og sætter et ND-filter på det ene, har de
 samme blændeåbning, men ikke samme lysgennemstrømning. 
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Povl (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl | 
  Dato :  10-10-04 17:14 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > On Sun, 10 Oct 2004 16:31:26 +0200 Povl wrote:
 > 
 > 
 >>>>50 mm f/1,4 ved ISO1600 er altså tre blændestop hurtigere end G3 er ved 
 >>>>vidvinkel (f/2 - ved samme brændvidde som 50 mm'eren er det endda 
 >>>>langsommere, kender dog ikke tallene) ved ISO400. Dvs. du f.eks. kan bruge 
 >>>>en lukkertid på 1/800 i stedet for 1/100.
 >>>
 >>>
 >>>Mangler der ikke at blive korrigeret for hvor lysstærke objektiverne er?
 >>>Dette er vel ikke kun givet ved brændvidden. Der kommer vel mere lys ind
 >>>i et 20D ind i et G3 - det må da tælle med på den positive side.
 >>>
 >>
 >>Nej, det går lige op med at 20D skal belyse en større sensor. (Men det 
 >>er den større sensor der gør at der er mindre støj.)
 > 
 > 
 > Aha. Størrelsen er medregnet i iso-værdien. 
 > 
 > Jeg vil dog stadig mene at lysgennemstrømningen i objektivet også skal
 > medregnes. Blændeåbningen kan da ikke være det eneste afgørende. Hvis
 > man tager to ens objektiver og sætter et ND-filter på det ene, har de
 > samme blændeåbning, men ikke samme lysgennemstrømning. 
 
 En mere uddybende forklaring af blændetal:
 
 Blændetallet (f.eks. 2.8) er defineret optisk som forholdet mellem 
 brændvidden og blændens diameter (den rigtige definition er mere 
 nøjagtig; det her er så præcist som jeg tør formulere det). Blændetallet 
 påvirkes altså ikke af om der er ND-filter på - eller om der for den 
 sags skyld er mindre lys på motivet - selvom disse ting naturligvis har 
 stor betydning for hvor meget lys der havner på filmen/sensoren. (Og det 
 betyder vel i princippet at et objektiv med mange linser og dermed 
 lystab pga. reflektioner i praksis er en anelse mindre lysstærkt end et 
 tilsvarende med færre linser og samme blændetal (?) )
 
 Når et G3 f.eks. har blændetal 2 ved "50mm" (den rigtige brændvidde er 
 naturligvis kortere), så er det mht. lysstyrke fuldstændig korrekt, og 
 der skal ikke modificeres eller medregnes noget andet.
 
 Fordelen ved det større kamera (med samme antal megapixels) mht. 
 lysfølsomhed består i lavere støj, eller rettere i et bedre forhold 
 mellem signal og støj: Hvis hver "pixel" er større, får den større 
 mængde signal end en tilsvarende mindre pixel. Støjen bliver derimod 
 ikke større (fordi den er "tilfældig" og derfor udjævnes).
 
 Povl
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 17:43 |  
  |   
            On Sun, 10 Oct 2004 18:13:33 +0200 Povl wrote:
 
 > (Og det 
 > betyder vel i princippet at et objektiv med mange linser og dermed 
 > lystab pga. reflektioner i praksis er en anelse mindre lysstærkt end et 
 > tilsvarende med færre linser og samme blændetal (?) )
 
 Og det er denne sammenligning jeg gerne vil have, og som jeg ikke mener
 er med i sammenligningen af lukkertid.
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Povl (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl | 
  Dato :  10-10-04 19:12 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > On Sun, 10 Oct 2004 18:13:33 +0200 Povl wrote:
 > 
 > 
 >>(Og det 
 >>betyder vel i princippet at et objektiv med mange linser og dermed 
 >>lystab pga. reflektioner i praksis er en anelse mindre lysstærkt end et 
 >>tilsvarende med færre linser og samme blændetal (?) )
 > 
 > 
 > Og det er denne sammenligning jeg gerne vil have, og som jeg ikke mener
 > er med i sammenligningen af lukkertid.
 
 Du nævnte da ikke noget om antal linseelementer i dit spørgsmål? 
 Forskellen må forventes at være meget lille - og i øvrigt er der vel 
 ikke nogen grund til at tro at et lille kamera har flere eller færre 
 elementer i sit objektiv end et spejlreflekskamera har i sit tilsvarende?
 
 Men det er jo et meget sjovt eksperiment, så jeg prøvede følgende lille 
 sammenligning mellem et objektiv med 6 elementer (i 5 grupper) og et med 
 23 elementer (i 18 grupper):
 
 * Motiv: En ensfarvet malet skabslåge.
 * ISO 200, blænde 8, lukkertid 1 sekund.
 * Desaturate + gaussian blur i photoshop.
 
