| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | ND grad filter mm. spm. Fra : Alexander | 
  Dato :  01-10-04 11:41 |  
  |   
            Hej alle,
 
 Jeg har lige læst en fin artikel i den engelske "Photography-monthly"
 magasin om de
 Neutral Density graduate filtre...
 
 Her skriver de f.eks. : " When we look at the scene our eyes can absorb a
 brightness range
 of up to 13 stops in photographic terms. A slide film can only manage five
 ( 5 ) stops before it becomes impossible
 to retain detail in higlights and shadows..."
 og så mere: "... ND f grad filters come in var. strengths. A good choice for
 most situations would include a 0.3 ( one
 stop 9, 0.6 ( two stops ) and 0.9 ( three stops )..."
 
 Jeg forstår det ikke helt. Først siger de, at slide film kan klare ( kun ) 5
 stops og bagefter siger de at man
 kan bruge de ND grad filtre op til 3 stops!! Hvorfor skal man overhoved
 bruge dem, hvis der ikke er forskel
 mellem lyse og mørke toner på mere end de ovennævnte 5 stops??
 
 Er der nogle, der kan forklare?
 
 PFT
 Alex
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin K. R. (01-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin K. R. | 
  Dato :  01-10-04 11:53 |  
  |   
            "Alexander" <XXvrisca_dupetaria@yahoo.com> wrote in message
 news:cjjc7j$o1v$1@news.mch.sbs.de...
 > Hej alle,
 >
 > Jeg har lige læst en fin artikel i den engelske "Photography-monthly"
 > magasin om de
 > Neutral Density graduate filtre...
 >
 > Her skriver de f.eks. : " When we look at the scene our eyes can absorb a
 > brightness range
 > of up to 13 stops in photographic terms. A slide film can only manage five
 > ( 5 ) stops before it becomes impossible
 > to retain detail in higlights and shadows..."
 > og så mere: "... ND f grad filters come in var. strengths. A good choice
 for
 > most situations would include a 0.3 ( one
 > stop 9, 0.6 ( two stops ) and 0.9 ( three stops )..."
 >
 > Jeg forstår det ikke helt. Først siger de, at slide film kan klare ( kun )
 5
 > stops og bagefter siger de at man
 > kan bruge de ND grad filtre op til 3 stops!! Hvorfor skal man overhoved
 > bruge dem, hvis der ikke er forskel
 > mellem lyse og mørke toner på mere end de ovennævnte 5 stops??
 >
 > Er der nogle, der kan forklare?
 
 Hvis det motiv du betragter har stor forskel på lys og mørk (f.eks. 13
 stop), kan du bruge et ND filter til at dæmpe højlysene så de ikke kridter
 ud på filmen/sliden. Dermed får du tegning i både mørke og lyse områder.
 
 Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Alexander (01-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Alexander | 
  Dato :  01-10-04 12:08 |  
  |   
            ja, det ville give mening, men...
 de kommer også med nogle eksampler, der viser noget andet:
 
 "...my metter reading resulted in a two-stop difference between the sea and
 the sky. I used
 a 0.6ND ( two stops ) , which allowed me to retain detail in the clifs, sea
 and sky..."
 
 skulle de 2 stop forskel mellem himmel og jord ikke blive fanget af kamera ?
 
 
 "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
 news:cjjcv8$1fae$1@news.cybercity.dk...
 > "Alexander" <XXvrisca_dupetaria@yahoo.com> wrote in message
 > news:cjjc7j$o1v$1@news.mch.sbs.de...
 > > Hej alle,
 >
 > Hvis det motiv du betragter har stor forskel på lys og mørk (f.eks. 13
 > stop), kan du bruge et ND filter til at dæmpe højlysene så de ikke kridter
 > ud på filmen/sliden. Dermed får du tegning i både mørke og lyse områder.
 >
 > Martin
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Schroeder (01-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Schroeder | 
  Dato :  01-10-04 12:46 |  
  |   
            
 "Alexander" skrev
 > "...my metter reading resulted in a two-stop difference between the sea and
 > the sky. I used
 > a 0.6ND ( two stops ) , which allowed me to retain detail in the clifs, sea
 > and sky..."
 
 Nøgleordet er clifs.
 
 > skulle de 2 stop forskel mellem himmel og jord ikke blive fanget af kamera ?
 
 Jo. kunsten er at få klinten med uden at udbrænde
 himlen og evt. vandet.
 Jeg vil tro at han har dæmpet himmel og vand for at få
 detaljer på landjorden med.
 -- 
 
 Med venlig hilsen
 
 Peter Schrøder
 peterschATvip.cybercity.dk
 replace AT with @ to reply
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Martin K. R. (01-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin K. R. | 
  Dato :  01-10-04 12:22 |  
  |   
            "Alexander" <XXvrisca_dupetaria@yahoo.com> wrote in message
 news:cjjdr2$j5$1@news.mch.sbs.de...
 > ja, det ville give mening, men...
 > de kommer også med nogle eksampler, der viser noget andet:
 >
 > "...my metter reading resulted in a two-stop difference between the sea
 and
 > the sky. I used
 > a 0.6ND ( two stops ) , which allowed me to retain detail in the clifs,
 sea
 > and sky..."
 >
 > skulle de 2 stop forskel mellem himmel og jord ikke blive fanget af kamera
 ?
 
 Hmm... svært at kommentere når man ikke sidder med artiklen, men kan det
 evt. tænkes at klipperne er endnu mørkere, så der allerede er 5 stop mellem
 klipper og hav?
 
 Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |