Bagplade tykkelse
Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-11-04 14:58

Hvor tyk skal en bagplade være ( 2-3-4-5-6 mm)
og ikke mindst Hvorfor ?

Søren Arnvig

Fra : HKN

Dato : 02-11-04 15:11

Hej Søren,

Der er vist ingen standarder på det område. Min egen er 5, men jeg har også
set nogen i 3. Jeg ved at der findes nogen som laver dem i 2, og også nogen
som laver dem i aluminium så man kan tage den med på ferie.

Grundene er vel mange; vægt, holdbarhed, stivhed m.m. Personligt vil jeg
helst have at den vejer så meget som muligt, da jeg derved slipper for vægt
i bæltet.

Mvh
Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-11-04 16:45

Søren Arnvig wrote:
> Hvor tyk skal en bagplade være ( 2-3-4-5-6 mm)
> og ikke mindst Hvorfor ?

Det afhænger af hvor meget dine flasker vejer, har du en stor tung canister
og tunge flasker kan det være du skal over i en alu plade. Har du standard
faber flasker og en lille lygte skal du sikkert have en tyk bagplade og
muligvis V-bly.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 22:25

Søren,
On Tue, 2 Nov 2004 14:58:02 +0100, =?iso-8859-1?Q?S=F8ren_Arnvig?=
<sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote:

>Hvor tyk skal en bagplade være ( 2-3-4-5-6 mm)
>og ikke mindst Hvorfor ?

Der er ingen "standarder", men normalt laves de af 3mm rustfri, hvis
man snakker dykning under danske forhold.

Bagpladen er en måde at vægte sig sevl på i et balanceret setup (som
det hedder indenfor DIR).

Jeg har faktisk set en bagplade på 10mm !! Det er nok ikke lige DIR,
men den var tung

---
Rene B. Laursen

PADI og GUE uddannelser, samt DIR udstyr <http://www.divepoint.dk>

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 10-11-04 09:59

lister[at]net-point.dk (Rene B. Laursen) wrote in message news:<4187fab0.18025375@news.tele.dk>...
> [...]
> det hedder indenfor DIR).
>
> Jeg har faktisk set en bagplade på 10mm !! Det er nok ikke lige DIR,

Hej Rene!

Har i så indført en ny Scuba øvelse? "Smid bagplade"

Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 20:00

On 10 Nov 2004 00:59:24 -0800, amp@alphadiving.dk (Aksel Pedersen)
wrote:

Hej Aksel

>Har i så indført en ny Scuba øvelse? "Smid bagplade"

Nej, sådan en bagplade bør ikke bruges, set med mine øjne. Noget helt
andet er at hvis man er korrekt afvejet og dykker med det som inden
for DIR kaldes en balanceret setup, så er drop af vægt faktisk meget
sjældent nødvendigt.

At det skal læres på PADI kurserne er en helt anden sag.
---

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-11-04 00:25

> [...]
> andet er at hvis man er korrekt afvejet og dykker med det som inden
> for DIR kaldes en balanceret setup, så er drop af vægt faktisk meget

Det kan man jo sige om alle afbalancerede dykkere.
Forskellen er bare at en DIR dykker ikke kan smide noget vægt,
hvis det hele er boltet fast på ryggen. Heller ikke den 1 ud af en
million
gange det er nødvendigt. Men det er også ligemeget, fordelen opvejer
risikoen mange gange

Søren Arnvig.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 21:40

Søren

On Thu, 11 Nov 2004 00:24:51 +0100, =?iso-8859-1?Q?S=F8ren_Arnvig?=
> [...]

>million
>gange det er nødvendigt. Men det er også ligemeget, fordelen opvejer

Vi er helt enige. En balanceret rig, som det kaldes, inderholder vægt
som kan dumpes. Typisk ikke meget, men der er vægt der kan dumpes. Det
er typisk lygten som må ofres den en gang af en million....

---

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 15-11-04 19:34

Hej.
Er der nogen der har en tegning af en bagplade(med mål) liggende?

Mvh

Frederik

Fra : Morten Dall

Dato : 15-11-04 21:51

"Frederik Rugaard" <f_rugaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Er der nogen der har en tegning af en bagplade(med mål) liggende?

ja, du kan se mine tigninger på http://www.dmclub.dk/dyk/
(min mail adresse der står på siden virker ikke mere)

mvh Morten

Fra : HKN

Dato : 16-11-04 08:35

"Frederik Rugaard" <f_rugaard@hotmail.com> wrote in message
> Hej.
> Er der nogen der har en tegning af en bagplade(med mål) liggende?

http://www.nigelhewitt.co.uk/stuff/plate.zip

En meget "anerkendt" BP fra UK

-Henrik

Fra : Morten Christiansen

Dato : 19-11-04 08:41

Hej René,

Nå, så du syn's ik' at min 10mm bagplade er DIR. Det er jeg
godtnok meget ked at at høre

Til gengæld er jeg glad for at høre at til et "balanced rig" hører
typisk noget vægt der kan droppes. En ond og slem mand var efter
mig ovre på DIR-Skand, og han sagde noget i retning af det
modsatte. Heldigvis skal jeg mødes med "vores" instruktør i løbet
af weekenden, og så må han bringe klarhed.

Mvh
Morten

lister
[at]

Fra : Søren Arnvig

Dato : 19-11-04 19:14

"Morten Christiansen" <fuck_sp@m.dk> wrote in message
> [...]
> godtnok meget ked at at høre
>
> Til gengæld er jeg glad for at høre at til et "balanced rig" hører

Det er vist ikke DIR at have noget løst bly, men du kan droppe
din lygte f.eks en Halcyon Helios 9 18w HID til 12.000,-
Det er nemlig DIR.
(Så ved folk også, at du ikke droppede vægten for sjov.)

Personligt vil jeg nok foretrække et billigere alternativ.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-11-04 21:24

Søren Arnvig wrote:
> Det er vist ikke DIR at have noget løst bly, men du kan droppe

Tjah, det er vist ikke så klart, hvad der er smartest.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 22:24

Hej Morten

>Nå, så du syn's ik' at min 10mm bagplade er DIR. Det er jeg
>godtnok meget ked at at høre

Ingen navne nævnt - ingen glemt, man ja din plade var(er seriøs tyk

> [...]
>modsatte. Heldigvis skal jeg mødes med "vores" instruktør i løbet
>af weekenden, og så må han bringe klarhed.

hmm... her lige kigget lidt i arkivet, men fandt nu ikke den tråd...

Hvad sagde vores instruktør? Hvordan går han og har det?

Og hvad med dig, får du dykket noget?

---

Fra : Morten Christiansen

Dato : 24-11-04 15:04

Hej Onkel René,

Jeg havde en overgang svært ved at finde nogle venner. Derfor gik
jeg tilbage til 5mm .....og nu går det meget bedre. Jeg bruger
dog min 10mm til enkeltflaskedykning, for så er jeg fri for alt
det der med ekstra blylommer, P-vægte osv.

Achim blev syg i weekenden og måtte afbryde et DIR-FUN i
Starnberger See. Derfor var han da ikke da jeg endelig kom derhen.

Mfg

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-11-04 17:19

Søren Arnvig wrote in Message-ID:
<419e37c8$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Det er vist ikke DIR at have noget løst bly,

Vist er det så. Udtaler du dig mod bedre vidende?

Ved dykning med enkeltflaske = simple ikke-trinvis-dekompressionsdykning
bruges der blybælte - evt ikke med hele den negative opdrift.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-11-04 22:02

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> Søren Arnvig wrote in Message-ID:

> Vist er det så. Udtaler du dig mod bedre vidende?

Jeg refererede bare til Rene's statement om, at det
typisk er lygten, som må ofres og at jeg personligt
nok ville vælge et billigere alternativ.

> Ved dykning med enkeltflaske = simple
> ikke-trinvis-dekompressionsdykning
> bruges der blybælte - evt ikke med hele den negative opdrift.

Jeg troede at man så vidt muligt altid dykkede
med det samme setup ?

Så med enkelt flaske dropper man bly og
med dobbeltsæt dropper man lygten ?

Eller dropper man altid lygten ?
Det ville være logisk, så skal man ikke tænke
over det, så gør man det bare pr. refleks.

Men ødelægger det ikke trimmet, når man flytter vægten
fra ryggen (flasken) og ned på hoften (blybæltet) ?

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 22:36

Søren,

>Jeg refererede bare til Rene's statement om, at det
>typisk er lygten, som må ofres og at jeg personligt
>nok ville vælge et billigere alternativ.

Jeg har på fornemmelsen at du bare snakker/skriver indlæg for at sige
noget.

Jeg vil foreslå at du sætter dig seriøst ind i DIR filosofien og hvis
du så har spørgsmål er jeg sikker på at der er mange der gerne vil
hjælpe dig på dir_skand maillisten som du finder på adressen

Hvis du bruger google til at søge i dk.fritid.dykning og søger på
enkeltflaske og DIR så er første link et indlæg fra mig, hvor jeg
forsøger at give en forklaring på netop bly i forbindelse med
enkeltflaske og dobbeltsæt. For lige at hjælpe dig lidt på vej, sp
kommer der lige et link, hvor søgningen er gjort i google for dig.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&q=enkeltflaske+DIR

Søren, der er mange der gerne vil hjælpe dig ind i DIR verdenen, men
du er sq nød til at være oprigtig og det tror jeg ikke du er.
---

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-11-04 17:56

> Søren,

> Jeg har på fornemmelsen at du bare snakker/skriver indlæg for at
> sige
> noget.