 Det lille objektiv giver luminance 64. Det store giver 61.
 
 Jeg ved ikke hvad den forskel svarer til i blændetal, men det kan ikke 
 være meget.
 
 P
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 19:25 |  
  |   
            On Sun, 10 Oct 2004 20:12:00 +0200 Povl wrote:
 
 > Anders Bo Rasmussen wrote:
 >> On Sun, 10 Oct 2004 18:13:33 +0200 Povl wrote:
 >> 
 >> 
 >>>(Og det 
 >>>betyder vel i princippet at et objektiv med mange linser og dermed 
 >>>lystab pga. reflektioner i praksis er en anelse mindre lysstærkt end et 
 >>>tilsvarende med færre linser og samme blændetal (?) )
 >> 
 >> 
 >> Og det er denne sammenligning jeg gerne vil have, og som jeg ikke mener
 >> er med i sammenligningen af lukkertid.
 >
 > Du nævnte da ikke noget om antal linseelementer i dit spørgsmål? 
 
 Nej, men der er også andre ting som fx. coating og glastype/kvalitet, der
 kunne tænkes at have indflydelse på lysgennemstrømningen.
 
 > Forskellen må forventes at være meget lille - og i øvrigt er der vel 
 > ikke nogen grund til at tro at et lille kamera har flere eller færre 
 > elementer i sit objektiv end et spejlreflekskamera har i sit tilsvarende?
 
 Umiddelbart ikke. Jeg kender dog ikke til opbygningen af objektiver.
 
 > Men det er jo et meget sjovt eksperiment, så jeg prøvede følgende lille 
 > sammenligning mellem et objektiv med 6 elementer (i 5 grupper) og et med 
 > 23 elementer (i 18 grupper):
 >
 > * Motiv: En ensfarvet malet skabslåge.
 > * ISO 200, blænde 8, lukkertid 1 sekund.
 > * Desaturate + gaussian blur i photoshop.
 
 Er det på samme antal mm?
 
 > Det lille objektiv giver luminance 64. Det store giver 61.
 >
 > Jeg ved ikke hvad den forskel svarer til i blændetal, men det kan ikke 
 > være meget.
 
 Nææ, det ser ikke ud til at være af meget.
 
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Povl (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl | 
  Dato :  10-10-04 19:45 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > On Sun, 10 Oct 2004 20:12:00 +0200 Povl wrote:
 > 
 > 
 >>Anders Bo Rasmussen wrote:
 >>
 >>>On Sun, 10 Oct 2004 18:13:33 +0200 Povl wrote:
 >>>
 >>>
 >>>
 >>>>(Og det 
 >>>>betyder vel i princippet at et objektiv med mange linser og dermed 
 >>>>lystab pga. reflektioner i praksis er en anelse mindre lysstærkt end et 
 >>>>tilsvarende med færre linser og samme blændetal (?) )
 >>>
 >>>
 >>>Og det er denne sammenligning jeg gerne vil have, og som jeg ikke mener
 >>>er med i sammenligningen af lukkertid.
 >>
 >>Du nævnte da ikke noget om antal linseelementer i dit spørgsmål? 
 > 
 > 
 > Nej, men der er også andre ting som fx. coating og glastype/kvalitet, der
 > kunne tænkes at have indflydelse på lysgennemstrømningen.
 
 Ja. Mht. coating: Uden nogen form for coating går der med almindeligt 
 glas mindst 4% lys tabt per overgang mellem luft og glas eller omvendt. 
 Med coating kan dette sænkes til ca. 1%.
 
 > 
 > 
 >>Forskellen må forventes at være meget lille - og i øvrigt er der vel 
 >>ikke nogen grund til at tro at et lille kamera har flere eller færre 
 >>elementer i sit objektiv end et spejlreflekskamera har i sit tilsvarende?
 > 
 > 
 > Umiddelbart ikke. Jeg kender dog ikke til opbygningen af objektiver.
 > 
 > 
 >>Men det er jo et meget sjovt eksperiment, så jeg prøvede følgende lille 
 >>sammenligning mellem et objektiv med 6 elementer (i 5 grupper) og et med 
 >>23 elementer (i 18 grupper):
 >>
 >>* Motiv: En ensfarvet malet skabslåge.
 >>* ISO 200, blænde 8, lukkertid 1 sekund.
 >>* Desaturate + gaussian blur i photoshop.
 > 
 > 
 > Er det på samme antal mm?
 
