Hvad er den dybere mening...
Fra : Thomas P

Dato : 16-05-01 13:02

Hej,

Jeg har tit undret mig over hvorfor man altid sætter et T foran records,
klasser og andet guf. Er det bare noget man har vedtaget for det praktiskes
skyld eller ligger der en dybere mening bag ved T ?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Thomas Rose

Dato : 16-05-01 13:18

Hej Thomas,

det er såmænd ikke så mærkeligt endda... T'et står for "type" og betyder
således at du udfra din kode kan afgøre om noget er en type eller en instans
af en type... du ser f.eks. typisk variabel-deklarationer der ser ud som
følger:

var
StrList : TStringList;

Så vidt jeg ved er T-konventionen tiltænkt klasser (dvs. "typer" for
objekter)... men ikke f.eks. records; jeg bruger dog selv "T" foran alle
typer og klasser jeg selv definerer, da det hjælper mig med at overskue og
forstå min kode.

Du har en tilsvarende konvention med "I", der blot angiver et interface og
ikke en type. F.eks. "IDispatch" og "ISharedPropertyManager" (stammende fra
COM-verdenen).

Håber det bragte lidt forståelse over emnet...

Mvh.
Thomas R.

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-05-01 13:44

> [...]
instans
> af en type... du ser f.eks. typisk variabel-deklarationer der ser ud som

Korrekt.

> Så vidt jeg ved er T-konventionen tiltænkt klasser (dvs. "typer" for
> objekter)... men ikke f.eks. records;

Forkert.

T er tiltænkt alle typer, bortset fra de mest almindelige, "grundtyperne".
(Integer, Byte, Char, DWord, o.s.v). Således har både enumerates, sets,
records, classes, og objects, "T" foran navnet.

Af eksempler på records kan nævnes:

TPoint, TSize, TRect, o.s.v.

Records der stammer fra Windows API'en har oprindeligt ikke noget T, men har
fået det tilføjet i Delphi-header'erne. Eksempelvis hedder TPoint ikke
TPoint, men blot Point, oprindeligt.

> jeg bruger dog selv "T" foran alle typer og klasser jeg selv definerer,
> da det hjælper mig med at overskue og forstå min kode.

En glimragende praksis!

> [...]
> ikke en type. F.eks. "IDispatch" og "ISharedPropertyManager" (stammende

Korrekt Igen.

> Håber det bragte lidt forståelse over emnet...

Håber det bragte lidt mere forståelse over emnet...

M.V.H, Christian Iversen

Fra : Thomas P

Dato : 16-05-01 14:37

Mange tak for jeres svar !

> Håber det bragte lidt mere forståelse over emnet...

....og jo - det bragte både lidt og lidt mere forståelse til min tankeknast

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Thomas Due

Dato : 22-05-01 07:39

Hejsa,

Der er faktisk en del af disse konventioner når man begynder at kigge kode til VCL'en igennem.

F.eks. hedder alle attributter i en klasse noget med 'F' for field.
COM interfaces hedder noget med 'I'
Pointere f.eks.

PPegepind = ^TPegepind;
TPegepind = Record
End;

starter altid med 'P'.

Og endelig starter argumenter til operationer med A.
f.eks. procedure TKlasse.FoersteProc(const Ainput : String; var AOutput : Integer);

Der er tilfælde hvor disse konventioner ikke bliver overholdt, og de har da heller ingen praktisk
betydning ud over at gøre koden lettere at læse.

Mvh
Thomas

Af og til blive

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-05-01 18:37

"Thomas Due" <noname@nowhere.net> wrote in message
> Hejsa,
>
> Der er faktisk en del af disse konventioner når man begynder at kigge kode
til VCL'en igennem.

Ganske korrekt!

> F.eks. hedder alle attributter i en klasse noget med 'F' for field.
> COM interfaces hedder noget med 'I'

Ikke ganske korrekt...

F er kun for de "private-declarations", hvor man har en public property, med
samme navn (uden F). Eksempel:

TFoo = Class(TBaz)
Private
FMyProperty : Boolean;
Protected
Public
MyProperty : Boolean Read FMyProperty Write FMyProperty;
Published
End;

Man kunne jo også vælge at bruge methods ved Read/Write, men det er sagen
uvedkommende.

> Pointere f.eks.
>
> PPegepind = ^TPegepind;
> TPegepind = Record
> End;
>
> starter altid med 'P'.

Ganske korrekt. (bortset fra de få specielle, indbyggede types)

> Og endelig starter argumenter til operationer med A.
> f.eks. procedure TKlasse.FoersteProc(const Ainput : String; var AOutput :
Integer);

Ikke ganske korrekt.

A-prefix bruges når et parameter ellers ville hedde det samme som en
property. Eksempel:

Constructor TMyClass.Create(AOwner : TComponent);
Begin
Inherited;
YadaYadaYada(Nil);
// Her er så forskel på Owner og AOwner
End;

> Der er tilfælde hvor disse konventioner ikke bliver overholdt, og de har
da heller ingen praktisk
> betydning ud over at gøre koden lettere at læse.

Ikke ganske korrekt.

Du skal bruge noget i stil med A-prefix, hvis du vil undgå at skrive
følgende, eller sligt:

Self.Owner := Owner;

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]