De unges hemmeligheder.
Fra : Bente Christensen

Dato : 03-11-04 01:25

Hej.

Jeg har en datter på næsten 17 år.

Hun er en meget stærk og fornuftig pige, som vi har stor tillid til.
Selvfølgelig har hun i det små snydt og narret os, men når de store ting i
hendes liv kommer på bordet, så har vi stadig hendes fortrolighed herhjemme.

Hun har en veninde, (de er fulgtes ad siden børnehaven), som hun føler, hun
måske er ved at tage lidt afstand fra, og det er en smerte for dem begge.

Veninden har nogle ældre forældre, som hun bestemt ikke fortæller om sine
meritter, da hun godt ved, at der måske så vil blive sat en bom for.

Hun har for tiden en kæreste, som min datter kender lidt til. Hos ham er
veninden i næsten hver eneste weekend.
I den forgangne weekend var hun og kæresten med ude at køre sammen med et
par unge mennesker i en flugtbil. Det var en ung mand uden kørekort, som
kørte.

Min datter havde dagen efter en chat med en af deltagerne i bilen og fik
historien bekræftet, og vi har siden kunnet læse i dagspressen, at der var
tale om flugt fra politiet, men det var inden, veninden og hendes kæreste
kom med i bilen.

Hvad mener i nu, man gør med en sådan viden?

Jeg har talt med min datter om, at vi måske, som der prædikes lige fra
børnehaven, skal give venindens forældre et praj, og kalde det
forældre-backup.
Vores datter ville være ked af, at veninden ikke kan have tillid til hende,
men hun vil også få det meget svært med sin viden, hvis veninden senere
bliver hvirvlet ud i noget snavs eller - i værste fald - kører galt.

Jeg håber på, at de interesserede i denne gruppe kan finde hoved og hale i
min lange mail og komme med nogle gode, tankevækkende ideer til, på den ene
side at bevare de unges fortrolighed, men at det på den anden side måske vil
være lykkeligst, at forældrene får øjnene på klem.

Mange hilsener fra Bente C.

Fra : Cat

Dato : 03-11-04 02:43

"Bente Christensen" <bentenospam.c@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> være lykkeligst, at forældrene får øjnene på klem.

Jeg kender ikke ungerne, men nogle gange fornemmer jeg, at det er trygt og
godt - omend pokkers ubehageligt - at ens forældre tvinger en til at handle
rigtigt og 'opdager', hvad man har lavet. Ellers kan ansvaret blive for
stort.

Jeg synes, at I skal ringe til forældrene. Vi forældre skal fungere som
sikkerhedsnet, og det har pigen tydeligvis brug for.

Jeg har selv lige gjort noget lignende, og i al fald moderen tog tippet, som
det var ment - som en hjælp. Forældrene behøver jo ikke at sige, hvor de har
informationen fra, andet end at et sæt forældre i omgangskredsen havde
ringet. De unge må godt fornemme, at forældre faktisk ser mere, end man
skulle tro. Det giver en fornemmelse af ikke at stå med hele ansvaret for
sit liv selv.

Tine

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-11-04 15:18

"Cat" <dd@gg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ringet. De unge må godt fornemme, at forældre faktisk ser mere, end man
> skulle tro. Det giver en fornemmelse af ikke at stå med hele ansvaret for

Enig.
Mvh.Bodil.