 Nej, ikke helt. Hhv. 50 og 70 mm. (Det var så tæt på som jeg kunne komme.)
 
 > 
 > 
 >>Det lille objektiv giver luminance 64. Det store giver 61.
 >>
 >>Jeg ved ikke hvad den forskel svarer til i blændetal, men det kan ikke 
 >>være meget.
 > 
 > 
 > Nææ, det ser ikke ud til at være af meget.
 
 Der kan i øvrigt sikkert være nogen usikkerhed den faktiske lukkertid 
 er. (Jeg tog to billeder med hver indstilling. Jeg kiggede lige på andet 
 sæt billeder. Der var tallene hhv. 65 og 61.)
 
 > 
 > 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 19:55 |  
  |   
            On Sun, 10 Oct 2004 20:44:51 +0200 Povl wrote:
 
 >>>Forskellen må forventes at være meget lille - og i øvrigt er der vel 
 >>>ikke nogen grund til at tro at et lille kamera har flere eller færre 
 >>>elementer i sit objektiv end et spejlreflekskamera har i sit tilsvarende?
 >> 
 >> 
 >> Umiddelbart ikke. Jeg kender dog ikke til opbygningen af objektiver.
 >> 
 >> 
 >>>Men det er jo et meget sjovt eksperiment, så jeg prøvede følgende lille 
 >>>sammenligning mellem et objektiv med 6 elementer (i 5 grupper) og et med 
 >>>23 elementer (i 18 grupper):
 >>>
 >>>* Motiv: En ensfarvet malet skabslåge.
 >>>* ISO 200, blænde 8, lukkertid 1 sekund.
 >>>* Desaturate + gaussian blur i photoshop.
 >> 
 >> 
 >> Er det på samme antal mm?
 >
 > Nej, ikke helt. Hhv. 50 og 70 mm. (Det var så tæt på som jeg kunne komme.)
 
 Ok. Tak for afprøvningen.
 
 >>>Det lille objektiv giver luminance 64. Det store giver 61.
 >>>
 >>>Jeg ved ikke hvad den forskel svarer til i blændetal, men det kan ikke 
 >>>være meget.
 >> 
 >> 
 >> Nææ, det ser ikke ud til at være af meget.
 >
 > Der kan i øvrigt sikkert være nogen usikkerhed den faktiske lukkertid 
 > er. (Jeg tog to billeder med hver indstilling. Jeg kiggede lige på andet 
 > sæt billeder. Der var tallene hhv. 65 og 61.)
 
 Men alt i alt tyder det på at jeg blot kan regne med iso-værdien og
 blænden, når jeg skal tommelfinger-sammenligne lukkertiderne på G3 og
 20D.
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     ;o\)-max- (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : ;o\)-max- | 
  Dato :  10-10-04 20:35 |  
  |   
            
"Povl"
 > Ja. Mht. coating: Uden nogen form for coating går der med almindeligt
 > glas mindst 4% lys tabt per overgang mellem luft og glas eller omvendt.
 > Med coating kan dette sænkes til ca. 1%.
 Du har vel ikke et link..   -max-
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Povl (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl | 
  Dato :  10-10-04 23:47 |  
  |   
             -max- wrote:
 > "Povl"
 > 
 >>Ja. Mht. coating: Uden nogen form for coating går der med almindeligt
 >>glas mindst 4% lys tabt per overgang mellem luft og glas eller omvendt.
 >>Med coating kan dette sænkes til ca. 1%.
 > 
 > 
 > Du har vel ikke et link..   -max-
 > 
 > 
 Nej, ikke rigtig. Jeg har læst det i den her bog:
 W. Dansgaard
 Kompendier til FYSIK G
 6. Lysstråling-optik
 Geofysisk Isotoplaboratorium, 1978
 Københavns Universitet
 Den er nem nok at læse hvis man har haft lidt matematik i gymnasiet, og 
 begreber som kromatisk aberration osv. bliver godt forklaret.
 I øvrigt er de 4% afhængige af hvor stærkt glasset bryder. Dvs. mindre 
 stærkt brydende glas taber mindre lys (men lyset skal jo brydes for at 
 linsen kan bruges til noget). Der er nu ikke den store variation mellem 
 glastyperne hvad det angår. 1% er en teoretisk grænse (som man er ret 
 tæt på med de coatings man benytter).
 Nåja og begge tal er for lys som kommer ind vinkelret på linsen. Jo 
 mindre indfaldsvinklen er, des større bliver lystabet.
 En pointe med at man limer linser sammen i grupper er at man derved 
 sparer to overgange mellem glas og luft.
 P
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Hans Joergensen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  10-10-04 13:39 |  
  |  
 
            Anders Bo Rasmussen wrote:
 > I øjeblikket kører jeg ofte med lange lukketider og tager så en 6-10
 > billeder og håber på et af dem ikke bliver rystede.
 > Hvordan ville et 20D med en 1.4 50mm USM være i sammenligning med et G3,
 > når man kigger på lukketider? Og med det medfølgende zoom-objektiv?
 på 20D har du den herlige mulighed at du kan køre iso1600 uden at
 støjen er sindsyg..
 Med 50 f1.4 blændet ned til fx. f1.8 eller 2.0 vil man typisk få
 lukketider på mellem 1/20 og 1/50 når belysningen er levende lys.
 (man har normalt ikke lyst til at skyde fuldt åbent f1.4)
 Hvordan det er med zoom-optikken skal jeg ikke kunne sige, jeg
 bruger den nemlig aldrig i dårligt lys   
// Hans, der har 300D, men så meget forskel er der heller ikke.
 -- 
 http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 14:09 |  
  |   
            On 10 Oct 2004 12:38:30 GMT Hans Joergensen wrote:
 
 >> I øjeblikket kører jeg ofte med lange lukketider og tager så en 6-10
 >> billeder og håber på et af dem ikke bliver rystede.
 >> Hvordan ville et 20D med en 1.4 50mm USM være i sammenligning med et G3,
 >> når man kigger på lukketider? Og med det medfølgende zoom-objektiv?
 >
 > på 20D har du den herlige mulighed at du kan køre iso1600 uden at
 > støjen er sindsyg..
 >
 > Med 50 f1.4 blændet ned til fx. f1.8 eller 2.0 vil man typisk få
 > lukketider på mellem 1/20 og 1/50 når belysningen er levende lys.
 > (man har normalt ikke lyst til at skyde fuldt åbent f1.4)
 
 Det lyder rimeligt godt. Dette ville være rimelig ærgeligt at anskaffe
 et DLSR, der ikke har alle fordelene ved et G3 (lille og med udklappelig
 skærm), hvis det ikke afhjælper mit problem.
 
 Er det forresten kun mig, der har tænkt at dette ville være rart med IS
 i en 50mm?
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              OCB (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : OCB | 
  Dato :  10-10-04 15:15 |  
  |   
            
 "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
 > Er det forresten kun mig, der har tænkt at dette ville være rart med IS
 > i en 50mm?
 >
 
 rofl, det mener du ikke, vel  ? Blændetal samt størrelsen på optikken... har 
 du en meget urolig hånd ?`
 
 Mvh Ole 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Morten Wartou (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  10-10-04 15:48 |  
  |   
            OCB wrote:
 > "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
 >> Er det forresten kun mig, der har tænkt at dette ville være rart med
 >> IS i en 50mm?
 >>
 >
 > rofl, det mener du ikke, vel  ? Blændetal samt størrelsen på
 > optikken... har du en meget urolig hånd ?`
 
 Jeg synes det kunne være genialt. Der er masser af situationer hvor en f/1,4 
 og ISO1600-kombination ikke er lysstærk nok.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen,
 
    Morten Wartou 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Rune B. Broberg (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune B. Broberg | 
  Dato :  10-10-04 15:52 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:
 > Er det forresten kun mig, der har tænkt at dette ville være rart med IS
 > i en 50mm?
 
 Konica Minoltas nye Dynax 7D har indbygget 'Anti-Shake' i huset - så kan
 man sætte et almindeligt 50/1.4-objektiv på. :)
 
 .... uha hvor jeg glæder mig til at få det hus ;)
 
 -- 
 Rune B. Broberg
 Feel free to GPG-encrypt email sent to me.          Keyid: 0x67A4976D
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Anders Bo Rasmussen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Bo Rasmussen | 
  Dato :  10-10-04 16:08 |  
  |   
            On Sun, 10 Oct 2004 14:51:58 +0000 (UTC) Rune B. Broberg wrote:
 
 >> Er det forresten kun mig, der har tænkt at dette ville være rart med IS
 >> i en 50mm?
 >
 > Konica Minoltas nye Dynax 7D har indbygget 'Anti-Shake' i huset - så kan
 > man sætte et almindeligt 50/1.4-objektiv på. :)
 
 Hvor godt IS'er den så i forhold til IS i et objektiv?
 
 > ... uha hvor jeg glæder mig til at få det hus ;)
 
 Det ser ret interessant ud. Jeg ville ønske Canon, kom med et IS i
 huset, eller et 50 mm IS-objektiv. 
 
