Q: VB5/Access97 - Komprimér database
Fra : Claus Bernth

Dato : 16-05-01 09:15

Hej!

Vi benytter en lang række enkeltstående accessbaser som henter og sender
data til en central database. Problemet er, at efter en masse
hentninger/sletninger er størrelsen på accessbasen vokset voldsomt - og
tilsidst overskrider størrelsen max grænsen for hvad access kan
håndtere.

I Access er der i menuen - under 'Databasefunktioner' - en funktion der
hedder 'komprimer database' som løser problemet.

Mit spørgsmål er så, om denne funkton kan tilgåes via Visual Basic 5.0
på en eller anden måde... ? Vi kan nemlig ikke forvente at brugerne af
databaserne selv kan finde ud af hvornår de skal komprimere dem!

Venlig hilsen,
Claus Bernth

Fra : J@N

Dato : 16-05-01 09:40

"Claus Bernth" <cbe@codan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på en eller anden måde... ? Vi kan nemlig ikke forvente at brugerne af
> databaserne selv kan finde ud af hvornår de skal komprimere dem!

DBEngine.RepairDatabase Databaseplacering & "\db.mdb"

Reparerer/komprimerer DB'en

Jan

Fra : Claus Bernth

Dato : 16-05-01 09:52

1000 tak
-Claus

Fra : Niels Krogh

Dato : 16-05-01 13:11

Hej Claus,

Du bør nok istedet prøve :

DBEngine.CompactDatabase Databaseplacering & "\db.mdb"

mvh
Niels

Fra : Niels Krogh

Dato : 16-05-01 13:18

Ups, Så'en noget sludder :
Snip fra VB6 hjælpen :

DBEngine.CompactDatabase olddb, newdb, locale, options, password

....er nok mere korrekt

mvh
Niels Krogh

Fra : Claus Bernth

Dato : 16-05-01 14:39

He-he, tak igen

-Jeg nåede netop at konstatere at basen voksede knap 10% med første metode *s*
Så nu prøver jeg lige det her...

-Claus

Fra : J@N

Dato : 17-05-01 07:33

> He-he, tak igen
>
> -Jeg nåede netop at konstatere at basen voksede knap 10% med første metode
> [...]

Æv

Det er også rigtigt.

Med DAO kan man BÅDE Compact og Repair.

Det er med ADO man kun kan Repair (og det skulle også Compact)

Jan