Jeg skriver / spørger for at forstå jeres koncept.

> [...]
> du så har spørgsmål er jeg sikker på at der er mange der gerne vil
> hjælpe dig på dir_skand maillisten som du finder på adressen

Hvis du med seriøst mener at jeg skal lade mig overbevise om
den eneste sandhed, så kommer det nok til at vare et stykke tid endnu.
Men ellers har jeg studeret konceptet meget seriøst, det er jo også
derfor at jeg bliver ved med at stille spørgsmål. Der er jo meget
godt at sige om selve filosofien, det er bare den måde den praktiseres
på, der gør det hele lidt selvmodsigende.

> [...]
>
> http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&q=enkeltflaske+DIR
>
> Søren, der er mange der gerne vil hjælpe dig ind i DIR verdenen, men

Jeg vil nok være ligeså velkommen i DIR-verdenen, som
Martin Luther var i den katolske kirke

> du er sq nød til at være oprigtig og det tror jeg ikke du er.

Jeg forstår ikke hvad du mener med oprigtig ?

Jeg prøver at holde en dykkerrelateret diskussion, med nogle
konkrete spørgsmål om trim og procedurer.

Det er meget pænt af jer, at du og Peter m.fl. gerne vil udbrede
dir til os alle. I dette tilfælde har jeg kun behov for svar
på to simple spørgsmål, istedet får jeg (som sædvanlig )
længere udredning om noget helt andet.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 20:25

Søren
>Jeg skriver / spørger for at forstå jeres koncept.

Det er også fint. Der findes masser af information om DIR på nettet,
men vi vil selvfølgelig gerne give dig svar.

> [...]
>Men ellers har jeg studeret konceptet meget seriøst, det er jo også
>derfor at jeg bliver ved med at stille spørgsmål.

DIR har intet med "den eneste sandhed" at gøre.

>Der er jo meget
>godt at sige om selve filosofien, det er bare den måde den praktiseres
>på, der gør det hele lidt selvmodsigende.

Det for står jeg ikke. Alle jeg kender der dykker efter DIR, vil ikke
"tilbage". Hvad er det du mener der er selvmodsigende i filosofien og
det som praktiseres?

>Jeg vil nok være ligeså velkommen i DIR-verdenen, som
>Martin Luther var i den katolske kirke

Alle er velkommen på dir_skand listen. Listen er netop til for at være
et åbent forum for folk der gerne vil vide mere om DIR.

>Jeg forstår ikke hvad du mener med oprigtig ?

At du til tider stiller spørgsmål som beviser at du ikke har sat dig
ind i DIR jvf. dine spørgsmål som startede denne tråd (Jeg sender et
svar til dt oprindelige spørgsmål).

Hvis du havde læst "Doing It Right: The Fundamentals of Better Diving"
skrevet af Jarrod Jablonski, så ville du vide hvad der afgør tykkelsen
på en bagplade og hvorfor.

> [...]
>dir til os alle. I dette tilfælde har jeg kun behov for svar
>på to simple spørgsmål, istedet får jeg (som sædvanlig )

Læs mit svar til dit oprindelige indlæg som startede tråden.

---

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-11-04 23:59

> At du til tider stiller spørgsmål som beviser at du ikke har sat dig
> ind i DIR jvf. dine spørgsmål som startede denne tråd

Det kunne også være at jeg stillede spørgsmål, fordi jeg havde
sat mig ind i DIR og endnu ikke fundet noget tilfredstillende svar.

Men lad os ikke spilde mere båndbredde på den nytteløse
diskussion. Jeg er sikker på, at det der skal siges herfra, blot
bliver en gentagelse af et (sansynligvis flere) af mine 260
tidligere indlæg om DIR.

Her er et link til dem som gider

http://groups.google.dk/groups?q=%22s%C3%B8ren+Arnvig%22+DIR&hl=da

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 21:10

Søren
>Men ødelægger det ikke trimmet, når man flytter vægten
>fra ryggen (flasken) og ned på hoften (blybæltet) ?

Et blybælte bør ikke indeholde mere en 3-4 kg. bly. Resten skal
placeres i forhold til trimmet. Dvs. højt og tæt på flasken. Ved
enkelt flaske har jeg selv bly placeret således:

4 kg i en p-vægt
4 kg på øverste flaskerem, tæt på vingen. Det er 2x2 kg haglposer i
lommer med velcro
4 kg i blætet

Denne placering af blyet giver et fint trim.
---

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-11-04 03:31

<419fb0c9$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Jeg refererede bare til Rene's statement om, at det typisk er lygten,
> som må ofres og at jeg personligt nok ville vælge et billigere
> alternativ.