 
 -- 
 41 6E 64 65 72 73 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Rune B. Broberg (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune B. Broberg | 
  Dato :  10-10-04 16:19 |  
  |   
            Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:
 >> Konica Minoltas nye Dynax 7D har indbygget 'Anti-Shake' i huset - så kan
 >> man sætte et almindeligt 50/1.4-objektiv på. :)
 > 
 > Hvor godt IS'er den så i forhold til IS i et objektiv?
 
 Pas. Huset er slet ikke udkommet endnu, men ifg. dpreview virker det
 'ret godt' - men mon ikke der kommer meget mere information om et par
 uger.
 
 >> ... uha hvor jeg glæder mig til at få det hus ;)
 > 
 > Det ser ret interessant ud. Jeg ville ønske Canon, kom med et IS i
 > huset, eller et 50 mm IS-objektiv. 
 
 Det virker ikke som noget videre sandsynligt, IMO, men måske.
 
 -- 
 Rune B. Broberg
 Feel free to GPG-encrypt email sent to me.          Keyid: 0x67A4976D
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Povl H. Pedersen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen | 
  Dato :  10-10-04 17:26 |  
  |  
 
            In article <ckbiae$gu7$1@news.net.uni-c.dk>, Rune B. Broberg wrote:
 > Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:
 >> Er det forresten kun mig, der har tænkt at dette ville være rart med IS
 >> i en 50mm?
 > 
 > Konica Minoltas nye Dynax 7D har indbygget 'Anti-Shake' i huset - så kan
 > man sætte et almindeligt 50/1.4-objektiv på. :)
 > 
 > ... uha hvor jeg glæder mig til at få det hus ;)
 Men en crop factor på 2x - Så er vidvinkel næsten en umulighed.
 Og så er der spørgsmålet om glasset der skal foran huset.
 -- 
 Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
 Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se   http://www.musimi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Rune B. Broberg (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune B. Broberg | 
  Dato :  10-10-04 17:30 |  
  |   
            Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
 > Men en crop factor på 2x - Så er vidvinkel næsten en umulighed.
 > Og så er der spørgsmålet om glasset der skal foran huset.
 
 Nej, hør hov, crop factor som APS-C - ca. 1.5-1.6. Og glasset er det
 samme som jeg har haft foran mit 35mm-hus, indtil videre i alt fald.
 
 -- 
 Rune B. Broberg
 Feel free to GPG-encrypt email sent to me.          Keyid: 0x67A4976D
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Hans Joergensen (10-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  10-10-04 17:56 |  
  |   
            Povl H. Pedersen wrote:
 > Men en crop factor på 2x - Så er vidvinkel næsten en umulighed.
 
 Du tænker vist på Olympus ? :)
 
 // Hans
 -- 
 ringdingelingdingdingdingdingringelingeding 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Bruun (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  09-10-04 09:29 |  
  |  
 
            "TS" <ts@ts.dk> wrote in message
 news:41672121$0$59392$14726298@news.sunsite.dk
 > Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 > tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L eller noget billiger ?
 >
 > Hvad er jeres kommentar ?
 Lyder som en rigtig god kombination. Jeg ville have valgt nøjagtig de samme
 objektiver, bortset fra, at jeg nok ville prioritere 70-200 f/4 før 50
 f/1.4, hvis jeg ikke havde råd til begge fra start. Men har du brug for et
 lysstærkt objektiv, så er valget jo let.
 Jeg har selv 50 f/1.4, som jeg ikke bruger så meget, da jeg er dækket fint
 ind med en 24-70 . Jeg havde tidligere en 70-200 f/4L, som jeg solgte ret
 hurtigt for at købe en 100-400 f/4.5-5.6L i stedet for, men fortryder lidt.
 Ikke, at jeg købte en 100-400, men at jeg skildte mig af med 70-200, som
 tegner kanonskarpt, har en rimelig pris, og er let og handy at slæbe rundt
 på.
 En gang imellem savner jeg de helt korte brændvidder, så der ryger nok en
 17-40 ind på kontoen, når pengene er til det. Og jeg (gen)køber sgu' nok
 også en 70-200, hvis der dukker en brugt op til en rimelig pris. 500mm må
 jeg nok nøjes med at drømme om - evt. ved at kigge på max'    mange
 billeder.
 -- 
 -Jens B.
 http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)
 http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
 http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Erik W. (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik W. | 
  Dato :  09-10-04 12:55 |  
  |   
            "Jens Bruun" skrev i news:ck87gt$2osd$1@news.cybercity.dk...
 
 > Jeg har selv 50 f/1.4, som jeg ikke bruger så meget, da jeg er dækket fint
 > ind med en 24-70 .
 
 Du siger lige til hvis du vil sælge den ikke?
 
 Mvh Erik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           C.Stensgaard (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C.Stensgaard | 
  Dato :  09-10-04 12:14 |  
  |   
            Hej TS
 
 Jeg kender ikke til 20D, men har tidligere haft 10D - og med den samme
 cropfaktor, og en næsten identisk opbygning, mener jeg at kunne kommentere
 dit indlæg :
 
 Først vil jeg sige til dig at kvaliteten af objektiver er meget vigtig.
 Meget mere vigtig end det kamerahus der sidder bag det.
 
 Så jeg vil i stedet anbefale dig at købe den lidt dyrere 24-70/2.8L - som
 koster stort set det samme som 17-40 + 50/1.4 - men du får et objektiv der
 dækker brændvidden og som ikke lider specielt under for de narrestreget som
 zoom ofte gør. Aberation og vignetering.
 
 Så køb dig en 20D, en 24-70 - og så kan du supplere op med en 70-200 når du
 kommer så langt. Og der er så ikke noget overlap mellem brændvidderne - så
 de to passer godt til hinanden.
 
 I den anden ende kan du så kigge på Sigma eller 16-35/2.8L fra Canon (den er
 pebret)
 
 Så har du et sæt du vil blive glad for i mange år. Det værste er at gå på
 kompromis og indkøbe noget man fortryder. Har selv været inde over en dyr
 Sigma, men jeg måtte indse efter meget få billeder, at den bare ikke
 leverede den kvalitet som jeg ventede.
 
 Claus Stensgaard
 
 -- 
 Venlig hilsen
 Claus Stensgaard
 
 //Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige
 
 
 
 "TS" <ts@ts.dk> skrev i en meddelelse
 news:41672121$0$59392$14726298@news.sunsite.dk...
 > Som tidligere nævnt, overvejer jeg køb af 20d / 300d + objektiver.
 > Jeg har læst andres meninger om kvalitet af objektiver. Når f.eks
 > EF 75-300 IS USM af nogle betegnes middelmådigt, hvad kan
 > kvaliteten på EF objektiver sammenlignes med andre digtkamera jeg
 > har kendskab til:    Canon G1, G3, G5. IXUX 500, A95  ?
 >
 > Har opsummeret og kommet frem til en rigtig god løsning iflg jeres
 > og andres kommentar rundt i europa:
 >
 > Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 > tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L eller noget billiger ?
 >
 > Har set lidt bort fra de to EF-S objektiver, da mange mener at kvaliten
 > er ringe ?  EF-S 10-22 ser ellers spændene ud, jeg elsker vidvinkel !
 >
 > Hvad er jeres kommentar ?
 >
 > TS
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           ;o\)-max- (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : ;o\)-max- | 
  Dato :  09-10-04 12:45 |  
  |   
            
"C.Stensgaard"
 > Hej TS
 >
 > Jeg kender ikke til 20D, men har tidligere haft 10D - og med den samme
 > cropfaktor, og en næsten identisk opbygning, mener jeg at kunne kommentere
 > dit indlæg :
 >
 > Først vil jeg sige til dig at kvaliteten af objektiver er meget vigtig.
 > Meget mere vigtig end det kamerahus der sidder bag det.
 Det er jeg ikke enig med dig i - kan ikke forstå hvordan du kan
 påstå at billed chippen er mindre vigtig, det må være en taste fejl..  )
 > Så jeg vil i stedet anbefale dig at købe den lidt dyrere 24-70/2.8L - som
 > koster stort set det samme som 17-40 + 50/1.4 - men du får et objektiv der
 > dækker brændvidden og som ikke lider specielt under for de narrestreget som
 > zoom ofte gør. Aberation og vignetering.
 Nu har jeg ikke rgtigt sat min 24-70 på prøve, men selvom jeg er vant
 til enorme objektiver, så syns jeg 24-70'ern er urimelig klodset og klumpet
 med en really cheap modlysblænde. Jeg er spændt på rigtig at gennemteste
 kvaliteten, som jeg ikke tvivler er helt i top. Men det er nok det grimmeste
 objektiv jeg har ejet.. Er heller ikke sikker på det er et objektiv jeg ville
 vælge til en 20D med den store cropfaktor, der er fanme stor forskel på
 17 og 24 mm - desuden er 50/1,4 lidt af et genialt objektiv på et dslr med
 cropfaktor. Jeg havde i sin tid en m6 med 75/1,4 damn sweet til portrætter
 og situationer med intet lys.. Nej her vil jeg ikke anbefale 24-70..
 > Så køb dig en 20D, en 24-70 - og så kan du supplere op med en 70-200 når du
 > kommer så langt. Og der er så ikke noget overlap mellem brændvidderne - så
 > de to passer godt til hinanden.
 >
 > I den anden ende kan du så kigge på Sigma eller 16-35/2.8L fra Canon (den er
 > pebret)
 >
 > Så har du et sæt du vil blive glad for i mange år. Det værste er at gå på
 > kompromis og indkøbe noget man fortryder. Har selv været inde over en dyr
 > Sigma, men jeg måtte indse efter meget få billeder, at den bare ikke
 > leverede den kvalitet som jeg ventede.
 Hvilken Sigma var det der ikke leverede varen..? Jeg har 500/4,5, 800/5,6
 og 14/2,8 og er særdeles tilfreds med alle tre. Tele objektiverne kan sagtens
 konkurere med min 500/4 IS USM mht skarphed, kontrast og farve, Canonen
 har faktisk tendenser til CA, som jeg aldrig har bemærket på Sigmaerne. Det er
 lidt skuffende i betragtning af hvad man læser om den og prisen..   -max-
 > Claus Stensgaard
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            C.Stensgaard (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C.Stensgaard | 
  Dato :  09-10-04 16:36 |  
  |  
 