Det er korrekt, at man ved dobbeltsæt i nogle få tilfælde må ofre
lygten. Pointen er, at man skal være så balanceret som muligt, men i
yderste nødstilfælde kan man i overfladen smide enten lygte eller ved
enkeltflaske, blybæltet.

> Jeg troede at man så vidt muligt altid dykkede med det samme setup ?

Blybæltet er faktisk den eneste større forskel på enkeltflaske og
dobbeltflaskedykning (rent brugsmæssigt: der mangler et førstetrin, men
slangerne kommer til dykkeren på den samme måde; wingen betjenes på
samme måde; det er ikke nødvendigt med to backup-lygter, da man ikke
penetrerer med enkeltflaske).

> Så med enkelt flaske dropper man bly og med dobbeltsæt dropper man
> lygten ?

Sagen er, at det er to forskellige typer dyk. Taber man blybæltet, når
man dykker enkeltflaske, kan det have store konsekvenser, men gør man
det, når man laver et "rigtigt" dobbeltflaskedyk, er der stor
sandsynlighed for, man ikke overlever.

> Eller dropper man altid lygten ? Det ville være logisk, så skal man
> ikke tænke over det, så gør man det bare pr. refleks.

Ja, det ville være logisk, men det er ikke ønskværdigt/logisk:

o Generelt forventer man ikke at skulle droppe noget overhovedet, da
ens udstyr skal være af en type, så man er meget tæt på neutral
under hele dykket (derfor ingen 2+ mm neoprentørdragter). Selv
hullet tørdragt eller punkteret wing skulle ikke få en til at synke
som en sten - især ikke en del henne i dykket.

o Uønsket dropning af noget, når man dykker med dobbeltsæt kan være
katastrofalt. Det er ikke nødvendigvis katastrofalt med enkeltflaske
(især ikke, da det kun er måske 3-5 kg, man har i bæltet). Man dykker
(typisk) ikke med våddragt og dobbeltflasker: En våddragt ændrer
opdrift på dybden - det gør en ("korrekt") tørdragt ikke.

o Dropning af lygten er faktisk kun til de tilfælde hvor noget går
_rigtigt_ galt - ved en sjældent katastrofal mangel på opdrift.

=> Derfor bruger man blybælte med enkeltflaske og ikke ved
dobbeltflaske. Og man forventer aldrig at skulle droppe lygten.

> Men ødelægger det ikke trimmet, når man flytter vægten
> fra ryggen (flasken) og ned på hoften (blybæltet) ?

Som jeg skrev, vil man evt. kun place noget dropbar væg i bæltet -
resten kan sidde på flasken. Dertil skal lægge den negative opdrift på
bagplade osv.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-04 17:36

> [...]
> sandsynlighed for, man ikke overlever.

> Ja, det ville være logisk, men det er ikke ønskværdigt/logisk:

hehe, ja det opsummere vist hele filosofien

> [...]
>
> => Derfor bruger man blybælte med enkeltflaske og ikke ved
> dobbeltflaske. Og man forventer aldrig at skulle droppe lygten.

Så man dropper blyet ved enkeltflaske og lygten ved dobbeltflaske ?

> [...]
> på
> bagplade osv.

Men ødelægger det ikke trimmet, når man flytter vægten
fra ryggen (flasken) og ned på hoften (blybæltet) , altså forskyder
tyngdepunktet ned mod benene?

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 21:06

Søren,

>Hvor tyk skal en bagplade være ( 2-3-4-5-6 mm)
>og ikke mindst Hvorfor ?

Her er du nød til at tænke på hvad type dyk der er tale om.

Dykning med tørdragt:
Her bruger man typisk en bagplade af rustfri stål i 3mm tykkelse. Stål
vælges for at få lidt vægt i pladen, således man skal have det mindre
vægt placeret andet steds.

Dykning med tynd våddragt (lav vand):
Her dykker man ofte med bagplade af alu. Der skal typisk ikke bruges
så meget bly med en tynd våddagt og derfor bør det være en alu plade.
Den bly man skal bruge skal gerne være dropbart, da men jo ikke har
redundant opdrigt, som ved tørdragten.

Jeg håber dette giver svar nok.
---

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-11-04 23:58

<41a2154d$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> hehe, ja det opsummere vist hele filosofien

Hvis du mener der, skyldes det at du fokuserer på de forkerte ting i det
jeg har skrevet (set fra mit synspunkt).

> Så man dropper blyet ved enkeltflaske og lygten ved dobbeltflaske ?

Igen, du fokuserer på den forkerte ting. Pointen er at der ikke burde
være nødvendigt at skulle droppe noget.

> Men ødelægger det ikke trimmet, når man flytter vægten fra ryggen
> (flasken) og ned på hoften (blybæltet) , altså forskyder tyngdepunktet
> ned mod benene?

Det troede jeg svarede på: nej, for det drejer sig ikke om ret meget. Se
også Renés svar.