            Okay Max - hvad er vigtigst : kvaliteten på glasset eller chippen ?
 Sigma 100-300/4.0 var for langsom, tung og farverne var slet ikke sprøde og
 lækre som Canon´s.
 En rød er sgu ikke rød med Sigma... Period   
Sidste udtalelse er lidt en provokation, for de laver da okay objektiver,
 men jeg synes det går ud over mange ting.
 -- 
 Venlig hilsen
 Claus Stensgaard
 //Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige
 "  -max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:%aQ9d.56929$Vf.2696981@news000.worldonline.dk...
 >
 > "C.Stensgaard"
 > > Hej TS
 > >
 > > Jeg kender ikke til 20D, men har tidligere haft 10D - og med den samme
 > > cropfaktor, og en næsten identisk opbygning, mener jeg at kunne
 kommentere
 > > dit indlæg :
 > >
 > > Først vil jeg sige til dig at kvaliteten af objektiver er meget vigtig.
 > > Meget mere vigtig end det kamerahus der sidder bag det.
 >
 > Det er jeg ikke enig med dig i - kan ikke forstå hvordan du kan
 > påstå at billed chippen er mindre vigtig, det må være en taste fejl..  )
 >
 > > Så jeg vil i stedet anbefale dig at købe den lidt dyrere 24-70/2.8L -
 som
 > > koster stort set det samme som 17-40 + 50/1.4 - men du får et objektiv
 der
 > > dækker brændvidden og som ikke lider specielt under for de narrestreget
 som
 > > zoom ofte gør. Aberation og vignetering.
 >
 > Nu har jeg ikke rgtigt sat min 24-70 på prøve, men selvom jeg er vant
 > til enorme objektiver, så syns jeg 24-70'ern er urimelig klodset og
 klumpet
 > med en really cheap modlysblænde. Jeg er spændt på rigtig at gennemteste
 > kvaliteten, som jeg ikke tvivler er helt i top. Men det er nok det
 grimmeste
 > objektiv jeg har ejet.. Er heller ikke sikker på det er et objektiv jeg
 ville
 > vælge til en 20D med den store cropfaktor, der er fanme stor forskel på
 > 17 og 24 mm - desuden er 50/1,4 lidt af et genialt objektiv på et dslr med
 > cropfaktor. Jeg havde i sin tid en m6 med 75/1,4 damn sweet til portrætter
 > og situationer med intet lys.. Nej her vil jeg ikke anbefale 24-70..
 >
 > > Så køb dig en 20D, en 24-70 - og så kan du supplere op med en 70-200 når
 du
 > > kommer så langt. Og der er så ikke noget overlap mellem brændvidderne -
 så
 > > de to passer godt til hinanden.
 > >
 > > I den anden ende kan du så kigge på Sigma eller 16-35/2.8L fra Canon
 (den er
 > > pebret)
 > >
 > > Så har du et sæt du vil blive glad for i mange år. Det værste er at gå
 på
 > > kompromis og indkøbe noget man fortryder. Har selv været inde over en
 dyr
 > > Sigma, men jeg måtte indse efter meget få billeder, at den bare ikke
 > > leverede den kvalitet som jeg ventede.
 >
 > Hvilken Sigma var det der ikke leverede varen..? Jeg har 500/4,5, 800/5,6
 > og 14/2,8 og er særdeles tilfreds med alle tre. Tele objektiverne kan
 sagtens
 > konkurere med min 500/4 IS USM mht skarphed, kontrast og farve, Canonen
 > har faktisk tendenser til CA, som jeg aldrig har bemærket på Sigmaerne.
 Det er
 > lidt skuffende i betragtning af hvad man læser om den og prisen..   -max-
 >
 > > Claus Stensgaard
 >
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Povl H. Pedersen (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen | 
  Dato :  09-10-04 18:56 |  
  |  
 
            In article <41680546$0$59398$14726298@news.sunsite.dk>, C.Stensgaard wrote:
 > Okay Max - hvad er vigtigst : kvaliteten på glasset eller chippen ?
 > 
 > Sigma 100-300/4.0 var for langsom, tung og farverne var slet ikke sprøde og
 > lækre som Canon´s.
 > 
 > En rød er sgu ikke rød med Sigma... Period   
> 
 > Sidste udtalelse er lidt en provokation, for de laver da okay objektiver,
 > men jeg synes det går ud over mange ting.
 En rød er lige så rød med Sigma som med Canon. Til gengæld sørger
 RAW konverteren i Photoshop for at at der kommer 10% blå i den
 rene røde.
 -- 
 Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
 Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se   http://www.musimi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              C.Stensgaard (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : C.Stensgaard | 
  Dato :  09-10-04 20:04 |  
  |  
 
            Jeg sagde vist ingenting om hvad jeg anvender som Raw converter   
Nej Poul - det er ikke det jeg snakker om. Farvegengivelsen er ikke
 identisk - det er anden konstruktion, glas og coatning - så nej, det er ikke
 det samme
 -- 
 Venlig hilsen
 Claus Stensgaard
 //Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige
 "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
 meddelelse news:slrncmg9i4.i2.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
 > In article <41680546$0$59398$14726298@news.sunsite.dk>, C.Stensgaard
 wrote:
 > > Okay Max - hvad er vigtigst : kvaliteten på glasset eller chippen ?
 > >
 > > Sigma 100-300/4.0 var for langsom, tung og farverne var slet ikke sprøde
 og
 > > lækre som Canon´s.
 > >
 > > En rød er sgu ikke rød med Sigma... Period   
> >
 > > Sidste udtalelse er lidt en provokation, for de laver da okay
 objektiver,
 > > men jeg synes det går ud over mange ting.
 >
 > En rød er lige så rød med Sigma som med Canon. Til gengæld sørger
 > RAW konverteren i Photoshop for at at der kommer 10% blå i den
 > rene røde.
 >
 >
 > -- 
 > Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
 > Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se   http://www.musimi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Wartou (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Wartou | 
  Dato :  09-10-04 12:52 |  
  |   
            
"C.Stensgaard" <kamisu@håtmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4167c7ea$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...
 > I den anden ende kan du så kigge på Sigma eller 16-35/2.8L fra Canon (den 
 > er
 > pebret)
 Jo, men 16-35'eren er ifølge mange et ret tosset køb, når man kan købe en 
 17-40 for halvdelen. Se en sammenligning her: 
 http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon-17-40.shtml - overgår 
 16-35 på flere punkter, især i den korte ende.
 -- 
 Med venlig hilsen,
    Morten Wartou 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Povl (09-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl | 
  Dato :  09-10-04 19:27 |  
  |   
            TS wrote:
 > Som tidligere nævnt, overvejer jeg køb af 20d / 300d + objektiver.
 > Jeg har læst andres meninger om kvalitet af objektiver. Når f.eks
 > EF 75-300 IS USM af nogle betegnes middelmådigt, hvad kan
 > kvaliteten på EF objektiver sammenlignes med andre digtkamera jeg
 > har kendskab til:    Canon G1, G3, G5. IXUX 500, A95  ?
 > 
 > Har opsummeret og kommet frem til en rigtig god løsning iflg jeres
 > og andres kommentar rundt i europa:
 > 
 > Canon 20d + EF 17-40 4.0 L + EF 50 1,4 - senere når økonomien
 > tillader en zoom. EF 70-200 4.0 L eller noget billiger ?
 > 
 > Har set lidt bort fra de to EF-S objektiver, da mange mener at kvaliten
 > er ringe ?  EF-S 10-22 ser ellers spændene ud, jeg elsker vidvinkel !
 > 
 > Hvad er jeres kommentar ?
 
 Jeg har ikke set nogen der over én kam sagde at kvaliteten på EF-S 
 objektiverne er ringe. 18-55'eren er billigt og bestemt ikke noget 
 særligt. Men de to andre? Hvorfor ikke et 17-85 IS til samme pris som 
 17-40L?
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |